handdator

Visa fullständig version : Detta med Ätardag


Gunfire
2009-08-17, 13:47
Jag har en fråga ang ätar dag.

Om jag har en ätar dag i veckan, lördag exempelvis, förstör jag dom andra dagarna då jag deffar?

tex om ja ligger 500 kcal i underskott mån - fre, sen på lördag äter ja massor , kalorier blir kanske 4-5 tusen. förstör jag dom dagarna jag har deffat då?

young_george
2009-08-17, 13:50
Din viktminskning kommer utebli om du överäter lika mycket kalorier på lördagen som du underåt resten av veckan.

Torkelll
2009-08-17, 14:10
Din viktminskning kommer utebli om du överäter lika mycket kalorier på lördagen som du underåt resten av veckan.

Det behöver det inte, beroende på hur tömda glykogenlagren var innan ätardagen, och vad han äter

Kischen
2009-08-17, 14:26
Det behöver det inte, beroende på hur tömda glykogenlagren var innan ätardagen, och vad han äter

Så du menar att 3500 kcal skulle han kunna överäta och det skulle finnas en rimlig chans att inte sabba något? Troligt ;)

944RS
2009-08-17, 14:30
Om du ligger på ett kraftigt överskott 1 dag så kommer din totala viktminskning att minska.

Torkelll
2009-08-17, 14:57
Så du menar att 3500 kcal skulle han kunna överäta och det skulle finnas en rimlig chans att inte sabba något? Troligt ;)

Det har jag inte sagt, vilket jag heller inte tror. Men om man har glykogenlager nära noll, så bör du kunna äta 500 gram kolhydrater som lagras som muskleglykogen, kanske mer också? Håller du ett lågt fettintag den dagen, och låter kalorierna komma från protein och kolhydrater så bör du kunna överäta en del utan att det lagras som kroppsfett, men dock inte 3500 kcal.

Apos78
2009-08-17, 15:11
Det har jag inte sagt, vilket jag heller inte tror. Men om man har glykogenlager nära noll, så bör du kunna äta 500 gram kolhydrater som lagras som muskleglykogen, kanske mer också? Håller du ett lågt fettintag den dagen, och låter kalorierna komma från protein och kolhydrater så bör du kunna överäta en del utan att det lagras som kroppsfett, men dock inte 3500 kcal.

Bara för att det inte blir en inlagring i form av fett motverkas fortfarande viktnedgången i lika stor grad. Även glykogen väger. Samt det vatten det binder.

Med ett redigt överskott under ätardagen där protein står för en stor del kan man kanske börja räkna på ökad termogenes men i långa loppet lär det vara utan direkt påverkan på vikten.

Torkelll
2009-08-17, 15:31
Bara för att det inte blir en inlagring i form av fett motverkas fortfarande viktnedgången i lika stor grad. Även glykogen väger. Samt det vatten det binder.

Med ett redigt överskott under ätardagen där protein står för en stor del kan man kanske börja räkna på ökad termogenes men i långa loppet lär det vara utan direkt påverkan på vikten.

Jo det är jag med på. Man går upp i vikt av att dricka 2 liter vatten också, men jag tänkte ju mest på fettvikten.

Kischen
2009-08-17, 16:11
Det har jag inte sagt, vilket jag heller inte tror. Men om man har glykogenlager nära noll, så bör du kunna äta 500 gram kolhydrater som lagras som muskleglykogen, kanske mer också? Håller du ett lågt fettintag den dagen, och låter kalorierna komma från protein och kolhydrater så bör du kunna överäta en del utan att det lagras som kroppsfett, men dock inte 3500 kcal.

Jo det var precis vad du sa, genom att citera young_george där han sa:

"Din viktminskning kommer utebli om du överäter lika mycket kalorier på lördagen som du underåt resten av veckan."

Klart man kommer kunna fylla på, men troligtvis inte hela underskottet på 3.500 kcal vilket det stod i citatet.

Annars är jag med dig *popcorn*

Grahn
2009-08-18, 08:43
Om man inte är i riktigt bra form och vet vad man pysslar med så tycker jag man skall undvika ätardagar, det är bättre att tillåta sig att vara mindre superstrikt oregelbundet än att använda de extrema frossardagar som vissa har förespråkat.

Är man överviktig på riktigt så bör man gå vida cirklar runt hetsätnings dagar då de kan helt radera alla framsteg man gjort under veckan.

CharlezZz
2009-08-18, 13:19
Om vi börjar på ett värde på 10000 sedan ligger på minus 500 i 5 dagar (=2500) så ligger du på 7500. Om då ätardagen ger ett överskott på 2500 så kommer du på energibalans sett på de 6 dagarna. Om ätardagen ger dig +500 kalorier den dagen så kommer du fortfarande ligga -2000 sett till de 6 dagarna.

Viktminskningen kommer alltid att gå långsammare om du har en ätardag, men det behöver verkligen inte förstöra alla resultat. Det som är viktigt är kaloribalansen över lång sikt.

Kung TexMex
2009-08-19, 15:58
Jag tycker du ska strunta i ätardagen helt och hållet. Dels för att det försämrar eller t.o.m. förstör deffen och dels för jag tror det faktiskt blir svårare hålla dieten de andra dagarna ifall man ändå "tillåter sig" att moffsa massor en dag.

Whoever
2009-08-19, 16:13
Varför ha ätardagar när man deffar??

I do not get it.

Håll deffdieten istället :whipped:

Eddie Vedder
2009-08-19, 18:37
Varför ha ätardagar när man deffar??

Vissa känner att en dag med slappare kosthållning och/eller extra högt intag (omfattningen av "extra" varierar kraftigt mellan olika personer) är värdefull för psyket, något att längta till och ett värdefullt avbrott för att orka i längden.

Vissa ser det som en laddningsdag för att ha överskottsenergi inför träningen.

Dessutom finns de som inbillar sig en superförhöjd ämnesomsättning, det är en feluppfattning men är konstigt nog ganska vanligt förekommande fortfarande.

Baboom
2009-08-19, 19:22
Jag tycker helt klart det är bättre att du tar två måltider i veckan då du kan äta vad du vill. Att du då t.ex. går ut och äter en portion mat på någon restaurang (mindre chans att du överäter då).

På det sättet tycker jag att du får en sundare inställning till dieten och behöver inte få den här jobbiga proppmätta känslan, då man knappt kan röra sig. Att vänta ca 3 dagar mellan gångerna för att äta något annorlunad mot din vanliga diet är inte så jobbigt.

Tar du det ett steg längre, så går det att göra väldigt god "diet" mat. Då kanske du inte är sugen på något alls...

Frumpish
2009-08-19, 20:42
Vissa känner att en dag med slappare kosthållning och/eller extra högt intag (omfattningen av "extra" varierar kraftigt mellan olika personer) är värdefull för psyket, något att längta till och ett värdefullt avbrott för att orka i längden.

Vissa ser det som en laddningsdag för att ha överskottsenergi inför träningen.

Dessutom finns de som inbillar sig en superförhöjd ämnesomsättning, det är en feluppfattning men är konstigt nog ganska vanligt förekommande fortfarande.

Verkar ju dock som man ökar sin basala förbränning när man överäter, iaf i studien av fredrik nyström

Whoever
2009-08-19, 21:02
Jag kan förstå resonemanget i att ha något att längta till när man kör en strikt kost. Men det är ju faktiskt som Baboom säger. Att bara för att näringsintaget är strikt reglerat så behöver det inte betyda att man inte kan äta gott.

Men vad jag inte kan förstå är varför man ska ha ätardagar när målet är att minska sn fett procent? Då är väl endå DET som är målet att sträva efter? Det känns som om att förlänga sträckan till målet på ett ytterst onödigt sätt. Sen när målet är uppnått kan man väl väva in det man varit sugen på i sin vanliga kosthållning? Nu kan ju jag bara utgå från mig själv. Jag känner ju inte TS. Men är mitt sikte inställt på att minska i fettprocent, så känns det jävligt konstigt att våldsäta en gång i veckan..

Fredrik_S
2009-08-19, 21:27
Jag har en fråga ang ätar dag.

Om jag har en ätar dag i veckan, lördag exempelvis, förstör jag dom andra dagarna då jag deffar?

tex om ja ligger 500 kcal i underskott mån - fre, sen på lördag äter ja massor , kalorier blir kanske 4-5 tusen. förstör jag dom dagarna jag har deffat då?

Om vi säger att du bränner 3000 kcal en normal dag och äter 2500 på dina dagar på underskott och 5000 kcal på din överskottsdag så kommer
vecko underskottet bli -1000 kcal om du har ätar dag och -3500 om du skippar ätardag.

Om vi för enkelhetens skull räknar med att det krävs ett underskott på 7000 kcal för att tappa en kilo fett (det kan dock kanske krävas lite mer)

Och ditt mål är att gå ner 5 kg fett så kommer det utan ätar dagar ta 10 veckor och med ätardagar kommer det ta 35 veckor.

Flygplan
2009-08-19, 22:48
Det har jag inte sagt, vilket jag heller inte tror. Men om man har glykogenlager nära noll, så bör du kunna äta 500 gram kolhydrater som lagras som muskleglykogen, kanske mer också? Håller du ett lågt fettintag den dagen, och låter kalorierna komma från protein och kolhydrater så bör du kunna överäta en del utan att det lagras som kroppsfett, men dock inte 3500 kcal.

Jo, har man nära tömda glykogendepåer kan man käka över 1g kolhydrat per LBM/kg som lagras som glykogen. Men då gäller det att man gör det rätt, börjar man äta massa skärpmat och går högt på fett och äter fel sorts kolhydrater blir det inge bra.

En clean glykogenpåfyllning efter en tids dietande där man haft lågt på kolhydrater har många positiva effekter. Lyle Mcdonalds UD2 tex. går ut på detta, 3,5 dagars tömning följt av 1,5 dag påfyllning med tung träning. Resultaten en del får på den dieten är verkligen imponerande.

Men det här med ätardagar ala "ät allt man kommer över" är verkligen ingen bra idé.

Frillan
2009-08-19, 23:36
Definiera ätardag så folk förstår...

Ibland vaknar jag på morgonen och är skitsugen. Då blir det styrketräning + springa hem. Då kan man klämma ett paket ahlgrens bilar utan dåligt samvete.

Eddie Vedder
2009-08-20, 05:49
Men vad jag inte kan förstå är varför man ska ha ätardagar när målet är att minska sn fett procent? Då är väl endå DET som är målet att sträva efter? Det känns som om att förlänga sträckan till målet på ett ytterst onödigt sätt. Sen när målet är uppnått kan man väl väva in det man varit sugen på i sin vanliga kosthållning? Nu kan ju jag bara utgå från mig själv. Jag känner ju inte TS. Men är mitt sikte inställt på att minska i fettprocent, så känns det jävligt konstigt att våldsäta en gång i veckan..

Läs vad jag skrev, där gav jag ju anledningarna. Vad spelar någon enstaka dags stagnation för roll om man inte har x antal kg och kroppsfettprocent y som MÅSTE nås inom en viss period?

Om någon enstaka dag som är mindre strikt underlättar striktheten ur det längre perspektivet gör ju vederbörande helt rätt.

mikaelj
2009-08-20, 06:45
Men vad jag inte kan förstå är varför man ska ha ätardagar när målet är att minska sn fett procent? Då är väl endå DET som är målet att sträva efter? Det känns som om att förlänga sträckan till målet på ett ytterst onödigt sätt. Sen när målet är uppnått kan man väl väva in det man varit sugen på i sin vanliga kosthållning? Nu kan ju jag bara utgå från mig själv. Jag känner ju inte TS. Men är mitt sikte inställt på att minska i fettprocent, så känns det jävligt konstigt att våldsäta en gång i veckan..

Ju mindre kroppsfett du får, desto kortare tid kan du leva på energiunderskott. Dieta i månader i sträck funkar om du är överviktig. Mer är inte alltid bättre...

Jo, har man nära tömda glykogendepåer kan man käka över 1g kolhydrat per LBM/kg som lagras som glykogen.

1g/LBM är lågt räknat, menar du inte 10g? 12-16 är vad UD2 anger. Givet att du inte är alltför fluffig som utgångsläge, då. Upp några kg och sedan ner några kilo efteråt. Om det mesta syntetiseras som muskelglykogen har du effektivt hoppat över en dags energibehov. Ett listigt hack.

