handdator

Visa fullständig version : Knäböj eller benpress först?


Slartibartfast
2009-08-20, 07:07
Om man kör båda övningarna i samma pass. Vilken är vettigast att köra först?

Min logik säger att man kör benpress först, så korsryggen och bålen fortfarande är fräscha då det är dags för knäböj.

Tolkia
2009-08-20, 07:10
Är det ett skrivfel här? Annars har jag svårt att förstå resonemanget (hur kan bål och rygg vara fräschare efter benpress än före?).

LoTiX
2009-08-20, 07:11
Är det ett skrivfel här? Annars har jag svårt att förstå resonemanget (hur kan bål och rygg vara fräschare efter benpress än före?).

Relativt den omvända ordningen får man väl anta?

Gnusram
2009-08-20, 07:13
Om man kör båda övningarna i samma pass. Vilken är vettigast att köra först?

Min logik säger att man kör benpress först, så korsryggen och bålen fortfarande är fräscha då det är dags för knäböj.

Jag skulle göra tvärtom. Knäböj först eftersom den ställer högre krav på hela kroppen och sen avsluta med att knöla ur det sista ur låren i benpressen.

tntballe
2009-08-20, 07:13
Skulle valt benböj först, så att kroppen är på topp i övningen som kräver lite mer.

ARMSTARK
2009-08-20, 07:15
Jag skulle köra knäböjen först, eller, jag gör det. I knäböjen är det krafter åt alla möjliga håll, å då vill man vara fräsh. I pressen kan man slappna av och bara pressa.

Slartibartfast
2009-08-20, 07:15
Är det ett skrivfel här? Annars har jag svårt att förstå resonemanget (hur kan bål och rygg vara fräschare efter benpress än före?).

Ja, efter några set knäböj är min korsrygg ganska rökt. Om jag kör böj först så är det nästan ryggen som ger upp före benen. Kör jag benpress först är korsryggen mycket mindre sliten, och benen har fått stryk redan ---> lägre vikter i böj med fokus på benen.

Den tyngaste
2009-08-20, 07:18
Benpress först och sen knäböj? Känns ju fel, lite som om man är otrogen mot basövningen.
Knäböj förtjänar mer respekt än så.

Slartibartfast
2009-08-20, 07:21
Benpress först och sen knäböj? Känns ju fel, lite som om man är otrogen mot basövningen.
Knäböj förtjänar mer respekt än så.

Benpress är ju iofs en bättre benövning än knäböj på alla sätt. *popcorn*

Sparven från Minsk
2009-08-20, 07:30
Ja, efter några set knäböj är min korsrygg ganska rökt. Om jag kör böj först så är det nästan ryggen som ger upp före benen. Kör jag benpress först är korsryggen mycket mindre sliten, och benen har fått stryk redan ---> lägre vikter i böj med fokus på benen.

Är din korsrygg rökt efter böj så har du böjt på fel sätt helt enkelt.

Skulle köra böj först då den övningen ställer högre krav på fokus och kroppen som helhet. På så sätt minskar du skaderisken och kan ta ut dig mer i just den övningen. Benpress är ju en maskin och en fix rörelsebana. Där köttar du ut det lilla sista som finns kvar i benen :thumbup:

Den tyngaste
2009-08-20, 07:39
Benpress är ju iofs en bättre benövning än knäböj på alla sätt. *popcorn*

Det där låter mer som ett faktum än en åsikt så det får du gärna utveckla om du vill.

Slartibartfast
2009-08-20, 07:57
Det där låter mer som ett faktum än en åsikt så det får du gärna utveckla om du vill.

Nej, det är nog min åsikt. Men vill man ta den som ett faktum går det oftast också bra :)

The Draf
2009-08-20, 07:58
Då är jag sådär diplomatisk å snusförnuftig å skriver att variation förnöjer.

Grahn
2009-08-20, 08:03
Den av dem du tänker köra tyngst först......

Nitrometan
2009-08-20, 08:07
Den av dem du tänker köra tyngst först......
Vad menar du med tyngst?

I kg räknat eller i % av 1RM?

