handdator

Visa fullständig version : Effektivaste sätt att undvika bråk?


Piranha
2009-08-17, 21:22
I motpol till en annan tråd så kan vi här dela ut tips hur man
undviker att hamna i bråk och således kanske slippa den där anmälan om misshandel eller vi som helt enkelt inte vill slå våra medmänniskor.

Snobbe
2009-08-17, 21:24
Kunna se när ett läge håller på att bli jobbigt och kommer orsaka bråk innan det händer. Vilket kanske låter svårt när jag säger det sådär men är väldigt enkelt tbh. Tar en oftast typ 1sekund när en person börjar snacka med en om han vill börja bråka eller inte. Gå därifrån direkt så e de lungt sen...

Nithian
2009-08-17, 21:24
Spela dum.

kjell33
2009-08-17, 21:24
Absolut bästa sättet att undvika bråk är att vara nykter. Det näst bästa är att aldrig börja käfta utan gå därifrån. Tredje tipset är att undvika att vara på fel plats vid fel tillfälle.

Dreas
2009-08-17, 21:24
I motpol till en annan tråd så kan vi här dela ut tips hur man
undviker att hamna i bråk och således kanske slippa den där anmälan om misshandel eller vi som helt enkelt inte vill slå våra medmänniskor.Låta bli att festa och vara ute sent på helgerna minimerar riskerna ganska bra.

Ifall det ändå håller på att hända så vänd ryggen till och gå.

J.V
2009-08-17, 21:25
Var på väg att skriva bara gå därifrån, men då finns det ju många rövhål som går igång på att man gör det också. Bra fråga.

Pejij
2009-08-17, 21:25
Håll dig borta från fulla främlingar

Hemi
2009-08-17, 21:27
Jag skriver nog samma igen som i den andra, om den här är en motpol på den, eftersom jag förknippar nävfight mest med överfall och rån, för oss som inte är intresserade av slagsmål. -Mörkerseende. Ganska underskattat faktiskt, märks mycket väl om man ligger inne och har nån stridsövning t ex. Vad som helst som gör att man ligger steget före, och då menar jag verkligen före, inte snabbast slag etc.

userfriendly
2009-08-17, 21:28
Var nykter och låt bli onyktra män, byt kön om du vill slippa slagsmål med människor du inte har en relation till ;)

Tricce
2009-08-17, 21:29
Våga be om ursäkt fast det inte va ditt fel (om det nu va en sådan situation)
Var sansad och förnuftig men inte dryg och översittande.
Man kan känna av rätt lätt om folk på krogen är ute efter bråk också tycker jag och helt sonika hålla sig borta från dessa. Eller om nån börjar putta på dansgolvet som gör det för att mucka, gå därifrån.
Allt ovanstående underlättar om man är någorlunda nykter också ;)

shut teh face
2009-08-17, 21:29
Det ska väl mycket till att det kommer någon och bara börjar slåss utan att man sagt något.. å andra sidan blev jag misshandlad på väg hem för ett par år sedan, utan att säga något. Det bästa är väl helt enkelt att inte vara ute på kvällarna.

Hemi
2009-08-17, 21:32
Det här kanske låter konstigt i Sverige men en självklarhet i vissa länder för att slippa trubbel, -Man går inte ut ensam.

Kwon
2009-08-17, 21:33
Location, location , location .

Märker man att det börjar hetta till eller att det kommer bli ett impending brawl, avlägsna dig från platsen.

Väntar du på bussen sent mitt i vintern och fulla bråkstakar anländer, stoppa in hörlurar alt rör dig mot nästa hållplats alt ta en taxi alt var inte ute så sent på en fredag

stevebc
2009-08-17, 21:34
Ens egen inställning mot omvärlden gör en hel del. Känner man sig rädd, osäker eller har taggarna utåt mot främlingar så tror jag helt klart man lättare hamnar i konflikt än om man går runt med attityden att alla är ens vän och att allt är lugnt. Att man utstrålar positiv energi (nej jag är inte en new age-kärring). Att sedan känna det senare är ju en annan sak, jag själv försöker börja tänka så.

Larsson
2009-08-17, 21:36
Ett tips är att inte ragga på tjejer som är ute med sin kille. Kan lätt bli lite tryckt stämmning då. Annars bör man kanske undvika de element som ser ut att leta bråk.

agazza
2009-08-17, 21:36
gå eller springa därifrån är väl absolut bäst, vill någon bråka så kan man i stort sett vara moder theresa men står man kvar så får man på käften ändå. :/

L-Sami
2009-08-17, 21:39
Hålla käften och gå bort från en situation som kan leda till bråk är ett bra sätt. Hålla käften räcker långt.

ceejay
2009-08-17, 21:42
Däcka personen som bråkar dirr.

Gå därifrån och märka av när saker börjar hända fungerar också.

Osten80
2009-08-17, 21:42
Var så nykter som möjligt, och försök sticka från platsen om det skulle hetta till. Att försöka föra ett vettigt och sansat resonemang med fulla människor fungerar sällan speciellt bra.

burre
2009-08-17, 21:44
Svälj mindre förnedringar. Vik ner dig direkt och gå därifrån. Funkar varje gång jao.

LillSkalman
2009-08-17, 21:47
Spraya den muckade idioten och gå sen därifrån. Oskadliggjord och fysiskt oskadda båda två. :)
Och vänd fan aldrig ryggen till folk du inte litar på, det är fan viktigt. Inte bara att du tappar kontrollen över situationen när du inte kan se vad h*n gör utan även att jag sett folk "ladda upp" för att sen återkomma.

mattilainen
2009-08-17, 21:48
jag har blivit riktigt duktig på att undvika bråk det senaste. Nu säger jag inte att jag var en bråkig jävel innan men haft en hel del chanser som lätt kunnat leda till slagsmål om JAG inte hade tagit tag i situationen och gjort så det inte blev så. Ofta har det varit fulla inblandade i allt.

Många gånger när jag är arg tänker jag inte på vad som kommer hända utan det händer vad som händer, nu på senare har jag, när man känner att den här "bråket" börjar ta vid är att jag pratar långsammare och lugnare. Detta har gjort så det inte blivit mer än just, argumentation. Testa det!

CrazyJoeDavola
2009-08-17, 21:53
Spela död :Virro

Insulinus
2009-08-17, 22:09
För mig fungerar det oftast att bara stå och ta skiten som den andra spyr ur sig. In i ena örat och ut i andra utan att bry sig fungerar alltid.
Svarar man inte eller håller med om att man troligtvis är den största idioten på dansgolvet för tillfället ökar chansen att slippa bråket.

Vissa är ju iofs helt inställda på att bråka och då spelar det fan ingen roll vad man gör!

Trance
2009-08-17, 22:15
Undvik att dricka alkohol. Undvik gå ut med personer som lätt hamnar i bråk eller lätt blir provocerade (så jävla skönt att slippa det med detta kompisgänget). Undvik ställen med mycket invandrarkillar. Undvik ställen där åldersgränsen är under 23+ år. Gå inte omkring ensam utomhus på natten.