Men det här med ätardagar ala "ät allt man kommer över" är verkligen ingen bra idé.

Indeed.

Å andra sidan är en kolhydratladdning på minimalt med fett och minimalt med fruktos (= inte mycket socker, inte mycket frukt) inte sådär jättespännande... Så det blir inte så mycket av en ätardag i form av "åhh, mycket & god mat" utan snarare "MYCKET mat", vilket väl förvisso kan vara nog så trevligt om ens energiintag varit väldigt lågt under längre tid.

Grahn
2009-08-20, 07:59
Att fuska ibland, eller äta lite mer ostrikt ngn dag är ju inte en katastrof om man har en långsiktig diethållning.

Att däremot tokfrossa på 20000kcal eller dylikt en gång i veckan( ätardag ) som ibland föreslogs är en allmänt kass idé.

Flygplan
2009-08-20, 09:36
Ju mindre kroppsfett du får, desto kortare tid kan du leva på energiunderskott. Dieta i månader i sträck funkar om du är överviktig. Mer är inte alltid bättre...



1g/LBM är lågt räknat, menar du inte 10g? 12-16 är vad UD2 anger. Givet att du inte är alltför fluffig som utgångsläge, då. Upp några kg och sedan ner några kilo efteråt. Om det mesta syntetiseras som muskelglykogen har du effektivt hoppat över en dags energibehov. Ett listigt hack.



Jo, så mycket var det visst. Kollade precis i boken. Anledningen till att jag skrev över 10 var att jag siktat in mig på 12, och helt glömt bort var det övre taket var ;)


Indeed.

Å andra sidan är en kolhydratladdning på minimalt med fett och minimalt med fruktos (= inte mycket socker, inte mycket frukt) inte sådär jättespännande... Så det blir inte så mycket av en ätardag i form av "åhh, mycket & god mat" utan snarare "MYCKET mat", vilket väl förvisso kan vara nog så trevligt om ens energiintag varit väldigt lågt under längre tid.

Skoja inte... Jag har en sån ätardag idag. Pasta med lite ketchup, bröd utan smör, cornflakes med minimjölk - allt i groteska mängder, det blir så fruktansvärt äckligt efter ett tag.

mikaelj
2009-08-20, 11:45
Skoja inte... Jag har en sån ätardag idag. Pasta med lite ketchup, bröd utan smör, cornflakes med minimjölk - allt i groteska mängder, det blir så fruktansvärt äckligt efter ett tag.

32g kh, 0,5g fett i gnocci, 79g kh varav 4,5g fruktos i COOPs Special K, Önos lågkalori-jordgubbssylt 9g kh varav 4,5g fruktos. :-D

Nu ska vi ut på fruktosjakt!
Vi kommer till en sylt
Vi kan inte köpa den
Vi kan inte äta upp den
Vi måste byta ut den!
*om nom nom nom*

Whoever
2009-08-20, 12:36
Läs vad jag skrev, där gav jag ju anledningarna. Vad spelar någon enstaka dags stagnation för roll om man inte har x antal kg och kroppsfettprocent y som MÅSTE nås inom en viss period?

Om någon enstaka dag som är mindre strikt underlättar striktheten ur det längre perspektivet gör ju vederbörande helt rätt.

Jag tror att vi går om varandra lite. Jag har inga problem med läsförståelse.

Det jag menade var att jag personligen inte förstod TS upplägg med att äta restruktiv kost 6 dagar i veckan. Sen uppemot 5000 kcal på den sjätte. "Deffa" för mig är att under en viss period inta viss sorts näring för att dom muskler man byggt upp ska synas bättre. Resten är banta.
Sen att deffa i sin rätta mening är en konst i sig, kan vi väl alla vara överens om. Trots att ordet i sig nyttjas ibland i orätt sammanhang?

Kan vi hålla oss OT, nu?

Grandmaster
2009-08-20, 16:57
Jag gav min syn på saken här

I know from experience that such an approach, six days of dieting then eating as much as you can for a day, is counterproductive and dumb.

