handdator

Visa fullständig version : Tips till en 55 åring?


_xtreme_
2003-08-26, 19:42
Vet en (faktiskt fler) kvinna i åldern 55 som har problem med sin mage. Frukosten brukar bestå av flingor och en smörgås eller frukt. Personen arbetar på en förskola och äter samma mat som barnen får. När hon kommer hem från arbetet blir det husmanskost, dvs potatis, ris eller pasta med något kött/fisk till samt sallad. Äter ytters lite godis och så fall blir det glass eller chocklad samt dricker ingen läsk eller annat sött men kaffe ibland. Varje dag går hon i rask takt till och från jobbet som är ca 2 kilometer. Hon får problem med sina knä när hon joggar eller springer så detta kan hon inte göra.

Vad ska man ge för råd till denna kvinnan (och en del andra i samma situation) som sköter sin kost hyffast och tom slutar helt att äta godis och annat sött samt motionerar en del men inte ser någon skillnad. Även om personerna inte är jätteöverviktiga finns det dom som har tankar på att köpa prylar från TV-shop vilket är skärmmande.

EiseltUK
2003-08-26, 20:12
Mer protein... Jag skulle rekommendera att ta två proteindrinkar som mellanmål dels för att det säkerställer balansen mellan makronutrienterna och dels för att det oftast bidrar till att man äter mindre av den vanliga maten (pga att "suget" minskar). Protein är även bra för att hålla ämnesomsättningen igång.

Liponsyra skulle också kunna vara aktuellt.

Mvh
Henrik

King Grub
2003-08-26, 20:16
Att rekommendera pulver och piller till en normal 55-årig kvinna är nog direkt avskräckande, skulle jag tro.

Personligen tror jag inte så mycket på den så kallade "stenåldersdieten" för hårt tränande idrottsmän, men för personer med normal aktivitetsnivå som tränar för husbehov låter den synnerligen sund och effektiv. Den verkar ju populär bland de breda massorna också, så att stoppa den boken i händerna på henne kanske vore ett alternativ.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9172411031&mscssid=8APKC4XJE63S8K46HH9LK6RTFUG41CG4

z_bumbi
2003-08-26, 20:46
Släpa ner henne på gymet, visa basövningarna men kör ett färre antal set per pass än vad någon i 20-årsåldern kör, se även till att vilan mellan passen blir lite längre. Berätta även om alla positiva effekter med träningen.

Ge henne ungefär samma kostråd som man ger till alla andra, små regelbundna måltider osv osv. Fiskolja och multivitam är något att satsa på, förklara nyttan med fiskoljan ur hälsosynpunkt.

Berätta att det tar tid att ändra sig.

Grahn
2003-08-26, 21:25
Ändock så visade väl studierna på just äldre att ett par ordentliga vassledrinkar underdagen var bättre för dem än ett allmänt förhöjt proteinintag?

EiseltUK
2003-08-27, 00:21
Sätt henne på en två veckors fettfasta där hon bara konsumerar fett under två veckor. Det är GRYMT effektivt, men man bör se till att komplettera med vitaminer och mineraler (speciellt kalium och natrium) för att inte får problem med blodtryck och oregelbunden hjärtrytm. Det är viktigt att kolhydratintaget är MAX 30 gram dagligen!!!

Därefter ökar hon successivt upp intaget av kolhydrater veckovis tills hon finner den kolhydratnivå som hämmar fettförbränningen. Då minska hon lite på intaget och fortsätter att bränna fett tills hon är nöjd (då kan hon istället ändra om kosten tvärtom så att hon äter mer kolhydrater och minimalt med fett).

/ Henrik

abbe
2003-08-27, 10:32
Kör på stenålderskost precis som King Grub sa. Många i min omgivning kör efter detta och resultaten har varit mycket givande. Min flickvän hade just problem med magen, vilket hon haft sen barnsben, och dom problemen är nu helt borta. Min pappa är väl inne på sin 4de vecka nu och säger att han mår bättre än han gjort på 5-7 år. Vad kan gå fel när man äter den mat vi är skapta för?

