handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott under bulken


powderdog
2009-08-19, 23:39
Hej!

I september skall jag börja min bulk, och har lite frågor angående kosttillskotten jag tänkt använda.

Självklart vet jag att det inte är tillskotten som gör det mesta, utan träning, mat och sömn.

Men det jag tänkt använda mig utav är:

kreatin
EAA
Vassle protein
Kassein protein.

Till frågorna nu då.

Mina tränings pass brukar vara ca 90 min långa. För att få bästa effekt av EAA skall jag då, som vanligt ta EAA direkt innan, 60minuter in i passet och en halvtimme efter passet är slut. Alltså tre intag med 60minuters mellanrum?

Jag har läst tråden om EAA och har då förstått att EAA tas upp på en timme, så då borde det vara bra med en i passet efter 60 min?
Har dock läst detta också vilket gör mig osäker( scrolla ner till inlägg 520, och läs grubs svar-inlägg 520):

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561&page=35

Sedan har jag en till fundering, innan jag lägger mig för att sova så hade jag tänkt ta kassein protein. Är detta bra/nödvändigt eller går det lika bra att inta exempelvis 150gram kycklingfile precis innan läggdags.

Tack på förhand

Mvh David

Morty
2009-08-20, 00:27
EAA tar du direkt före och direkt efter.
Jag skulle använda ALA innan stora mål som inte ligger nära efter träning. Kasein innan man lägger sig om man tycker att det är gott.

powderdog
2009-08-20, 12:18
EAA tar du direkt före och direkt efter.
Jag skulle använda ALA innan stora mål som inte ligger nära efter träning. Kasein innan man lägger sig om man tycker att det är gott.

Ok, tack för tipset. ALA skall inhandlas snarast.

Att jag tar EAA innan och efter träning är jag på det klara med.

Men vad jag har läst mig till så tar man upp hela dosen av EAA på 60 min? Vore då inte det bästa att ta en dos EAA 60 minuter in i passet?

Och som jag skrev tidigare, kan jag exempel vis ta 150gr kyckligfile istället för kassein protein när jag lägger mig?

vicarious
2009-08-20, 12:29
Och som jag skrev tidigare, kan jag exempel vis ta 150gr kyckligfile istället för kassein protein när jag lägger mig?

Om du äter kolhydrater till så upptaget blir långsammare, ja.

944RS
2009-08-20, 12:31
Varför krångla till det och ta en drink mitt i passet? Det Grub skrev var ju att det är de plötsliga intagen som stimulerar bäst. Kroppen tar säkerligen upp ditt EAA intag lite mer öjämnt än att allt är ute i kroppen exakt efter 60min.

Zworld
2009-08-20, 22:29
Jag ser absolut inget negativt i hans inslag på att ta en amino mitt i passet, varför inte ? blir väll knappast sämre utav de ?

adem1
2009-08-20, 23:16
gogo gainer?*flex*

vicarious
2009-08-20, 23:47
Jag ser absolut inget negativt i hans inslag på att ta en amino mitt i passet, varför inte ? blir väll knappast sämre utav de ?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3823722&postcount=522

powderdog
2009-08-20, 23:55
gogo gainer?*flex*

Jag kommer ta malto i EAA:n både innan och efter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3823722&postcount=522

Det är just det jag vill ha svar på. Ponera att man tränar i två timmar, då kan det väll inte skada att ta en säg 90 min in i passet?

Vart går gränsen för när man kan ta en mitt i passet?

Eddie Vedder
2009-08-21, 06:00
Vart går gränsen för när man kan ta en mitt i passet?

Finns ingen sådan gräns, hur ska man kunna dra den gränsen? En del pass blir långa för att de innehåller massor av övningar set och reps, vissa blir långa för att man gör få tunga lyft men med jättemycket vila däremellan och vissa blir långa för att det är fredag och SMS:andet och tjötet med träningspolarna mellan seten tar upp mycket tid.

Kaseindrink på kvällen är inte nödvändigt men inte heller fel på något sätt. Kycklingfilé funkar precis lika bra om du väljer det.

Sniggel
2009-08-21, 12:23
Och som jag skrev tidigare, kan jag exempel vis ta 150gr kyckligfile istället för kassein protein när jag lägger mig?
Ja, det spelar nog ingen roll. Båda är källor till långsamt protein. Ta det du helst vill äta/dricka.



Det är just det jag vill ha svar på. Ponera att man tränar i två timmar, då kan det väll inte skada att ta en säg 90 min in i passet?

Vart går gränsen för när man kan ta en mitt i passet?

Det här är svårt att svara på och jag skulle vilja påstå att det inte finns någon som med säkerhet har ett svar på detta.
Att ta EAA direkt före är helt klart en bra idé. Det kan finnas en vits sen att undvika ny tillförsel av amnosyror tills att du är färdig med träningen eftersom man kanske inte kan stimulera proteinsyntesen allt för ofta. Dock så kan man säkert säga tvärtom att ett så långt pass som 2h kanske gynnas av att tillföra EAA och lite maltodextrin (för att undertrycka kortisolnivåer bl a) mitt i passet. Å andra sidan kanske det är dumt att undertrycka kortisolnivåer eftersom det kan ha en roll i att senare stimulera kroppen till anpassning/tillväxt. Så ja, det är väl en gissning om det är bra eller inte.
Jag skulle dock tro att det bästa är att vänta med nästa intag till efter träningen.

powderdog
2009-08-21, 13:20
Finns ingen sådan gräns, hur ska man kunna dra den gränsen? En del pass blir långa för att de innehåller massor av övningar set och reps, vissa blir långa för att man gör få tunga lyft men med jättemycket vila däremellan och vissa blir långa för att det är fredag och SMS:andet och tjötet med träningspolarna mellan seten tar upp mycket tid.

Kaseindrink på kvällen är inte nödvändigt men inte heller fel på något sätt. Kycklingfilé funkar precis lika bra om du väljer det.

Ok, tack för svaret!

Ja, det spelar nog ingen roll. Båda är källor till långsamt protein. Ta det du helst vill äta/dricka.

Kanon, då mixar jag lite helt enkelt.


Det här är svårt att svara på och jag skulle vilja påstå att det inte finns någon som med säkerhet har ett svar på detta.
Att ta EAA direkt före är helt klart en bra idé. Det kan finnas en vits sen att undvika ny tillförsel av amnosyror tills att du är färdig med träningen eftersom man kanske inte kan stimulera proteinsyntesen allt för ofta. Dock så kan man säkert säga tvärtom att ett så långt pass som 2h kanske gynnas av att tillföra EAA och lite maltodextrin (för att undertrycka kortisolnivåer bl a) mitt i passet. Å andra sidan kanske det är dumt att undertrycka kortisolnivåer eftersom det kan ha en roll i att senare stimulera kroppen till anpassning/tillväxt. Så ja, det är väl en gissning om det är bra eller inte.
Jag skulle dock tro att det bästa är att vänta med nästa intag till efter träningen.

Tackar, då blir det inget intag mitt i passet.