handdator

Visa fullständig version : ALA- effektivitet och dosering


Daemon
2003-08-26, 13:46
Som alla vet sträcker sig doseringsrekomendationerna för ALA från 600mg /dag till 3-4000mg /dag.

Ni som använder ALA vilken dos rekomenderar ni och framförallt vilka resultat märker ni?
Hur stor skillnad märker ni beroende på doseringen?

Iden med ALA är ju att det ska vara en Insulinhärmare, hur effektiv är den? ALA ska vad jag förstått vara "bäst", men det säger ju tyvärr inte särskilt mycket.

(Jag antar att ni alla använder "vanligt" 50-50 blandat s och r ALA)

muskelbyggarn
2003-08-26, 13:53
Demonen, du som inte köper skitALA :naughty: kan följa din mästares exempel (dvs. jag :D )

Kör 600mg per dag, ibland kör jag 800mg. Detta med fullgod effekt. Har provat 1500mg under några veckor utan att få bättre effekt, förutom att burkjävlarna försvann fort...

Vänl,,,
Tobbe

Daemon
2003-08-26, 15:07
Fan Tobbe, det är altså dig jag alltid sett upp till! Det var värst ;)

Jo, jag har testat ditt eminenta ALA (både AST och Optimum) och doserat det mellan 600 och 1000mg /dag.
Har faktiskt inte märkt någonting öht :em:
Men å andra sidan vet jag inte riktigt vad jag ska märka heller för att vara ärlig. :em: (igen)

Jarod
2003-08-26, 15:17
Originally posted by Daemon
Jo, jag har testat ditt eminenta ALA (både AST och Optimum) och doserat det mellan 600 och 1000mg /dag.
Har faktiskt inte märkt någonting öht :em:

:smokin:

Mvh

William
2003-08-26, 15:48
Originally posted by Daemon
Som alla vet sträcker sig doseringsrekomendationerna för ALA från 600mg /dag till 3-4000mg /dag.

Ni som använder ALA vilken dos rekomenderar ni och framförallt vilka resultat märker ni?
Hur stor skillnad märker ni beroende på doseringen?

Iden med ALA är ju att det ska vara en Insulinhärmare, hur effektiv är den? ALA ska vad jag förstått vara "bäst", men det säger ju tyvärr inte särskilt mycket.

(Jag antar att ni alla använder "vanligt" 50-50 blandat s och r ALA)

Kan ngn vara snäll och förklara för mig varför doserna rekommenderas upp till 4 g om dagen? Om vem är det som står för dom här rekommendationerna?

För mig verkar det vara alldeles åt skogen med så höga doser. Diabetiker som medicineras med ALA rekommenderas doser på 600-1200 mg och nu snackar vi om människor med kraftigt nedsatt insulinkänslighet.

En frisk människa vars insulinkänslighet är helt normal ska inte, enligt mig iaf, behöva gå över 600 mg för att få en riktigt bra effekt. Snackar vi om hårt tränande indvider som är friska, vars insulinkänslighet är på topp, ska definitivt inte behöva gå över 600 mg om dagen, återigen enligt mig.

Har inte läst ngt om ALAs prooxidativa effekter men som de flesta starka antioxidanterna så finns dessa effekter vid för höga doser. Med tanke på ALAs "superantioxidant"-effekter kanske en del av er bör tänka om innan ni går upp på så höga doser.

Måste även säga att jag aldrig hört talas om att urinen skulle lukta mysko av ALA. Har personligen aldrig varit med om det vid mina doser (600 mg) och aldrig hört ngn annan somjag känner nämna det heller. Vilka doser tar Ni som rapporterar om mysko luktande urin?

Får ni det av bra ALA-produkter oxå eller kanske det beror på att ni äter ngt dåligt märke?

Bara några tankar...

Mvh William

Daemon
2003-08-26, 15:49
Vad ville du ha sagt Jarod?

Att ALA inte har någon effekt?

Daemon
2003-08-26, 15:55
William!
Det är möjligt att de som rekomenderar dessa doser hänger på detta forum. Jag hoppas att de kan svara själva.
Varför så höga doser? Jag antar att man hoppas på bättre effekt mao mer Insulinliknande effekt? Gissar
Vilken effekt har du märkt av ALAn William?

Jag har fått underlig lukt av urinen. Ganska omgående efter att jag börjat käka ALAn.

