handdator

Visa fullständig version : Dålig kontakt


Tricis
2009-08-18, 08:22
Hej på er.

Jag har hamnat på en topp och är på god väg neråt om jag inte gör något åt det.

Jag började seriöst träna i Maj, sedan dess har det bara gått uppåt,bra för mig. Jag har lagt på mig muskler och minskat i fett, jag är nöjd.
Jag har ökat vikterna med 100% räknat fram till idag.

Nu har jag ett problem. Jag tror jag har hamnat på min "topp" alltså jag fixar inte att öka mer eller köra lika hårt längre.

Jag äter efter ett kostschema och jag har försökt spekulera i detta.
Kan det vara så att jag inte orkar- eller kan bygga mer för att jag äter för lite nu för att orka? Jag får dålig kontakt med musklerna i många övningar och orkar inte genomföra alla rep.

Någon som haft liknande siutation?

streetsmart
2009-08-18, 08:29
Hej på er.

Jag har hamnat på en topp och är på god väg neråt om jag inte gör något åt det.

Jag började seriöst träna i Maj, sedan dess har det bara gått uppåt,bra för mig. Jag har lagt på mig muskler och minskat i fett, jag är nöjd.
Jag har ökat vikterna med 100% räknat fram till idag.

Nu har jag ett problem. Jag tror jag har hamnat på min "topp" alltså jag fixar inte att öka mer eller köra lika hårt längre.

Jag äter efter ett kostschema och jag har försökt spekulera i detta.
Kan det vara så att jag inte orkar- eller kan bygga mer för att jag äter för lite nu för att orka? Jag får dålig kontakt med musklerna i många övningar och orkar inte genomföra alla rep.

Någon som haft liknande siutation?

Om du äter bra så är det nog inte problemet. Varför du inte ökar kan bero på att du kört med samma program allt för länge, kanske dags för lite variation?

Timme
2009-08-18, 08:30
du äter väl för lite helt enkelt.

Ja, jag har haft liknande situation. Tillslut kan man inte öka mer och då är det dags att ändra på lite saker.

I ditt fall vore det nog bäst om du började äta lite mer och även bytte ut lite övningar och kör andra. Kör lite olika reps också.

Tricis
2009-08-18, 08:40
Tack, jag vet inte hur min coach kommer lägga upp det nya kost -och tärnings schemat, men som sagt jag tror nog att det också är dags för en förändring. Det är så fruktansvärt frustrerande att inte kunna maxxa som man ALLTID gjort! :(


Har ni några tips angående reps för bästa effekt för att bygga? Är det sant att man får mindre muskler ju mer reps man gör, tex 10x4 Vs. 6x4 `?

CharlezZz
2009-08-18, 08:40
Eftersom du vill gå ner i fett så antar jag att du ligger på ett kaloriunderskott. Att öka i styrka och massa på ett underskott är svårt annat än precis i början. Testa att se över ditt kalori- intag och uttag.

Nu läste jag bara första sidan på din journal lite slarvigt men tycker inte det känns som om överträning skulle vara ett problem men testa att vila lite, variera antalel rep/set lite mer och undvik att gå till fail hela tiden.

Tricis
2009-08-18, 08:49
.
variera antalel rep/set lite mer och undvik att gå till fail hela tiden.

Jag har bara kört till failure den sista veckan eftersom jag som sagt inte orkar nånting, annars kör jag alltid på att fixa alla reps och set. :)

streetsmart
2009-08-18, 09:07
Tack, jag vet inte hur min coach kommer lägga upp det nya kost -och tärnings schemat, men som sagt jag tror nog att det också är dags för en förändring. Det är så fruktansvärt frustrerande att inte kunna maxxa som man ALLTID gjort! :(


Har ni några tips angående reps för bästa effekt för att bygga? Är det sant att man får mindre muskler ju mer reps man gör, tex 10x4 Vs. 6x4 `?

Jo jag kan ju förstå att det blir tråkigt och frustrerande när man fastnar, men då är det bara att ändra lite i träningen och kosten.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=786048&postcount=6 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=786048&postcount=6)

http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-ii-muskelfiberaktivering/ (http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-ii-muskelfiberaktivering/)

Dessa två länkar besvarar nog din fråga om bästa effekt att lägga på sig massa.

Tricis
2009-08-18, 10:33
Bra länkar tack.

skeletron
2009-08-18, 10:52
Fan va kul att du ökat så :)

Det är naturligt att man ökar väldigt mycket i början. Det är nog då de flesta kan öka mest i vikt. Bli inte orolig för att du i november inte ökat 100% till! Det är inte så troligt. Sen får man ju sina platåer ibland. Maten tror jag också är en viktig faktor ifall det inte är tillräcklig. Mat är ju energi :)

För du protokoll på din träning?

johanhej
2009-08-18, 11:38
Jag känner igen mig i det du skriver. Upnådde det efter ett 7 månaders seriös träning. Nu har det gått 6 månader och jag har ökat väldigt lite.

Mitt tips är att göra drastiska ändringar i träningen. Själv så har jag precis bytt till helkroppspass från split, och det känns riktigt bra. Ät också mer.

Tricis
2009-08-18, 12:59
Fan va kul att du ökat så :)

Det är naturligt att man ökar väldigt mycket i början. Det är nog då de flesta kan öka mest i vikt. Bli inte orolig för att du i november inte ökat 100% till! Det är inte så troligt. Sen får man ju sina platåer ibland. Maten tror jag också är en viktig faktor ifall det inte är tillräcklig. Mat är ju energi :)

För du protokoll på din träning?

Hej, tack jag är väldigt stolt över vad jag har presterat hittills. :)

Jag för protokoll över både träningen och maten.
Min coach har även skrivit ner fett % varje mätning som jag kommer slänga upp i min journal på fredag. Mitt mål är att öka 100% till januari. Men vi får se. Det börjar ju som sagt gå lite segt..:(

Tricis
2009-08-18, 13:00
Jag känner igen mig i det du skriver. Upnådde det efter ett 7 månaders seriös träning. Nu har det gått 6 månader och jag har ökat väldigt lite.

Mitt tips är att göra drastiska ändringar i träningen. Själv så har jag precis bytt till helkroppspass från split, och det känns riktigt bra. Ät också mer.

Jag körde helkroppspass de första 12 veckorna sen bytte jag till 3 split.
Vi får se vad coachen har att ge mig på torsdag. (hoppas på 5 split)