handdator

Visa fullständig version : Tecken på överträning?


herrelol
2009-08-20, 01:06
Tjenare, jag är en kille på 17 år som verkligen har fastnat för träning. Jag har tränat i 8 månader lite drygt men började för 4 månader sedan lägga i en högre växel. Mitt träningsschema ser för tillfället ut såhär:

Mån: Bröst/triceps - 90 minuter fotboll
Tis: Axlar/mage - 90 minuter handboll
Ons: Rygg/biceps - 90 minuter handboll
Tor: Bröst/triceps - 90 minuter fotboll
Fre: Axlar/mage - 90 minuter handboll
Lördag: Rygg/biceps
Söndag: Ben

Har ni några synpunkter på träningsupplägget så skriv gärna.
Tillägger dock att fotbollen inte är på någon seriös nivå medan handbollen är riktigt hård träning.

Har länge blivit tillsagd att om man tränar riktigt mycket så blir man tillslut "utbränd", nu min fråga är: finns det några tecken på att man håller på att bli "utbränd"? eller märker man det inte förän det är försent?

F.W.Y.H
2009-08-20, 01:09
Avstannade ökningar, värk som inte är träningsvärk. Du känner dig mer sliten än vanligt, enkla saker som betyder att kroppen signalerar vila.

Rent spontant så kanske en vilodag inte skulle vara fel?

krellik
2009-08-20, 01:10
Depression, allmän nedstämdhet, minskad lust till att gå och träna samt sänkt immunförsvar så att man alltid är förkyld eller små krasslig är saker jag håller koll på.

Finns säkert de som kommer att ge mycket bättre svar.

Vezzlan
2009-08-20, 01:21
Mån: Bröst/triceps - 90 minuter fotboll
Tis: Axlar/mage - 90 minuter handboll
Ons: Rygg/biceps - 90 minuter handboll
Tor: Bröst/triceps - 90 minuter fotboll
Fre: Axlar/mage - 90 minuter handboll
Lördag: Rygg/biceps
Söndag: Ben

Har ni några synpunkter på träningsupplägget så skriv gärna.
Tillägger dock att fotbollen inte är på någon seriös nivå medan handbollen är riktigt hård träning.



På vilken nivå spelar du?

Är det ett egenkomponerat styrkeupplägg eller har du fått det av din tränare?

spoonchest
2009-08-20, 05:53
Trötthet. Somnar så fort tillfälle ges, oavsett vart det är nånstans. Detta trots att man sover ordentligt på nätterna.

rockdemon
2009-08-20, 06:42
Varje höst när jag verkligen är på topp med träningen så kommer en fökylning. Två år då jag inte tränade styrke så fick jag inga förkylningar mer än lite snuva kanske. Annars slår det aldrig fel, När jag kommer till stadiet då träningen är så jäkla kul och allt går så bra och jag gör stora framsteg så kommer en feberförkylning som river allt. Antingen före jul eller efter... Kan det ha med överträning=sänkt immunförsvar att göra?

vicarious
2009-08-20, 08:30
Varje höst när jag verkligen är på topp med träningen så kommer en fökylning. Två år då jag inte tränade styrke så fick jag inga förkylningar mer än lite snuva kanske. Annars slår det aldrig fel, När jag kommer till stadiet då träningen är så jäkla kul och allt går så bra och jag gör stora framsteg så kommer en feberförkylning som river allt. Antingen före jul eller efter... Kan det ha med överträning=sänkt immunförsvar att göra?

Tung styrketräning stressar immunförsvaret och kan göra det mer mottagligt för förkylningsvirus och dylikt. Detta behöver inte indikera överträning. Personligen känner jag att det är lättare att bli sjuk när man tränar hårt och deffar.

Se till att få i dig rikligt med vitaminer och mineraler, i.e ÄT ordentligt. Ta extra C-vitamin om du inte tillgodogör dig tillräckligt av det från kosten. Gör allt annat du kan för att minska risken att bli sjuk. Var noga med hygienen, limma inte på dom som är sjuka osv. :D

rockdemon
2009-08-20, 08:41
haha, tack för tipset. inte ragga på förkylda brudar alltså.. *antecknar*

Hur viktigt är c-vitamin egentligen? Käkar en brus om dan(dricker) men ingen frukt och inte så mkt grönsaker för övrigt, bananer äter jag men det är nog allt.

vicarious
2009-08-20, 09:09
haha, tack för tipset. inte ragga på förkylda brudar alltså.. *antecknar*

Hur viktigt är c-vitamin egentligen? Käkar en brus om dan(dricker) men ingen frukt och inte så mkt grönsaker för övrigt, bananer äter jag men det är nog allt.