Eller den som kräver mest av dig?

Skulle tro att de flesta pressar fler kilon i benpressen än vad de böjer.



Knäböjen är den mest krävande övningen av de två, därför tycker jag att det känns vettigare att köra den först. Sen kan man sätta sig i benpressmaskinen och pressa lite ben.

Som de flesta andra alltså.

bertbert
2009-08-20, 08:09
Generellt skulle jag köra böjen först. Den ger en betydligt större total belastning på kroppen än benpress. Men basövningar har också en fantastisk förmåga att plocka fram svagheter. Exempelvis en (relativt sett) svag korsrygg. Är det då specifikt benträning man är ute efter kan det vara vettigt att som Slarti gör köra benpressen först.

För min del är det dock långt, långt ifrån korsryggen som begränsar i böj, och då tycker jag det är bäst att böjen först.

Grahn
2009-08-20, 08:11
Vad menar du med tyngst?

I kg räknat eller i % av 1RM?

Eller den som kräver mest av dig?

Skulle tro att de flesta pressar fler kilon i benpressen än vad de böjer.



Knäböjen är den mest krävande övningen av de två, därför tycker jag att det känns vettigare att köra den först. Sen kan man sätta sig i benpressmaskinen och pressa lite ben.

Som de flesta andra alltså.

Tungt för dig givetvis, inte vad det står på magasin eller vikter.

Alla är inte så bra på böj att de kan köra den tungt nog för att det ska kännas som en bra plan att dra den tungt, ska den tex tekniknötas kan man ju lika gärna dra den efter pressen imo.

I en ideal värld kan man givetvis köra tunga böj och sedan pressa det sista ur quads med benpress, men är man kass på böj så är man. :)

Nitrometan
2009-08-20, 08:16
Alla är inte så bra på böj att de kan köra den tungt nog för att det ska kännas som en bra plan att dra den tungt, ska den tex tekniknötas kan man ju lika gärna dra den efter pressen imo.
Jag tycker inte att det känns som en bra idé att nöta teknik i en såpass komplex och krävande övning som knäböj med trötta ben (efter benpress).

Men det kanske kan funka.

Grahn
2009-08-20, 08:19
Det köper jag, det finns givetvis nackdelar med allt, men nöta teknik sen försöka sig på tunga benpressar går ju inte heller så lysande då du kommer att ha tröttat ut dig.

Den tyngaste
2009-08-20, 08:20
Nej, det är nog min åsikt. Men vill man ta den som ett faktum går det oftast också bra :)

Då tar jag det som en åsikt.
Men ääsch, alla vägar bär till Rom så.
Huvudsaken är att man går som en nyvåldtagen invalid efter benpasset. :thumbup:

vicarious
2009-08-20, 08:25
Jag brukar köra vartannat benpass fullt fokus på quads och ett annat med lite mer fokus på rumpestumpen.

Quadspasset blir det mycket benpressar, bensparkar m.fl

I rump-passet blir det djupa knäböj, utfall, step-ups m.m.

mangs
2009-08-20, 08:28
Jag kör nästan alltid böjen före benpress. Dels för att den tar på större delar av kroppen men framför allt att benpress är mycket snällare mot mig om jag skulle faila eller fuska lite med tekniken för att det är för tungt.

Skulle jag kört mig helt slut med benpress först hade jag inte vågat köra böj med mer än stången typ. ;)


Knäböj ser jag mer som en helkroppsövning medan benpressen är mer specifik för låren och rumpan.

Nitrometan
2009-08-20, 08:47
Det köper jag, det finns givetvis nackdelar med allt, men nöta teknik sen försöka sig på tunga benpressar går ju inte heller så lysande då du kommer att ha tröttat ut dig.

Givetvis inte lika bra som om man inte hade kört böjen innan.

Men benpressen är ändå hyfsat säker att köra nära failure.

Nåja. Hoppas att Slarti har fått lite olika tankar kring övningarna.

Slartibartfast
2009-08-20, 09:07
Jep, Nitro, jag har nog fått det ganska bra utrett.