Gällande stenålderskost och hårt tränande idrottsmän håller jag dock inte helt med King Grub. Hade du sagt hårt tränande bodybuilders hade det kanske varit en annan sak.

Som till referens det kan jag nämna att Joel Friel, en internationellt känd träningsexpert och fd Duathlon-utövare, har kört och rekommenderar stenålderskost. Han märkte att hans uthållighet blev bättre och att han kunde prestera mer genom att äta stenålderskost. Han har skrivit 4 böcker om träning för uthållighet där stenålderskost är en del av det hela. Även Ryan Bolton, som var med i triatlon-laget i OS, äter stenålderskost.

Mina egna observationer är att jag har svårt att ens hålla vikten med stenålderskost när jag styrketränar. Jag försöker äta 5+ mål om dagen där jag äter så mkt jag orkar varje gång. Ska kanske inte skylla på stenålderskosten utan har börjat tänka om lite. Problemet har varit att inte kunnat äta mycket mer men det försöker jag kompensera med kaloririk mat såsom nötter, avocado och oljor. Får se hur det går med vikten nu (och träningen).

Åse Columbus
2003-08-27, 15:51
Jepps....stenåldersdiet!!!!!

Har gjort detta i snart 1 månad, min artros höft mår mycket bättre...jag har gått ner i vikt...känner mig piggare...

o jag e snart 55...:naughty:

åse

EiseltUK
2003-08-27, 20:00
De flesta dieter där man drar ned kolhydraterna är bra. Har själv kört på Atkins i flera månader och tyckte det funkade mycket bra. Dock blev maten lite enformig eftersom jag är en köttfantast. Så det blev lax, markill, lax, makrill, sojaprodukter, quorn, lax.... Fördelen är att man inte räknar kalorier, utan det enda man behöver räkna är kolhydraterna.

Har för ett antal år sedan testat Zone-dieten som tillåter mer kolhydrater (40:30:30) och den funkade också bra, men svårt att följa till punkt och pricka.

/ Henrik

abbe
2003-08-27, 20:40
Hmm, förstår inte riktigt varför vissa säger att stenålderskost är en lågkolhydratskost. Visst, man trycker inte i sig överdrivet med kolhydrater men jag skulle inte vilja säga lite heller. Man ska äta mycket frukt och grönsaker, i motsats till Atkins, vilka innehåller kolhydrater. Om man jämför dom olika kosterna ser man att det inte är så mkt som skiljer.

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____7427.asp

Detta ska då jämföras med Atkins där man äter ungefär 20 GRAM kolhydrater per dag, om jag inte är felinformerad.

EiseltUK
2003-08-27, 20:58
Det är under de första 2 veckorna man bör ligga under 30 gram. därefter ökar man upp intaget något och justerar det upp och ner beroende på hur snabbt man vill bränna fettet. Vanligen ligger man strax under gränsen för ketos eftersom exremt lågt kolhydratintag är ganska bökigt.

/ Henrik

Mony
2003-08-28, 14:59
Och jag är Abbes flickvän som nu äntligen bajsar och har en fint fungerande mage.
Har nog försökt ALLT under mitt 30åriga liv och inget gjort att det blivit bättre. .

Men nu med Stenålderskost....MÅR JAG SÅ BRA !! 8)

EiseltUK
2003-08-28, 16:50
:D

Det var det roligaste inlägget jag någonsin sett på Kolozzeum!! Inte illa menat, men det kändes som en AA-möte och din avatar visar ju hur glad du är nu när du kan bajsa! ;)

Mony
2003-08-28, 20:02
Ja, jag kände verkligen att denna avataren var jag 8)

Gammelyxan!
2003-09-01, 08:38
Originally posted by Mony
Och jag är Abbes flickvän som nu äntligen bajsar och har en fint fungerande mage.
Har nog försökt ALLT under mitt 30åriga liv och inget gjort att det blivit bättre. .

Men nu med Stenålderskost....MÅR JAG SÅ BRA !! 8)




:laugh: :laugh: