handdator

Visa fullständig version : Beta-alanin


phel
2009-08-20, 01:46
Hur många minuter innan träning är det lämpligt att inta beta-alanin?

30-45 står det på mitt paket, men stickningarna kommer ju redan efter 5-10.
Har förstått att nivån av något ämne som var gynnsamt för prestationen höjs med. Hur snabbt höjs den nivån och hur länge är den hög?

Sverker
2009-08-20, 06:14
Beta-alanin bör du ta ca 30 minuter innan träningen. Stickningarna är en bieffekt och har ingen alls koppling till beta-alaninets buffrande effekt.


Vad kan vi tänka oss.
Att det tar någon vecka eller så innan musklernas förråd av beta-alanin ( eg karnosin ) är tilläckligt hög för att du ska märka effekt. Det tar säkert samma tid efter du slutar med beta-alanin innan förråden är tillbaka på grundnivån. Dvs någon vecka.

phel
2009-08-20, 09:46
Beta-alanin bör du ta ca 30 minuter innan träningen. Stickningarna är en bieffekt och har ingen alls koppling till beta-alaninets buffrande effekt.


Vad kan vi tänka oss.
Att det tar någon vecka eller så innan musklernas förråd av beta-alanin ( eg karnosin ) är tilläckligt hög för att du ska märka effekt. Det tar säkert samma tid efter du slutar med beta-alanin innan förråden är tillbaka på grundnivån. Dvs någon vecka.

Det tar upp mot en vecka alltså.. Är det något man bör ta även vilodagar då?

billanpillan
2009-08-30, 09:27
Går man upp i vikt utav Beta-alanin?

phel
2009-08-30, 23:23
Det tar upp mot en vecka alltså.. Är det något man bör ta även vilodagar då?

Bump.

Bör man köra Beta-alinin varje dag för högsta möjliga prestationsökning? Gram per dag? Uppdelat på hur många intagstillfällen?
Hur lägger man intagstillfällena bäst på vilodagar vs träningsdagar? Har innan BARA intagit 4g 30min före träning, inget på vilodagar.

Tacksam för svar.

Sverker
2009-08-31, 06:07
Jag skulle satsa på några gram jämt fördelat över dagen.
Det som begränsar är, för mig, att mer än ett kryddmott/ 1 gram ger stickningar i ansiktet.


Ifall man går upp i vikt vet jag inte. Jag tar beta-alanin samtidigt med kreatin.

schabo-labo
2009-08-31, 07:32
Det var en överraskning att stickningarna inte hade något med buffrandet att göra. Varför är då rekommendationen att ta det i samband med träningen?

Heh, jag trodde i min enfald att karnosin depåerna var som glykogen, ett förråd som man tömmer när man tränar och fyller på med beta-alanin (såsom med mat för att fylla glykogen)..

Tack för klargörandet Sverker.

phel
2009-08-31, 21:47
Jag skulle satsa på några gram jämt fördelat över dagen.
Det som begränsar är, för mig, att mer än ett kryddmott/ 1 gram ger stickningar i ansiktet.


Ifall man går upp i vikt vet jag inte. Jag tar beta-alanin samtidigt med kreatin.

Okej. För att behålla högsta möjliga karnosin-nivåer, fínns det några studier eller liknande på mer precist hur många gram man kan ta upp per dag?

phel
2009-09-05, 10:26
Okej. För att behålla högsta möjliga karnosin-nivåer, fínns det några studier eller liknande på mer precist hur många gram man kan ta upp per dag?

Bumpelibump.

Pepz
2009-09-05, 13:52
Okej. För att behålla högsta möjliga karnosin-nivåer, fínns det några studier eller liknande på mer precist hur många gram man kan ta upp per dag?

finns ingen direkt begränsning i hur mycket du kan ta upp. och det är mig veterligen inte undersökt om en högre dos ger en snabbare ökning av karnosin i muskulaturen. det förefaller troligt att det är så till en viss gräns.

de flesta studier kör på 6g om dagen. verkar vettigt att hålla sig däromkring.

Sniggel
2009-09-06, 11:26
Vill bara nämna att vissa har upplevt illamående av beta-alanin. Fast det verkar ha att göra med hög dosering. Jag själv blev illamående när jag spillde ner för mycket beta-alanin (6-8g på en gång) i min drink men inte ville hälla ut innehållet eftersom jag är snål :P
Tänkte det kan vara bra att veta, följ doseringsråden ;)
Däremot inte sagt att man kan ta 8g om dagen (eller kanske mer) om man tar det uppdelat på fler tillfällen.

phel
2009-09-06, 15:01
Vill bara nämna att vissa har upplevt illamående av beta-alanin. Fast det verkar ha att göra med hög dosering. Jag själv blev illamående när jag spillde ner för mycket beta-alanin (6-8g på en gång) i min drink men inte ville hälla ut innehållet eftersom jag är snål :P
Tänkte det kan vara bra att veta, följ doseringsråden ;)
Däremot inte sagt att man kan ta 8g om dagen (eller kanske mer) om man tar det uppdelat på fler tillfällen.

Har också tagit 6g+ i ett intag nån gång och fått så mkt stickningar att man inte vet var man ska göra av ansiktet typ :P Men om man delar upp det skulle man kunna få i sig iaf 20g+ om dagen... Inte för att jag skulle satsa på det men skulle vara intressant att veta vad som är mest förmånligt.

phel
2009-09-08, 19:31
Btw, bör det tas på fastande mage för bästa upptag, eller spelar det ingen roll?

Har för övrigt inte ens grubben några studier i ämnet? :p

Pepz
2009-09-08, 21:12
Btw, bör det tas på fastande mage för bästa upptag, eller spelar det ingen roll?

Har för övrigt inte ens grubben några studier i ämnet? :p

testa att söka på www.pubmed.com

Zorgus
2009-09-09, 09:53
Sök här på kolozzeum, det finns länkar till studier. Vad jag förstått finns det resultat som visar att beta-alanin är prestationshöjande, men också studier som inte visar på några positiva resultat. Slutsatsen får väl bli att det såg lovande ut i början, men entusiasmen har lagt sig något nu.

King Grub
2009-09-09, 09:57
Har för övrigt inte ens grubben några studier i ämnet? :p

Har du för övrigt inte ens sökt på ämnet? http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/27la.gif

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3240120&postcount=18

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2453058&postcount=15

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3307909&postcount=33

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3043265&postcount=1

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3540496&postcount=1

Kei Landin
2010-02-18, 13:22
bumbar tråden lite med en kanske självklar fråga..

Effekten av beta-alanin är inte akut, så jag kan ta den när jag vill under dagen oavsett när träningen är och endå förvänta mig samma effekt av beta-alaninen?

Ex.1
5 g beta-alanin 08:00
träning 18:00

Ex.2
5 g beta-alanin 17:30
träning 18:00


"effekten" av beta-alaninen ska vara lika stor när man supplementerat under en längre tid i både ex1. och ex.2?

Pepz
2010-02-18, 13:49
det ska inte spela någon roll när du tar ditt BA.

Man är inte helt säker på om det kan ha några akuta effekter faktiskt. troligtvis inte utan det är mängden över tid som är intressant. så alla som tar en pwo två-tre gånger i veckan bör kanske supplementera extra med BA på vilodagarna för att få så stor effekt som möjligt