handdator

Visa fullständig version : Hantelpress med vrid?


rockdemon
2009-08-20, 06:23
Jag läste nån gång i B&K om ån snubbe som sa att det var bra att köra vrid när man kör hantelpress(bröst)...
alltså att du vrider in handflatorna mot varann i toppläget och tummarna inåt i "ut"läget. vet inte riktigt hur jag ska förklara. i Toppläget när du har armarna rakt upp ovanför dig så har du insidan av armarna mot varann men sen i bottenläget så har du dom som vanligt.

Jag kör detta ibland och undrar bara om det kan vara farligt eller slitsamt för axlar eller nåt sånt. Ser aldrig nån annan som gör så och undrar varför, det tar mkt bra tycker jag...

The Draf
2009-08-20, 08:03
Helt onödigt, det sliter bara på leder. Vridmomentet kommer så högt upp i rörelsen att det knappt finns någon belastning kvar över bröst/axlar.

vicarious
2009-08-20, 08:21
Jag läste nån gång i B&K om ån snubbe som sa att det var bra att köra vrid när man kör hantelpress(bröst)...
alltså att du vrider in handflatorna mot varann i toppläget och tummarna inåt i "ut"läget. vet inte riktigt hur jag ska förklara. i Toppläget när du har armarna rakt upp ovanför dig så har du insidan av armarna mot varann men sen i bottenläget så har du dom som vanligt.


Däremot finns det vissa som förespråkar raka motsatsen. Alltså att du har handflatorna/insidan av armarna mot varandra i bottenläget.. Med argumentet att man oftast kan gå lite djupare om man gör så men skillnaden är inte så stor enligt mig.

rockdemon
2009-08-20, 08:47
Däremot finns det vissa som förespråkar raka motsatsen. Alltså att du har handflatorna/insidan av armarna mot varandra i bottenläget.. Med argumentet att man oftast kan gå lite djupare om man gör så men skillnaden är inte så stor enligt mig.

det blir ju nån slags halv-flyes va?

rockdemon
2009-08-20, 08:48
Helt onödigt, det sliter bara på leder. Vridmomentet kommer så högt upp i rörelsen att det knappt finns någon belastning kvar över bröst/axlar.

aah, då kanske jag lägger ner det då... tack för svaret

ARMSTARK
2009-08-20, 08:57
Jag har haft lite problem med axlarna och kan inte köra "vanliga" hantelpressar, däremot med vrid går bra. För mig blir det snällare vinklar.
Det här är tydligen ytterligare en sån där gör-som-det-känns-bäst-för-dig övning.

Whistler
2009-08-20, 09:15
Jag har kört handflatorna mot varandra i bottenläget i över två år nu och jag tycker det känns mycket bättre än "vanliga" hantelpressar. Snällare mot axlarna och man kommer djupare. Kanske är en vanesak, men jag kan ju hantera betydligt mer vikt i roterande än i "vanliga".