Kom att tänka på det, jag är nog ute och cyklar angående C-vitamin och minskad risk för förkylningar. D-vitamin däremot? Någon får gärna rätta mig.

Dan S
2009-08-20, 09:22
Du bör nog ta minst 1-2 dagars vila i veckan. varva mellan 1 och 2. överträning är värk, tappad motivation, vill inte gå och träna även fast man vill. Ingen matlust osv, det är massvis av psykiska saker som gör att man tappar mycket träningsresultat.

Pungis
2009-08-20, 10:12
Hur ær det med øvertræning och sexlust?

vicarious
2009-08-20, 11:03
Hur ær det med øvertræning och sexlust?

Överträning vet jag inte men jag känner nedsatt sexlust när jag deffar.

Grahn
2009-08-20, 11:04
Överträning är väl relativt ovanligt, underätning däremot....

Morty
2009-08-20, 11:13
Tog Per Elofsson månader av otrolig träning att få allvarligt överträningsyndrom.

Läs idrottarens återhämtningsbok!

mangs
2009-08-20, 12:21
Jag skulle vilja fråga dig hur du mår idag? Hur går träningen, går det framåt och du mår bra? Hur ser dina styrkepass ut?

Utan att veta mer skulle jag vilja lägga in minst en vilodag i veckan, eventuellt stryka ena fotbollssträningen.

Att du kör allt utom ben 2ggr i veckan kan väl vara ok beroende på hur upplägget ser ut. Kör du olika övningar eller är det samma pass x2?


Det krävs ganska mycket för att man skall bli övertränad men det betyder inte att man konstant skall sikta på att ligga på gränsen. Bäst resultat får du när kroppen har tid och återhämta sig och du ger den tillräckligt med byggstenar att arbeta med. Lyssna på kropp och knopp ang. hur du känner för din träning.

herrelol
2009-08-20, 12:21
På vilken nivå spelar du?

Är det ett egenkomponerat styrkeupplägg eller har du fått det av din tränare?

Spelar juniorhandboll i klass Elit B, så kan säga att det är hård träning som gäller.

Styrkeupplägget är egenkomponerat, det handlar både om tunga 4 - 6 reps och lättare 10 - 15 reps

herrelol
2009-08-20, 12:28
Jag skulle vilja fråga dig hur du mår idag? Hur går träningen, går det framåt och du mår bra? Hur ser dina styrkepass ut?

Utan att veta mer skulle jag vilja lägga in minst en vilodag i veckan, eventuellt stryka ena fotbollssträningen.

Att du kör allt utom ben 2ggr i veckan kan väl vara ok beroende på hur upplägget ser ut. Kör du olika övningar eller är det samma pass x2?


Det krävs ganska mycket för att man skall bli övertränad men det betyder inte att man konstant skall sikta på att ligga på gränsen. Bäst resultat får du när kroppen har tid och återhämta sig och du ger den tillräckligt med byggstenar att arbeta med. Lyssna på kropp och knopp ang. hur du känner för din träning.

Jag mår riktigt bra, känner mig motiverad inför varje pass och är aldrig rädd för att köra slut mig. Jag ökar vikten i styrketräningen och konditionen blir bättre och bättre, jag äter som en kung men håller mig gärna borta från sötsaker.

Säg att jag skippar axlar/mage passet på torsdagar och lägger istället in axlar på onsdag och mage på lördag; skulle detta vara rekomenderat?

Styrkepassen har jag lagt upp så mån/tis/ons är tunga 4 - 6 reps medan tor/fre/lör är lite lättare 10 - 15 reps. Ben blir oftast mer tränade än vad resten av kroppen blir då vi fortfarande är inne i försäsong, vilket betyder mycket benträning under handbollspassen.

Zorgus
2009-08-20, 12:29
Finns väl inga bevis på att C-vitamin skyddar mot förkylning, det finns däremot tecken på att alltför stort intag försämrar träningsresultaten (sök efter antioxidanter här på kolozeum). D-vitamin, däremot, är hett just nu:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279

herrelol
2009-08-20, 12:30
Du bör nog ta minst 1-2 dagars vila i veckan. varva mellan 1 och 2. överträning är värk, tappad motivation, vill inte gå och träna även fast man vill. Ingen matlust osv, det är massvis av psykiska saker som gör att man tappar mycket träningsresultat.

tack, skall överväga att lägga in 1 - 2 dagar vila i veckan

mangs
2009-08-20, 12:39
Jag mår riktigt bra, känner mig motiverad inför varje pass och är aldrig rädd för att köra slut mig. Jag ökar vikten i styrketräningen och konditionen blir bättre och bättre, jag äter som en kung men håller mig gärna borta från sötsaker.

Säg att jag skippar axlar/mage passet på torsdagar och lägger istället in axlar på onsdag och mage på lördag; skulle detta vara rekomenderat?

Styrkepassen har jag lagt upp så mån/tis/ons är tunga 4 - 6 reps medan tor/fre/lör är lite lättare 10 - 15 reps. Ben blir oftast mer tränade än vad resten av kroppen blir då vi fortfarande är inne i försäsong, vilket betyder mycket benträning under handbollspassen.

Det låter bra att du mår bra. Ang, ditt förslag på split så kan du säkert flytta magen men axlarna verkar redan få rätt mycket stryk. Tänk på att du belastar dem rrätt mycket både på bröst/triceps-dagen, axel-dagen och baksidan på rygg-dagen. Sedan använder du väl dem en del på din hanboll också. Utan att veta mer ingående hur många övningar etc. du kör så kanske du rent av skulle hoppa över ena axel-passet?

Jag kör oftast axlar ihop med bröst/triceps och lägger sedan baksida axlar övninagr ihop med min ryggträning. Tycker det fungerar bra.

Hur stor volym pratar vi om på dina pass? Hur nära max ligger du, kör du till failure, dropsets, negativa reps eller andra upplägg som sliter mer?

herrelol
2009-08-20, 12:54
Det låter bra att du mår bra. Ang, ditt förslag på split så kan du säkert flytta magen men axlarna verkar redan få rätt mycket stryk. Tänk på att du belastar dem rrätt mycket både på bröst/triceps-dagen, axel-dagen och baksidan på rygg-dagen. Sedan använder du väl dem en del på din hanboll också. Utan att veta mer ingående hur många övningar etc. du kör så kanske du rent av skulle hoppa över ena axel-passet?

Jag kör oftast axlar ihop med bröst/triceps och lägger sedan baksida axlar övninagr ihop med min ryggträning. Tycker det fungerar bra.

Hur stor volym pratar vi om på dina pass? Hur nära max ligger du, kör du till failure, dropsets, negativa reps eller andra upplägg som sliter mer?

Det har du rätt i, kommer förmodligen flytta magen till lördagen och sedan skippa torsdagens axelpass och göra det till vilodag.

Jag har inte testat 1RM på någon övning på hur länge som helst, men under de tunga passen brukar jag smacka på så jag precis orkar 6 reps första setet, andra setet och tredje setet kör jag till failure. Biceps och triceps brukar få ta dropsets andra muskelgrupper kör jag som jag nämnde innan.

Varför jag kom och tänka på överträning var för att efter förra ryggpasset var jag helt slut i ryggen. Vilket resulterade i att nästa dag blev jag sängliggandes pga. en oerhörd smärta i nedredelen av ryggen.

mangs
2009-08-20, 15:39
Varför jag kom och tänka på överträning var för att efter förra ryggpasset var jag helt slut i ryggen. Vilket resulterade i att nästa dag blev jag sängliggandes pga. en oerhörd smärta i nedredelen av ryggen.

Detta kanske inte beror på överträning utan mer att du överbelastat eller utfört någon övning fel. Oavsett vilket så skall du vila ibland och om du blir sängliggande pga oerhörd smärta så skall du nog fundera på att ta det lite lugnare just nu. Varför inte en period prova på att bara köra igenom kroppen en gång per vecka och se hur det går. Mer träning är inte alltid bättre. Framför allt inte när man som dig redan tränar 2 pass om dagen.

Lycka till!

herrelol
2009-08-20, 15:47
Detta kanske inte beror på överträning utan mer att du överbelastat eller utfört någon övning fel. Oavsett vilket så skall du vila ibland och om du blir sängliggande pga oerhörd smärta så skall du nog fundera på att ta det lite lugnare just nu. Varför inte en period prova på att bara köra igenom kroppen en gång per vecka och se hur det går. Mer träning är inte alltid bättre. Framför allt inte när man som dig redan tränar 2 pass om dagen.

Lycka till!

Jag skall ta och läsa igenom allt igen och sedan lägga upp ett lite lugnare schema ett tag.

Tack så mycket för all hjälp :hbang: