handdator

Visa fullständig version : Benträning vid helkroppsträning 2 dgr/veckan


magnus_lo
2009-08-20, 11:22
Hej, jag spelar squash 2 dagar i veckan samt att jag tränar två helkroppspass i veckan enligt detta schema:

Dag 1/2
Knäböj
Marklyft
Bänk/dips
Sittande rodd/chins
Militärpress
Biceps/Triceps

Min fråga är om jag i god ro till ålderns höst kan fortsätta strunta i specifik vad- och baksidalårträning? Jag tänker att böjen och marklyften täcker benen adekvat.

mangs
2009-08-20, 11:46
MEd de övningarna och din Squash skall det inte vara några problem. Både Knäböj och Marklyft tar på hela benen och vaderna piskas ju även dem i Squashen.

siimon89
2009-08-20, 13:23
Knäböj och Stela Marklyft räcker utmärkt.

jwzrd
2009-08-20, 13:29
Lägg till lårcurl - den aktiverar alla delar av hamstring dynamiskt. Det gör varken knäböj eller marklyft (i någon variant). Lägg även till lättare vadträning tycker jag för att uppehålla fullgod rörlighet och styrka.

z_bumbi
2009-08-20, 13:49
Hälseneproblem är inte direkt ovanliga vid explosiva racketsporter och jag har svårt att se att squash är ett undantag så vadträning med tillräckligt höga vikter är inte helt dumt.

magnus_lo
2009-08-20, 21:44
Det är marklyft jag gör och inte stela sådana. Om jag tolkar er rätt är det främst för att förhindra framtida skador som jag ska träna vader och hamstrings specifikt? Finns det någon koppling mellan slitna knän och relativt svaga hamstrings?

Illustrerade mannen
2009-08-21, 07:07
Hej, jag spelar squash 2 dagar i veckan samt att jag tränar två helkroppspass i veckan enligt detta schema:

Dag 1/2
Knäböj
Marklyft
Bänk/dips
Sittande rodd/chins
Militärpress
Biceps/Triceps

Min fråga är om jag i god ro till ålderns höst kan fortsätta strunta i specifik vad- och baksidalårträning? Jag tänker att böjen och marklyften täcker benen adekvat.

Jag kör nästan exakt samma upplägg som du - dock kampsport istället för squash. Jag är helt tillfreds med mina ben... Det beror väl på vad du vill... Vi kommer väl sannolikt inte att få ben som Tom Platz, men det är väl heller inte syftet?

magnus_lo
2009-08-23, 18:19
Nej, det är så jag resonerar, ben som Tom Platz är inte syftet.