handdator

Visa fullständig version : Snabbare än 9.58?


Huffo the A-LagaRe
2009-08-16, 22:06
Hur mycket snabbare är fysiskt möjligt?

stafh
2009-08-16, 22:08
Jag tror att runt 12 sekunder är den fysiologiska maxgränsen.

saab900
2009-08-16, 22:08
Om Bolt skulle bli skadad resten av karriären eller gud förbjude ertappas med händerna i dunderhonungsburken skulle det i alla fall ta lång tid inann någon bättre kommer fram.

jwzrd
2009-08-16, 22:08
Jag tror Bolt själv kan löpa något snabbare. Säg ett f-hår under 9.50. Men så mycket snabbare har jag svårt att se. Jag tror att 200-meterstiderna har ett par rejäla rakningar att vänta sig och tider under 19 är inte omöjligt tror jag. Till och med en god bit under inom 10 år.

Hejnomax
2009-08-16, 22:36
Den riktiga frågan är ju hur dessa killar egentligen tränar sätet!

saab900
2009-08-16, 22:38
90-gradersböjar. Du börjar på 2x270 och kör dropset till fail. Enbart.

Carolinew
2009-08-16, 22:39
Bolt är den ultimata sprinterlöparen. Det är han som kommer bestämma/visa vad som är fysiskt möjligt för människan...

Coldsmith
2009-08-16, 22:39
Hur gick det med resten av hans lag och tränare som åkte dit för doping? Sköt dom upp det beslutet eller h ur blev det?

Har ju svårt att tro att resten av laget med tränare åkte dit, men bolt skulle vara helt oskyldig.

Carolinew
2009-08-16, 22:42
Hur gick det med resten av hans lag och tränare som åkte dit för doping? Sköt dom upp det beslutet eller h ur blev det?

Har ju svårt att tro att resten av laget med tränare åkte dit, men bolt skulle vara helt oskyldig.

Snälla gör inte så att den här tråden ryker också. Vänta med sådana spekulationer tills det faktiskt kommer fram något (vilket jag hoppas och tror att det inte gör).

Coldsmith
2009-08-16, 22:43
Snälla gör inte så att den här tråden ryker också. Vänta med sådana spekulationer tills det faktiskt kommer fram något (vilket jag hoppas och tror att det inte gör).

Sorry, men dom åkte ju faktiskt på första testet.

Karvig
2009-08-16, 23:08
Jag tror Bolt själv kan löpa något snabbare. Säg ett f-hår under 9.50. Men så mycket snabbare har jag svårt att se. Jag tror att 200-meterstiderna har ett par rejäla rakningar att vänta sig och tider under 19 är inte omöjligt tror jag. Till och med en god bit under inom 10 år.

+1.

200m kommer bli riktigt spännande framöver.

stevebc
2009-08-16, 23:18
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/05/World_record_progression_100m_men.png/400px-World_record_progression_100m_men.png

Ser ju inte direkt ut att stanna av än på ett tag. Båda axlar är linjära. Däremot är tidtagningen pre-68(?) manuell, därav marginalen.

Karvig
2009-08-16, 23:36
Håkan Andersson, "Sveriges ledande sprinttränare", säger att Bolt kan springa på 9,43 i det perfekta loppet. http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_3363529.svd

Lite löjligt inlägg av Wissman. http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_3362405.svd

stevebc
2009-08-16, 23:41
Jag tror den här typen av diskussion har uppstått varje gång rekordet har slagits. Kollar man på grafen jag bifogade så ser man att utvecklingen inte verkar ha stannat av, utan snarare fortsätter i samma takt. Jag har ingen aning alls var det kommer "sluta", det kommer det väl aldrig göra, utan snarare nå ett gränsvärde någonstans i framtiden.

burre
2009-08-16, 23:46
Sprintsporten med modernt träningssätt och modern utrustning är inte mer än 30-40år gammal så jag tror att det finns gott om utrymme för utveckling.

Som någon expert på tv utryckte det häromdagen: "Det är inte världens skarpaste hjärnor som håller på med idrottsforskning, som tur är".