William
2003-08-26, 16:05
Originally posted by Daemon
William!
Det är möjligt att de som rekomenderar dessa doser hänger på detta forum. Jag hoppas att de kan svara själva.
Varför så höga doser? Jag antar att man hoppas på bättre effekt mao mer Insulinliknande effekt? Gissar
Vilken effekt har du märkt av ALAn William?

Jag har fått underlig lukt av urinen. Ganska omgående efter att jag börjat käka ALAn.

Jo jag förstår ju att de högre doserna ska ge bättre effekt men jag syftade mest på att det (enligt min logik) inte ska behövas så höga doser omman är frisk och man tränar seriöst. Sen var även min tanke att omman behöver så höga doser för att få ngn effekt så måste ALAn vara av dålig kvalitet, eller att nåt inte stämmer nånstans i kosten eller tajmingen eller ngt liknande.

Jag syftade även på rekomendationer ur en vetenskaplig synpunkt.

Effekterna jag har märkt är att jag får en extrem pump av ALAn, musklerna känns som om dom ska spricka. Märker även att blodsockret sjunker mycket snabbare när jag tränar som hårdast och samtidigt äter ALA. Jag blir mycket hungrigare när jag äter ALA, antagligen för at blodsockret sjunker för snabbt.

Mvh William

Lopezzo
2003-08-26, 16:13
Originally posted by Daemon


Jag har fått underlig lukt av urinen. Ganska omgående efter att jag börjat käka ALAn.

Jag med vilken käkar du? jag kör gymgrossistens.
Lopezzo

Jarod
2003-08-26, 17:31
Originally posted by Daemon
Vad ville du ha sagt Jarod?

Att ALA inte har någon effekt?

Nädå...inte alls... Jag ville bara föreviga ditt uttalande om två av "Klanens" produkter...

Mvh;)

Fartman
2003-08-26, 17:53
Originally posted by Lopezzo


Jag med vilken käkar du? jag kör gymgrossistens.
Lopezzo

käkar också GG's.. känner av den där roliga lukten, dock så tror jag att allt ALA luktar mer eller mindre, tror inte att det beror på märke

Lopezzo
2003-08-26, 17:55
Originally posted by Fartman


käkar också GG's.. känner av den där roliga lukten, dock så tror jag att allt ALA luktar mer eller mindre, tror inte att det beror på märke

KOmmit på vad lukten påminner om?

EiseltUK
2003-08-26, 18:52
Man måste nog ställa sig frågan "hur mycket kan insulinkänsligheten förbättras och vad skulle det göra för nytta" innan man går på megadoser. Det är den långsiktigaeffekten som är intressant och har man inte råd att köra på megadoser under längre tid så är det lika bra att gå på en "mellandos" typ 4-800 mg under en längre tid.

/ Henrik

Kero
2003-08-26, 19:39
Är det nån här överhuvudtaget som kan säga på rak arm att ALA har gett dig resultat?

Ett par andra funderingar:

När bör man använda ALA, vid deff eller bulk? Om vi säger bulk, borde det då vara bäst att ta ALA på slutet av bulken, då insulinkänsligheten inte är lika hög som i början?

EiseltUK
2003-08-26, 19:58
Originally posted by recon
Är det nån här överhuvudtaget som kan säga på rak arm att ALA har gett dig resultat?

Ett par andra funderingar:

När bör man använda ALA, vid deff eller bulk? Om vi säger bulk, borde det då vara bäst att ta ALA på slutet av bulken, då insulinkänsligheten inte är lika hög som i början?

Jag tror att det är många som anser att ALA är bra. Förutom den effekt du får på insulinkänsligheten så har ALA en kraftfull antioxidantiv effekt som du kanske inte direkt märker av, men som i högsta grad är bra för dig.

Du kan läsa lite mer på www.eiselt.se om des antioxidantiva egenskaper.

Mvh
Henrik

Megatuttarna
2003-08-26, 21:12
Originally posted by EiseltUK


Jag tror att det är många som anser att ALA är bra. Förutom den effekt du får på insulinkänsligheten så har ALA en kraftfull antioxidantiv effekt som du kanske inte direkt märker av, men som i högsta grad är bra för dig.

Du kan läsa lite mer på www.eiselt.se om des antioxidantiva egenskaper.

