handdator

Visa fullständig version : Vassle- och Kaseinprotein när?


Pettersover
2009-08-18, 09:04
Jag har precis inhandlat ON´s kasein och vassleprotein. Och jag undrar när jag ska ta vad?

Vassle innan träning och efter, men hur många minuter innan träning?

Kan jag ta vassle nån mer gång, för att få ut maximalt av vassle pulvret?

Hur många minuter innan läggdags ska jag ta kasein?

Kan jag ta vassle nån mer gång, för att få ut maximalt av kasein pulvret?

Alfred Nobel
2009-08-18, 09:29
Drick en portion vassle innan träningen i omklädningsrummet. Drick en portion till efter du har tränat klart. Sen åker du hem, äter mat, mer mat, mycket mat, mat är gott och innan du går och lägger dig dricker du en portion kaseinprotein.

Vassle kan du med fördel dricka fler gånger per dag. Gärna ihop med mjölk eller som dryck till din måltid om du får i dig lite protein. Utmärkt protein dessutom!

Pettersover
2009-08-18, 10:11
OKej, tackar för svaren.

Men hur gör man den dagen man har cardio? Har läst att man inte ska dricka kasein dagen då man utför cardio.

Och jag undrar finns det nån mer tillfälle att ta kasein?, förutom innan läggdags.
ÄR det att föredra att kombinera vassle och kasein på morgonen.

För jag har ränkat ut att jag kommer ta 5 proteindrinkar varjedag.

3 vassle

2 kasein

Och har än så länge tänkt så hära:

Frukost: vassle
Innan träning: vassle
Efter träning: Vassle
Innan läggdags: Kasein

Och nu börjar skolan och jag vill inte släppa med proteindrinkar dit.
Så jag undra om man kan vassle och kasein samtidigt på morgon?

King Grub
2009-08-18, 10:18
Har läst att man inte ska dricka kasein dagen då man utför cardio.

Den som skrev det vet verkligen inte vad han pratade om. Varför? Det finns liksom inget samband. Kasein är vanligt mjölkprotein.

Och nu börjar skolan och jag vill inte släppa med proteindrinkar dit.
Så jag undra om man kan vassle och kasein samtidigt på morgon?

Javisst. Kasein+vassle som måltidsprotein är bättre än det ena eller det andra.

Pettersover
2009-08-18, 10:41
så det blir inte massa fettlagringar pga av att insulinet högs?

Swede..
2009-08-18, 10:43
Efter nattens fasta så finns det ju inte særskilt mkt kolhydrater i omlopp, så om jag blandar mitt Vassle med vatten på morgonen finns det då risk att proteinerna oxideras? Æter en frukt ca 30 min efter drinken, men under den tiden?

King Grub
2009-08-18, 11:39
Majoriteten av proteinet du äter oxiderar alltid. Så skall det vara.

Aminosyror stimulerar proteinsyntesen maximalt helt utan kolhydrat.

Piledahl
2009-08-18, 12:15
kör mitt kasein/vassle morgon,efter träning och innan sängen

Eddie Vedder
2009-08-18, 12:56
så det blir inte massa fettlagringar pga av att insulinet högs?

Vassle ger en kraftif akut insulininsöndring men konsumtion av vassle förefaller gynnsamt för insulinkänsligheten.

Kasein ger lägre insulinpåslag men har inte den gynnsamma långtidseffekten, snarare mindre gynnsamt om något.

Och akut insulinutsöndring i sig gör dig inte fetare.

Pettersover
2009-08-18, 13:33
Så kasein är onödigt att ta?

Och läste nu på kasein burken, och det står att det innehåller 1g socker. Då undrar jag om nån vet varför?

King Grub
2009-08-18, 13:59
Onödigt och onödigt, det är vanligt protein, som vilket som helst. Får du inte tillräckligt med protein från maten är det inget fel, men det är inget som ger någon annan "effekt" än samma mängd protein från vilken vanlig mat som helst. Kasein är ett mjölkprotein, dvs samma protein du får från mjölk, keso, glass, ost, osv. Bara att det är i pulverform här.

Pettersover
2009-08-18, 15:55
Okej, tackar för alla svar:D

rebbin
2009-08-18, 17:32
då stället väl jag min följdfråga här då.


fick precis hem 3kg vassle samt 3kg kasein, jag kommer att ta det vid frukost och innan jag går o lägger mig.

Vilket är att föredra?

30g vassle på morgonen och 30g kasein på kvällen

ELLER

blanda ihop 50/50 så jag får 15g vassle och 15g kasein både morgon och kväll ?

Pelle2
2009-08-18, 18:11
Ett litet tips från coachen: Överanalysera inte allting så mycket. Ta protein när du känner att du behöver det helt enkelt

Pettersover
2009-08-20, 17:34
Undran över kasein. Som sagt så är det ett långsamt protein. Innebär det att jag kan vänta längre till nästa mål?

Ex:
7:00 Kasein

12:00 Lunch

Heart
2009-08-20, 17:56
Ett litet tips från coachen: Överanalysera inte allting så mycket. Ta protein när du känner att du behöver det helt enkelt

Jag håller med. Min kunskap inom detta området är förvisso i det närmaste noll, men det känns som många frågor, som om man ska ta EAA 5 min eller 7,5 min före passet, om man ska blanda 1/7 proteinpulver, 1/3 kreatin och resten gainer till drinken efter passet osv känns..onödiga. Tränar man hårt och äter bra, år ut och år in, så kommer man få resultat! Lägg inte så stor vikt vid tillskott helt enkelt!

Men visst, proteintillskott är säkert bra om man inte får i sig tillräckligt med protein genom kosten.

Lycka till med träningen!

/Heart

Zworld
2009-08-20, 22:25
Kassein funkar jue hur bra som hellst till frukost eftersom det ger en så grymt mycket bättre mättnadskänsla en vad vassle gör ( i mitt tycke iallafall)
sen som så många säger så är det jue onödigt mycket prat om hur man ska ta allting, de e trotsallt träningen som ger resultaten...
men vassle ska väll vara grymt mellanmål också ?

Eddie Vedder
2009-08-21, 05:56
Undran över kasein. Som sagt så är det ett långsamt protein. Innebär det att jag kan vänta längre till nästa mål?

Ex:
7:00 Kasein

12:00 Lunch

Att äta frukost klockan 7 och lunch klockan 12 är ju inget konstigt överhuvudtaget, bara 5 timmar ju. Helt normal tid mellan två måltider. Om frukosten bara består av proteindrink är helt klart en kaseindrink bättre.

Är det en måltid med gröt och ägg och proteindrink spelar vasslens snabba protein mindre roll om du skulle vilja använda det.

Inget av dom är såklart något som "behövs" på morgonen.

Pettersover
2009-08-21, 09:04
OKej, tackar.