Karvig: Riktigt fjantigt av Wissman. Nu är Bolt bäst, låt honom vara glad över det ffs. Jag har inte heller någon gång tyckt att hans "showboating" hånar hans motståndare.

thompaboy
2009-08-17, 01:33
Tror Bolt själv kan göra under 9.50 men det krävs nog att en exeptionell talang kommer fram innan vi får se någon annan göra det. Tycker ändå det verkar ruskigt svårt att spekulera i en "maxgräns". För några år sen spåddes det ju ta 50 år innan någon kunde springa ned mot 9.50. I sprint har ju också rekordet förbättrats förhållandevis successivt vilket gör att det känns svårare att spekulera jämfört med t ex längdhopp där jag tror man ligger närmare "maxgränsen" eftersom Bob Beamons 8.90 bara förbättras 5 cm.

rbs
2009-08-17, 02:07
Kan någon förklara fenomenet att folk springer snabbare och snabbare med tiden som går? Jag menar, känns som personer som Bolt borde funnits redan på 90talet. Varför får vi snabbare löpare ju längre in i historien vi kommer? Är det nya träningssätt? Nya mirakelmediciner? Tror på det senare

Rockhard
2009-08-17, 04:53
Kan någon förklara fenomenet att folk springer snabbare och snabbare med tiden som går? Jag menar, känns som personer som Bolt borde funnits redan på 90talet. Varför får vi snabbare löpare ju längre in i historien vi kommer? Är det nya träningssätt? Nya mirakelmediciner? Tror på det senare

Nej det fanns ingen som Bolt på 90-talet :). +bättre träningsmetoder bättre material, banor, skor osv....många saker

Chaan
2009-08-17, 06:43
9sek ska gå att göra utan doping, säker källa ;)

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3148378#post3148378

Själv kommer man väl under det på 60 meter :)

Jag tror nästa rekordslagare på 100 meter efter Bolt kommer vara av den muskulösa sorten. Ungefär som Ben Johnson fast odopad alltså. Någon som kliver upp ur startblocken och är upp i maxfart efter typ 10 meter...

http://photos.totalgambler.com/images/front_picture_library_UK/dir_2/total_gambler_1346_5.jpg

rooz
2009-08-17, 07:21
Wisman kanske borde fokusera på att springa snabbare än att gnälla i SvD:smash:

Jag tror Bolt kan springa snabbare, hur mkt får vi se!

Thin Lizzy
2009-08-17, 08:02
Wisman kanske borde fokusera på att springa snabbare än att gnälla i SvD:smash:

Jag tror Bolt kan springa snabbare, hur mkt får vi se!

Vore intressant att se vad Bolt kan göra på 400 meter.

pragmatist
2009-08-17, 08:17
Nej det fanns ingen som Bolt på 90-talet :). +bättre träningsmetoder bättre material, banor, skor osv....många saker

Det är mycket möjligt att det fanns någon som Bolt på 90-talet (och tidigare också för den delen) men han kanske aldrig fick för sig att börja träna sprintlöpning. Det är ju trots allt en sak att ha talang, en annan att upptäcka och få möjlighet att utnyttja den. Världens bäste violinist (rent talangmässigt) kan ju vara en snubbe i Mozambique som aldrig har petat på en fiol.

balder
2009-08-17, 08:24
Det är mycket möjligt att det fanns någon som Bolt på 90-talet (och tidigare också för den delen) men han kanske aldrig fick för sig att börja träna sprintlöpning. Det är ju trots allt en sak att ha talang, en annan att upptäcka och få möjlighet att utnyttja den. Världens bäste violinist (rent talangmässigt) kan ju vara en snubbe i Mozambique som aldrig har petat på en fiol.

Sant, fast å andra sidan är det ju ganska lätt att upptäcka att man är ovanligt snabb. Alla som har den talangen lär ju märka det redan när de är små och springer ifrån sina kompisar.

coxie
2009-08-17, 08:28
Sant, fast å andra sidan är det ju ganska lätt att upptäcka att man är ovanligt snabb. Alla som har den talangen lär ju märka det redan när de är små och springer ifrån sina kompisar.

Men steget från att springa ifrån sina kompisar och börja träna för en elitsattsning är ganska långt. Finns säkert hundratals personer runt om i världen som kunnat vara elit inom x sport men som inte orkade, ville, hade rätt kontakter osv.

Förutsättningar i all ära men det gäller att få ihop kombinationen bra på sin sport med en järnvilja att bli bäst.

mangs
2009-08-17, 10:53
Sedan finns det ett antal talanger som otränade inte ser mycket ut till världen men de svarar extremt bra på träningen och utvecklas enormt.