Hemi
2009-08-17, 22:23
Spraya den muckade idioten ...

...Och vänd fan aldrig ryggen till

Spela död

Samt släpp småsaker en efter en att låta antagonisten undersöka när du tar till reträtt lungt och stilla.

Nej men ropa "Polis" hör till bruksanvisningen om det väl hetter till. Vet inte om det funkar så bra i Sverige iofs. Det gör ändå folk uppmärksamma på vad som händer och polisen har ju ett jobb att sköta.

Allan
2009-08-17, 22:28
Absolut bästa sättet att undvika bråk är att vara nykter.

+1456646544654546 eller nåt

Doctor Snuggles
2009-08-17, 22:31
Inte bråka. Seriöst, hur svårt är det.

Hemi
2009-08-17, 22:41
Inte bråka. Seriöst, hur svårt är det.

Kan tyvärr vara ganska svårt. Tänk "Någon i Bamsegänget möter Knocke och Smocke i skogen". Typ.

Eller vargkusinerna muckar med Skutt vid morotslandet.

Doctor Snuggles
2009-08-17, 22:43
Kan tyvärr vara ganska svårt. Tänk "Någon i Bamsegänget möter Knocke och Smocke i skogen". Typ.

Eller vargkusinerna muckar med Skutt vid morotslandet.

Det är hårt att vara seriefigur, ok.

Hemi
2009-08-17, 22:46
Det är hårt att vara seriefigur, ok.

Höjer nu inte nödvändigtvis tidningen till skyarna men den är ändå bearbetningar av verkligheten och den ser väl inte så olika ut genom skolåldern åtminståne. Även vuxna råkar ut för det ena och det andra. Ja i min värld är det i alla fall inte helt självklart lätt att undvika.

saab900
2009-08-17, 22:49
Rösta ja om det någonsin blir en folkomröstning om att förbjuda alkohol. Annars ska man nog undvika att gå nära WT och grupper med invandrare. Sorgligt med sant. Höll på att bli bråk när det stod 20 invandrare utanför min port förra fredagen när jag kom hem från jobbet kl. 22. En ropade; - Eyy, bruschan, släpp in mig, jag bor här! Aldrig sett honom förut. Hans polare drar iväg honom och ber om ursäkt och säger att han inte alls gör det. Sen när jag går in blir jag puttad av en tredje. Jag puttar tillbaka, drar igen dörren och plockar upp telefonen demonstrativt. Då stack dom, aldrig sett dom igen som tur är. Jag kan inte fatta vad dom skulle in i trapphuset att göra, dom skulle ju inte ens komma in i cykelrummet utan nyckel.

Allan
2009-08-17, 22:50
Rösta ja om det någonsin blir en folkomröstning om att förbjuda alkohol. Annars ska man nog undvika att gå nära WT ....

Wing Tsun?
White Tower?
World Trade?

Hemi
2009-08-17, 22:52
...plockar upp telefonen demonstrativt. Då stack dom...

Också ett tips.

jwzrd
2009-08-17, 22:52
Gå undan INNAN du blir förbannad. Bara skit i situationen liksom. Låt nötskallarna känna det som att de vann.

burre
2009-08-17, 22:52
Wing Tsun?
White Tower?
World Trade?

Inte lätt att va äldre

Honn
2009-08-17, 22:55
Det underlättar rejält om man har en nästan oändligt lång stubin. Jag tror aldrig jag varit med om att någon jävlats tillräckligt med mig för att jag skulle vilja bråka. Iofs inte ofta någon jävlas med mig alls. Vi glada idioter verkar inte inspirera bråkmakare :)

Allan
2009-08-17, 22:56
Inte lätt att va äldre


Du vet inte heller?

thompaboy
2009-08-17, 22:56
Att inte i varje situation hävda sin rätt även om man har rätt till det moraliskt sett. Om nån idiot oprovocerat skriker "jävla fetto" eller dylikt så kan det faktiskt vara bättre i vissa fall att behärska sig och ignorera vederbörande än att skrika nåt tillbaka (eller utdela slag direkt) som eventuellt trissar upp stämningen ytterligare.

Everest
2009-08-17, 22:59
Det är ju så otroligt primitivt och ociviliserat att behöva ta till slagsmål ute för att lösa en konflikt. Garvar inombords, sväljer "stolheten", låter personen behålla sin skeva bild av vad respekt innebär och går därifrån direkt.

Man blir ju mörkrädd för vad vissa personer kan provoceras av också..... Minns en gång när jag gick ut en helg och tidigare den veckan hade blekt tänderna, då var det en som kom fram till mig (minns inte om det var på dansgolvet eller nån annanstans i lokalen) började puffa på mig och frågade varför i helvete jag smilade så så brett med mitt hollywoodsmile hahaha. Dags att skaffa en hobby kanske?

Doctor Snuggles
2009-08-17, 23:01
Höjer nu inte nödvändigtvis tidningen till skyarna men den är ändå bearbetningar av verkligheten och den ser väl inte så olika ut genom skolåldern åtminståne. Även vuxna råkar ut för det ena och det andra. Ja i min värld är det i alla fall inte helt självklart lätt att undvika.

Jag förstår fortfarande inte på vilket sätt det är svårt att undvika.
Varför är det en massa människor som slår på dig i första taget, och varför slår du tillbaka?

Hemi
2009-08-17, 23:06
Jag förstår fortfarande inte på vilket sätt det är svårt att undvika.
Varför är det en massa människor som slår på dig i första taget, och varför slår du tillbaka?

1a frågan: det vet man inte alltid. En del av de handgemäng, ja det mesta jag sett och råkat ut för har varit någon form av överfall för att dra det till sin spets.
2a frågan: det är väl att unvika just det tråden handlar om, men varför i så fall, ja om jag måste i en trängd situation. Jag är ledsen men det har också hänt.

Honn
2009-08-17, 23:08
Jahpp, för sent för en edit.

En vis man sa en gång till mig att det är betydligt svårare att ragga med ett blått öga. Har hänt att jag fått säga det själv till random killar på krogen som absolut ska leta rätt på killen som spillde hans öl/tittade på hans flicka/tog hans plats i barkön osv. Fungerar inte alltid, men tillräckligt ofta för att jag ska fortsätta använda det.

Lillgrabben
2009-08-17, 23:09
De få gångerna jag är ut på kalas har jag aldrig råkat ut för ngn bråkstake.

Man kanske inte är typen som utstrålar intresse för trams?

Skulle jag råka ut för ngn grälsjuk idiot är det läge att gå därifrån om det är möjligt, & det är det nog oftast.

Flykt
2009-08-17, 23:10
Wing Tsun?
White Tower?
World Trade?
White trash står det för.

Doctor Snuggles
2009-08-17, 23:10
1a frågan: det vet man inte alltid. En del av de handgemäng, ja det mesta jag sett och råkat ut för har varit någon form av överfall för att dra det till sin spets.
2a frågan: det är väl att unvika just det tråden handlar om, men varför i så fall, ja om jag måste i en trängd situation. Jag är ledsen men det har också hänt.

Uppenbarligen har du fruktansvärd otur och är du på andra änden av märkliga kvantfenomen där det helt slumpmässigt dyker upp en näve ur tomma intet lite då och då med avsikt att förinta dig.

Personligen så har jag t.o.m. hängt med professionella bråkstakar i min ungdom, och ändå aldrig råkat i bråk. Jag förstår fortfarande inte svårigheten.

jwzrd
2009-08-17, 23:11
De få gångerna jag är ut på kalas har jag aldrig råkat ut för ngn bråkstake.

Man kanske inte är typen som utstrålar intresse för trams?

Skulle jag råka ut för ngn grälsjuk idiot är det läge att gå därifrån om det är möjligt, & det är det nog oftast.

Grejen är att vissa av oss har, ibland - ytterst ytterst sällan, möjligen något hett temperament. Inte jag alltså men någon jag känner. :) Det fungerar hur som helst ändå att bara bita i tungan och släpa sig bort trots att alla andra instinkter skriker något annat.

Hemi
2009-08-17, 23:11
De få gångerna jag är ut på kalas har jag aldrig råkat ut för ngn bråkstake.

Man kanske inte är typen som utstrålar intresse för trams?

Skulle jag råka ut för ngn grälsjuk idiot är det läge att gå därifrån om det är möjligt, & det är det nog oftast.

Kwon har gett ett bra svar här också: "Location".

Everest
2009-08-17, 23:11
Jag tycker folk överdriver alkoholens betydelse i den här tråden. På 3 år har jag tex ALDRIG sett ett bråk på någon av studentnationerna i uppsala när jag varit ute, och där är snittpromillehalten riktigt hög!

saab900
2009-08-17, 23:12
Wing Tsun?
White Tower?
World Trade?

Wing Tsun så klart, utövarna är livsfarliga...

Doctor Snuggles
2009-08-17, 23:13
Jag tycker folk överdriver alkoholens betydelse i den här tråden. På 3 år har jag tex ALDRIG sett ett bråk på någon av studentnationerna i uppsala när jag varit ute, och där är snittpromillehalten riktigt hög!

Det beror på att alla där är suprevanchsugna nördar. De är alldeles för målinriktade på att spy ner sparkdräkten för att ens få för sig att vattna agg.

-Isidor-
2009-08-17, 23:14
Jag förstår fortfarande inte på vilket sätt det är svårt att undvika.
Varför är det en massa människor som slår på dig i första taget, och varför slår du tillbaka?

På en småstadspub uppe i norrland kanske det är ganska lätt att undvika bråk om man verkligen vill det. Men är man och partar i ett ganska stort samhälle med tillhörande ungdomar och drägg så är det inte alltid ens eget val om huruvida det ska bli slagsmål eller ej. Har man även nån promille alkohol i blodet så är det inte alltid så enkelt att svälja förolämpningar mot flickvän/sig själv.

Lillgrabben
2009-08-17, 23:14
Grejen är att vissa av oss har, ibland - ytterst ytterst sällan, möjligen något hett temperament. Inte jag alltså men någon jag känner. :) Det fungerar hur som helst ändå att bara bita i tungan och släpa sig bort trots att alla andra instinkter skriker något annat.

Mjo, det är nog alltid det bästa man kan göra - i allafall så länge det är möjligt & det är det säkert oftast.

Jens.Andersson
2009-08-17, 23:14
Jag tycker folk överdriver alkoholens betydelse i den här tråden. På 3 år har jag tex ALDRIG sett ett bråk på någon av studentnationerna i uppsala när jag varit ute, och där är snittpromillehalten riktigt hög!

Tror tyvärr det går hand i hand med ett av Trance's tips.

Jure
2009-08-17, 23:14
Håll dig borta från invandrargäng?

Griip
2009-08-17, 23:17
Märker jag att någon är ute efter bråk har jag inte jättemycket emot att vara den som är den och "sätter dem på plats". Förstår inte varför alla ska vara så vuxna och civiliserade av sig, bråkar någon ska han ju ha på käften? I många fall så slutar ju knappast den som är bråkig att bråka bara för att du går därifrån, nej, istället kommer någon annan stackare och tar din plats. Givetvis är våld absolut inget bra. En olycka i ett slagsmål kan lätt leda till allvarliga skador eller DÖD, och det menar jag helt seriöst och det är inget att skoja om.

Och jo, jag vet att många som redan skrivit i denna tråden tycker jag är en idiot osv osv. Men jag kan ändå sitta här obrydd av era anklagelser för jag minns de människor jag faktiskt räddat både från sig själva och från bråkmakare just genom att ge rätt folk på käften av rätt anledning och i rätt tid.

Everest
2009-08-17, 23:20
Märker jag att någon är ute efter bråk har jag inte jättemycket emot att vara den som är den och "sätter dem på plats". Förstår inte varför alla ska vara så vuxna och civiliserade av sig, bråkar någon ska han ju ha på käften? I många fall så slutar ju knappast den som är bråkig att bråka bara för att du går därifrån, nej, istället kommer någon annan stackare och tar din plats. Givetvis är våld absolut inget bra. En olycka i ett slagsmål kan lätt leda till allvarliga skador eller DÖD, och det menar jag helt seriöst och det är inget att skoja om.

Och jo, jag vet att många som redan skrivit i denna tråden tycker jag är en idiot osv osv. Men jag kan ändå sitta här obrydd av era anklagelser för jag minns de människor jag faktiskt räddat både från sig själva och från bråkmakare just genom att ge rätt folk på käften av rätt anledning och i rätt tid.

Det är skillnad mellan att "läxa upp någon" och självförsvar.......

Doctor Snuggles
2009-08-17, 23:20
Märker jag att någon är ute efter bråk har jag inte jättemycket emot att vara den som är den och "sätter dem på plats". Förstår inte varför alla ska vara så vuxna och civiliserade av sig, bråkar någon ska han ju ha på käften? I många fall så slutar ju knappast den som är bråkig att bråka bara för att du går därifrån, nej, istället kommer någon annan stackare och tar din plats. Givetvis är våld absolut inget bra. En olycka i ett slagsmål kan lätt leda till allvarliga skador eller DÖD, och det menar jag helt seriöst och det är inget att skoja om.

Och jo, jag vet att många som redan skrivit i denna tråden tycker jag är en idiot osv osv. Men jag kan ändå sitta här obrydd av era anklagelser för jag minns de människor jag faktiskt räddat både från sig själva och från bråkmakare just genom att ge rätt folk på käften av rätt anledning och i rätt tid.

Tråden handlar väl om att undvika bråk, och inte om bråk's pro and cons.
Och vad hände med: "Ge han en propp!"
Det är det enda svaret jag vill höra från dig.

