handdator

Visa fullständig version : konditions/viktminskning 2ggr om dagen?


BigDwarf
2009-08-18, 17:31
Tänkte om det är bra att springa/promenera 2ggr om dagen á 45-60min per gång. Är detta bra eller behöver man vila mellan dessa aktiviteter?

dojjan
2009-08-18, 17:41
Tänkte om det är bra att springa/promenera 2ggr om dagen á 45-60min per gång. Är detta bra eller behöver man vila mellan dessa aktiviteter?

Vad gör du annars på dagarna? Stillasittande jobb? Brevbärare? Byggnadsarbetare? Tänkte du gå eller springa? 100-meterstempo eller milen på en timme? Är du bra tränad? etc etc...

Det är inga som helst problem att gå 60 min 2 ggr om dagen om du inte har några skador etc. Tänker du däremot springa milen (eller hur långt du nu kommer på en timme) i fullt tempo 2 ggr om dagen är det en sämre idé. Prova.

happy75smile
2009-08-21, 00:12
Jag har testat den metoden som du har beskrivit.
Det som jag gjorde var prommenad 15 min på f.m (rast) och sedan 30min prommenad vid lunchtid och till sisst på eftermiddag 15min prommenad.
och dricker endast 1 kopp kaffe om dagen helst 1-2 timmar innan du tänker jogga. Det öka lite mer hur mycket du prestera.
När jag kommer hem från jobbet vilar jag ca 1 timme och sedan är det till att gå till gym och träna
Jogga då ca 1 mil + strecha 20 - 30 min och sedan styrekträna överkroppen i ca 25 min
Detta gjorde jag i ca 1½ månad under juni- juli. Om du orka kan man nästan säga att det garantera att du går ned iu vikt ifall du träna så intensiv i 1½mån och inte äter godis eller glass utan bra husmanskost..

När jag sedan har gått ned ca 6-7kg så börjar jag springa 1-2mil varje träningspass och sedan strecha och styrekträna mage och armar. Har gått ned ytterligare efter detta.

Har även lagt in 2vilodagar varje vecka vid träningen.
Ha bytt ut cykling istället för bussen om det tar max 30min med cyklingen på vägen dit och sedan max 30 min vägen hem.

Varför jag har lagt in cyklingen är för det skall vara lite variationer så jag inte blir urtråkad med prommenad.