handdator

Visa fullständig version : Ge mig tips om en mini-dator


mangs
2009-08-19, 10:55
Funderar på att köpa en liten dator som främst är till för att:

Surfa
Titta på film
Lyssna på musik
Streama musik.

Kraven jag har är:
Den skall vara liten
Den skall vara tyst
Ha hyffsad lagring gärna plats till 2-3 interna diskar. I värsta fall en ok disk men möjlighet att köra med externa diskar på ett smidigt sätt.
Inbyggt trådlöst

Det är alltså inte något fartmonster jag är ute efter utan en smidig liten burk som jag kan gömma i TV-bänken och ha kopplad till min TV eller Projektor. Är dock en fördel om den kan klara av att spela upp HD-material men inget krav.

Den behöver inte kosta en förmögenhet heller. En sådan här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=463001)med lite mer lagring/prestanda låter helt ok.

Finns det några färdiga byggen eller blir man tvungen att bygga något själv?

hahavaffan
2009-08-19, 11:00
2-3 interna diskar i en sån liten blir nog rätt svårt. Men resten kan vi nog lösa. Jag hittade en jävligt smidig liten sak till min chef när han letade efter samma som du, men hittar inte den igen. Ska leta lite och återkomma.

hahavaffan
2009-08-19, 11:05
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=447148

Där har vi. Den fixar 1080p, är liten, relativt snygg, tyst och snabb för sin storlek. Billig dessutom. Den finns även med en intern BD-läsare istället för den vanliga DVD-läsar/brännaren, men då för 1500kr mer typ.

Köper du till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175711 så får du även trådlöst nätverk, men jag rekommenderar trådat om du ska streama tyngre saker som 720p och 1080p. 720p borde funka, men trådat är alltid bäst. Ska den dessutom stå i TV-bänken kan man gömma sladden snyggt.

Den har även USB 2.0-portar så det är bara att ansluta externa hårddiskar för extra lagringskapacitet.

mangs
2009-08-19, 11:19
Tack för hjälpen! Tänkte lite på detta nu under lunchen och det bästa vore kanske att ha alla media lagarad på en central server, då slipper jag ju så mycket disk ute hos alla klienter som då denna kommer fungera som. Har ju redan en NAS hemms som jag kör för lagring och musik-streaming men kanske skulle hitta en annan lösning här och sedan även kunna stream ut film på ett smidigt sätt.

Dock kvarstår ju problemet att jag gärna skulle vilja ha en lite tyst dator som utöver att streama från min server även skall kunna surfas på mm.

hahavaffan
2009-08-19, 11:21
Den jag länkade till funkar utmärkt att surfa med också. Kan du inte bara slänga upp alla filmer, musik osv på din NAS, och streama det ut till datorerna från den sen då?

mangs
2009-08-19, 11:31
Den ser mycket intressant ut, helt klart. Skulle vara fint med en BD-spelare också inbbyggd så slipper man skaffa en extra sådan med.

Problemet med min NAS är att den är grymt strulig och har hamnat i någon form av skrivskyddat läge så at tdet är ganska bökigt att lägga till nya saker (Linux-baserad). Har varit i kontakt med QNAP men de verkar inte riktigt veta vad problemet kan vara. Är därför mer sugen på att köra en server med Microsoft OS. Då är jag mer flexibel också vad det gäller antalet diskar mm.

martikainen
2009-08-19, 11:50
Jag har tänkt lite i samma banor nu när min 3½år gamla stationära börjar krångla lite.

Kommit fram till att en Laptop för en tusenlapp eller två till gör samma jobb och man har även lite mer möjligheter med en sådan. Bara ett tips.
De är även lätta att gömma undan i en låda, blir nog inte mycket varmare heller?

mangs
2009-08-19, 12:05
Har iofs redan en liten laptop med motsvarande prestanda och den duger bra till att surfa på. Vill dock kunna ha den enkelt med mig överallt.

Datorn jag är ute efter nu skall sitta permanent kopplad till en TV, förstärkare etc.

Har läst på lite om ASRock nu och den verkar vara ett bra köp. Jag får fundera lite hur jag skall göra.

hahavaffan
2009-08-19, 12:13
Har du ingen gammal stationär dator mangs? Köp ett hårddisk-kontrollerkort och några diskar, och in med Win XP, och ställ den i en garderob eller på vinden. Så har du en Windowsbaserad server som du kan trycka in en massa diskar i.

-AG-
2009-08-19, 12:18
Mac Mini?

Pdaddy
2009-08-19, 12:19
mac mini?

+1

mikaelj
2009-08-19, 12:23
En dator som inte är liten, men väldigt tyst, är något baserat på en Antec P182-låda. Gummiupphängda diskar och jättefläktar.

hahavaffan
2009-08-19, 12:41
P182 är sjukt bra ja. Jag har ett P180 som böjar bli rätt slitet, och som inom en överskådlig framtid kommer bytas mot ett P182 eller nyare om det hinner komma.

mangs
2009-08-19, 12:41
Har du ingen gammal stationär dator mangs? Köp ett hårddisk-kontrollerkort och några diskar, och in med Win XP, och ställ den i en garderob eller på vinden. Så har du en Windowsbaserad server som du kan trycka in en massa diskar i.

Yes, sitter vid den maskinen just nu. Har funderingar på att använda den som server och precis som du säger,gömma undan den i en garderob eller liknande.

hahavaffan
2009-08-19, 12:53
Optimalt vore:
1st server i garderoben med ett enkelt OS och typ 20TB diskutrymme som står för all lagring och nerladdning
1st stationär speldator med Win7, 60gb SSD räcker för lagringen, stor skärm
1st bärbar MacBook 13"
1st HTPC i stereobänken som streamar allt från servern till hemmabion

*gah!* låt mig vinna på lotto

mangs
2009-08-19, 12:55
Optimalt vore:
1st server i garderoben med ett enkelt OS och typ 20TB diskutrymme som står för all lagring och nerladdning
1st stationär speldator med Win7, 60gb SSD räcker för lagringen, stor skärm
1st bärbar MacBook 13"
1st HTPC i stereobänken som streamar allt från servern till hemmabion

*gah!* låt mig vinna på lotto


Något sådant ja. 20TB är kanske i värsta laget just nu men med tiden så. Sedan får man ju inte glömma små musikklienter likt Squeezebox så att man har musik i hela huset synkroniserat.

martikainen
2009-08-19, 13:18
Något sådant ja. 20TB är kanske i värsta laget just nu men med tiden så. Sedan får man ju inte glömma små musikklienter likt Squeezebox så att man har musik i hela huset synkroniserat.

Plus röststyrning på alla Lampor och uppvärmning av toasitsen!

mangs
2009-08-19, 13:43
Plus röststyrning på alla Lampor och uppvärmning av toasitsen!


Har redan fjärrkontrol til lde flesta lampor men toasitsen har jag aldrig tänkt på, kan man koppla den via USB?

coxie
2009-08-19, 13:52
Är du villig att bygga själv eller ska det vara komplett?

mikaelj
2009-08-19, 14:08
P182 är sjukt bra ja. Jag har ett P180 som böjar bli rätt slitet, och som inom en överskådlig framtid kommer bytas mot ett P182 eller nyare om det hinner komma.

Jodå, P183 är ute.

http://ost.ath.cx/tmp/apt09aug/5/SDC10501.JPG

What’s new in the P183?

* Front door vents, as well as wider vents along the door frame, improve airflow into the chassis.
* Filters and filter doors are integrated as one unit. The doors themselves have been modified to provide greater airflow, resulting in cooler system temperatures.
* Drive bay covers are vented and include air filters to provide better airflow.
* Lower chamber fan is now located in front of the hard drive cage, allowing for installation of longer PSUs as well as easier cable routing between the lower HD cage and the power supply.

mangs
2009-08-19, 14:13
Jag kan tänka mig att bygga själv även om det idag inte är lika mycket bang for the buck men om du har något lämpligt bygge så hojta till.

hahavaffan
2009-08-19, 14:37
Jodå, P183 är ute.

[im2g]http://ost.ath.cx/tmp/apt09aug/5/SDC10501.JPG[/img]Omg, precis allt jag stör mig på P180 har dom ändrat på. Måste ha *drool*

Albatross
2009-08-19, 16:42
Jag har köpt en burk från www.aleutia.com som är mycket fiffig. Jag valde att köra på en H1 med singlecore cpu och utan wifi eftersom det annars sitter en liten fläkt på. Wifi körs med usb-dongle. Jag kör OS på en usbsticka, ingen aning om man måste köra på riktig disk för att köra Windows.