handdator

Visa fullständig version : Naprapat,kiropraktor,sjukgymnast eller vårdcentral?


thatice
2009-08-17, 14:23
Vad är vad av dom tre först nämnda?
Har lite problem med ryggen men vet inte vart jag ska söka mig då det känns som att vårdcentralen skickar hem en med en dos panodil och dom andra har jag ingen större erfarenhet av så kan någon ge mig en förklaring på vad dom sysslar med?

Fru_Flisa
2009-08-19, 09:05
Ingen aning, men eftersom jag själv undrar så slänger jag in vad jag själv gissar på, så kanske nån rättar mej eller ger en bättre förklaring =)
Kirporaktiker knäcker, sjukgymnaster rehabiliterar och naprapater undersöker problem +lösning.

Börje H
2009-08-19, 09:28
Vad är vad av dom tre först nämnda?
Har lite problem med ryggen men vet inte vart jag ska söka mig då det känns som att vårdcentralen skickar hem en med en dos panodil och dom andra har jag ingen större erfarenhet av så kan någon ge mig en förklaring på vad dom sysslar med?


Då du bor i Boden skulle det inte vara några som helst problem att fixa en tid hos mig. PM:a om intresse finns :thumbup:

*Om det är naprapat som hägrar kan jag rekommendera att du slår en signal till Anders Eliasson på Nordpolen.
*Om du söker en riktig sjukgymnastguru så är det Fredrik Claesson, på Winternet, som gäller.

Tolkia
2009-08-19, 12:06
sjukgymnaster rehabiliterar och naprapater undersöker problem +lösning.
Inte för att vara dryg, men vad är skillnaden på det där?

Asdf
2009-08-19, 13:52
Vad är vad av dom tre först nämnda?
Har lite problem med ryggen men vet inte vart jag ska söka mig då det känns som att vårdcentralen skickar hem en med en dos panodil och dom andra har jag ingen större erfarenhet av så kan någon ge mig en förklaring på vad dom sysslar med?

En kiropraktor löser problem som i första hand skulle bero på skelettet, förskjutningar m.m

Sjukgymnaster och naprapater är samma sak, det som skiljer de båda är deras definition av "en låst kota". Båda masserar, sträcker samt knäcker och löser problem med rörelseapparaten som kan ha muskulära orsaker

Många har anklagat naprapater för att vara "homeopatiska", jag gick själv till en naprapat som löplabbet rekommenderade, denne kunde ej lösa mina problem men ville gärna boka upp mig vecka efter vecka

Jag gick därefter istället till en meriterad sjukgymnast och han kunde redan efter första behandlingen visa vad mina besvär berodde på, gav mig lite övningar att göra på egen hand vilka har hjälpt avsevärt nu några veckor senare

Yes
2009-08-19, 14:04
Sjukgymnaster och naprapater är inte alls samma sak. Naprapati har sitt ursprung i kiropraktik.

Asdf
2009-08-19, 14:12
Men de behandlar på samma vis? Båda masserar, sträcker och knäcker. Men du får gärna förklara rent praktiskt varför jag har fel

Yes
2009-08-19, 14:18
Att metoderna liknar varandra gör det inte till samma sak.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjukgymnastik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiropraktik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Naprapati

Asdf
2009-08-19, 15:04
Man kan väl debattera det i all evighet, men det var sjukgymnasten som lyckades lösa mina ryggbesvär

Lajne
2009-08-19, 15:07
Man kan väl debattera det i all evighet, men det var sjukgymnasten som lyckades lösa mina ryggbesvär
Det har sannolikt betydligt mer med den individuella sjukgymnasten och naprapaten att göra än med behandlingsdisciplinerna som sådana; jag själv har personligen blivit mycket väl hjälpt av båda yrkeskategorier.

hahavaffan
2009-08-19, 15:09
Jag brukar gå till en naprapat när jag har problem med ryggen. Det var dock länge sedan nu. *peppar peppar...*

Asdf
2009-08-20, 08:26
Det har sannolikt betydligt mer med den individuella sjukgymnasten och naprapaten att göra än med behandlingsdisciplinerna som sådana; jag själv har personligen blivit mycket väl hjälpt av båda yrkeskategorier.

Jo antagligen, sjukgymnasten var en äldre man som kallades idrottsmassören, har tydligen hjälpt diverse landslag inom olika sporter och idrotter och gav ett väldigt kompetent intryck när jag hälsade på han första gången

Naprapaten var en löplabbet rekommenderade som var lite yngre

Fru_Flisa
2009-08-20, 11:43
Inte för att vara dryg, men vad är skillnaden på det där?

Sjukgymnaster tar fram olika övningar för att rehabilitera skadan medans en naprapat först kollar upp anledning till uppkomst sen klurar ut hur skadan bäst behandlas och håller sej borta? :) Som jag skrev först, jag har egentligen ingen aning därav det luddiga svaret...

Börje H
2009-08-20, 12:32
Sjukgymnaster tar fram olika övningar för att rehabilitera skadan medans en naprapat först kollar upp anledning till uppkomst sen klurar ut hur skadan bäst behandlas och håller sej borta? :)

Blev du mindre luddig nu :D

Grejen med oss, sjukgymnaster alltså, är att vår grundutbildning är just en grundutbildning. Sedan kommer vidareutbildningar och praktisk erfarenhet forma en till den terapeut man är. Det finns massvis med olika specialinriktningar och separata sektioner (18 st) bland dessa; neurologi, geriatrik, psykosomatik, onkologi, ortopedisk medicin (OMT), primärvård, idrottsmedicin och reumatologi. Man måste komma ihåg att det inte är mer än kanske 5-10 % som regelbundet jobbar med idrottsaktiva patienter.

Av just denna anledning så är det nästan omöjligt att säga hur och med vilken behandlingsform din rehabiliteringsplan kommer att se ut. Tveklöst är det så att en sjukgymnast med OMT eller idrottsmedicinsk angreppspunkt mest kommer likna sina naprapatkollegors.

edit; om man sedan vill bli Master of Chiropractic så är ju drömmen bara en helgkurs bort ;)
http://www.ackermann-institutet.se/diplom.htm

Börje H
2009-08-20, 12:42
edit; om man sedan vill bli Master of Chiropractic så är ju drömmen bara en helgkurs bort ;)
http://www.ackermann-institutet.se/diplom.htm

"Ty åtta av tio fall av ryggbesvär är kiropraktiskt betingade och kan endast botas, om du lär dig känna till orsak och verkan vid ryggsmärtor och en målinriktad behandlingsteknik. Också du kan uppnå kiropraktikens effektiva,ofta ögonblickliga behandlingsresultat efter att ha genomgått en intensivkurs hos oss."

Tolkia
2009-08-20, 13:44
Det där lät som om åtta av tio får ryggbesvär efter att ha varit hos kiropraktikern? Korrekturläsning är bra. :D