handdator

Visa fullständig version : Svårt att förbränna fett utan kolhydrater?


Lecar
2009-08-18, 19:21
Hej, är ny här, och hade lite svårt att hitta något om detta...

Jag har lärt mig att man måste ha kolhydrater för att bränna fett. "fettet brinner i kolhydraternas låga"

Slutar man äta kolhydrater så blir det alltså svårt att förbränna fett? 1 gram kolhydrater binder ju 3 gram vatten, så slutar man äta kolhydrater, så försvinner massa vatten ur kroppen och man går ner massa kilon. Därav viktminskningen för de som kör på t.ex. Atkins metoden.

Stämmer detta? Eller minns jag fel?

Så fick jag det förklarat av min gamla idrottslärare, som kommit som bäst 6a i SM i bodybuilding, är utbildad sjukgymnast och har egen mottagning. En fruktansvärt insatt kille helt enkelt, så jag tror inte han har fel, snarare att jag kommer ihåg fel isåfall.

en stor stark
2009-08-18, 19:22
Nej, att dra ner på kolhydraterna kan vara ett bra sätt att gå ner i vikt.

Lecar
2009-08-18, 19:36
Nej, att dra ner på kolhydraterna kan vara ett bra sätt att gå ner i vikt.

Jo, självklart, det som jag menade var ju att man MÅSTE äta kolhydrater. Att dra ner på dem är ju en annan sak..

en stor stark
2009-08-18, 19:36
Jo, självklart, det som jag menade var ju att man MÅSTE äta kolhydrater. Att dra ner på dem är ju en annan sak..

Nej, du måste inte äta kolhydrater.

Sverker
2009-08-18, 19:39
När du kommer upp i högt träningstempo kommer kolhydraterna att begränsa din fettförbränning. Intressant när du tränar kondition.

Lullar du bara runt så räcker fettet till.

Lecar
2009-08-18, 19:45
När du kommer upp i högt träningstempo kommer kolhydraterna att begränsa din fettförbränning. Intressant när du tränar kondition.

Lullar du bara runt så räcker fettet till.

Ja, och kondition tränar man ju oftast om man ska bränna fett effektivt. Men kolhydraterna kan alltså iaf begränsa fettförbränningen om man äter för lite? Om man har ett högt träningstempo. Om jag förstod rätt...

Apos78
2009-08-18, 19:56
Man ska nog skilja på att bränna fett i samma betydelse som att gå ner i vikt och att använda fett som främsta substrat för oxidation. Någon som tränar för långa löppass finner det såklart praktiskt om en stor del av den förbrukade energin kommer från fettdepåerna men det betyder inte automatiskt att vikten kommer att gå ned. För viktnedgång gäller att oxidationen överstiger intaget, oavsett vilken makronutrient som är den primära.

Men visst, lågintensiv aktivitet bränner mer fett under tiden aktiviteten är igång men inte alls säkert detta gäller sett till hela dygnet.

mikaelj
2009-08-18, 20:03
Det som menas är väl att någon slutprodukt av glukos används för betaoxidation av fettsyror (eller citronsyracykeln? något sånt) men det är såna extremt små mängder och jag tror inte ens att det går att komma ned i de nivåerna.

Att kolhydrater brinner i fettets låga är helt enkelt inte sant.

King Grub
2009-08-18, 20:22
lågintensiv aktivitet bränner mer fett under tiden aktiviteten är igång

Nej.

Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet av 60-65% av VO2Max.

Apos78
2009-08-18, 20:30
Nej.

Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet av 60-65% av VO2Max.

Otydlig formulering av mig där kanske. Var inte tal om maximal fettförbränning, vilket jag inte heller skrev. Menade att kolhydrater används i liten utsträckning vid lågintensiv aktivitet och en större del från fett.

mattilainen
2009-08-18, 20:36
Du behöver absolut inte äta kolhydrater för att gå ner i vikt.

Lecar
2009-08-18, 21:04
Det som menas är väl att någon slutprodukt av glukos används för betaoxidation av fettsyror (eller citronsyracykeln? något sånt) men det är såna extremt små mängder och jag tror inte ens att det går att komma ned i de nivåerna.

Att kolhydrater brinner i fettets låga är helt enkelt inte sant.

Tvärtom, "fettet brinner i kolhydraternas låga", men de kanske var de du menade?

Lecar
2009-08-18, 21:08
Du behöver absolut inte äta kolhydrater för att gå ner i vikt.

Skilj gärna på att gå ner i vikt och bränna fett... Gå ner i vikt kan man göra av många anledningar..

mikaelj
2009-08-18, 21:14
Tvärtom, "fettet brinner i kolhydraternas låga", men de kanske var de du menade?

Ja, naturligtvis.

Skilj gärna på att gå ner i vikt och bränna fett... Gå ner i vikt kan man göra av många anledningar..

Du behöver inte äta kolhydrater för att bli av med kroppsfett.

CVN
2009-08-18, 22:19
Känns som ni försöker slingra er runt frågan hela tiden istället för att besvara den...

Frågan = Bränner man mer "fett" av att inta kolhydrater under deff?

Fredrik_S
2009-08-19, 00:58
Känns som ni försöker slingra er runt frågan hela tiden istället för att besvara den...

Frågan = Bränner man mer "fett" av att inta kolhydrater under deff?

Ligger två person på ett underskott av 500 kcal per dygn med samma fett% på kroppen att starta med och den ena väljer att äta ca 0 gram kolhydrater och den andra väljer att äta 100 gram kolhydrater men mindre fett, så kommer båda personerna troligen ändå gå ner lika mycket i fettmängd i slutändan.

Så nej det är fel att säga att man måste äta kolhydrater för att lyckas tappa fett från kroppen.

Sverker
2009-08-19, 05:56
Det som menas är väl att någon slutprodukt av glukos används för betaoxidation av fettsyror (eller citronsyracykeln? något sånt) men det är såna extremt små mängder och jag tror inte ens att det går att komma ned i de nivåerna.

Att kolhydrater brinner i fettets låga är helt enkelt inte sant.

Hjärligt välkommen till min värld.

Jag kan förstå att folk tänker
"Jag tränar inte så hårt. Jag behöver inte äta kolhydrater eftersom jag inte kan träna. Ingen idé att träna för det är en chansning. Jag kommer säkert att misslyckas."

Varför joggar man inte ned till backen och tittar upp och fyller hjärnan med tankarna:
"- Jag ska dit."

När man väl står där uppe och har lyckats, fyller man hjärnan med tankarna
"- Lätt nedjogg, så kör jag backen en gång till. Jag tappade lite tempo en bit upp i backen. Det finnns mer att ge."



Det där med att träna för att bränna fett har jag aldrig förstått. Jag tränar för att det är kul. Kanske därför jag alltid är i form;)

Eddie Vedder
2009-08-19, 05:59
Stämmer detta? Eller minns jag fel?

Nej det stämmer inte men du minns troligtvis helt rätt. Kolhydratintaget hämmar fettoxidationen akut.

Fettbalansen i kroppen styrs primärt av energibalansen.

Det där med att träna för att bränna fett har jag aldrig förstått.

Nej du konditionstränar ju aldrig. Vi som vill utveckla konditionen tjänar på att kunna öka förmågan till fettoxidation under passen.

Lecar
2009-08-19, 06:59
Kolhydratintaget hämmar fettoxidationen akut.

Fettbalansen i kroppen styrs primärt av energibalansen.



Skulle vara snällt om du vill förklara på ett enklare sätt, då jag inte förstod riktigt! :/

Lecar
2009-08-19, 07:01
Ligger två person på ett underskott av 500 kcal per dygn med samma fett% på kroppen att starta med och den ena väljer att äta ca 0 gram kolhydrater och den andra väljer att äta 100 gram kolhydrater men mindre fett, så kommer båda personerna troligen ändå gå ner lika mycket i fettmängd i slutändan.

Så nej det är fel att säga att man måste äta kolhydrater för att lyckas tappa fett från kroppen.

Tack för ett bra svar! :)

Eddie Vedder
2009-08-19, 07:05
Skulle vara snällt om du vill förklara på ett enklare sätt, då jag inte förstod riktigt! :/

Vad jag menar är att den mängden eergi du förbrukar som använder just FETT som källa ökar ju mindre kolhydrater och ju mer fett kosten innehåller. Men oavsett om du styr din kost till att välja främst fett som energikälla innebär det fortfarande inte att du går ner i vikt mer av det.

Det är fortfarande primärt så att din energibalans avgör, oavsett om kroppen prioriterar kolhydrater eller fett som källa.

CVN
2009-08-19, 08:27
Ligger två person på ett underskott av 500 kcal per dygn med samma fett% på kroppen att starta med och den ena väljer att äta ca 0 gram kolhydrater och den andra väljer att äta 100 gram kolhydrater men mindre fett, så kommer båda personerna troligen ändå gå ner lika mycket i fettmängd i slutändan.

Så nej det är fel att säga att man måste äta kolhydrater för att lyckas tappa fett från kroppen.

Tackar!

Tack för ett bra svar! :)

+1

Lecar
2009-08-19, 08:30
Vad jag menar är att den mängden eergi du förbrukar som använder just FETT som källa ökar ju mindre kolhydrater och ju mer fett kosten innehåller. Men oavsett om du styr din kost till att välja främst fett som energikälla innebär det fortfarande inte att du går ner i vikt mer av det.

Det är fortfarande primärt så att din energibalans avgör, oavsett om kroppen prioriterar kolhydrater eller fett som källa.

Okej, tack så mycket!

TehSaxo
2009-08-19, 21:07
Förlåt om jag låter lite dum nu.

Men säger ni att om man äter färre/inga kolhydrater alls och tränar kondition så bränner man MER fett?

King Grub
2009-08-19, 21:16
Ja.

Men om vi talar om en likvärdig kaloribalans, och den neddragna kolhydratmängden har ersatts med samma kalorimängd från fett i stället, kommer fettinlagringen att vara motsvarande mängd större i stället.

Fredrik_S
2009-08-19, 21:16
Förlåt om jag låter lite dum nu.

Men säger ni att om man äter färre/inga kolhydrater alls och tränar kondition så bränner man MER fett?

Beror på vad din frågar är men inte i det syftet jag antar du frågar i. Alltså huruvida man kommer ha mindre mängd fett lagrat på kroppen efter en viss tidsperiod på två identiska underskott där det ena underskottet har färre kolhydrater än det andra men ändå samma totala energimängd.

Apos78
2009-08-20, 07:41
Att fettförbränningen ökar måste inte betyda att fettmassan minskar. Den dietära mängden fett har också ökat.

mikaelj
2009-08-20, 08:02
Det fiffiga med att äta fett istället för kolhydrater, är att det för många ger en längre mättnadskänsla. På så vis blir det enklare att få i sig mindre energi.

Hjärligt välkommen till min värld.
(...)
Det där med att träna för att bränna fett har jag aldrig förstått. Jag tränar för att det är kul. Kanske därför jag alltid är i form;)

Man tackar. Och stort +1 på att det skall vara kul!

Jag får en hel del träning när jag spelar maskindans och åker inlines, som är rätt jobbig konditionsträning, men jag tänker aldrig på att det skulle vara träning. Troligtvis därför jag är allergisk mot inomhusträning i form av stationär cykel/roddmaskin/xc.

Sniggel
2009-08-20, 15:32
Tror också att det kan vara värt att nämna att den fördelning av makronutrienter som gör att man orkar prestera, är den som gör att man lättast kan bli av med fett. Orkar man inte träna ordentligt på ett lågt kolhydratsintag så kommer man inte tappa lika mycket fett som om mer utav energin hade kommit ifrån kolhydrater.
Det är inte ett brott mot termodynamikens lag! (som vissa hade trott om de läst mitt påstående)*

Att kunna träna ordentligt(tm) innebär att man säkerligen förbrukar fler kalorier (ökar kalori ut), vilket innebär en större förlust av fett i förlängningen (förutsatt att man är på ett underskott i första hand).
Det har även den fördelen att bättre stimulera musklerna, vilekt motverkar muskelförlust eller t om skapar tillväxt, vilket indirekt påverkar hur mycket fett du tappar på ett underskott.

* Ofta när någon ifrågasätter begreppet kalori in/ut så tar de inte alls någon hänsyn till kalori ut. De kan ha full koll på kalorierna som går in genom munnen, men de tror att deras förbrukning är densamma även efter att de skiftat till en diet de mår bättre på (och förmodligen blir mer aktiva på).