handdator

Visa fullständig version : trashad axel


b.carlsson
2009-08-19, 15:11
Min vänstra axel verkar ha fått en skada. Det är en stickande smärta i den då jag rör den i vissa ledder. Framförallt uppåt. Det kom då jag skulle öka i hantelpress en gång när jag körde bröst för nån vecka sen.

Vart kan man kolla upp vad det är för fel?

Tips i stockholm?

Trapper Buzz
2009-08-19, 15:12
Sätter min slant på Ac-leden. Du kommer få flera kvalificerade svar här. Jag haft trassel med AC:n från och till i snart två år.

Onigiri
2009-08-19, 15:26
Martin som skrivit ner så mycket hur du håller dig skadefri om axeln och dess rörlighet/funktion så går du och skaffar dig en axelskada... :(

Tiga
2009-08-19, 17:20
Martin som skrivit ner så mycket hur du håller dig skadefri om axeln och dess rörlighet/funktion så går du och skaffar dig en axelskada... :(

+1 *drool*

JohnRick
2009-08-19, 17:32
Jag tippar på supran, men det ger sig efter en undersökning.

b.carlsson
2009-08-19, 20:15
sweet, nån som vet vart man kan få ett proffs som kikar på det utan att få en avbetalningsplan? sjukhuset?

Trapper Buzz
2009-08-19, 20:46
Vare sig det är supran eller ac kommer det att gå över.
Ta det lugnt med träningen, undvik hantel, övningar bakom nacke och smalbänk.
Är du till åren kommen?

Trapper Buzz
2009-08-19, 20:48
Voltaren, liniment, håll varmt, basta, sov länge och väl på ett bra ställe.
Träna hellre lätt än inte alls.

b.carlsson
2009-08-19, 22:01
tack för svaren,

Jag är 26.

Vi hade en massör på jobbet och jag frågade om axeln och han kände lite. Han sa att det var nått med att skulderbladet skar in i nån nerv i axeln och att jag borde köra mer baksida axlar och rygg.

Det kanske är nån sån supran eller ac då.

Har haft nått liknande för några år sen och det gick över som ni skriver men nu känns det mer angeläget att fixa det då jag tränar mer seriöst nu än då.

Trapper Buzz
2009-08-19, 23:06
Jag skulle undvika all bänk någon vecka.
Alla lyft över huvudet också, och i ännu högre
grad alla drag eller lyft/press bakom nacke.
Men känn på dessa övningar med mycket lätta vikter och avgör sedan.

Nu kan ni andra skälla på mig för jag är ingen fysiolog men har en sjujäkla erfarenhet
av axelhelveten. Är du i den åldern borde det läka ganska snabbt om du hanterar det
rätt. Antiinflammatoriskt tror dock jag på.

En självklar sak som aldrig kan nämns för ofta är att int slarva med uppvärmingen.
Rotatorcuffarna bör få en liten gnuggning före alla pass med överkropp.

Lycka till & krya på dig! Sitter här själv med en ond axel..
Om man kunde leva som man lär.. :smash:

b.carlsson
2009-08-20, 12:13
tack, ska testa detta och köpa voltaren-gel!

Trapper Buzz
2009-08-20, 13:23
Skriv och rapportera hur det går.
All the best & snart är du nog på banan igen.:hbang:
Håll igång ändå och gå till gymmet och kör ben och mage
och lätt på det andra. Isolerade tricceövningar som pushdowns borde funka,
och kanske även lätt bicep. Ta lägsta vikter på rotatorcuffövningarna.

Klockbock
2009-08-24, 18:40
Ursäkta för att jag sticker in. Men måste tacka dig Trapper Buzz för dina finfina tips om hur man kan hantera en axelskada!

För ungefär tio dagar sen, så körde jag lite snea hantelpressar och gjorde en felaktig rörelse (en liten felaktig rörelse som jag sällan gör) och så får jag smärta i högeraxeln. Kändes som att en led gick i kläm eller liknande. Hur som helst så blev det värre dagen efter, gick in på Kolozzeum för att få tips och ser den här tråden som passar mig fint.

Ville verkligen inte vila från träningen länge så tog antiinflammatorisk gel några gånger per dag, vilade axeln från all träning förutom ben och mage, bastade, tog varma bad och tigerbalsam regelbundet. Nu så känns axeln ganska bra, ska nog våga mig på att bänkpressa nästa vecka. Ska dock köra ett teknikpass med lätta vikter nu i veckan för att se till att axeln klarar belastning.

Ska också börja se till att värma upp ordentligt inklusive rotatorkuffarna som jag slarvat lite med.

Hoppas att du får en snabb återhämtning, b.carlsson.

b.carlsson
2009-09-01, 19:31
Det har blivit mycket bättre, ska köra lugnt några veckor minst för säkerhets skull, tack för alla tips!

Trapper Buzz
2009-09-01, 21:14
Roligt att en gammal oldboy kan bistå med användbara tips..
Iofs har man dratt på en axelskada i ett par år,
så borde ju plockat upp något. Basta och vetekudde är finfint också.
Sömnen svinviktig; ja, all vila.. Undvik allt dragande bakom nacke tills det är bättre..
är man över fyrtio ska man nog låta bli det helt.
När jag får tillbaka mina känningar i vänstern,
har jag oftast bänkat för mycket och för tungt - jag kan inte låta bli.
Slarvar också med sömnen, men ska skärpa mig.
Håll oss underrättade, carlsson & klockbock!

Åse Columbus
2009-09-02, 14:54
sweet, nån som vet vart man kan få ett proffs som kikar på det utan att få en avbetalningsplan? sjukhuset?

en sjukgymnast..kostar 140 första gången...sen 70kr gången

Martin Löwgren
2009-09-02, 15:20
Sätter min slant på Ac-leden. Du kommer få flera kvalificerade svar här. Jag haft trassel med AC:n från och till i snart två år.

Akut AC-ledsskada kommer inte av sånt som TS beskriver utan oftast från kraftigt våld eller fall.

TS har mest troligt drabbats av en ruptur i m. supraspinatus.