handdator

Visa fullständig version : Satans hundar !


mojoo
2009-08-20, 19:57
Jo jag har nämligen jobbat på posten nu i sommar som brevbärare. Allt går rätt okej och så förutom en del misstag som var klantiga. Men jag hatar dessa hundar som folk inte kan hålla koll på!

Jag delar nämligen ut paket till villor och de har hänt 2 gånger nu att jag har blivit påhoppad av aggressiva hundar och de är inte kul (oavsett size på dom, eller okej, inte chihuahua) Men direkt när jag plingar på dörren så *voff voff* (aggressivt) sen så när de öppnar dörren flyger den på mig och *voffar* högt. Inte blivit biten än men jag väntar bara på när den dagen kommer...Och jag är inte speciellt hund van.

Sen finns de en annan hund i ett lägenhetshus som morrar direkt när jag kommer in genom porten (3 våningar). Han morrar ända till jag kommer upp till dem. När jag väl kommer upp, då kutar han först in i dörren med full fart (känns som hela dörren ska öppnas). Sedan skäller han som en vilde och blir ju skit skraj. Första gången de hände hoppade jag till och tappa all post....Denna kan jag ju inte göra så mycket åt men inte heller kul.

SÅ har ni några tips djurvänner!?
Stoppa ner lite godis i brevinkastet ??

acke^_
2009-08-20, 20:23
Säg till personerna att du kommer lägga posten utanför dörren om dem inte tar hand om hundarna när du kommer.

Du kan ju inte gå runt och känna oro varje dag du ska till jobbet att bli biten, nej. Prata med ägarna och kom överens tycker jag. HUndarna kan inte hjälpa att dem är aggressiva, det är ägarnas fel.

Hank
2009-08-20, 20:27
Skäll tillbaka

Loke
2009-08-20, 20:27
Hundarna verkar mycket farligare än de är.

Vi hade en doberman som skällde och sprang mot dörren och tacklade den så dörren skakade när folk ringde på. De flesta utan mycket vana av hundar blev rädda, men det finns ingen anledning att vara rädd för en upphetsad hund egentligen. Våran hund måttade aldrig ett hugg i sitt liv.

Biten av hundar blir man allra oftast när hunden känner sig trängd. En hund som galopperar mot dig och skäller känner sig inte trängd. En hund som morrar kan göra det (men också, kanske ännu oftare, en hund som inte låter alls), speciellt om den håller sig på avstånd, tittar intensivt på dig och rör sig lite ryckigt, som om den är osäker på vad den ska göra. Jag skulle inte gå över tröskeln om en främmande hund gjorde så. En hund som springer in i dörren så den skakar känner sig antagligen inte heller trängd.

PowPow
2009-08-20, 20:31
Hundarna verkar mycket farligare än de är.

Vi hade en doberman som skällde och sprang mot dörren och tacklade den så dörren skakade när folk ringde på. De flesta utan mycket vana av hundar blev rädda, men det finns ingen anledning att vara rädd för en upphetsad hund egentligen. Våran hund måttade aldrig ett hugg i sitt liv.

Biten av hundar blir man allra oftast när hunden känner sig trängd. En hund som galopperar mot dig och skäller känner sig inte trängd. En hund som morrar kan göra det (men också, kanske ännu oftare, en hund som inte låter alls), speciellt om den håller sig på avstånd, tittar intensivt på dig och rör sig lite ryckigt, som om den är osäker på vad den ska göra. Jag skulle inte gå över tröskeln om en främmande hund gjorde så. En hund som springer in i dörren så den skakar känner sig antagligen inte heller trängd.

Intressant det där. Är själv ganska hundrädd och kan inget om hundar (förutom att jag inte tycker om dem, för det mesta). Har blivit bitit av en hund som agerade precis som du skrev. Just den var jag inte rädd för, eftersom den alltid höll sig lite på avstånd. Tills den bet mig i rumpan utan förvarning.

kjell33
2009-08-20, 20:34
Jag vet att det inte är mycket till tröst för en person som är hundrädd/ovan med hundar men en hund som skäller menar inget särskilt förutom att tala om "att här är jag". Så långe den inte skjuter ragg eller visar tänderna skulle jag inte göra något speciellt förutom att undvika ögonkontakt då en del hundar tar detta som en utmaning. Håller med Loke i det mesta för övrigt.

Trance
2009-08-20, 20:35
Att säga att en hund som skäller och kastar sig mot dörren förmodligen inte bits är en generalisering man inte kan göra. Visst stämmer det oftast men absolut inte alltid och jag skulle aldrig lita på det, speciellt inte om jag inte vore hundvan då det kan slå om rätt snabbt.

