handdator

Visa fullständig version : Tävlingslyft (?)


JohanC
2009-08-17, 17:50
Halloj

Har läst runt väldigt mycket är på kolo och om jag har förstått det rätt så verkar de flesta lyfta upp 5KG mindre än sitt PB på tävlingslyft (bänkpress). Varför är det så? Man borde vara förbannat mycket mer taggad inför tävlningslyft.

Är det andra regler på tävlning? Vet inte om min "förklaring" duger men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Man tackar man tackar :):cool:

Fernicus
2009-08-17, 17:54
En grej skulle ju kunna va att man har polare bakom som hjälper till lite mer än vad som säger? "Nä jag hjälpte inte till nånting" brukar det ju låta :P

mattilainen
2009-08-17, 18:00
Tror inte det är för en kompis står och hjälper till, visst ser man folk som står och hjälper till i onödan men själv aldrig sätt när jag eller någon annan maxat. Då är det bara ifall det inte går som dom hjälper till.

Annars kan ju nerverna spela in? Hur ofta kommer man inte till någon tävling, vad det än är och bara vill göra så bra man bara kan, hur ofta går det som man vill då?

PB sätter man på sina bästa dagar, på tävlingen säger inget att det borde vara en av dina bästa dagar. Det är ju det folk tränar så hårt för att ha lite marginal. Klara av pressen, klara av vikten och kunna hålla sig lugn. Det är riktigt otroligt skitsvårt.

Floddan
2009-08-17, 18:25
Just när det gäller bänkpress finns det ju några saker som försvårar. Några av dem är:
*stopp och domarsignaler vilket gör det hela lite svårare. Även regler för hur fötterna skall vara i golvet, huvudet skall ligga i bänken, röven likaså. Stången får inte hamna för långt ner osv.
*bara 3 försök på sig att välja rätt vikt. (på träning har man massa försök)
*Tävlar man i sl har man kört tung böj innan.
*nerver mm

Sen finns det flera andra saker som spelar in.

JohanC
2009-08-17, 18:36
Just när det gäller bänkpress finns det ju några saker som försvårar. Några av dem är:
*stopp och domarsignaler vilket gör det hela lite svårare. Även regler för hur fötterna skall vara i golvet, huvudet skall ligga i bänken, röven likaså. Stången får inte hamna för långt ner osv.
*bara 3 försök på sig att välja rätt vikt. (på träning har man massa försök)
*Tävlar man i sl har man kört tung böj innan.
*nerver mm

Sen finns det flera andra saker som spelar in.


Tack :)

LindaS
2009-08-17, 21:13
Jag är inte säker på att jag förstår frågan, men jag hoppas du fått de svar du behöver.