Doctor Snuggles
2009-08-17, 23:24
På en småstadspub uppe i norrland kanske det är ganska lätt att undvika bråk om man verkligen vill det. Men är man och partar i ett ganska stort samhälle med tillhörande ungdomar och drägg så är det inte alltid ens eget val om huruvida det ska bli slagsmål eller ej. Har man även nån promille alkohol i blodet så är det inte alltid så enkelt att svälja förolämpningar mot flickvän/sig själv.

Aldrig varit i en småstadspub upp i norrland, så jag får ta ditt ord på det.
Jo, det är väldigt enkelt att ignorera idioter.
Det förutsätter förstås att man är en välfungerande vuxen människa med normalt självförtroende, impulskontroll, och inte för stor åsikt om sin egen viktighet.

Trance
2009-08-17, 23:25
Uppenbarligen har du fruktansvärd otur och är du på andra änden av märkliga kvantfenomen där det helt slumpmässigt dyker upp en näve ur tomma intet lite då och då med avsikt att förinta dig.

Personligen så har jag t.o.m. hängt med professionella bråkstakar i min ungdom, och ändå aldrig råkat i bråk. Jag förstår fortfarande inte svårigheten.

På fel ställen kan det vara "otur" rätt ofta. Sköna exempel (ingen kände varandra innan):

En kille går vid sidan av dansgolvet och får benen undansparkade av en person. Killens två kompisar ser detta och springer fram och undrar vad fan han håller på med. 8+ personer hoppar på killarna och får ner dem på golvet och sparkar på dem.

Kille blir knuffad och råkar spilla öl på en annan. Den andra personen slår killen direkt med flera slag.

En person tafsar på en killes tjej och hon blir förbannad. Tjejens kille drar undan henne och ställer sig mellan dem och undrar vad fan han håller på med. Han blir skallad och åker ner på backen, 3-4 personer börjar sparka på honom. Tjejen kastar sig på honom för att skydda honom och personerna fortsätter ändå och sparka på henne.

Rena överfall utanför McDonalds klockan 3 på natten hoppar jag över.

Nu sker väl inte detta oprovocerade våldet överdrivet ofta utan de som oftast hamnar i slagsmål är de som tänder lätt eller har svårt att släppa provokationer. Men oprovocerat våld och folk som bara är ute efter att slåss är inte jättesällsynt tyvärr.

C.E.J.
2009-08-17, 23:25
Trådstartaren börjar.

Griip
2009-08-17, 23:29
Det är skillnad mellan att "läxa upp någon" och självförsvar.......

Jo. Gick lite för mycket upp i det jag skrev bara så jag nästan missade huvudfrågan så att säga, men sen märkte jag det och sket i den ;)

Vill man undvika bråk när någon står i nyllet på en å käftar så är man redan i en rätt jobbig situation. Tror många blir ännu mer irriterade och arga ifall försvararen bara går därifrån. Snacka sig ur en het situation kräver ju att man kan hålla sig lugn och sansad själv också utan att bli rädd och nervös, för då får man inte ur sig mer vettigt än han som bråkar. Tror det är rätt sällan en bråkstake klipper till en kolugn person, av samma anledning som han inte ens börjar bråka med någon som är party party och bara glad dvs han känner väl själv på nåt sätt att han är helt fel ute.

Så försöka behålla lugnet och snacka bort det helt enkelt. Är bråkstaken på en för att man gjort något får man ju snacka om det, är bråkstaken på en enbart för att han vill bråka å tog första bästa så kanske man bara ska gå så möjlighet ges.

Muskelbyggaren
2009-08-17, 23:29
Gnistan till krogsslagsmål ligger i en vilja att slåss och att folk medvetet hetsar upp sig över småsaker, snarare än en naturlig reaktion på en påstådd kränkning. Men om det är löjligt för det vet jag inte. Att mäta krafterna genom att kivas är ju en stor del av hur vi umgås med varandra, fastän de flesta gör det på verbal väg.

Min poäng är att om jag t.ex. fått lite andra influenser under min vandring här i livet hade hade jag kanske sett stor mening i att ge folk stryk, istället för att som nu dumförklara med ord och indirekta handlingar. Men känslorna och motiven skulle vara de samma, och att avfärda slagskämpar som primitivare är bara rent översitteri.

Doctor Snuggles
2009-08-17, 23:33
På fel ställen kan det vara "otur" rätt ofta. Sköna exempel (ingen kände varandra innan):

En kille går vid sidan av dansgolvet och får benen undansparkade av en person. Killens två kompisar ser detta och springer fram och undrar vad fan han håller på med. 8+ personer hoppar på killarna och får ner dem på golvet och sparkar på dem.

Kille blir knuffad och råkar spilla öl på en annan. Den andra personen slår killen direkt med flera slag.

En person tafsar på en killes tjej och hon blir förbannad. Tjejens kille drar undan henne och ställer sig mellan dem och undrar vad fan han håller på med. Han blir skallad och åker ner på backen, 3-4 personer börjar sparka på honom. Tjejen kastar sig på honom för att skydda honom och personerna fortsätter ändå och sparka på henne.

Rena överfall utanför McDonalds klockan 3 på natten hoppar jag över.

Nu sker väl inte detta oprovocerade våldet överdrivet ofta utan de som oftast hamnar i slagsmål är de som tänder lätt eller har svårt att släppa provokationer. Men oprovocerat våld och folk som bara är ute efter att slåss är inte jättesällsynt tyvärr.

Jag sade inte att bråk i sig är ovanligt, för det är det uppenbarligen inte.
Men t.ex. exempel 2 är inte ett bråk, om det var hela historien. Det är isf misshandel.
Poängen är att för att undvika bråk, även om du har monumental otur och råkar ut för oprovocerat våld - slå inte tillbaka.
Hur man undviker oprovocerat våld är en annan fråga, som redan besvarats i tråden.

Everest
2009-08-17, 23:41
På krogen har ju ordningsvakterna också ett stort ansvar för vilken stämning det blir ute.

Är man på ett ställe där vakterna direkt hoppar på de som hamnar i bråk, drar iväg dem ut från stället och dumpar dem utanför istället för att ingripa, undersöka vad som låg bakom bråket, låta personerna ge sin version av vad som hände och helst få dem lägga det sig bakom så blir det ju jääävligt hetsk och aggresiv stämning...

Matsa
2009-08-18, 00:12
Vara någorlunda nykter hjälper. Gå iväg om det är läge för det men jag tror inte alltid att det är det rätta. Det har hänt att någon har försökt provocera mig och när jag försökte gå verkade personen mest gå igång på det. Jag har lyckats lösa en del bråk genom att hålla mig lugn men samtidigt agera på ett självsäkert sätt. De gångerna har gå iväg inte varit ett bra alternativ eftersom någon jag kände var i trubbel, alltså var det inte bara mitt eget skinn jag ville rädda.

Det bästa rådet är nog location som Kwon sade. Undvik att vara där bråk kan tänkas inträffa till att börja med. Inte idiotsäkert men det minimerar nog risken.

saab900
2009-08-18, 00:23
Grejen är att vissa av oss har, ibland - ytterst ytterst sällan, möjligen något hett temperament. Inte jag alltså men någon jag känner. :) Det fungerar hur som helst ändå att bara bita i tungan och släpa sig bort trots att alla andra instinkter skriker något annat.

