handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta när man inte har gallblåsa?


Kendal
2009-08-18, 12:10
Hejsan alla!

Det är så att jag under den senaste tiden läst lite om periodisk fasta och finner det väldigt lockande att testa. Dock så opererades min gallblåsa bort för ett drygt år sen då jag hade gallsten. Vilken innebär att jag har konstant flöde av gallvätska in i magen. Tror/vet ni om det är ett problem? Vill ju inte få grova magsår om ett par månader.

Självklart borde jag rådfråga läkare men ville kolla här först så vi inte slösar för mycket tid av den offentliga sektorn.

//Kendal

Sverker
2009-08-18, 17:27
Vi kan självklart spekulera hej vilt om vad som händer i dina tarmar !




Du ska vända dig till din läkare.

OneManArmy
2009-08-18, 18:14
Personligen skulle jag ringa till hälsocentralen / rådgivningen.. dom är ett samtal bort

Kendal
2009-08-26, 09:15
Tänkte bara uppdatera tråden lite då jag nu har fått svar på min fråga och kanske någon annan i framtiden skulle ha samma frågeställning som jag hade, svaret kommer från en kirurg vid Varbergs sjukhus.

Går inte in så djupt på det men hon sa att det var helt lungt att köra på IF (periodisk fasta). Finns ingen risk för magsår eller andra mag/tarm problem. Det enda som kunde hända var att man fick lite diarré. Men det var bara att tuta på och köra! Så nu vet både ni och jag! :)

Ha en trevlig dag alla!

//Kendal

kimozabe
2009-08-26, 12:28
Tänkte bara uppdatera tråden lite då jag nu har fått svar på min fråga och kanske någon annan i framtiden skulle ha samma frågeställning som jag hade, svaret kommer från en kirurg vid Varbergs sjukhus.

Går inte in så djupt på det men hon sa att det var helt lungt att köra på IF (periodisk fasta). Finns ingen risk för magsår eller andra mag/tarm problem. Det enda som kunde hända var att man fick lite diarré. Men det var bara att tuta på och köra! Så nu vet både ni och jag! :)

Ha en trevlig dag alla!

//Kendal

Tack Tack, saknar själv gallblåsa (ack vad ont man hade efter man ätit innan den försvann, fullproppad med gallsten) och kör periodisk fasta till och från.

Elfsberg
2009-08-28, 10:05
Hade jag haft diaréer med täta mellanrum hade jag nog valt en annan kosthållningsmodell.. :)