handdator

Visa fullständig version : Kul saker med att bli äldre!


Lellan
2009-08-16, 20:26
Den här sommaren har jag verkligen frossat i och älskat att vara tant.. Några skäl:

- man får göra vad man vill.. gööötttt!
- man har blivit så gammal och erfaren att man för det mesta vill vara en god mor/kompis/dotter/medarbetare/etc så man flippar precis lagom mycket.
- man tar sig rätten att vara dryg, räknar kallt med att folk gillar en ändå. Men man tar sig inte rätten att vara medvetet dryg mot andra, nån måtta får det vara konstaterar man präktigt.
- man orkar mindre. Orkar inte vara blyg, rädd, bry sig om vad andra tänker. Iaf inte lika mkt som när man var yngre och piggare.
- man har fattat att man äger sin tid. Så när man råkar få ont om den bannar man ingen annan.
- man blir mer förlåtande. Herregud, jag är inte perfekt.. inte du heller? Gött, då kan vi vara mänskliga ihop.. *kissass*
- man är närmare döden. Den insikten kan få en att snabbare skärpa till sig vid svaga moments (+ större erfarenhet av hur just man själv gör det); har faktiskt inte TID att må dåligt, ska nämligen dö snart, måste ha kul nu för att hinna använda upp kulkontot innan tiden är kommen.
- man adderar fler saker till kullistan än man drar ifrån; tex är det fortfarande hyfsat lika kul att blåsa såpbubblor nu som när man var 5, men man kan även uppskatta en kopp kaffe på balkongen med en morgontidning.
- man har använt upp sin kvot "spegelnojja"; som tonåring kunde man ge en finne en kvart om dagen tills den var borta, som äldre hinner det gå en månad när man i förbifarten med tandborsten i mungipan förvånat konstaterar att det glittrar av små grå i hårbotten - dags att färga om.
- Färga håret; när man var yngre tog det sån jefla TID. 1) välja färg = en timme på stan. 2) färga = 2 timmar ihop med kompis, först tvätta, sen fnissa, sen hälla i, sen vänta evigheten 20 min, sen gråta/spegla sig en hel kväll. Nu 1) jag vet hyfsat vad jag passar i = har att välja på hemma redan. 2)färga = "fördela färgen i torrt hår, vänta 10 min, skölj". 3) frågan är om man ens tar sig tid att beundra, kanske med handspegeln dan efter där man sitter på balkongen med kaffekopp + morgontidning..

Där var allt som ämnar sig i tryck.. :D

Kwon
2009-08-16, 20:28
Sämre metabolism, syn, cardio etc

kjell33
2009-08-16, 20:29
Det var dagens upplaga av tant lellans samlade visdomsord!:thumbup:

Ser fram mot morgondagens....

Lellan
2009-08-16, 20:29
Sämre metabolism, syn, cardio etc

Skitbra! Man ligger mjukt, kisar sig snygg i spegeln, kisar omgivningen snygg + inser att man behöver goda vanor för att hålla kondisen uppe. *kissass*

Lellan
2009-08-16, 20:31
Det var dagens upplaga av tant lellans samlade visdomsord!:thumbup:

Ser fram mot morgondagens....

Nix. "Lagom är bäst", gammal nog att förstå att det finns en gräns för hur mkt präktigt klämkäckt folk vill ha uppkört i ansiktet.. :D

Kwon
2009-08-16, 20:31
Uthålligheten i bingen är out the window, ont i leder, svettas av att gå uppför trappan, cynisk o bitter etc =D

Lellan
2009-08-16, 20:35
Uthålligheten i bingen är out the window, ont i leder, svettas av att gå uppför trappan, cynisk o bitter etc =D

Man kan ju dela bingen med uthållig el likt en tantratant njuta av underbart är kort alt ha sex oftare hellre än länge om det nu skulle vara en issue, forskningen går framåt och det finns läkemedel för sånt där (+ blå piller för ditt förra bekymmer), cynisk och bitter inträffar nog bara om man inte är lösnings - och njutningsorienterad.. har man dessutom dåligt minne så är varje erfarenhet ny och man utvecklar varken cynism el bitterhet. Lite lagom "been there done that"aktig och bitterljuv möjligtvis.. ;)

kalle_banan
2009-08-16, 20:37
Skriv gärna hur gamla ni är så vi som fortfarande är unga och friska har något att våndas över. Det låter som att ni är 40-50? Men det är ni inte...

rooz
2009-08-16, 20:38
Kwon lär ju vara 60+:D (lellan halvvägs till 60??)