Säg till ägarna att du tycker det är obehagligt och om de är vettiga hundägare så måste de förstå det och ta undan hunden när du kommer förbi.

Larsson
2009-08-20, 20:35
Hundarna verkar mycket farligare än de är.

Vi hade en doberman som skällde och sprang mot dörren och tacklade den så dörren skakade när folk ringde på. De flesta utan mycket vana av hundar blev rädda, men det finns ingen anledning att vara rädd för en upphetsad hund egentligen. Våran hund måttade aldrig ett hugg i sitt liv.

Biten av hundar blir man allra oftast när hunden känner sig trängd. En hund som galopperar mot dig och skäller känner sig inte trängd. En hund som morrar kan göra det (men också, kanske ännu oftare, en hund som inte låter alls), speciellt om den håller sig på avstånd, tittar intensivt på dig och rör sig lite ryckigt, som om den är osäker på vad den ska göra. Jag skulle inte gå över tröskeln om en främmande hund gjorde så. En hund som springer in i dörren så den skakar känner sig antagligen inte heller trängd.

Jag är själv inte hundrädd, men jag har full förståelse för att personer blir rädd om en hund lever rövare, oavsett om den är glad eller sur. Att säga den här hunden är snäll, den bits inte osv. Tror jag inte hjälper samtdigt som hunden skäller och kanske hoppar. Till TS du får förklara att du tycker det är obehagligt och be dem ta bort hunden när du kommer.

z_bumbi
2009-08-20, 20:36
Om hundarna utgör ett problem så ta upp det med någon på jobbet, det är din arbetsmiljö det handlar om.

Hundarna verkar mycket farligare än de är.

Vi hade en doberman som skällde och sprang mot dörren och tacklade den så dörren skakade när folk ringde på. De flesta utan mycket vana av hundar blev rädda, men det finns ingen anledning att vara rädd för en upphetsad hund egentligen. Våran hund måttade aldrig ett hugg i sitt liv.

Biten av hundar blir man allra oftast när hunden känner sig trängd. En hund som galopperar mot dig och skäller känner sig inte trängd. En hund som morrar kan göra det (men också, kanske ännu oftare, en hund som inte låter alls), speciellt om den håller sig på avstånd, tittar intensivt på dig och rör sig lite ryckigt, som om den är osäker på vad den ska göra. Jag skulle inte gå över tröskeln om en främmande hund gjorde så. En hund som springer in i dörren så den skakar känner sig antagligen inte heller trängd.

Den enda gången jag har blivit biten så var det en hund som sprang skällande emot mig.

Deceiver85
2009-08-20, 20:39
Tss, byrackor...om du är rädd, köp hundspray eller en sån där visselpipa som skapar ljud som många hundar inte klarar av...

KniveN
2009-08-20, 20:41
En hund är inte aggressiv för att den skäller, ofta vill dom bara varna "flocken" att det är något som händer.

Stråhle
2009-08-20, 20:42
Öppna brevinkastet och överrösta hunden!

saab900
2009-08-20, 20:43
Små hundar är värst (precis som grabbar under 170 på krogen:D )

- Men lille Plutte vill ju bara hälsa! :Virro
*grrr, nafs* (hänger i kopplet och tuggar fradga)

Har haft en schäfer med mycket vaktinstinkt som skällde mycket och gärna på besökare, men lugnade sig när hon fått hälsa, men det är klart, det kan ju skrämma folk. Loke gav kloka råd. Möter du en hund som tittar intensivt på dig och står på helspänn, så titta den inte i ögonen, men vänd inte heller ryggen till. Stå still, plötsliga rörelser kan skrämma hunden till attack. Sping framför allt inte undan. Är den okopplad så försök få kontakt med ägaren. En glad och trygg hund skulle nog titta på matte/husse för att få tillstånd att hälsa, eller helt enkelt hälsa ändå. Står den bara still och stenglor är det fara och färde.

Hemtjänsten är också lite småspännande ibland med alla dessa små leksaksvovvar. De flesta är snälla, men en morrar och har sig.

Trance
2009-08-20, 20:51
En hund är inte aggressiv för att den skäller, ofta vill dom bara varna "flocken" att det är något som händer.

Men som z_bumbi har gett exempel på så betyder inte det inte heller att den INTE kommer att attackera. Ni kan inte titta på hur era egna hundar och tro att alla agerar samma.

En hund skall inte agera ut mot en annan människa utan tillåtelse, fast det är rätt få som orkar lägga ner sådan tid på hunden.