1OG12-JCXgM

2:30 in i klippet :)

Three pigs
2009-08-18, 01:02
Att inte vara ensam är mycket viktigt.. Har hänt flera gånger att någon tjafsat exempelvis vid baren, sen när jag gått vidare till mina polare utan att käfta emot så är det lugnt. Iofs använde jag ju två grejer där, att inte säga något, och att gå till mina polare.

Men ibland händer det helt oprovocerat och det finns inget att göra något åt. Men kan man hindra situationen så gäller det att vara lugn, och inte provocera. Men det beror ju också helt på hur den aggressiva personen är inställd innan.. Som sagt, time & location...

Dan S
2009-08-18, 02:17
Prata sig ur, gå där ifrån. Be om ursäkt.

Finns folk som är ute efter bråk, då gäller denna.

Spring som fan, går inte det så får man göra sitt bästa för att sänka någon brutalt och göra dom andra rädd genom att göra något hemskt mot den förste man får ner. Sedan springa igen om man kan, eller så är det kört.

Har man kompisar och det är någon ute efter bråk så måste man sänka den "farligaste" i det andra gänget, plusa på sina chanser att komma undan oskadd.

Svår fråga egentligen, vad gör man för att undvika fysiskt bråk mot någon som faktiskt vill slåss?

coxie
2009-08-18, 06:29
Inte gå ensam hem från krogen och inte gå ut på ställen med många invandrargäng eller WT-gäng.

Jag är inte den som håller hårt i mina fördomar men när det kommer till bråkstakar så är det svårt att få sina fördomar motbevisade.

NKC
2009-08-18, 06:51
Håller med om vissa saker som skrivits:

*nykter, särskilt för att kunna uppfatta och identifiera hotfulla situationer/personer

*undvika busiga platser (särskilt ensam)

*om någon bråkar eller muckar så ha inte attityd tillbaka

*om det håller på att gå åt skogen: gå eller spring därifrån. Denna är svår, kan inte komma ihåg att jag någonsin följt detta råd själv

Det är väl några av sakerna man kan göra för att minska risken för att hamna i dessa situationer samt för att det ska eskalera om man väl är där. Men visst, jag har också fått en käftsmäll helt oprovocerat av en kille som bara kom fram och svingade utan att jag ens hann se honom innan smällen. Svårt att göra något åt såna saker förutom att låsa in sig hemma.

streetsmart
2009-08-18, 07:02
säg att din gris precis har dött, låtsas tjura och spring därifrån skrikande som en psykopat.

Allan
2009-08-18, 08:10
Jag känner tillräckligt många "fina" grabbar för att veta att det inte alls bara är invandrargrabbar och sämre lottade svenskar som slåss. Man ska undvika berusade gäng helt enkelt.

Loca
2009-08-18, 08:21
Man tar inte med sig Loca ut på krogen. Nää ba skoja.

Men jag håller mig borta från tex. avenyn och :/ typ och ställen med alldeles för unga deltgare...

Ignatius72
2009-08-18, 08:31
Våga be om ursäkt fast det inte va ditt fel (om det nu va en sådan situation)


+1
Extremt effektivt.

Scratch89
2009-08-18, 08:41
Bli kompis med shut teh face och hans kompisar. Då har ni alltid någon med svärd som back up.

Grahn
2009-08-18, 08:46
Undvik bråkiga miljöer, bråkiga personer och hotfulla folksamlingar.

Annars är det bara att inse att ibland har man otur och det blir bråk iaf och då beror det helt på situationen om eller hur du kan undvika det.

Ape3
2009-08-18, 08:48
På krogen har ju ordningsvakterna också ett stort ansvar för vilken stämning det blir ute.

Är man på ett ställe där vakterna direkt hoppar på de som hamnar i bråk, drar iväg dem ut från stället och dumpar dem utanför istället för att ingripa, undersöka vad som låg bakom bråket, låta personerna ge sin version av vad som hände och helst få dem lägga det sig bakom så blir det ju jääävligt hetsk och aggresiv stämning...


Ordningsvakter lär väl få lära sig på utbildningen att de aldrig ska utreda brott då det är polisens arbete? Behöver något utredas kalla polis?

Mer onT: Svälja stoltheten. Men i de fall där motparten har bestämt sig så är det kört. Jag kräktes i en gränd och blev nedslagen, vet ej varför.

Som Trance skrev om det oprovocerade bråket, det är inte alls säkert att det går att undvika.

"Ok, tråkigt att du tycker så." Kan fungera, men om du blir inknuffad i en annan och argt vänder dig om för att se vad som hände och då får en smäll direkt så är det ju försent. Efter smällen är det ju i och för sig dags att skaka på huvudet nedlåtande och gå därifrån.

jwzrd
2009-08-18, 08:49
2:30 in i klippet :)

Du ser väl hur smidig han är på att undvika bråk? :)

pragmatist
2009-08-18, 08:50
Visa ditt bombbälte, skrik "Allahu akbar!" och vifta med avtryckaren så fort någon börjar tjafsa. Jag har inte testat själv men det verkar rimligt att folk slutar bråka då.

(Mer seriöst: se bråkstakarna innan de ser dig.)

rooz
2009-08-18, 09:15
Verkar som det mest redan tagits upp:)

# Var nykter

# Undvik onyktra personer (Gäng)

# Undvik vissa platser nattetid

# Undvik att gå hem ensam på nätter

# Be om ursäkt, även om det inte var ditt fel

# Svälj stoltheten, inte värt att åka till sjukan för att någon kallade dig något

# Undvik vissa personer, hotfulla och högljudda

Det jag brukar göra är att "mind my own business" när jag åker hemåt på kvällarna. Funkar oftast!

Raschmus
2009-08-18, 09:15
Ingen stolthet och bra löpskor.

kaer
2009-08-18, 09:17
Allvarligt talat, är det så himla svårt?
Jag har aldrig varit i bråk, trots att jag själv varken är särskilt undflyende, ursäktande eller tyst.
Jag har hört frågeställningen förut, men jag försår verkligen inte hur folk hamnar i slagsmål gång efter annan trots att man verkligen inte vill.

Chaan
2009-08-18, 09:18
Inte komma i seglarjacka och kotlettfrilla till anarkistdemonstrationerna.

Trance
2009-08-18, 09:22
Jag känner tillräckligt många "fina" grabbar för att veta att det inte alls bara är invandrargrabbar och sämre lottade svenskar som slåss. Man ska undvika berusade gäng helt enkelt.

Det är ingen som påstår att bara de grupperna slåss. Jag känner själv en kille som är väldigt skötsam när han inte är onykter samt är välutbildad, har bra pengar och klär sig snyggt. Killen tänder satans lätt när han är full och hamnar ofta i slagsmål som lika ofta är hans eget fel.

Men enligt min erfarenhet så går det 40 personer av den andra gruppen för varje sådan kille.