Tror det ändå är bäst att börja med böjen och sen pumpa ut det sista med benpressen där man kan gå ganska nära fail. Sen kanske ett par set benspark ännu :)

Grahn
2009-08-20, 09:18
Tror det ändå är bäst att börja med böjen och sen pumpa ut det sista med benpressen där man kan gå ganska nära fail. Sen kanske ett par set benspark ännu :)

Usch det där lät som en otrevlig flashback av min gårdag :D

jwzrd
2009-08-20, 09:21
Jag tror det är bäst med böj först och sedan benpress om man är byggd så att man inte kan böja utan att bli väldigt trött i ryggen. Kanske testa på lite frontböj? Det kanske kan göra att du kan ge benen mer smörj utan att bli lika trött.

Grahn
2009-08-20, 09:24
Gillar personligen frontböj om det inte vore för att man tvingas välja mellan att bryta handlederna av sig eller känna sig strypt av stångfan.

Lösning på det? :)

jwzrd
2009-08-20, 09:26
Gillar personligen frontböj om det inte vore för att man tvingas välja mellan att bryta handlederna av sig eller känna sig strypt av stångfan.

Lösning på det? :)

Lägg den så att du stryps och jobba med de små detaljerna långsiktigt så att obehaget blir mindre. Men så är det tyvärr.

mr ruhl
2009-08-20, 09:26
i ditt fall som blir trött i korsryggen före benen i böjen så tycker jag att det verkar vettigare att köra benpressen före böjen, då lär du bli fortare trött i benen än ryggen av böjen, men som ovan skrev, frontsquat! har inte kört vanliga böj på en jäkla massa år just för att ryggen tog slut innan benen, men med frontsquat så får man inte det problemet pga att man inte kan böja på ryggen som vanliga böjar tillåter..

Grahn
2009-08-20, 09:27
Lägg den så att du stryps och jobba med de små detaljerna långsiktigt så att obehaget blir mindre. Men så är det tyvärr.

Roger får jobba så, tackar.

mr ruhl
2009-08-20, 09:32
Roger får jobba så, tackar.

ja det är en vanesak, försök ha stången ganska långt fram på axlarna så den inte trycker mot halsen, i början så kan det ta lite ont i axlarna men den smärtan försvinner efter ett antal ggr, har haft rätt sjuka vikter på stången när jag kännt hur det känns med stora vikter utan att känna av nåt, kanske bildas brosk eller nåt=) inte vet jag..

Grahn
2009-08-20, 09:48
ja det är en vanesak, försök ha stången ganska långt fram på axlarna så den inte trycker mot halsen, i början så kan det ta lite ont i axlarna men den smärtan försvinner efter ett antal ggr, har haft rätt sjuka vikter på stången när jag kännt hur det känns med stora vikter utan att känna av nåt, kanske bildas brosk eller nåt=) inte vet jag..

Check, får testa så :)

jwzrd
2009-08-20, 09:50
Check, får testa så :)

Det är en sämre ide och fungerar bara med "byggargreppet". Men Det är klart, har man 40kg kött på bröstkorg och armar så måste man kanske.

Grahn
2009-08-20, 10:00
Hmmmmm oki....

Hur menar du "byggargreppet"?

jwzrd
2009-08-20, 10:01
Hmmmmm oki....

Hur menar du "byggargreppet"?

Armarna korsade över stången på bröstet.

Grahn
2009-08-20, 10:03
Armarna korsade över stången på bröstet.

Ah då fattar jag hur du menar :)

Pungis
2009-08-20, 10:11
Knæbøj stæller større krav på teknik och har større skaderisk - den først!

J.V
2009-08-20, 10:32
Gillar personligen frontböj om det inte vore för att man tvingas välja mellan att bryta handlederna av sig eller känna sig strypt av stångfan.

Lösning på det? :)lE9K-DD_ayE
...var lösningen på problemet för mig. Lite lättare hänt att falla fram med bröstryggen, men med mina retarderade handleder är det omöjligt att göra "riktigt" grepp så det får bli så.

Zombieböj är annars något att testa.