Richard85
2009-08-20, 20:53
Om dom kommer och hoppar och har sig, ta tag i dom och korrigera dom, visa du bestämmer, då blir det susen. Hade samma problem när jag körde gör ett logistikföretag, har dock erfarenhet av hundar och hade inga problem med att ta tag i hunden och korrigera den, hade aldrig problem..

Loke
2009-08-20, 20:55
Hemma hos mig agerar min hund ut bäst i arslet den vill, klarar inte företagens anställda av det så får dom väl gå någon annanstans :)

Å andra sidan bjuder jag inte hem företag genom att beställa packet och dylikt.

Sparven från Minsk
2009-08-20, 20:56
Att säga att en hund som skäller och kastar sig mot dörren förmodligen inte bits är en generalisering man inte kan göra. Visst stämmer det oftast men absolut inte alltid och jag skulle aldrig lita på det, speciellt inte om jag inte vore hundvan då det kan slå om rätt snabbt.

Säg till ägarna att du tycker det är obehagligt och om de är vettiga hundägare så måste de förstå det och ta undan hunden när du kommer förbi.

En generalisering som oftast stämmer. En hund skäller för att varna sin husse och matte att en främling närmar sig. De skäller alltså inte av aggressivitet eller för att typ döda!

Trance
2009-08-20, 21:04
Hemma hos mig agerar min hund ut bäst i arslet den vill, klarar inte företagens anställda av det så får dom väl gå någon annanstans :)

Å andra sidan bjuder jag inte hem företag genom att beställa packet och dylikt.

Ja, jag säger ju att de flesta uppfostrar sina hundar dåligt. Det är inte unikt.

En generalisering som oftast stämmer. En hund skäller för att varna sin husse och matte att en främling närmar sig. De skäller alltså inte av aggressivitet eller för att typ döda!

Jag är uppväxt med hundar och har alltid varit intresserad av dem. Jag vet att de oftast (nästan alltid) inte bits bara för de inte skäller. Men folk med hundar verkar inte förstå att även om din dobberman aldrig har bitit någon när den skäller och springer mot någon så vet inte den andra personen det. Det är fruktansvärt oartigt att utsätta någon för detta.

Sedan så vet man inte om hunden blir skrämd/osäker när en annan person som luktar konstigt kommer in dess revir och kanske tappar ett paket. En hund som tillåts hetsa upp sig kan slå om snabbt.

mojoo
2009-08-20, 21:04
Öppna brevinkastet och överrösta hunden!

haha de vore lite kul och se hur ägare och hund hade reagerat då! *voff voff voff* !

mojoo
2009-08-20, 21:07
De jobbigaste är när man inte vet om hunden är ute på gården. De står liksom 'Varning för Glad hund'. Okej glad hund, de måste mena att han gillar att gosa(eller!?!). Så är de värsta staketet med el-stängsel o allt. Äh orädd som man är så kör man(noot). 'Ehh, ppp-akeet här!'

MojjMojj
2009-08-20, 21:15
Jobbade som brevbärare i ngra år förut och hade ngra roliga möten med hundar på rundorna. De som tacklar dörrar och är "helt galna" brukade jag trigga lite ibland genom att stoppa in posten halvvägs och sedan kampa lite med hunden genom brevinkastet :D
Blev ett bar tidningar, kataloger och brev som blev slaktade då ^^

PowPow
2009-08-20, 21:20
Hemma hos mig agerar min hund ut bäst i arslet den vill, klarar inte företagens anställda av det så får dom väl gå någon annanstans :)


Fast i verkligheten hade det nog blivit du som hade fått gå någon annan stans för att hämta dina saker själv. Jag blev biten i tjänsten när jag jobbade med logistik tidigare, och det företaget fick snällt hämta sina paket själv i fortsättningen. Vilket de var ganska oförstående inför. "Han är ju så snäll i vanliga fall" :D

KniveN
2009-08-20, 21:27
Men som z_bumbi har gett exempel på så betyder inte det inte heller att den INTE kommer att attackera. Ni kan inte titta på hur era egna hundar och tro att alla agerar samma.

En hund skall inte agera ut mot en annan människa utan tillåtelse, fast det är rätt få som orkar lägga ner sådan tid på hunden.

Det skriver jag inte heller, utan att skall inte är = aggressiv.