För att nå toppen idag är det nog viktigare att tåla en enorm träningsdos och kunna utveckla en estremt perfekt teknik jämfört med att vara killen som sprang snabbast på skolan i 5-klass.

Notera tex att Zlatan som anses vara en enorm talang inta var bäst i laget under uppväxten och till och med funderade på att sluta lira vid 17-års-åldern. Idag anses han som en av de bästa och det är troligtvis mycket beroende på hans vilja, målmedvetenhet, träningskapacitet och fysik han byggt upp genom enormt mycket träning.

Finns mängder av talanger som skulle kunna gjort samma sak men de väljer andra vägen och slutar istället. Inom friidrotten är det ännu färre som "lyckas" och kan leva på sin sport vilket gör att många väljer att inte satsa fullt ut utan kör träningen vid sidan om ett vanligt jobb.

Hade alla på jorden satsat fullt ut på just 100meter (Jag vet att det är omöjligt) och alla fått tillgång till samma material, tränare etc som eliten är jag ganska säker på att det funnits någon som sprungit snabbare än Bolt.

Notera också att i många länder (läs framför allt USA) anses inte friidrott vara en elitsport utan det är mer för de som inte platsar i de mer prestigefyllda idrotterna som Amerikansk fotboll etc. Detta gör att de extrema talangerna inte alltid utvecklas just för 100meter utan istället till fotbollsspelare.

tano
2009-08-17, 11:10
Disskussionen om det finns snabbare människor än Bol är så hypotetisk att det är omöjligt veta bu eller bä.
Men som det redan sagts, det räcker inte med en otrolig talang, det krävs hårt arbete under många år. Bolt är ingen nybörjare på friidrott, långt ifrån.
Sedan ska man ha turen att undvika skador också.
Bolt är väl den största löptalangen som hittats under dem hundra åren som hittils passerat i friidrottsvärlden. Men det finns förhoppningsvis mycket tid kvar att hitta nya extrema talanger.

stevebc
2009-08-17, 12:14
Kan någon förklara fenomenet att folk springer snabbare och snabbare med tiden som går? Jag menar, känns som personer som Bolt borde funnits redan på 90talet. Varför får vi snabbare löpare ju längre in i historien vi kommer? Är det nya träningssätt? Nya mirakelmediciner? Tror på det senareDom springer inte nödvändigtvis snabbare och snabbare per se, men rekord kan ju aldrig bli sämre, bara förbättras. Alltså, för varje år som går kommer det nya människor som testar rekordet och till slut så kommer det antagligen komma fram en sprinter som är precis lika bra som Bolt, förutom i kanske något fält, där han är en smula bättre. Då kapas rekordet av några hundradelar. Repeat.

Shajjn
2009-08-17, 12:27
2008 Summer Olympics

Bolt's coach reported that, based upon the speed of Bolt's opening 60 m, he could have finished with a time of 9.52 s

After scientific analysis of Bolt's run by the Institute of Theoretical Astrophysics at the University of Oslo, Hans Eriksen and his colleagues also predicted a sub 9.60 s time. Considering factors such as Bolt's position, acceleration and velocity in comparison with second-place-finisher Thompson, the team estimated that Bolt could have finished in 9.55 s had he not slowed to celebrate before the finishing line

http://en.wikipedia.org/wiki/Usain_Bolt

mangs
2009-08-17, 12:36
Det ligger också i linje med vad Bolt själv tror, Han är inte i bättre form just nu än han var då och skulle säkert kunna nå en bättre tid än 9.58 om han sprungit hela vägen. Därför är jag tveksam till om han lyckas knäcka sina 19.30 på 200meter som även det redan är en kanontid. Hoppas dock...

-AG-
2009-08-17, 12:40
Lite info i ämnet

"En inledande analys av sprinterlöpning". – En teoretisk beskrivning.
Detta projekt har uppkommit genom ett samarbete mellan aktiva sprintertränare samt några mycket engagerade idrottsforskare. Vi vill dock understryka att denna publikation inte får ses som en vetenskaplig forskningsrapport.

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.sok.se%2Fdownload%2F18.18ea16 851076df63622800012155%2Futvproj_r4.pdf&ei=ZT6JStq1MoWPsAaPsIGECA&usg=AFQjCNEMHXt6Htxd26f2I5mItMzyUM0Zug&sig2=ITRl6jDo9cV5i0wMT92_yw