handdator

Visa fullständig version : Få stora stora mål mat per dag eller flera små?


böllen
2009-08-17, 18:37
Vad av dessa är att föredra?

Eller spelar det ingen som roll alls?

Eddie Vedder
2009-08-17, 18:47
Hur länge sökte du egentligen?;)

Den frågan finns besvarad i ungefär en miljon trådar. Svaret är i alla fall att det inte finns något direkt stöd för att varken det ena eller det andra per automatik skulle vara "bäst" inom rimliga gränser.

Personligen tror jag INTE att t.ex. en megamåltid om dagen är hälsosamt i längden men det är bara rent spontant, det känns helt enkelt väldigt extremt.

Men bättre/sämre med tre måltider kontra sex-sju måltider finns inget klart stöd för.

Bson
2009-08-17, 19:41
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449&highlight=periodvis+fasta

944RS
2009-08-17, 20:50
Vad av dessa är att föredra?

Eller spelar det ingen som roll alls?

Spelar roll för vad??
Om man lagar mat i ugnen 6ggr om dagen så blir det säkert en saftigare elräkning än om man bara gör det 2ggr.

Själv så äter jag olika många måltider varje dag beroende på vad de består av.

Apos78
2009-08-18, 07:13
Det som i slutändan styr mycket av hur många måltider det blir är nog ofta hur övriga dagsrutiner ser ut. Jobbar man dagtid med en lunch och två fikaraster verkar det klokt att stoppa i sig något vid dessa tillfällen. Vad som sedan är optimalt på detaljnivå blir då av mindre betydelse.

Är man ledig dagarna i ända är det en annan sak men vem är det någon längre period av livet?

BobaFett
2009-08-18, 12:55
Det anses ju "opti" att äta 6 ggr om dagen för att inte bli "katabol", men borde man inte få en större höjning av proteinsyntesen när man intar protein då man är katabol eller på gränsen till att bli det?

Att äta 6 ggr om dagen är nog ett påfund av amerikanska roidade byggare. Deras proteinsyntes är ju ständigt förhöjd kan jag tänka mig.

Eddie Vedder
2009-08-18, 12:58
Det anses ju "opti" att äta 6 ggr om dagen för att inte bli "katabol", men borde man inte få en större höjning av proteinsyntesen när man intar protein då man är katabol eller på gränsen till att bli det?

Det är inte vad som passerar läpparna som hindrar muskelnedbrytningen och stimulerar muskelproteinsyntes. Det är vad som de facto passerar tararna in i kroppen.

Så att peta i sig saker ständigt och jämt är inget krav för kontinuerlig näringstillförsel.

Timme
2009-08-18, 13:09
Hur länge sökte du egentligen?;)

Den frågan finns besvarad i ungefär en miljon trådar. Svaret är i alla fall att det inte finns något direkt stöd för att varken det ena eller det andra per automatik skulle vara "bäst" inom rimliga gränser.

Personligen tror jag INTE att t.ex. en megamåltid om dagen är hälsosamt i längden men det är bara rent spontant, det känns helt enkelt väldigt extremt.

Men bättre/sämre med tre måltider kontra sex-sju måltider finns inget klart stöd för.

en megamåltid om dagen gillar jag dock :D (Men jag säger inte att det är "bäst")