Hemi
2009-08-20, 21:31
En gång hjälpte jag ett gäng polacker som fått fel på bilen. Ingen av oss hade mobil och det fanns bara en gård i närheten. När jag gick över gården, öppnandes grindar passerade jag säkert 3 skyltar med "Varning för hundarna" på. Jag tänkte inte så mycket på det och undrade var de kunde vara någonstans, hörde inga skall eller nånting. Sen bankade jag på dörren och en smått chockad herre öppnade. Inte vet jag, kanske hade de haft en massa inbrott eller ogillade främlingar eller bara hade farliga hundar. En drös jyckar kom fram i alla fall och glatt slickade mig på händerna. Vakthunder myass. Öppnar alltid handflatorna då en hund kommer. Kanske var det dumt, i vissa länder kunda jag blivit skjuten för det där. Men man skall respektera hundar, absolut. Sedan kunde de ju satt upp skyltar med typ "Stick" "Försvinn" "Snart händer det nåt" "varning för allt" a la Skalman. Det är jobbigt att vara brevbärare ibland, jag vet.

joriice
2009-08-20, 21:55
Vänta tills den dagen du blir biten och döda det aset.

Tricce
2009-08-20, 21:59
Jag far ju omkring och fixar maskiner hos kunder och ibland är man hemma hos privatpersoner som har maskin också. Då om dom har hund börjar jag alltid med att hälsa på hunden genom att hålla ner handen utan att föra den mot hunden så hunden själv får komma och lukta på den sen när dom gjort det blir dom lugna och går och lägger sig och bara tittar på istället.

Zetor99
2009-08-20, 22:05
Främmande okopplade hundar är alltid obehagliga och en allvarlig säkerhetsrisk, speciellt om du inkräktar på deras revir, så ifall ägarna vägrar att vidta åtgärder ska du se till att deras post i fortsättningen får avhämtas från postkontoret.

Det värsta jag varit med om i hundväg var nog när jag som vanligt sprang in i en trappuppgång bara för att mötas av en stor schäfer som sprang emot mig utan minsta förvarning. Hann som tur är bromsa in och stanna orörlig med adresshäftet mellan mig och den likaså skrämda hunden, men det var alldeles för sent för att stänga ytterdörren som ägaren lämnat öppen, så minuterna det tog för den stupfulle kvinnan som ägde byrackan att hitta ner och reagera var inte precis trevliga.
Naturligtvis hade jag just då glömt kniven i bilen, så hade ägaren gett fel signaler hade upplevelsen nog blivit en hel del otrevligare för min del. :(

Larsson
2009-08-20, 22:05
Jag far ju omkring och fixar maskiner hos kunder och ibland är man hemma hos privatpersoner som har maskin också. Då om dom har hund börjar jag alltid med att hälsa på hunden genom att hålla ner handen utan att föra den mot hunden så hunden själv får komma och lukta på den sen när dom gjort det blir dom lugna och går och lägger sig och bara tittar på istället.

Det är så man ska göra. Man ska absolut inte börja med att försöka klia hunden bakom örat eller dylikt, då hunden kan uppfatta det som hotfullt och bita.

SeTi
2009-08-20, 23:17
Ignorera hunden och titta inte direkt i ögonen. Om hunden morrar så gå inte mot den utan be ägaren koppla hunden. Vänd sidan mot hunden och om den är väldigt ihärdig, jäspa och prata gärna lite lugnande.

Jag vill strängt avråda dig från att på något sett korrigera en främmande hund då denna, helt logiskt, får sina farhågor bekräftade (att du är farlig och vill skada hans/hennes flock) och chansen att du blir biten ökar rejält!

Jag tror du är inne på nåt med godis genom brevlådan för dom tillfällen du är på andra sidan dörren.
Du kan göra så här: Ta med några bitar kassler eller något annat gott och helt enkelt skicka in det. Om det är frekvent nog och hunden gillar kassler så tror jag att detta i alla fall kan mildra hundens skällande och då kan den tänka på nåt annat medans du levererar din post. Men akta händerna så en tidning först kanske?

Lycka till med byrackorna :)

stevebc
2009-08-20, 23:35
Jobbade som brevbärare i ngra år förut och hade ngra roliga möten med hundar på rundorna. De som tacklar dörrar och är "helt galna" brukade jag trigga lite ibland genom att stoppa in posten halvvägs och sedan kampa lite med hunden genom brevinkastet :D
Blev ett bar tidningar, kataloger och brev som blev slaktade då ^^Haha awesome. Instant karma.

Mart|n
2009-08-21, 05:23
Jobbade som brevbärare i ngra år förut och hade ngra roliga möten med hundar på rundorna. De som tacklar dörrar och är "helt galna" brukade jag trigga lite ibland genom att stoppa in posten halvvägs och sedan kampa lite med hunden genom brevinkastet :D
Blev ett bar tidningar, kataloger och brev som blev slaktade då ^^

Det här är även ett bra sätt att riskera att förlora sitt jobb på! :thumbup:

Asdf
2009-08-21, 08:28
http://www.kk.org/truefilms/archives/DogWhisperer4.jpg

Alone_in_the_dark
2009-08-21, 08:38
När jag läser denna tråd så är det en sak som poppar upp:D

http://img20.imageshack.us/img20/9321/thedogsofwardvd.jpg

Stoltz
2009-08-21, 08:39
Det är som Gardell säger...