Mvh
Henrik

Den äter upp fria radikaler, såna som bidrar till cancer, vad folk däremot inte förstår är att dessa fria radikaler kan även "äta upp" cancertumörer så vi behöver dem men samtidigt inte...

EiseltUK
2003-08-26, 22:47
Originally posted by Megatuttarna


Den äter upp fria radikaler, såna som bidrar till cancer, vad folk däremot inte förstår är att dessa fria radikaler kan även "äta upp" cancertumörer så vi behöver dem men samtidigt inte...

Ja det sägs att tumörer är anaerboa och syre kan förstöra dem. Inom alternativ medicinen används hyperbarisk syrgasbehandling. Tror inte att unvikande av antioxidanter skulle vara en framgångsrik behandlingform.

/ Henrik

Daemon
2003-08-27, 07:12
Jarod> Då blev ditt inlägg lite klarare ;)
Jag bjuder på den :D


Tyvärr blev jag ju inte så mycket klokare av den här tråden.

Skulle uppskatta om fler hörde av sig om sina erfarenheter.

JJ
2003-08-27, 08:32
Jag märkte inte ett skit av ALA. Faktum är att det enda jag fysiskt känt skillnad av är kreatin. Därmed inte sagt att ALA inte ger effekt, ska nog prova snart igen.

sOFFe
2003-08-28, 19:54
Vissa ALA-produkter innehåller ju bara 100mg/tablett vilket ger ett pris på ~200:- för 12gram (Eiselt), och andra märken har "lösviktsburk" som kostar ~400:- för 100gram.

Är det bättre att köpa det som är i piller eller....?

Nils
2003-08-28, 21:52
Originally posted by Daemon

Ni som använder ALA vilken dos rekomenderar ni och framförallt vilka resultat märker ni?

(Jag antar att ni alla använder "vanligt" 50-50 blandat s och r ALA)
Ja, jag använde blandad ALA och märkte mycket tydliga resultat.
Kraftigt röda extremt kliande områden över stora delar av kroppen!
Tog ca 4 dagar att få väck.
Ett extra test gjorde jag sen bara för att se om det verkligen var dessa ALA piller. det var det. Några dagar till utan sömn :smash: Jag kommer inte våga mig på sådana ALA igen. Kanske r-ALA.
Nils

EiseltUK
2003-08-28, 22:29
Originally posted by sOFFe
Vissa ALA-produkter innehåller ju bara 100mg/tablett vilket ger ett pris på ~200:- för 12gram (Eiselt), och andra märken har "lösviktsburk" som kostar ~400:- för 100gram.

Är det bättre att köpa det som är i piller eller....?

Ähum... vi har 200 mg per kapsel. Fast det stämmer att det är 12 gram. Råvaran, tillverkningen, analyser etc är det du betalar för. Vi tjänar inte mer på den vår ALA än om vi skulle köpa in kinesiskt ALA och sälja 100 gram för 300 kr. Kineisiskt ALA kostar cirka 1/3-del av vad vår råvara gör. Kostnaden för att tillverka enligt GMP kostar någon tia per burk etc. Smakar det så kostar det. ;) Vi kan i varje fall garantera att vi har en schyst produkt.

/ Henrik

Tanman
2003-08-29, 08:41
Kan inte ALA hämma muskeltillväxt som en del andra antioxidanter?

EiseltUK
2003-08-29, 10:26
Det var väl prestationen som vissa antioxidanter kunde hämma?

Att ALA skulle vara negatvit för muskeltillväxt tror jag inte... snarare tvärtom. En av dess effekter är att stimulera glukostransportprotein-4 som påverkar cellernas glukosupptag vilket teoretiskt bidrar till ökat vätsketryck som sägs stimulera proteintillväxt.

Grahn
2003-08-29, 10:31
ALA gör säkert ngt positivt, frågan är ju om det är prisvärt dock spec om de höga doseringarna är viktiga.

Tanman
2003-08-29, 10:34
Var på ett föredrag med Björn Ekblom och han visade på några undersökningar där tillskott av vissa antioxidanter bla. C-vitamin gjorde att man fick sämre muskelutveckling. Teorin är att de fria radikalerna är en signal för kroppen att överkompensera. Har man för mycket antioxidanter i kroppen blir signalen mindre och man får inte samma överkompensation. Låter vettigt tycker jag men det finns så många som rek. antioxidanter så man börjar ju fundera på vem som har rätt..Ekblom är ju trots allt erkännt duktig om man underdriver...

EiseltUK
2003-08-29, 11:05
Originally posted by Tanman
Var på ett föredrag med Björn Ekblom och han visade på några undersökningar där tillskott av vissa antioxidanter bla. C-vitamin gjorde att man fick sämre muskelutveckling. Teorin är att de fria radikalerna är en signal för kroppen att överkompensera. Har man för mycket antioxidanter i kroppen blir signalen mindre och man får inte samma överkompensation. Låter vettigt tycker jag men det finns så många som rek. antioxidanter så man börjar ju fundera på vem som har rätt..Ekblom är ju trots allt erkännt duktig om man underdriver...

Frågan om det inte gäller främst typ-1-fibrerna och kanske typ IIa? Teoretiskt låter det ju intressant, men jag tror att det är en sån där grej som inte har så stor betydelse i praktiken.

Allt som bryter ned kroppen stimulerar ju den generella adaptionen och överkompensation.... eftersom kroppen strävar efter att upprätthålla homeostasis. Att styrketränande medvetet skulle sträva efter vitamin- och mineralbrist känns ju lite lustigt. Men om man för över teorin på något annat som man kan expetimentera med, t ex att man tränar i 3-7 dagar och bara äter små mängder protein och sedan vila lika länge och ökar proteinintaget till 3 g / kg. Då bör kroppen teoretiskt överkompensera rikigt ordentligt eftersom stressen + proteinbristen rent genetiskt bör stimulera överlevnadsmekanismerna maximalt.

/ Henrik

Laan
2003-11-05, 20:23
"sitter med fingret på beställningsknappen.."

Nu är det så att jag sköter kost och vitaminer osv riktigt bra... å ändå har jag svårt med förkylningar..

Äter normal kost, med grönsaker och frukt + extra vitamintillskott
å Glutamin.

Funderar nu på om ALA kan hjälpa ytterligare.. ?

(ja, jag e faan lite desperat)

fisk
2003-11-06, 17:43
Originally posted by Laan


Funderar nu på om ALA kan hjälpa ytterligare.. ?

(ja, jag e faan lite desperat)

Finns det något som fungerar mot förkylningar egentligen? Tror inte det finns då direkta kopplingar mellan fria radikaler och förkylningar. Ingen orsak att inte testa det i och för sig (förutom att det kostar pluring).

Själv har var jag varit helt fri från förkylningar hela året! Aldrig varit så friskt förut. Jag har proppat i mig antixidanter under de senaste åren och jag har inte varit friskare under perioder då jag fått i mig högre doser. Sund kost och framför allt mycket motion (i form av styrketräning och innebandy) har varit den avgörande skillnaden (frisk vs. emellanåt förkyld ) för mig. Mindre ölkonsumption på sistone kan också vara en bidragande faktor.

(Ursäkta om jag är lite off-topic vad gäller tråden.)

Jag tar bara 50 mg ALA vid träning enbart för fri radikalskydd. Själv väljer jag absolut skydd framför ev. muskelutveckling. Jag skulle inte våga ta sådana megadoser heller. Ingen aning vad så mycket antioxidanter kan ställa till med. Fria radikaler har även viktiga funktioner i kroppen vad jag förstått.

z_bumbi
2003-11-06, 18:29
Originally posted by EiseltUK
Att styrketränande medvetet skulle sträva efter vitamin- och mineralbrist känns ju lite lustigt.

Vem har sagt något om brist?
Det är ju frågan om vilken nivå av fria radikaler som kan vara bra också. Finns väl ingen som vet säkert vad de små rackarna gör idag så ingen kan ju säga i dagsläget hur det verkligen är.
Finns flera forskare som är inne på samma linje som ovan dock.

Att stoppa i sig en mängd tillskott för att det kanske är bra är ju vettigt för de som säljer sådana men utan forskning så är det ju ibland ett slag i luften. Kolla på bara på de procentsiffror som användes för att göra reklam för glutamin t ex. Har glömt exakta siffror med det var ju bla din reklam så du kanske kommer ihåg dem? :)

Men om man för över teorin på något annat som man kan expetimentera med, t ex att man tränar i 3-7 dagar och bara äter små mängder protein och sedan vila lika länge och ökar proteinintaget till 3 g / kg. Då bör kroppen teoretiskt överkompensera rikigt ordentligt eftersom stressen + proteinbristen rent genetiskt bör stimulera överlevnadsmekanismerna maximalt.

Är det en egen teori du framför eller något som du använder som exempel för feltolkad forskning?
I det senare fallet håller jag med dig..du får ett slitage på kroppens organ, system och muskler i 3-7 dagar, sen ska du försöka kompensera detta i efterhand. Kroppen kommer då att bygga upp det som är viktigt och strunta i musklerna under dessa dagar, samtidigt försvinner stimulin på musklerna så de har ingen behov av att kräva sin plats i uppbyggnadskön.

Har du testat själv och hur funkade det?

EiseltUK
2003-11-06, 23:41
[QUOTE]Originally posted by z_bumbi

Vem har sagt något om brist?
Det är ju frågan om vilken nivå av fria radikaler som kan vara bra också. Finns väl ingen som vet säkert vad de små rackarna gör idag så ingen kan ju säga i dagsläget hur det verkligen är.
Finns flera forskare som är inne på samma linje som ovan dock.

Jag menade att om man vill stimulera muskeltillväxt så är det nog inte så lämpligt att begränsa vitamin- och mineralintaget och gjorde därefter en ett förslag på vad man istället kan experimentera med.


Att stoppa i sig en mängd tillskott för att det kanske är bra är ju vettigt för de som säljer sådana men utan forskning så är det ju ibland ett slag i luften. Kolla på bara på de procentsiffror som användes för att göra reklam för glutamin t ex. Har glömt exakta siffror med det var ju bla din reklam så du kanske kommer ihåg dem? :)

Vet inte vilka procentsiffror du syftar på? Är det den där studier med tillväxthormon-utsänringen? I så fall blandar du nog ihop oss med något annat företag. Vi rekommenderar sälla överdoser, utan håller oss till att "lagom är bäst".

Är det en egen teori du framför eller något som du använder som exempel för feltolkad forskning?
I det senare fallet håller jag med dig..du får ett slitage på kroppens organ, system och muskler i 3-7 dagar, sen ska du försöka kompensera detta i efterhand. Kroppen kommer då att bygga upp det som är viktigt och strunta i musklerna under dessa dagar, samtidigt försvinner stimulin på musklerna så de har ingen behov av att kräva sin plats i uppbyggnadskön.

Har du testat själv och hur funkade det?

Det är en enkel teori om överkompensation vid korta perioder av överträning och underfeeding följt av vila och overfeeding. Man bör nog se till att inte äta för lite protein eftersom det kan vara skadligt (precis som för lite vitaminer och mineraler, därav jämförelsen).

Har inte testat just detta men längre perioder av överträning följt av viloperiod har vi rekommenderat i samband med Retibol sedan länge och det funkar bra för de flesta. Det går dock inte ut på underfeeding, bara överträning följt av en viloperiod (träna 21 dagar , vila 7 dagar och sedan börja om).

Har inte referenserna, men det finns en del studier med underfeeding och overfeeding i korta cykler som är ganska intressanta.

/ Henrik

Ravnajuv
2003-12-02, 20:58
Vid vilka tider på dygnet är det lämpligast att ta ALA?

Säg att jag lägger mig på en dos av 6-800mg, dvs 3-4 kapslar per dag. När skall jag lämpligast ta dessa?

Under den tid jag använder ALA kommer jag även bruka kreatin.

Weedow
2003-12-02, 21:19
Jag tar ALA till måltiden pga av att det juh är kolisarna som det skall påverka...? Jag tar olika stor dos beroende på måltidsstorlek mer kolisar mer ALA.

Och kreatinet käkar jag efter för att upptaget skall ökas i&med insulin peaken..

Kreatin morgon och efter träning(eller kväll) ALA till alla kolismål..

Dipshit
2004-01-16, 18:38
muskelbyggarn.com säger såhär:

Rekommendationen är att ta 2 kapslar ALA tillsammans med en portion kreatin direkt efter träning och ytterligare en kapsel tillsammans med nästa portion med kreatin.

Fairing II
2004-01-16, 18:55
Men vem lyssnar på vad Tobbe skriver?:laugh: