handdator

Visa fullständig version : Kommer jag förlora några muskler på


sumialic
2009-08-18, 18:03
4-5 dagars:

konstant knaprande av paracetamol (4g/dag)
1.2g protein/kilo kroppsvikt
Kaloribalans

Apos78
2009-08-18, 18:28
Behöver du knapra maxdos av paracetamol tror jag inte du under de dagarna ska bekymra dig om ev muskelförlust. Vilket jag också tror kommer utebli.

Drick ingen sprit under den tiden kan väl tilläggas.

eop
2009-08-18, 18:29
antagligen inte mkt, jag har vart sjuk i 4 veckor och har inte förlorat för mkt, dock har jag gått upp i vikt.

sumialic
2009-08-18, 19:09
Behöver du knapra maxdos av paracetamol tror jag inte du under de dagarna ska bekymra dig om ev muskelförlust. Vilket jag också tror kommer utebli.

Drick ingen sprit under den tiden kan väl tilläggas.

Behöver och behöver, men jag mår skit annars!

Kommer inte förändra något även om någon kommer in och säger att jag kommer tappa muskler, men jag är intresserad av att veta. Det är just 4gparacetamol/dag som är intressant.

Apos78
2009-08-18, 19:49
Menar absolut inte att du ska hoppa ett ev användande av paracetamol, mer att det utan tvekan kommer att vara betydelselöst för muskelmassan, särskilt sett på längre sikt.

Är dock inte alltför bevandrad i läkemedel och dess användning men kanske sitter det någon apotekare här :)?

eskiil
2009-08-18, 20:17
Hoppas du är medveten om att paracetamol är rävgift för levern.

Ward
2009-08-18, 20:22
Hoppas du är medveten om att paracetamol är rävgift för levern.

Visst kan det vara det. Allt är "rävgift" för levern i stora doser.. Ligger man under maxdos per dag så är det ingen fara om man kör det i några dagar... Om man nu inte är överkänslig mot paracetamol...

sumialic
2009-08-18, 20:45
Hoppas du är medveten om att paracetamol är rävgift för levern.

Är medveten om det. Jag kör inte på mer än maxdos så hoppas och tror inte det ska vara någon fara.

Är i övrigt väldigt snäll mot levern. Dricker t.ex. aldrig alkohol.

mattilainen
2009-08-18, 20:47
4-5 dagar så tror jag inte du förlorar speciellt mycket i vilket fall.

Ignatius72
2009-08-19, 11:56
Du får helt enkelt välja, antingen så käkar du piller i 4 dagar och har inte ont eller så gör du det och blir förevigt dömd till att vara en klenis.

Om allt annat är optimerat så kan man börja fundera i dessa banor. Något säger mig att så inte är fallet. Frågan borde istället vara "hur mycket förlorar jag i muskelmassa på att ägna allt för stor del av tiden till att fundera på helt oväsentliga saker".

944RS
2009-08-19, 13:54
Har aldrig läst/hört något om att paracetamol skulle kunna "äta" upp några muskler på 5 dagar om du ligger på kaloribalans.
Har bara läst att det hindrar muskeluppbyggnad.

spoonchest
2009-08-19, 14:26
Har inte läst nånstans att det skulle vara katabolt. Annars håller jag med Ignatius.

Tolkia
2009-08-19, 14:29
Inge som du märker (det är, som redan påpekats, inte så att paracetamol äter muskler). Anpassa aktivitietsgraden efter det som orsakar paracetamolkonsumtionen (exempel: skippa träning några dagar om du har halsfluss, överbelasta inte en stukad fot/hand).

xodd
2009-08-19, 15:31
Paracetamol är inte skadligt för levern så länge man håller sig inom maxdos på 4g/dygn alt. att man har någon leverskada sedan tidigare.

Kände mig så illa tvungen att lägga in en liten anmärkan då ts och eskiil verkar tro paracetamol är livsfarligt i normala doser....