handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träning+kost!


razta
2009-08-20, 12:55
Tjena, jag tänkte ta tag i att börja träna lite smått, få ordning på kosten och komma lite bättre i form.

Skulle väl mest behöva "bra" mat för vad jag ska käka.

Räknade lite snabbt på hur mycket jag behöver i energi om dagen, och eftersom jag knappt tränar nått alls så ligger det på maffiga 2300 om dagen.

Väger nu 90 kilo och målet är väl ~75-80 kilo på ett år.

Så vitt jag förstog så ska jag då ligga på ca 1800 kcal om dagen.

Jag tänkte börja med att jogga/promenera före frukost 1-2 dagar i veckan och försöka mig på att börja gymma 1-2 dagar i veckan, självklart beroende på tid och liknande.

Under helgen tänker jag INTE sluta med alkohol. Så räkna med ~16 stora starköl per helg.

Nån som kan hjälpa till lite att lägga upp kosten?

Kan addera att jag har grym diciplin på mig själv egentligen när det kommer till liknande saker, men mest tid som gör att jag inte hinner ta tag i migsjälv och ordna detta.

Eddie Vedder
2009-08-20, 12:57
Massa exempel på bra mat, Uppsala kommuns skolmatsedel:

http://www.uppsala.se/sv/Startsida/Skolaforskola/Skolmatsedel/

razta
2009-08-20, 13:01
Ptja jag tänkte mig väl mest nån som har dunderkoll på exakt hur mkt av vad osv för att hålla ett bra kcal flöde. Aldrig räknat på något sådant tidigare och det är ju lite av en djungel hur/var/osv man ska göra för att räkna :)

Flexipop
2009-08-20, 13:03
Missade du guiden längst upp i forumet?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

razta
2009-08-20, 13:20
Nopes. Förstår helt hur det fungerar.

Borde väl ligga på ~1800-2000 kcal om dagen.

Har väl koll på vad som är "bra mat"

Tänkte väl mest om någon hade ett bra veckoschema för mat för det lär väl varit en bra bunt folk innan mig som har gjort detta?

Aja får väl bita i det sura äpplet och sätta mig och räkna och väga allt :P

Mourten
2009-08-20, 13:36
16 stora stark varje helj är långt över alkoholist doser, du anser inte att du har problem med alkoholen?

Fatcan
2009-08-20, 13:54
16 stora stark varje helj är långt över alkoholist doser, du anser inte att du har problem med alkoholen?

Det tycker jag inte. Säg att man går ut fredag och lördag och dricker 8 starköl varje gång, det är inga alkisdoser. Studentdoser snarare.

Mourten
2009-08-20, 14:59
Det tycker jag inte. Säg att man går ut fredag och lördag och dricker 8 starköl varje gång, det är inga alkisdoser. Studentdoser snarare.

Ligger högt över "statens gränsvärden för risk konsumtion" iaf.
Sen att alla gör de hör väl inte riktigt hit.

razta
2009-08-20, 17:17
Nu säger jag väl inte att jag halsar i mig 8 starköl varje helg men det var väl mest för att räkna lite på vad jag drog i mig. Bättre att räkna i överkant än underkant? :D

vicarious
2009-08-20, 18:14
Angående maten, varför äter du inte sånt du gillar? Varför ska någon annan bestämma vad du ska äta.

Heart
2009-08-20, 18:23
Det tycker jag inte. Säg att man går ut fredag och lördag och dricker 8 starköl varje gång, det är inga alkisdoser. Studentdoser snarare.

:D

Men ja, skaffa en våg och börja räkna. Det går ganska fort när man kommit man in i det. Ett bra tips är Fitness magazines kaloriräknare. (http://www.fitness-magazine.com/sommar04/kalorimatare.html)

Lycka till!

/Heart

Zworld
2009-08-20, 20:07
1 stor starköl är inte de = 200 - 250 kcal ? x16 = 3200 ? inte så roliga kcal under deff

Flexipop
2009-08-20, 21:43
1 stor starköl är inte de = 200 - 250 kcal ? x16 = 3200 ? inte så roliga kcal under deff

Nej det är det inte. Kroppen tar inte upp alla kalorier från alkohol.
Och att påstå att 16 öl i veckan är alkoholism är rent dravel.

Zworld
2009-08-20, 22:19
Nej det är det inte. Kroppen tar inte upp alla kalorier från alkohol.
Och att påstå att 16 öl i veckan är alkoholism är rent dravel.


Spelar väll egentligen ingen större roll anser jag om de blir 200 kcal eller inte per burk, deffar man seriöst så dricker man inte 16 öl i veckan..
och angående de att de inte ska ha med alkoholism att göra har du fel för så är.. 16 stora starköl i veckan är inte på en normal nivå..

Flexipop
2009-08-20, 22:34
Spelar väll egentligen ingen större roll anser jag om de blir 200 kcal eller inte per burk, deffar man seriöst så dricker man inte 16 öl i veckan..
och angående de att de inte ska ha med alkoholism att göra har du fel för så är.. 16 stora starköl i veckan är inte på en normal nivå..

16 öl är mer än svensson-intag och betydligt mer än kolozzeum-opti-standard men det är fanimej inte riskzon eller värre än alkoholism.

en stor stark
2009-08-20, 22:42
Starkölen kommer ju både göra så att deffen tar längre tid (eller viktnedgången i princip uteblir, möjligtvis) samt att nedgången kommer få en ogynnsam fett/muskler viktnedgång (Större del av det du går ner i vikt kommer att bestå av muskler). Men det är ju ditt val.

powderdog
2009-08-21, 00:13
Innan jag började träna drack jag ca 45-55 öl i veckan. Inte så bra, men anser aldrig att jag haft problem med alkoholen. Gjorde dock ett test hos läkaren angående alkohol, levern mådde fint, men jag fick 24 poäng av 25 möjliga på riskberonde testet. Över 8 poäng anses vara farligt...

Nu dricker jag kanske 10öl i månaden.

Sedan anser jag att alkoholen i kombination med fyllekäk och bakisfrossa är en riktig deffdödare. Plus att man bränner mkt mindre fett när man är bakis.

Ex: 15öl=3000kcal
Fyllekäk, hamburgare, pommes och cola=1300kcal
Bakiskäk, pizza,läsk,chips=3500kcal

6800kcal på ett och ett halvt dygn=3800kcal för mycket

en veckas deff på -500 kcal om dagen=-3500kcal

3800-3500=300

Vilket gör att om du deffar i sju dagar och sedan har en ovannämnd fylla så går du upp i vikt. tråkigt men sant.

Trapper Buzz
2009-08-21, 00:17
45-55 öl i veckan.. *gah!* Salig Bosse, vännen min, som dog för 3½ år sen pga alkoholism ,han drack aldrig så mycket.
"Under helgen tänker jag INTE sluta med alkohol. Så räkna med ~16 stora starköl per helg."
Då finns inget hopp. Meningslöst att träna då. :smash:

Mitt råd: Släpp träningen, ägna dig åt ölen!

Flexipop
2009-08-21, 05:38
Klart man kan träna och gå ned i vikt ändå. Allt handlar om hur pass seriös man är. En del människor gillar att dricka alkohol även fast de tränar regelbundet.
Allt är inte kört och förgäves även om man dricker ett antal öl i veckan. Det är grymt överdrivet att påstå det.