handdator

Visa fullständig version : kan man träna för mycket?


jaooo
2009-08-17, 23:15
Hej, kan man träna för mycket under ett pass?
Om vi säger att jag köra 40 set bänkpress och från början kör jag på 90kg 8 reps, och sen sänker hela tiden tills jag bara orkar stången(20kg) 2-3reps?

Är det sämre än att köra 4 set 8 reps på 90kg?

Jure
2009-08-17, 23:16
Ja. Man kan träna för mycket.

CharlezZz
2009-08-17, 23:19
Ja. Mer är verkligen inte alltid bättre.

kalajset
2009-08-17, 23:24
Yes, går absolut att träna "för mycket. Går en inte helt självklar gräns mellan när träningen slutar vara givande, och istället mest försämrar återhämtningsförmågan än gör någon praktiskt nytta. Gränsen är långtifrån självklar av en miljon olika skäl, (mål med träningen, förmåga till återhämtning, träningsvana, etc etc), men man kan ändå generalisera, och göra några påståenden just av ditt exempel:

1. 40 set bänkpress under ett och samma pass är absolut i högsta laget för de allra flesta.

2. Den typen av träning du nämner kallas populärt för "drop set", och är något som kan fungera väl, periodvis, för muskeltillväxt/mjölksyretålighet, men inget som primärt kommer öka styrkan, och det är inte heller något man bör syssla alltför frekvent med som nybörjare.

3. Just bänkpress, som ändå är en relativt teknisk övning lämpar sig inte särskilt väl för dylika expriment, risken att tekniken blir lidande är ganska överhängande. Denna typ av träning fungerar oftast bäst i isolationsövningar som t ex pushdowns eller koncentrationscurls.

mikaelj
2009-08-17, 23:26
4x8 på 90 kg kommer ge helt annorlunda stimuli till dina muskler än samma volym med lägre intensitet (= vikt).

Antag att du skall lyfta totalt 1'000 kg i bänkpress och lägger upp det som två femmor på 100 kg. Om det är nära ditt max kommer du framförallt att främja styrkeutveckling.

Om du istället lyfter 20 x 50 kg, eller, 2 x 20 x 25, så kommer du framförallt att öva uthållighet och ingenting i maxstyrka.

Så det beror på vad du är ute efter. Se tabellen på http://startingstrength.wikia.com/wiki/Principles_of_Strength_Training#Realization_of_tra ining_goals för mer info

pwnyou
2009-08-18, 07:41
Ja, man kan absolut träna för mycket.

Ifall du inte tror oss så kan du ju prova köra 16 set x 15 reps biceps två gånger om dagen på en relativt hög vikt så får du nog svaret.

edit: Jaha, under ett pass. Ja, det går också.

mangs
2009-08-18, 08:34
Hej, kan man träna för mycket under ett pass?
Om vi säger att jag köra 40 set bänkpress och från början kör jag på 90kg 8 reps, och sen sänker hela tiden tills jag bara orkar stången(20kg) 2-3reps?

Är det sämre än att köra 4 set 8 reps på 90kg?


Att köra ett sådant pass då och då kan säkert vara roligt och produktivt men att köra så varje gång är nog inte optimalt. När man kör den enorma mängden dropset som du talar om här innebär det troligtvis att musklerna är fulla av mjölksyra och kräver lång tid för att återhämta sig.

Det är alltså inte belastningen av de tunga vikterna som tagit slut på muskeln utan uthålligheten/mjölksyran.

Räknar du volymen på ett sådant pass är den inte överdrivet hög heller. I första set lyfter du 720kg men i sista enbart 40kg. Är det hög volym du är ute efter skall du nog undvika dropsets.