handdator

Visa fullständig version : Jobba som laboratorieassistent?


kalle_banan
2009-08-17, 11:18
Har vi nån som jobbar på labb här? Hur är jobbet? Vad har du för utbildning?

Shajjn
2009-08-17, 11:27
De kallas numera för biomedicinska analytiker.

z_bumbi
2009-08-17, 13:58
De kallas numera för biomedicinska analytiker.

Det är ju bara om de jobbar med biomedicin dvs inom vården etc.

Larsson85
2009-08-17, 15:25
Det är inget glamoröst jobb om det är det du tror. Det är antagligen mycket plocka undan och plocka fram.

kalle_banan
2009-08-17, 15:56
Glamour är en illusion, jag är bara nyfiken på vad dom gör. Guld och gröna skoga kräver mängder med knark, och det är ju livsfarligt.

William
2009-08-17, 15:57
Vår laboratorieassistent är utbildad biomedicinsk analytiker och hennes arbetsuppgifter inkluderar allt från att ansvara för laboratoriesäkerhet, beställningar och leveranser till att utföra alla möjliga analyser på labbet och vara med vid studieförsök etc.

kalle_banan
2009-08-17, 16:35
Vår laboratorieassistent är utbildad biomedicinsk analytiker och hennes arbetsuppgifter inkluderar allt från att ansvara för laboratoriesäkerhet, beställningar och leveranser till att utföra alla möjliga analyser på labbet och vara med vid studieförsök etc.

Vilket företag?

-Englund
2009-08-17, 16:48
Min mor gjorde detta i mitten av 70-talet. Värsta jobbet hon har haft påstår hon, men det var ju ett jobb iaf.

kalle_banan
2009-08-17, 19:22
Min mor gjorde detta i mitten av 70-talet. Värsta jobbet hon har haft påstår hon, men det var ju ett jobb iaf.

Heh, min faster har jobbat med det hela sitt liv, hon trivs.

Asdf
2009-08-17, 21:15
Vi har en hel del labassistenter på astrazeneca. De har ett rätt trivsamt arbete, jag var själv labass under mitt exjobb och trivdes mycket bra, man gör studier och experiment och skriver en labbok

kalle_banan
2009-08-17, 21:36
Vi har en hel del labassistenter på astrazeneca. De har ett rätt trivsamt arbete, jag var själv labass under mitt exjobb och trivdes mycket bra, man gör studier och experiment och skriver en labbok

Spännande, vad utbildade du dig till, och gå gärna in i fler detaljer som lön, avtal, uppgifter, stressfaktor, utvecklingsmöjligheter...?

Asdf
2009-08-26, 10:58
Spännande, vad utbildade du dig till, och gå gärna in i fler detaljer som lön, avtal, uppgifter, stressfaktor, utvecklingsmöjligheter...?

Jag gick 4 år molekylärbiologi, tyckte det var spännande och började direkt efter gymnasiet. Tyvärr är arbetsmarknaden riktigt usel för dessa, om du inte då har riktiga PhD kvalitéer och kämpar vidare för en forskarutbildning och finansiering på detta vis

Liknande personer ur min kull har blivit labingenjörer/labass på olika prekliniska lab lite varstans. De på astrazeneca får ca 24k i ingångslön och har rätt fina förmåner. Men det är samtidigt den arbetsgivare som är riktigt bra jämfört med allt annat. Samtidigt har de skärt ner för varje år och haft anställningstopp rätt länge. De enda som får jobb är vikariat på 9mån eller mer och då genom proffice/polia

Flera i min kull har annars under tiden bytt till att bli läkare istället och satsa helt på det kliniska området, eller plugga något annat

kalle_banan
2009-08-26, 14:31
Jag gick 4 år molekylärbiologi, tyckte det var spännande och började direkt efter gymnasiet. Tyvärr är arbetsmarknaden riktigt usel för dessa, om du inte då har riktiga PhD kvalitéer och kämpar vidare för en forskarutbildning och finansiering på detta vis

Liknande personer ur min kull har blivit labingenjörer/labass på olika prekliniska lab lite varstans. De på astrazeneca får ca 24k i ingångslön och har rätt fina förmåner. Men det är samtidigt den arbetsgivare som är riktigt bra jämfört med allt annat. Samtidigt har de skärt ner för varje år och haft anställningstopp rätt länge. De enda som får jobb är vikariat på 9mån eller mer och då genom proffice/polia

Flera i min kull har annars under tiden bytt till att bli läkare istället och satsa helt på det kliniska området, eller plugga något annat
I see... Vi har fått löfte om en stark koppling till arbetslivet så det verkar lättare att få in en fot, praktik redan andra terminen t.ex. Man får lite intryck av att det inte finns nån bransch som egentligen anställer när man frågar runt, alla verkar vara dåliga just nu.

Asdf
2009-08-26, 14:40
Vår bransch är starkt forskningsberoende, finns många företag eller statliga instanser som vill donera och finansiera har du arbete, annars ej. Det trista är att många yrken har traineeprogram att söka sig till på större företag när du är nyexad, det finns nog inget naturvetenskapligt alternativ som trainee nånstans..

Ifall just er labass utbildning har stark anknytning till arbetslivet är det ju väldigt bra, men kolla gärna vid sidan om, studievägledarna vi pratade med verkade inte ha någon koll alls

Det är mycket du kan lära dig som labass du ej behöver, mycket du ej heller antagligen lär lära dig som arbetslivet kräver, det beror helt o hållet på hur du väljer kurserna sen och vad dessa i sin tur ger, er starka koppling till arbetslivet kan ju hjälpa en del med detta