Lellan
2009-08-16, 20:40
Skriv gärna hur gamla ni är så vi som fortfarande är unga och friska har något att våndas över. Det låter som att ni är 40-50? Men det är ni inte...

31 år, uthållig.. :naughty: :D

Kwon
2009-08-16, 20:41
Dåligt minne , glömmer saker , hairline went up a few yards, håret börjar bli grått/vitt på vissa ställen alt tappat hår på andra , mindre tolerans mot spriten och ja , jag har testat dom där blå pillrena!
8D

Lellan
2009-08-16, 20:46
Dåligt minne , glömmer saker , hairline went up a few yards, håret börjar bli grått/vitt på vissa ställen alt tappat hår på andra , mindre tolerans mot spriten och ja , jag har testat dom där blå pillrena!
8D

Minns de bra stunderna, rakat är snyggt, färga är kreativt och det är trevligt att pyssla om sig själv, billigare att supa, dyrare med piller... men man har vett att uppskatta aktiviteten än mer? :D

Kwon
2009-08-16, 20:55
Haha, ja det var kul saker Lellan. :)

Allan
2009-08-16, 20:57
Kvinnorna blir snyggare

shut teh face
2009-08-16, 21:02
Kvinnorna blir snyggare
Och mer erfarna? :D

Allan
2009-08-16, 21:03
Och mer erfarna? :D

Givet. Det gäller ju männen också

Batman
2009-08-16, 21:03
Kul att någon hittar nått positivt med att åldras.

Krampus
2009-08-16, 21:09
Ekonomin.
Vill jag ha ngt skaffar jag mig det. Det är en ganska stor befrielse ifrån yngre dagar.

Ironbabe
2009-08-16, 21:13
Det är kul att vinna över yngre! Det är kul att vara starkare än yngre! Det är kul att vara snabbare än yngre!

Kul helt enkelt,inga konstigheter

Bönne
2009-08-16, 21:27
Skjut mig den dagen då jag försöker spela bort att det suger att bli gammal.

Lellan
2009-08-16, 21:39
Skjut mig den dagen då jag försöker spela bort att det suger att bli gammal.

Något säger mig att du är yngre, ser ingen gamling (förutom Kwon) som protesterar.. (han vet dessutom innerst inne att jag har rätt).

Alla lever sina liv olika, min personlighet passar kanske bättre som åldring än som yngling? Oavsett, livet är gott. :) Jag klär iaf bättre i 30 än i 20, el 15 - det är säkert. Inside out. :)

Verbatim
2009-08-16, 21:44
Man blir sämre på praktiskt taget allt.

Källa: Sporter.

Lellan
2009-08-16, 21:53
Man blir sämre på praktiskt taget allt.

Källa: Sporter.

Man ser andra världen i livet än att vara bäst på vissa prestationer som redovisas i källoer som "Sporter". Man utvecklar vissa saker till fulländning. Man kan inte stressa fram perfektion.. ;)

När man är ung har man ändå inte vett att uppskatta av vinstens sötma, dock kan man när man är äldre njuta av forna dagar och uppskatta nuet. Kan ju helt klart ändras av sjukdom el ålderskrämpor, men kom igen folk.. som 30+ är det gött. *flex*

Verbatim
2009-08-16, 21:57
Äh, tänkandet blir också betydligt mindre kreativt och kvickt vid åldern tyvärr, det är få saker du kommer utveckla till fulländning om du börjar vid 40.

Källa: Sporter.


Inte för att det är något fel på att bli gammal, tror inte jag kommer vantrivas vid 40.