handdator

Visa fullständig version : ont i underarmen/handled vid bicepscurl


Sagzy
2009-08-19, 23:06
Hallå,

Jag har nu tränat ett bra tag, och när jag gör bicepscurl så har jag fått en rätt så kraftig smärt i underarmen, ner mot handleden på min högra utsida arm, försökte hitta en bild för att visa var, se ifall den här duger: http://www.monsterforearms.com/monster_forearms008012.jpg

Smärtan är där det står "Forearm Flexors" smärtan jag får är från precis innan armbågen och slutar precis innan handleden. Känner även av detta när jag kör stående hantlar.
Fick smärtan i våras precis innan sommaren, sen har jag i princip tag pause från gymmet mesta delen utav sommaren, men nu så har smärtan kommit tillbaks.

Är tacksam för all hjälp.

Eliass
2009-09-08, 21:33
Jag och många andra har samma problem. Personligen gör det mest bara ont när jag gör övningar med supinerat grepp (handflatan mot sig) så jag tar det väldigt lungt med dessa. Kör istället övningar i stil med hammercurls och stretchar alltid underarmarna innan bicepspassen :)

Arne Persson
2009-09-08, 21:38
Jag och många andra har samma problem. Personligen gör det mest bara ont när jag gör övningar med supinerat grepp (handflatan mot sig) så jag tar det väldigt lungt med dessa. Kör istället övningar i stil med hammercurls och stretchar alltid underarmarna innan bicepspassen :)

Strama pronatorer som vanligt...... Skönt att min diagnos jag ställde för över 10 år sedan börjar få allmän acceptans...:)


EZ-stången samt usel supination speciellt i bottenläget vid bicepsträning är nog huvudboven i dramat...

Pungis
2009-09-08, 23:24
Håller man dessutom hårt i stången ber man om problem!

DavidN
2009-09-09, 04:24
Håller man dessutom hårt i stången ber man om problem!

På vilket sätt då?
Om du inte håller hår och stabilt så tappar du ju form - tappar du form får du båtbensproblem.

Arne Persson
2009-09-09, 07:10
På vilket sätt då?
Om du inte håller hår och stabilt så tappar du ju form - tappar du form får du båtbensproblem.

Intressant! På vilket sätt får du båtbensproblem i detta fall?:confused:

DavidN
2009-09-09, 08:31
Intressant! På vilket sätt får du båtbensproblem i detta fall?:confused:

Genom att falla med handleden.
Rak handled är i min vetskap boten mot handledsproblem.
Nu kanske supinerat grepp inte direkt är en stor bov i det hela som pronerat - MEN om greppet vecklar ut sig och handlederna roterar slarvigt under rörelsen så vill jag inbilla mig att alla våra små delikata handledsben mår illa.

edit: så ehum, byt "båtbensproblem" mot "handledsproblem" så låter det bättre

Arne Persson
2009-09-09, 09:08
Genom att falla med handleden.
Rak handled är i min vetskap boten mot handledsproblem.
Nu kanske supinerat grepp inte direkt är en stor bov i det hela som pronerat - MEN om greppet vecklar ut sig och handlederna roterar slarvigt under rörelsen så vill jag inbilla mig att alla våra små delikata handledsben mår illa.

edit: så ehum, byt "båtbensproblem" mot "handledsproblem" så låter det bättre

Jag har bl.a tränat upp mina handleder och grepp med att utföra en full handledscurl när jag curlar upp tunga hantlar i tex cons.curl. Detta har gett mig både ganska starka och och smidiga handleder. Dessutom är det viktigt att omedelbart supinera redan vid starten av en hantelcurl och inte i slutfasen vilket alltför många gör.
Normalt rekommenderar jag raka handleder vid bicepscurl.