Whistler
2009-08-18, 09:47
Allvarligt talat, är det så himla svårt?
Jag har aldrig varit i bråk, trots att jag själv varken är särskilt undflyende, ursäktande eller tyst.
Jag har hört frågeställningen förut, men jag försår verkligen inte hur folk hamnar i slagsmål gång efter annan trots att man verkligen inte vill.

+1.

Privat har jag aldrig varit i bråk. Blivit blängd på som mest, men jag har inget intresse av att blänga tillbaka.

På jobbet vill folk bråka hela tiden, oftast för att det är mitt jobb att lägga mig i när de vill spöa på varandra, men även för att de tycker om uppmärksamheten. Att kunna berätta för polarna att de blev utsläpade av puckovakten är tydligen status i vissa trakter. *rolleyes* Mitt svar på alla provokationer är alltid ett trevlig leende och svar som inte trappar upp stämningen. Jag bryr mig inte om någon kallar mig dum i huvudet eller poliswannabe, så länge som övriga gäster kan ha en trevlig kväll utan att störas så tar jag den skit jag behöver för att få ut nissen på ett lugnt och trevligt sätt.

NKC
2009-08-18, 09:53
Allvarligt talat, är det så himla svårt?
Jag har aldrig varit i bråk, trots att jag själv varken är särskilt undflyende, ursäktande eller tyst.
Jag har hört frågeställningen förut, men jag försår verkligen inte hur folk hamnar i slagsmål gång efter annan trots att man verkligen inte vill.

Ja, händer det gång på gång lär man ju göra något fel alternativt ha extrem otur. Men oprovocerat våld är ju knappast någon ovanlighet heller. Se mitt förra inlägg t.ex, fick en käftsmäll från en kille jag inte hann se innan slaget kom. Sånt händer hela tiden och är svårt att göra något åt.

Ja, förutom att det var i en bråkig miljö med massa alkohol och degenererade människor omkring mig. Men du förstår vad jag menar ;)

Eller menar ni med "bråk" bara när det blir slagsmål efter tjaffs? Isåfall är det ju jättelätt ja. Bara att inte tjaffsa och gå därifrån.

hugok
2009-08-18, 09:53
Tro det eller ej, men för mej funkar det att ha inställningen att slår dom första slaget får dom a hell of a fight. Det händer ofta att folk på nattklubbar går framt till mej och vill mucka men enligt min erfarenhet ska man bara sträcka på sej och titta dom djupt i ögonen och förmedla budskapet: Jag tänker inte slåss, men slåss du kommer du inte bli nöjd efteråt.

Chaan
2009-08-18, 10:00
Tro det eller ej, men för mej funkar det att ha inställningen att slår dom första slaget får dom a hell of a fight. Det händer ofta att folk på nattklubbar går framt till mej och vill mucka men enligt min erfarenhet ska man bara sträcka på sej och titta dom djupt i ögonen och förmedla budskapet: Jag tänker inte slåss, men slåss du kommer du inte bli nöjd efteråt.

Typ det där är faktiskt det bästa sättet att få tyst på skällande hundar. Det effektivaste är INTE som jag trott tidigare att lugnt passera - då fortsätter de ju bara. Man ska stanna HELT och utstråla att man skulle kunna ta hand om både hunden och den odrägliga ägaren om det behövdes. Då blir det tyst.

Mats J
2009-08-18, 10:40
De få gånger någon börjat tjafsa med mig brukar det snabbt komma av sig och rinna ut i sanden, jag har iof noll stolthet och ryggrad :) Så oavsätt vad de gör blir jag inte minsta förolämpad eller arg. Spotta på mig, pissa på mig, stöt på min tjej - totalt obrydd, även i berusat tillstånd.

mangs
2009-08-18, 10:46
Jag tror att det handlar mycket om den egna personen. Självklart kan olika omständigheter göra att nästan vem som helst hamnar i slagsmål men det är inte en slump att vissa alltid "råkar hamna" där.

Som många andra redan varit inne på är ju grundtipset att undvika miljöer där riskerna är som störst. Om man råkar ut för något försöka prata sig ur det hela gå/springa därifrån.

Nu är jag kanske inte rätt man att svara på detta då jag aldrig själv varit i slagsmål och därför alltid valt de "fega" alternativen men på så sätt har jag och folk jag känner klarat sig väldigt bra. Eftersom jag inte kan/vill slåss så skulle det vara meningslöst för mig att ens börja veva då personen jag bråkar med troligtvis har en större erfarenhet av just slagsmål.

Jag har dock polares polare som ständigt råkar i luven på andra av alla möjliga olika anledningar, det är ingen slump om man säger så. Går man omkring och spänner sig och letar trubbel och lägger sig i minsta lilla grej kommer man hamna i sitsen. Finns ju även en del personer här som inte förstår varför folk hoppar på dem som flugor men sedan genom sitt sätt och tänkande visar att det kanske finns en bakomliggande orsak till varför just de hamnar i bråk.

Chaan
2009-08-18, 10:53
Jag har dock polares polare som ständigt råkar i luven på andra av alla möjliga olika anledningar, det är ingen slump om man säger så. Går man omkring och spänner sig och letar trubbel och lägger sig i minsta lilla grej kommer man hamna i sitsen.

Arga katter får rivet skinn?

mangs
2009-08-18, 11:01
Arga katter får rivet skinn?

Ja

Langster
2009-08-18, 12:04
Håller med Mangs, det är ingen slump att en del aldrig hamnar i bråk och att andra alltid gör det.

snelhest
2009-08-18, 12:07
På samma sätt som du undviker bli nedskjuten i Irak?

Håll dig hemma.

Cilia
2009-08-18, 17:20
Även vuxna råkar ut för det ena och det andra. Ja i min värld är det i alla fall inte helt självklart lätt att undvika.

Tror du skulle behöva följa Kwons råd nedan.

Location, location , location .

Grisen
2009-08-18, 17:23
Håller med Mangs, det är ingen slump att en del aldrig hamnar i bråk och att andra alltid gör det.

+1

För att undvika bråk är det en stor fördel att man kan ta obefogad skit och sen bita sig i tungan. Och självklart att inte dricka för mycket när man går ut på krogen.

Dan S
2009-08-18, 17:26
ni glömmer den befolkning som är ute för att slåss, hur undviker man dom som, om dom nu redan börjat tjattra om att man gav dom en bläng eller något?

Cilia
2009-08-18, 17:27
ni glömmer den befolkning som är ute för att slåss, hur undviker man dom som, om dom nu redan börjat tjattra om att man gav dom en bläng eller något?
se min post ovan som citerar Kwon

-Englund
2009-08-18, 17:36
Det optimala här är ju att inte gå ut på krogen, och vara på stan när många andra är berusade. Som många redan har skrivit. På ett sätt är det ju dumt att gå till krogen, man tar sig frivilligt till ett ställe där det finns personer som man inte alls känner som häver i sig "drogen" alkohol. För att sätta lite perspektiv på det hela:)
Men samtidigt kan man ju inte sitta inne hela livet, då blir det ju tråkigt, och den kulturella påtryckningen, att "det är såhär man gör som människa, man går ut och festar", gör ju inte saken enklare.