Hundägare:: "Han vill bara hälsa..."
Påhoppad hundrädd person: "Jag vill bara leva..!"

ispåse
2009-08-21, 08:43
Hemma hos mig agerar min hund ut bäst i arslet den vill, klarar inte företagens anställda av det så får dom väl gå någon annanstans :)

Å andra sidan bjuder jag inte hem företag genom att beställa packet och dylikt.

Haha, samma med min. En gudagåva när jehovas och andra försäljare vill komma in. Släpper artigt in dem och ser på när hunden hoppar omkring och slickar dem i ansiktet och dräglar ner deras fina kostymer. Brukar låta det fortgå tills de frivilligt tackar för sig och springer iväg. :D

Har full förståelse för att andra som man önskat ska komma vill att hunden ska vara lugn och det är han då :)

kimozabe
2009-08-21, 10:03
Haha, samma med min. En gudagåva när jehovas och andra försäljare vill komma in. Släpper artigt in dem och ser på när hunden hoppar omkring och slickar dem i ansiktet och dräglar ner deras fina kostymer. Brukar låta det fortgå tills de frivilligt tackar för sig och springer iväg. :D

Har full förståelse för att andra som man önskat ska komma vill att hunden ska vara lugn och det är han då :)

:hbang:

mojoo
2009-08-21, 20:47
Jobbade som brevbärare i ngra år förut och hade ngra roliga möten med hundar på rundorna. De som tacklar dörrar och är "helt galna" brukade jag trigga lite ibland genom att stoppa in posten halvvägs och sedan kampa lite med hunden genom brevinkastet :D
Blev ett bar tidningar, kataloger och brev som blev slaktade då ^^

Jag tyckte de var en bra idé att testa och hälsa på hunden(hunden som morrade och rammade dörren) skällde som vanligt och jag plinga på och dörren öppnades av ägaren, och dom var hur lugna som helst! Så sa jag:'De va ju inge fara alls!' Han:Nej dom är jätte snälla' Bla bla. Men sen kom han till förklaringen att hundarna hade blivit retade av en brevbärare som gjorde just som du. Så *grr27*

Matsa
2009-08-21, 21:29
Jo visst är det sant att hundar oftast är ofarliga trots att de lever lite rövare men en hundrädd person upplever det obehagligt ändå som några redan har påpekat. Det är även därför man ska hålla hunden kopplad på offentlig plats oavsett hur väldresserad och snäll den är. Det spelar ingen roll om man har sådan pli på hunden att den aldrig viker en tum från ens sida. Den kan ändå upplevas som obehaglig av personer som inte känner den och alla hundar kan begå misstag. Själv tycker jag mycket om hundar och är inte det minsta rädd för dem vare sig de är kopplade eller ej. Långt ifrån alla är bekväma med dem dock och det ska man visa hänsyn för.

Nu blev det lite off topic, sorry. On topic så är det väl inte mycket annat du kan göra än att prata med närmaste chef eller med hundägarna om det.

Matsa
2009-08-21, 21:40
När jag var liten hade vi föresten en hund som alltid morrade högt som fan så fort den hade något i munnen. Den var inte arg och det var inte fråga om ett vaktbeteende. Den viftade på svansen och ville leka samtidigt som den morrade. Farsan använde detta för att skrämma en riktigt envis försäljare en gång, han ställde sig så att han dolde svansen och sa "Jag orkar snart inte hålla henne!". Jäklar vilken fart det blev på stackaren.

Var en löjligt snäll hund för övrigt.

Loca
2009-08-21, 22:26
SÅ har ni några tips djurvänner!?
Stoppa ner lite godis i brevinkastet ??

låter jättetråkigt :/ min hund skäller också när posten kommer i trappuppgången och jag blir så förbannad! Men när hon hör att det bara är posten så lugnar hon ner sig. Kan förstå att det är otäckt när man ska lägga post i brevinkastet, kan bara tänka mig hur läskigt det är när man ska IN! Folk borde ha lite bättre kolla på sina hundar, finns ju hundrädda människor. Det enda tipset jag kan ge är att om en ilsken hund kommer så är det bara att rycka ner honom/henne. Dom är inte så tuffa egentligen. Blir matte/husse arg får dom tamefan lära sin hund att veta hut. Annars är det bara att vägra dela ut post där. Det skulle iaf jag ha full förståelse för.