handdator

Visa fullständig version : tillskott=beroende?


rockdemon
2009-08-18, 09:06
Jag funderar lite över hur kroppen egentligen reagerar på alla preparat man stoppar i sig. Ta t.ex. nässpray, det är väldigt lätt att kroppen blir beroende av det om man bara använder det lite för ofta. Dvs. näsan blir täppt om man inte använder det fast man inte är förkyld etc.

Hur är det då med alla dessa kosttillskott, Om jag stoppar i mig nåt som ger mer pump eller stimulerar testosteronet eller nåt, kan kroppen då kontra när jag slutar med detta preparat? Dvs. om jag håller nere östrogenet med nåt kosttillskott, får jag en jäkla massa östrogen sen när jag upphör med detta tillskott? Äter jag nåt som ökar protein blablabla i kroppen, upphör kroppens egna naturliga sätt av alla dessa tillskott?

Om jag har en muskeltillväxt på låt säga 10% naturligt. sen kör jag en massa tillskott ettr halvår så jag ökar det till 20%. Sen uoohör jag med alla tillskott, återgår jag då till 10 eller går det kanske ner till bara 5% eftersom kroppen vant sig vid alla tillskott som hjälper den att bygga?

OBS! JAG PRATAR OM LAGLIGA PREPARAT...

Kischen
2009-08-18, 09:32
Du har lite väl stor tilltro till kosttillskotten när det gäller träning. Det är ju inte så att du kommer packa på dig muskler av något tillskott utan det är träningen i sig i kombination med vila och mat.

King Grub
2009-08-18, 09:36
Som tur är finns det knappast några lagliga tillskott som har en sådan uppreglerande effekt på hormonproduktionen av man behöver oroa sig för att drabbas av några "rebound"-effekter.

rockdemon
2009-08-18, 09:39
Jag har tränat på gym i 10-11 år fast med en massa uppehåll, fast aldrig använt annat änt protein o kreatin, det är nu först jag testat lite annat och vill fortsätta testa nya grejjer för att det är kul. Men ni menar alltså att alla såna NO xplode o sånt har så pass liten effekt att kroppen ej ställer om sig? Då blir det alltså ej heller så att man efter låt säga 6 månaders användande ej behöver öka dosen?

King Grub
2009-08-18, 09:44
NO Xplode? Det finns inget hormonuppreglerande i den. Om något sänker det tillväxthormonet på styrketräning, i och med arginininnehållet.

Det är i princip bara lite aminosyror, koffein och kreatin, inget märkvärdigt.

rockdemon
2009-08-18, 09:45
NO Xplode? Det finns inget hormonuppreglerande i den. Om något sänker det tillväxthormonet på styrketräning, i och med arginininnehållet.

Ja men de andra effekterna då?

King Grub
2009-08-18, 09:47
Vilka då? Vilka effekter uppnår du av det tillskottet, som du är orolig för att du inte får utan, om du slutar?

rockdemon
2009-08-18, 10:00
Vilka då? Vilka effekter uppnår du av det tillskottet, som du är orolig för att du inte får utan, om du slutar?

nej men strunta i det tillskottet då, jag menar överhuvudtaget, saker som ska öka det ena och det andra...

Tolkia
2009-08-18, 15:02
Du ställer en fråga som det inte går att svara på; det finns ju inte en effekt/biverkan/whatever för samtliga kosttillskott, eftersom de är olika. Det är som att fråga vad effekten av "mediciner" är. Som Grub redan påpekat ett antal gånger finns det inga lagliga preparat med sådana hormonella effekter som du frågar efter.

När det gäller "vanlig" nässpray, typ Nezeril, så är det inte så att det skapas ett "beroende", det är nässlemhinnan som påverkas av den kärlsammandragande substansen i nässpray, ibland även av konserveringsmedlet.