130kg finsk sisu
2009-08-18, 17:43
Numera är det något kaxiga: "slåss inte med dem som inte tar 300kg i bänk." Konstigt nog så funkar det avskräckande och inte provocerande.

Sniggel
2009-08-18, 17:46
Undvika alkohol, och folk som förtär dem i stora mängder. Om det inte går så är det att inte ta åt sig av provokationer och hålla sig lugn. Är man för stolt när någon muckar så är det som att "mata ett troll" och risken för att hamna i bråk ökar.

jocke12
2009-08-18, 17:47
Be the bigger man and run.

Dan S
2009-08-18, 17:53
Cilia först och främst, vad exakt menar du och Kwon med location? Det är väll ganska självklart. Hur undviker man att stöta på otrevliga människor, ja, man låser in sig i huset. Är det praktiskt, eller är det en bra lösning för att slippa vissa människor? Nej tack, det var det ju inte :)

Då man väl stöter på en individ som är ute efter slagsmål, vad gör man? Jag skulle säga spring som fan.

Rockhard
2009-08-18, 17:55
Numera är det något kaxiga: "slåss inte med dem som inte tar 300kg i bänk." Konstigt nog så funkar det avskräckande och inte provocerande.

Respekt snarare än avskräckande skulle jag tro :)

LadyG
2009-08-18, 18:03
Håller med Mangs, det är ingen slump att en del aldrig hamnar i bråk och att andra alltid gör det.

+1

ni glömmer den befolkning som är ute för att slåss, hur undviker man dom som, om dom nu redan börjat tjattra om att man gav dom en bläng eller något?

Jag tror ingen glömt dem. Men det fåtal som verkligen vill slåss drar sig gärna till folk de tror går att provocera. Annars vore det ju ganska meningslöst att mucka gräl.

ryss
2009-08-18, 18:06
Jag kan säga också att det som är ute och söker bråk/slagsmål ger sig inte försen de slagit ner dig/er, sen går det ju olika till beroende på hur pass dumma i huvudet dom som "attackerar" är.

Spiffy
2009-08-18, 18:15
Var nykter, håll dig borta från invandrargäng och WT.
Sen +1 på det Mangs skrev.

130kg finsk sisu
2009-08-18, 18:18
Respekt snarare än avskräckande skulle jag tro :)

Nja, tror nog mest att folk tycker man e så löjlig att de går sin väg. :)

Nitrometan
2009-08-18, 18:19
Nja, tror nog mest att folk tycker man e så löjlig att de går sin väg. :)
Å det räcker. Då slipper du bråk.

Mr.Sarkastisk
2009-08-18, 18:23
Numera är det något kaxiga: "slåss inte med dem som inte tar 300kg i bänk." Konstigt nog så funkar det avskräckande och inte provocerande.

Haha jag undrar hur Mike Tyson hade reagerat ;)

-Englund
2009-08-18, 18:30
Haha jag undrar hur Mike Tyson hade reagerat ;)

Han hade nitat honom såklart;)

erikkarlsson
2009-08-18, 18:36
Det mesta har väl redan sagts, men att vara stor och se respektingivande ut kan vara en fördel.

130kg finsk sisu
2009-08-18, 18:37
ja min tröja skulle nog varit tom om man fått en smäll av Tyson!

130kg finsk sisu
2009-08-18, 18:46
För att spinna vidare så betyder ju absolut inte att man är bra att slåss för att man tar 300+ i bänk. Man är väl tuffare än 99% av vanliga Svenssons men kommer det nån erfaren kampsportare på 55kg så spöar han nog skiten ur en stor och stark person.

frambogir
2009-08-18, 19:36
Man låter sig spöas, då är det inte bråk utan misshandel.

Cilia
2009-08-18, 19:42
Cilia först och främst, vad exakt menar du och Kwon med location? Det är väll ganska självklart. Hur undviker man att stöta på otrevliga människor, ja, man låser in sig i huset. Är det praktiskt, eller är det en bra lösning för att slippa vissa människor? Nej tack, det var det ju inte :)

Då man väl stöter på en individ som är ute efter slagsmål, vad gör man? Jag skulle säga spring som fan.
Vissa ställen blir det väldigt ofta bråk på andra blir det väldigt sällan bråk på. Det gäller att lära sig läsa av den sociala situationen där man är och välja var man vill vara.

snej
2009-08-18, 19:47
Undvik att gå runt i Stone Island, Burberry kläder mm på stan vid fotbollsderbyn. Undvik även att vara klädd i, t.ex. gulsvarta kläder på Djurgården. osv.

Super_Johan
2009-08-18, 20:03
location, location , location .

Märker man att det börjar hetta till eller att det kommer bli ett impending brawl, avlägsna dig från platsen.

Väntar du på bussen sent mitt i vintern och fulla bråkstakar anländer, stoppa in hörlurar alt rör dig mot nästa hållplats alt ta en taxi alt var inte ute så sent på en fredag
+1

Lellan
2009-08-18, 20:28
+ 1 på location

Samt lägger till säkerhetstänk. Dvs, gå inte sent efter krogen där det är folktomt, låt dig inte lockas iväg från där du är (alla säger inte "komsi komsi", har själv varit med om att få väskan snodd och knatade surt efter - don´t), lita på magkänslan - känns någon obehaglig el du får ngn konstig vibb, lita på den. Det kanske inte finns ngt du logiskt kan se som hindrar dig från att interagera med personen - men du kan alltid välja bort, var artig men inte för tillmötesgående! :)

Är du på fel ställe "säg inget, gör inget, var inget" dvs var vänligt neutral, knata iväg. Pratar du med ngn som hetsar upp sig - tala lugnt och tydligt, sänk gärna rösten, låt självsäker men inte kaxig, lösningsorienterad. Vissa saker man säger automatiskt provocerar faktiskt, typ "Lugna ner dig nu" (resulterar lätt i "JAG ÄR LUGN; DIN JÄVLA..*****" *grr27*). Lyssna och sänk hellre rösten och personen kanske tar efter och du får veta vad som felas den.. (typ om den ens är i tillstånd att ta in vad du ev kan tänkas svara, el om det verkar som om den har tänkt sig en given utgång oavsett svar). Tänk på ditt kroppspråk (inte hotfull, inte för undergiven), vart flyktväg finns.

Här babblar jag på som om folk vill tjafsa med mig jämt, så är det inte - bara lite knep och knåp hämtat från jobberfarenheter! :)

Allan
2009-08-18, 22:00
och så lägger vi inte upp filmer med folk som kan identifieras

Hejnomax
2009-08-18, 22:15
Omöjligt att bara hamna i bråk. Är man ute och är stöddig får man skylla sig. Att prata om att hamna i bråk gör man bara för att det är tuft.

"Shit man, det blev bråk på fyllan igen är så lack på allt tjafs!" JO TJENA?

saab900
2009-08-18, 22:19
och så lägger vi inte upp filmer med folk som kan identifieras

F'låt, det ska inte upprepas.


Så undviker man bråk, man ber om ursäkt om man gjort fel.

rooz
2009-08-19, 06:17
För att spinna vidare så betyder ju absolut inte att man är bra att slåss för att man tar 300+ i bänk. Man är väl tuffare än 99% av vanliga Svenssons men kommer det nån erfaren kampsportare på 55kg så spöar han nog skiten ur en stor och stark person.
Stora personer brukar folk i regel undvika, och jag tror nog du skulle kunna dra på en hel del rallarsvingar bara du ville:D

Undvik att gå runt i Stone Island, Burberry kläder mm på stan vid fotbollsderbyn. Undvik även att vara klädd i, t.ex. gulsvarta kläder på Djurgården. osv.
Jag har gått i P&S på stan i derbytider, aldrig hänt mig något? Och gulsvrta kläder på djurgården är nog inga problem:Virro

ARMSTARK
2009-08-19, 07:40
I motpol till en annan tråd så kan vi här dela ut tips hur man
undviker att hamna i bråk och således kanske slippa den där anmälan om misshandel eller vi som helt enkelt inte vill slå våra medmänniskor.

Krypa, det funkar, hålla med oavsett vad personen säger.

Eller säga nåt oväntat, det klarade jag mig på en gång. Det var en snubbe som var typ dubbelt så stor som jag som skulle mucka för att han såg att jag var lite biffig. Då sa jag:
" Du kan mosa mig hur lätt som helst, va fan ska du på en räka som mig å göra. Ta nån som kan göra motstånd istället. "
Tydligen var det bra logik i hans värld för han flinade och gick därifrån.

spoonchest
2009-08-19, 13:57
http://www.boksson.se/image.php?ean=9789177386339&type=thumb

Röda_Lacket
2009-08-19, 14:38
Undvika uteställen där det är 18 års gräns kanske funkar endel. Vet faktiskt inte brukar aldrig hamna i slagsmål. Det tragiska är ju att många ger sig på folk dom tror är "lätta offer". Min bästakompis brukar jag ofta gå ut tillsammans med och det blir aldrig några bråk. Han är en "mullig kille" på 150kg, tattuerad, rakat huvud osv och ser ut som den typiska mckillen. Vet inte om det är han som avskräcker folk för det kommer alltid fram folk och frågar vilket "gäng" han tillhör. Och själv är man 193cm 110kg så jag vet inte om vi ser ut eller uppfattas som "farliga".

Ganska tragiskt att det ska behövas att folk ser farliga ut för att folk ska respektera andra. Men i städer som tex Göteborg så tror jag att folk undviker att bråka med folk som dom tror tex har massa "backup".
Sedan verkar det också bero en heldel på om uteställena har bra dörrvakter. Det är helt klart på och utanför uteställen man sett mest slagsmål eller när man gick i högstadiet.



Sedan finns det ju alltid risk att vem som helst kan råka ut för galningar som mår jävligt kasst eller går på droger. Här kan det vara lurigare att försöka tala sig ut ur situationen.

spoonchest
2009-08-19, 14:40
Undvika uteställen där det är 18 års gräns kanske funkar endel. Vet faktiskt inte brukar aldrig hamna i slagsmål. Det tragiska är ju att många ger sig på folk dom tror är "lätta offer". Min bästakompis brukar jag ofta gå ut tillsammans med och det blir aldrig några bråk. Han är en "mullig kille" på 150kg, tattuerad, rakat huvud osv och ser ut som den typiska mckillen. Vet inte om det är han som avskräcker folk för det kommer alltid fram folk och frågar vilket "gäng" han tillhör. Och själv är man 193cm 110kg så jag vet inte om vi ser ut eller uppfattas som "farliga".


Ganska tragiskt att det ska behövas att folk ser farliga ut för att folk ska respektera andra. Men i städer som tex Göteborg så tror jag att folk undviker att bråka med folk som dom tror tex har massa "backup".
Sedan verkar det också bero en heldel på om uteställena har bra dörrvakter. Det är helt klart på och utanför uteställen man sett mest slagsmål eller när man gick i högstadiet.



Sedan finns det ju alltid risk att vem som helst kan råka ut för galningar som mår jävligt kasst eller går på droger. Här kan det vara lurigare att försöka tala sig ut ur situationen.

Du blandar ihop rädsla och respekt.

z_bumbi
2009-08-19, 16:10
Jag tycker folk överdriver alkoholens betydelse i den här tråden. På 3 år har jag tex ALDRIG sett ett bråk på någon av studentnationerna i uppsala när jag varit ute, och där är snittpromillehalten riktigt hög!

Av de som blir misshandlade är en väldigt stor andel 18-25 åriga killar som är packade ute på stan efter att de lämnat kroget etc så kolla alla besökarna från de tre åren och se om de tagit sig hem utan problem.
Sen är det även självklart så att var man är bidrar (location/plats), hur man planerar och hur man agerar om man trots försiktighetsåtgärder råkar ut för något men enligt statistiken är alkoholen den största gemensamma faktorn.

mangs
2009-08-19, 16:17
Av de som blir misshandlade är en väldigt stor andel 18-25 åriga killar som är packade ute på stan efter att de lämnat kroget etc så kolla alla besökarna från de tre åren och se om de tagit sig hem utan problem.
Sen är det även självklart så att var man är bidrar (location/plats), hur man planerar och hur man agerar om man trots försiktighetsåtgärder råkar ut för något men enligt statistiken är alkoholen den största gemensamma faktorn.

Med statistik kan man bevisa allt. Jag är inte helt säker på att alkoholen är den största faktorn. Snarare ör det unga män generellt som är ute som leker tupp och springer på styva linan. Visst är många berusade men majoriteten av unga män i 23-25-års åldern som är ute är berusade och slåss inte för det. Sedan att vissa får storhetsvansinne pga alkohol är ju ett problem.Många som vill ta ut sig aggression efter en misslyckad utgång väljer tyvärr den patetiska vägen att söka slagsmål bara för att.

Jag tycker det är bättre att spela Allan och ta ut aggressionen på döda ting.
http://www.pinnycohen.com/wp-content/uploads/2008/12/shopping-cart-abandonment-photo.jpg

snej
2009-08-19, 17:48
Jag har gått i P&S på stan i derbytider, aldrig hänt mig något? Och gulsvrta kläder på djurgården är nog inga problem:Virro


Är man huligan så är man så klart inte ute efter att undvika bråk. Nu fick jag dej allt!

Hemi
2009-08-20, 15:19
Tror du skulle behöva följa Kwons råd nedan.

Jag har redan citerat honom och är en stor anhängare av "Location". tyvärr är det inte möjligt för tillfället. Och Location i mitt fall handlar inte nödvändigtvis om en specifik plats. Tills dess uppskattar jag faktiskt fler tips på vad göra när man har ryggen mot väggen;)