Yes, you'll bump up leptin, but it returns to baseline within days, and the negative effect of such gluttony is miniscule compared to the fact that you ate a bunch of shit, put on fat, took many steps back in your progress and now need to deprive yourself severly for several days to make up for the behavior.
It's also a sure fire way to develop an eating disorder that has much in common with bulimia. Look at these people in the off season, Most look subpar and it's not far fetched to claim that their all-or-nothing-attitude has something to do with this.

That being said, some get away with it - most notably, doped up bodybuilders and figure competitors. Or the rare individual that is able to take a moderate approach and knows that he's supposed to stop eating when he's feeling full (many people that engage in the shall we call it "Scott Abel" approach seem to lack this quality, believe me I know and I've been there).

So, I guess in summary, I guess what I'm saying is that I think the approach is fucking dumb, basically.

However, a structured refeed, popularized by Lyle McDonald among others, is another thing. The overfeeding phase I am referring to as part of my method is also similar in that regard, meaning it has rules and is not a free-for-all. This way you can flip the positives (leptin, glycogen replenishment, anabolism) in your favor, without the negatives and without having to starve yourself for the rest of the week, just so you can eat yourself silly and feel like shit for a day.

Från min blogg, comments/ 16 aug Q&A

martikainen
2009-08-21, 07:30
Ätardag = släng in en extra promenad/ timma på cross-trainern och sen kan du sätta i dig en pizza med polarna på kvällen och känna dig nöjd. Samtidigt som du säkerligen bara fått i dig lite över kaloribalans.

Så gör jag i alla fall och tycker det stimulerar "smaklökarna" (suget efter något riktigt smarrigt) utan att förstöra deffen mer än några få procent.

Kischen
2009-08-21, 07:47
Ätardag = släng in en extra promenad/ timma på cross-trainern och sen kan du sätta i dig en pizza med polarna på kvällen och känna dig nöjd. Samtidigt som du säkerligen bara fått i dig lite över kaloribalans.

Så gör jag i alla fall och tycker det stimulerar "smaklökarna" (suget efter något riktigt smarrigt) utan att förstöra deffen mer än några få procent.

Säg att en pizza i grova drag är 1500 kcal, du går/crossfittar :D bort 500. Ok om det händer nån gång under deffen, händer det 1 gång per vecka så blir det en lång diet.

z_bumbi
2009-08-21, 11:25
Säg att en pizza i grova drag är 1500 kcal, du går/crossfittar :D bort 500. Ok om det händer nån gång under deffen, händer det 1 gång per vecka så blir det en lång diet.

Det finns inget som säger att dieten ska bli längre då för många faktorer är okända. Om någon t ex brukar äta 1000 kcal på kvällen och ersätter det med en pizza så blir det ingen större skillnad, om någon istället brukar äta 1200 kcal så blir det en minuspost, orkar personen träna lite hårdare dagen efter så ökar förbränningen då vilket kan bli minus osv.
Det mest avgörande är fortfarande förhållandet mellan intag och uttag över en längre tidsperiod och det är för de flesta inga problem att äta en pizza per vecka och i alla fall gå ner i rimligt tempo. Frågan är däremot om någon tycker det är nödvändigt eller om någon har lätt att återgå till det den äter i övrigt.

Kischen
2009-08-21, 11:44
Det finns inget som säger att dieten ska bli längre då för många faktorer är okända. Om någon t ex brukar äta 1000 kcal på kvällen och ersätter det med en pizza så blir det ingen större skillnad, om någon istället brukar äta 1200 kcal så blir det en minuspost, orkar personen träna lite hårdare dagen efter så ökar förbränningen då vilket kan bli minus osv.
Det mest avgörande är fortfarande förhållandet mellan intag och uttag över en längre tidsperiod och det är för de flesta inga problem att äta en pizza per vecka och i alla fall gå ner i rimligt tempo. Frågan är däremot om någon tycker det är nödvändigt eller om någon har lätt att återgå till det den äter i övrigt.

Jag är medveten om faktorerna, det var lite det jag menade med min post och jag tyckte inte det framgick i det jag citerade.
Finns en hel del folk här som läser in precis det dom vill läsa in. Att kunna äta en pizza i veckan utöver sitt vanliga intag kan vara ok men det kan också vara en dålig ide.

Det beror på givetvis :thumbup: