handdator

Visa fullständig version : Bara äggvitan!


SlajsarN
2009-08-16, 18:24
Hejsan, jag har stört mej bra länge på varför man ska ta bort ägg gulan och bara äta äggvitan.
Nån som kan förklara för mej vad som blir sämre när ägg gulan är med?
Är gulan dålig på nått vis?
Eller är det bara en myt??
tacksam för svar.

mvh slajsarn

forslund
2009-08-16, 18:25
Ur näringssynpunkt är det snarare bättre att ha med gulan.

mikaelj
2009-08-16, 18:41
Gulan innehåller fett och nästan alla vitaminer & mineraler (förutom C och nå'n B-vitamin, folsyra?, minns jag inte vilka fler) människan behöver.

Men eftersom den innehåller fett undviker många att äta den. Helt felaktigt och i onödan.

Marcüs
2009-08-16, 18:45
Den utesluts bara om man vill hålla proteinet högt och energiinnehållet lågt..

stevebc
2009-08-16, 18:53
Ska man äta tiotalet ägg förstår jag att man börjar slänga gulor. Annars inte. Det är som sagt där den mesta näringen finns.

Frumpish
2009-08-16, 18:53
Gulan innehåller fett och nästan alla vitaminer & mineraler (förutom C och nå'n B-vitamin, folsyra?, minns jag inte vilka fler) människan behöver.

Men eftersom den innehåller fett undviker många att äta den. Helt felaktigt och i onödan.

Finns många som även undviker gulan pga. dess felaktiga rykte om att höja LDL-kolesterolet i blodet (det dåliga kolesterolet).

Ät gulan :D

King Grub
2009-08-16, 18:54
För inte så länge sedan var man orolig övar att den stora kolesterolmängden i äggulan skulle påverka kolesterolmängden och kolesterolbalansen i blodet. Det verkar dock inte vara så, annat än möjligen vid stora intag.

Cohen
2009-08-16, 19:20
Jag tror många undviker gulan av den enkla anledningen att den är hyfsat energirik, åtminstone om man jämför med vitan. Under deff och liknande kan det därför vara frestande att peta bort gulan för att minska på energiintaget.

Själv äter jag alltid gulan så länge den är lös. Helt stelnad äggula (såsom den blir när ägget hårdkokas) klarar jag inte av rent smakmässigt.

Black Star Abyss
2009-08-16, 19:25
Äggulan är dessutom mer proteintät än äggvitan så det där med att bara äta äggvitor är mycket märkligt.

BobaFett
2009-08-16, 19:28
För inte så länge sedan var man orolig övar att den stora kolesterolmängden i äggulan skulle påverka kolesterolmängden och kolesterolbalansen i blodet. Det verkar dock inte vara så, annat än möjligen vid stora intag.

Vad kan man tänka sig är för stora intag? Jag äter 3 ägg till frukost varje dag, är det för mycket?

King Grub
2009-08-16, 19:34
Vet inte.

Ett ägg om dagen är ingen fara i alla fall.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fagel-och-agg/Ar-det-farligt-att-ata-agg-pa-grund-av-det-hoga-kolesterolinnehallet/

Antagligen inte högre intag heller, men där kan man inte ge några garantier, på sikt.

Baboom
2009-08-16, 20:57
Jag tror många undviker gulan av den enkla anledningen att den är hyfsat energirik, åtminstone om man jämför med vitan. Under deff och liknande kan det därför vara frestande att peta bort gulan för att minska på energiintaget.

+1 Absolut är det nog så för många, även mig.

Ska du t.ex få i dig 50g fett om dagen (vilket jag ligger på under diet), så petar i alla fall jag gärna bort några gulor och tillför andra fett källor som jag tycker är godare. Majonäs med lite vitlök i, någon olivolja dressing, ost eller annat jag tycker om.

C.E.J.
2009-08-16, 23:21
Äggulan är dessutom mer proteintät än äggvitan så det där med att bara äta äggvitor är mycket märkligt.

Inte alls. Ska man ner till 5% bf och mot slutet nästan bara äter protein så är äggulan bara ett hinder.

mikaelj
2009-08-16, 23:24
Inte alls. Ska man ner till 5% bf och mot slutet nästan bara äter protein så är äggulan bara ett hinder.

Känns dumt att äta just ägg om man ändå slänger så mycket. Miljö- och plånboksovänligt, bättre att äta något annat livsmedel som är magert från början.

Som kvicksilverfisk. Det är bra grejer.

Eddie Vedder
2009-08-17, 04:51
Inte alls. Ska man ner till 5% bf och mot slutet nästan bara äter protein så är äggulan bara ett hinder.

Vilket skitprat. Varför blir man mindre fet av att reducera just äggula? Jag kan käka 10 ägg om dagen och ligger nog run 7-8 bf%.

NiklasAlm
2009-08-17, 07:35
slänga mat är oetiskt om den inte är gammal

Honken
2009-08-17, 09:32
Känner en kille (från USA, 26 bast) som käkar +40 ägg i veckan (gjort det i år). Hans läkare flippade ur och ville göra ett blodtest, menade att om han fortsätter att äta så mycket så lär han dö.

Han hade en av de bästa lipid-profilerna som läkaren sett. *flex*

Sniggel
2009-08-17, 09:38
Känner en kille (från USA, 26 bast) som käkar +40 ägg i veckan (gjort det i år). Hans läkare flippade ur och ville göra ett blodtest, menade att om han fortsätter att äta så mycket så lär han dö.

Han hade en av de bästa lipid-profilerna som läkaren sett. *flex*

:thumbup:

Tills jag har sett några belägg för att ett stort intag av ägg skulle vara farligt så ska jag nog sluta begränsa mitt intag. Åt tidigare 4-6 ägg om dagen men har ibland funderat på upp till 10 ägg om dagen (pga diverse anledningar), men struntat i det eftersom jag är rädd att det faktiskt kan bli för mycket.

johanhej
2009-08-17, 09:48
slänga mat är oetiskt om den inte är gammal

+1

stevebc
2009-08-17, 12:19
slänga mat är oetiskt om den inte är gammalOetiskt mot vem? Vem drabbas?

Känner en kille (från USA, 26 bast) som käkar +40 ägg i veckan (gjort det i år). Hans läkare flippade ur och ville göra ett blodtest, menade att om han fortsätter att äta så mycket så lär han dö.

Han hade en av de bästa lipid-profilerna som läkaren sett. *flex*Jag tycker inte det är så höga mängder. Jag skulle, som läkare, antagligen vilja kolla hans kolesterolvärden om han åt 70-80 ägg i veckan. 40 ägg i veckan blir väl knappt 6 ägg om dagen vilket är en del men inte jättemycket. Äter själv 4 ägg om dagen och försöker få i mig protein från andra källor efter det. Vill inte överäta en slags råvara för mycket.

Eddie Vedder
2009-08-17, 12:27
Jag tycker inte det är så höga mängder. Jag skulle, som läkare, antagligen vilja kolla hans kolesterolvärden om han åt 70-80 ägg i veckan.

Jag gissar att lipidprofilerna i det här fallet syftar just till en kontroll av kolesterolvärden. Och skall man få en bra bild av bra/dåligt kolesterol räcker inte bara LDL och HDL som markörer, vilken typ av LDL-partiklar som cirkulerar i blodet är det väsentliga.

stafh
2009-08-17, 12:47
Oetiskt mot vem? Vem drabbas?
Djuren som sätter livet till i onödan? När det gäller animaliska livsmedel alltså...

stevebc
2009-08-17, 14:29
Djuren som sätter livet till i onödan? När det gäller animaliska livsmedel alltså...Kanske om man gör det systematiskt ja, varför man nu skulle göra det. Köpa några hekto fläskkött i veckan och bara släng ut. Att slänga äggulan gör väl dock ingen skillnad.

stafh
2009-08-17, 14:46
Kanske om man gör det systematiskt ja, varför man nu skulle göra det. Köpa några hekto fläskkött i veckan och bara släng ut. Att slänga äggulan gör väl dock ingen skillnad.

Mja, äggvitan innehåller väl i stort sätt bara protein (och vatten och lite vitaminer), så är det bara det man är ute efter så kan man ju köpa något annat livsmedel som endast innehåller detta, så slipper man slänga hälften av vad man köper.

otherside
2009-08-17, 15:08
+1 Absolut är det nog så för många, även mig.

Ska du t.ex få i dig 50g fett om dagen (vilket jag ligger på under diet), så petar i alla fall jag gärna bort några gulor och tillför andra fett källor som jag tycker är godare. Majonäs med lite vitlök i, någon olivolja dressing, ost eller annat jag tycker om.

precis, ägg på morgonen är det godaste jag vet men att göra en äggröra på 10hela ägg blir lite väl energitätt. brukar slänga hälften, lite ångest är det ju och inte helt ekonomiskt, men goda ting får kosta*drool*

C.E.J.
2009-08-17, 19:49
Vilket skitprat. Varför blir man mindre fet av att reducera just äggula? Jag kan käka 10 ägg om dagen och ligger nog run 7-8 bf%.

Det var inte vad jag sa heller. Ska man gå ner i vikt och en del av ens kaloriintag kommer från kalorierna i äggulan, varför inte slänga den då? Eller ska man hellre ta bort protein i kosten?

Ja du äter mycket ägg och har lågt bf. Är ditt mål bygga och behålla maximalt med muskler? Nej.

stevebc
2009-08-17, 20:16
Mja, äggvitan innehåller väl i stort sätt bara protein (och vatten och lite vitaminer), så är det bara det man är ute efter så kan man ju köpa något annat livsmedel som endast innehåller detta, så slipper man slänga hälften av vad man köper.Mm sant, jag skulle aldrig slänga mat personligen.

KaptenKnäsvag
2009-08-17, 20:44
En äggvita innehåller

0g fett
0,3g carbs
3,1g protein

vilket är sjukt bra fördelning om man är byggare och dietar. Jag är dock av den sorten som äter 7 st inkl gula om dagen

CharlezZz
2009-08-17, 21:28
Det var inte vad jag sa heller. Ska man gå ner i vikt och en del av ens kaloriintag kommer från kalorierna i äggulan, varför inte slänga den då? Eller ska man hellre ta bort protein i kosten?

Ja du äter mycket ägg och har lågt bf. Är ditt mål bygga och behålla maximalt med muskler? Nej.


Visst, du behöver få i dig tillräckligt med protein men du behöver fortfarande få i dig nog med fett, du lär klara båda, oavsett hur lite kalorier din diet ska innehålla. Varför inte få i dig det fettet från gulan och slippa kasta bort något så näringsrikt?

C.E.J.
2009-08-17, 23:18
Visst, du behöver få i dig tillräckligt med protein men du behöver fortfarande få i dig nog med fett, du lär klara båda, oavsett hur lite kalorier din diet ska innehålla. Varför inte få i dig det fettet från gulan och slippa kasta bort något så näringsrikt?

+1 Absolut är det nog så för många, även mig.

Ska du t.ex få i dig 50g fett om dagen (vilket jag ligger på under diet), så petar i alla fall jag gärna bort några gulor och tillför andra fett källor som jag tycker är godare. Majonäs med lite vitlök i, någon olivolja dressing, ost eller annat jag tycker om.

...

CharlezZz
2009-08-17, 23:27
...

Jag skulle då aldrig slänga mat, särskilt inte mat som är så näringsrik, i förmån för godare alternativ. Särskilt inte under deff.

C.E.J.
2009-08-17, 23:44
Jag skulle då aldrig slänga mat, särskilt inte mat som är så näringsrik, i förmån för godare alternativ. Särskilt inte under deff.

Det skulle jag. Och baboom :D

Inte direkt som att man förlorar pengar på att slänga gulan heller, pengarna är ju trots allt redan förbrukade.

vicarious
2009-08-17, 23:57
Det skulle jag. Och baboom :D

Inte direkt som att man förlorar pengar på att slänga gulan heller, pengarna är ju trots allt redan förbrukade.

Energin, eller fettet (som det nu verkar handla om) som gulan innehöll kommer du ju ersätta med något annat, som kostar pengar.

C.E.J.
2009-08-17, 23:59
Energin, eller fettet (som det nu verkar handla om) som gulan innehöll kommer du ju ersätta med något annat, som kostar pengar.

Det beror helt på, givetvis.

CharlezZz
2009-08-18, 00:01
Det beror helt på, givetvis.

Kan du förklara vilka faktorer det beroro på? :confused:

C.E.J.
2009-08-18, 03:07
Kan du förklara vilka faktorer det beroro på? :confused:

Faktorer? Ja så kan man ju uttrycka sig om man vill...

Säg att man för stunden ligger på kaloribalans, och säg att man äter samma sak varje dag, där standardkosten inkluderar ägg, hela ägg. Så bestämmer man sig för att börja deffa, och den första dietära åtgärden man tar blir att inte äta äggulorna, man slänger dem. Så, hur ökar nu kostnaden?

mikaelj
2009-08-18, 04:40
Så, hur ökar nu kostnaden?

Du får i dig mindre energi för lika mycket pengar.

Eddie Vedder
2009-08-18, 04:52
...

Istället för att citera någon annans motivering kan du ju komma med en egen, jag håller inte med dig och tycker inte Baboom gör ett bra val heller. Det finns ingen särskild fördel att kalorireducera kosten genom att ta bort just äggulan. Och proteinintaget behöver inte påverkas heller, bara att plocka bort annat.

Du skrev att äggulan är ett hinder när man vill ner till 5% på högproteindiet. Det är helt enkelt fel.

martikainen
2009-08-18, 06:17
Min motivation till att peta bort ägggulan: Du kan baka en sockerkaka av den och bjuda på jobbet!

Nu har vi lösning hur man får ner fettet och hur man gör att att slippa kasta värdefull ägggula! Case closed.

mikaelj
2009-08-18, 06:18
Eller så ger ni den till mig, jag slänger var tredje äggvita...

CVN
2009-08-18, 06:24
Eller så ger ni den till mig, jag slänger var tredje äggvita...

Vi kan byta? Äter inte äggula pga att jag inte gillar smaken.

Eddie Vedder
2009-08-18, 06:30
Eller så ger ni den till mig, jag slänger var tredje äggvita...

Kolozzeums äggmarknad, jag och MikaelJ byter våra äggvitor om vi får äggulor tillbaka.:D

Andra tips för den som vill ta bort gulan från en viss måltid men inte slänga är ju emulsionssåser av olika slag. Det är faktiskt ganska enkelt att göra sin egen beasås, sin egen majonnäs, hollandaise o.s.v. Fett ska man ju ha på ett eller annat sätt oavsett mål med kroppsutveckligen och goda nyttiga såser är ju knappast ett dåligt val.:)

mikaelj
2009-08-18, 07:07
http://www.lindahlsfood.se/produktbilder/aggula.jpg

Äggula flytande
Om du bara behöver äggulan är detta din produkt. Aseptiskt förpackad. Praktisk och inget svinn.

Innehåll
Pastoriserad äggula av hönsägg

Näringsvärden / 100g
Energi (Kj) 1128
Protein (g) 14,5
Kolhydrater (g) 1,4
Fett (g) 23,2

Jag tycker att Willys borde börja ta in den!

Apos78
2009-08-18, 07:23
Att slänga mat är väl aldrig försvarbart, oavsett deff eller vad det handlar om. Kan man "unna" sig att slänga mat är det bara att inse att tillgången och utbudet är alltför överdimensionerade.

Alfred Nobel
2009-08-18, 08:02
Tips från coachen (om det inte redan har tagits upp):

Gör en majonnäs eller bearnaisesås av gulorna.
En tonfisksås på äggula, kapris, lök, senap, tonfisk och olja är också gott.

Frumpish
2009-08-18, 08:03
Eller så ger ni den till mig, jag slänger var tredje äggvita...

Varför slänga vitan :D nu blev jag nyfiken

mikaelj
2009-08-18, 08:10
Varför slänga vitan :D nu blev jag nyfiken

Äggröran blir för rinnig annars. Dessutom vet jag inte om jag behöver så mycket protein...

Eddie Vedder
2009-08-18, 08:11
Tips från coachen (om det inte redan har tagits upp):


Inlägg 42;)

otherside
2009-08-18, 11:15
Istället för att citera någon annans motivering kan du ju komma med en egen, jag håller inte med dig och tycker inte Baboom gör ett bra val heller. Det finns ingen särskild fördel att kalorireducera kosten genom att ta bort just äggulan. Och proteinintaget behöver inte påverkas heller, bara att plocka bort annat.

Du skrev att äggulan är ett hinder när man vill ner till 5% på högproteindiet. Det är helt enkelt fel.

jag ska göra ett försök med hela ägg, får väl kompensera med att dra ner lite på kolhydraterna? Dags att börja förbereda sig mentalt för studier efter jul och tillbaka till fattigdomen*cupid*

Sniggel
2009-08-18, 13:37
Kolozzeums äggmarknad, jag och MikaelJ byter våra äggvitor om vi får äggulor tillbaka.:D

Andra tips för den som vill ta bort gulan från en viss måltid men inte slänga är ju emulsionssåser av olika slag. Det är faktiskt ganska enkelt att göra sin egen beasås, sin egen majonnäs, hollandaise o.s.v. Fett ska man ju ha på ett eller annat sätt oavsett mål med kroppsutveckligen och goda nyttiga såser är ju knappast ett dåligt val.:)

Inkludera mig där :D

C.E.J.
2009-08-18, 13:54
Istället för att citera någon annans motivering kan du ju komma med en egen, jag håller inte med dig och tycker inte Baboom gör ett bra val heller. Det finns ingen särskild fördel att kalorireducera kosten genom att ta bort just äggulan. Och proteinintaget behöver inte påverkas heller, bara att plocka bort annat.

Du skrev att äggulan är ett hinder när man vill ner till 5% på högproteindiet. Det är helt enkelt fel.

Varför måste jag komma med en egen motivering när Babooms var fullgod och representativ för min åsikt? Dessutom svarade jag ju specifikt på din första invändning, Babooms inlägg citerade jag som svar på en annan användares inlägg.

Om det vore fel skulle väl inte kroppsbyggare göra just så? Försöker du få det till att jag säger att viktnedgång handlar om nåt annat än kaloribalans, eller vad är problemet? För jag förstår nämligen inte alls. Deffar man och kolhydratintaget är nära på nollat, så att endast protein och fett kvarstår i dieten, och man behöver gå ner ytterligare i vikt, då är det fett man får börja plocka bort. Sen vad i sin diet man plockar bort för att skära ner på fettintaget spelar ju ingen roll, men att det ofta är äggulan man plockar bort kan varken du eller nån annan bestrida.

Jag tror helt enkelt du har fått för dig att jag har hävdat att man trots adekvat kaloriunderskott måste ta bort äggulan för att nå 5%, men så är det inte... nu var jag på väg att skriva mer men jag har redan sagt det som behöver sägas, acceptera det eller inte. Och missade du mitt svar på din första invändning så vill jag nämna min poäng där igen: Kroppsbyggare (och liknande "atleter") håller inte på med ens i närheten lika mycket konditionsträning som dig, varför du och dina kostvanor inte är särskilt intressanta.

CharlezZz
2009-08-18, 14:07
Varför måste jag komma med en egen motivering när Babooms var fullgod och representativ för min åsikt? Dessutom svarade jag ju specifikt på din första invändning, Babooms inlägg citerade jag som svar på en annan användares inlägg.

Om det vore fel skulle väl inte kroppsbyggare göra just så? Försöker du få det till att jag säger att viktnedgång handlar om nåt annat än kaloribalans, eller vad är problemet? För jag förstår nämligen inte alls. Deffar man och kolhydratintaget är nära på nollat, så att endast protein och fett kvarstår i dieten, och man behöver gå ner ytterligare i vikt, då är det fett man får börja plocka bort. Sen vad i sin diet man plockar bort för att skära ner på fettintaget spelar ju ingen roll, men att det ofta är äggulan man plockar bort kan varken du eller nån annan bestrida.

Jag tror helt enkelt du har fått för dig att jag har hävdat att man trots adekvat kaloriunderskott måste ta bort äggulan för att nå 5%, men så är det inte... nu var jag på väg att skriva mer men jag har redan sagt det som behöver sägas, acceptera det eller inte. Och missade du mitt svar på din första invändning så vill jag nämna min poäng där igen: Kroppsbyggare (och liknande "atleter") håller inte på med ens i närheten lika mycket konditionsträning som dig, varför du och dina kostvanor inte är särskilt intressanta.

"Kroppsbyggare" åt råa ägg också. Bara för att vissa kroppsbyggare plockar bort gulan gör väl inte det till någon sanning för framgång? (varför nu någon som behöver typ 6k kcal/dag under deff skulle slänga bort äggulan...)

Det finns helt enkelt ingen anledning att slänga bort gulan. Du kommer klara kaloriunderskott ändå, om du inte ligger på extrema nivåer protein och då är det bättre att skära ner på det. Du behöver fett och näringsämnena även under deff.

Eddie Vedder
2009-08-18, 14:11
Om det vore fel skulle väl inte kroppsbyggare göra just så?

Sämre motivering än det där får man leta efter. Du resonerar ungefär som om kroppsvyggare i gemen skulle vara kunniga.:laugh:

Försöker du få det till att jag säger att viktnedgång handlar om nåt annat än kaloribalans, eller vad är problemet? För jag förstår nämligen inte alls. Deffar man och kolhydratintaget är nära på nollat, så att endast protein och fett kvarstår i dieten, och man behöver gå ner ytterligare i vikt, då är det fett man får börja plocka bort. Sen vad i sin diet man plockar bort för att skära ner på fettintaget spelar ju ingen roll, men att det ofta är äggulan man plockar bort kan varken du eller nån annan bestrida.

Nu la du till det om kolhydraterna, det nämnde du aldrig innan. Det fetmarkerade har varit min poäng hela tiden och i det läger tycker jag just äggula är det sämsta valet man kan göra i stort sett.

Och som sagt, att många byggare gör det är inte något som styrker någonting.

Kroppsbyggare (och liknande "atleter") håller inte på med ens i närheten lika mycket konditionsträning som dig, varför du och dina kostvanor inte är särskilt intressanta.

Helt oväsentligt. vad har konditionsträningen med saken att göra? Pratar du energibehov så har jag under de tuffaste konditionsdagarna antagligen lägre energibehov än en kroppsbyggare som kör ett normalt styrketräningspass och sitter framför datorn resten av dagen.

C.E.J.
2009-08-18, 14:30
"Kroppsbyggare" åt råa ägg också. Bara för att vissa kroppsbyggare plockar bort gulan gör väl inte det till någon sanning för framgång?

Du missar helt vad jag menar, skitsamma.

Det finns helt enkelt ingen anledning att slänga bort gulan. Du kommer klara kaloriunderskott ändå, om du inte ligger på extrema nivåer protein och då är det bättre att skära ner på det. Du behöver fett och näringsämnena även under deff.

Försök övertyga kroppsbyggare om att skära ner på proteinet istället för fett.


Sämre motivering än det där får man leta efter. Du resonerar ungefär som om kroppsvyggare i gemen skulle vara kunniga.:laugh:

Vad har kunskap med något att göra? Det enda relevanta är: kroppsbyggare (när jag säger det menar jag på hög nivå, inte random "byggare" på kolo) deffar, och gör det framgångsrikt.


Nu la du till det om kolhydraterna, det nämnde du aldrig innan. Det fetmarkerade har varit min poäng hela tiden och i det läger tycker jag just äggula är det sämsta valet man kan göra i stort sett.

Jag var helt riktigt otillräcklig i vad jag skrev i mitt första inlägg, men jag skrev hursomhelst något om "mot slutet", vilket jag menade som "mot slutet av en tävlingsförberedelse", dvs väldigt lite kolhydrater.


Helt oväsentligt. vad har konditionsträningen med saken att göra?

Det är precis det jag undrar, eftersom det var du som gav dig själv som exempel på nån som äter äggulor men ändå har lågt bf, vilket ju är för att du utför stora mängder intensiv konditionsträning. Jämförelsen är alltså helt irrelevant eftersom deffande byggare inte gör det.

Sniggel
2009-08-18, 14:34
Vi kan väl komma överens med att det kan finnas tillfällen då det är praktiskt att ta bort äggulan, men att situationen går att undvika om man inte vill slänga mat (genom att välja andra livsmedel). Så skulle jag vilja sammanfatta det. Jag slänger iaf aldrig mina gulor, då skär jag hellre ner på något annat (eller använder annan proteinkälla i större utsträckning) när jag är på diet.

CharlezZz
2009-08-18, 14:36
Snälla sluta referera till "kroppsbyggare".

CharlezZz
2009-08-18, 14:38
Vi kan väl komma överens med att det kan finnas tillfällen då det är praktiskt att ta bort äggulan, men att situationen går att undvika om man inte vill slänga mat (genom att välja andra livsmedel). Så skulle jag vilja sammanfatta det. Jag slänger iaf aldrig mina gulor, då skär jag hellre ner på något annat (eller använder annan proteinkälla i större utsträckning) när jag är på diet.

Jag kan bara inte se det praktiska i att slänga en fettkälla för att istället inta en annan. Särskilt inte äggulan som är så näringstät.

Eddie Vedder
2009-08-18, 14:50
Det är precis det jag undrar, eftersom det var du som gav dig själv som exempel på nån som äter äggulor men ändå har lågt bf, vilket ju är för att du utför stora mängder intensiv konditionsträning. Jämförelsen är alltså helt irrelevant eftersom deffande byggare inte gör det.

Nej du pratar om att minska kalorierna från en viss källa helt enkelt. Och en kroppsbyggare har oftast högre energibehov än mig trots deff, en dag med ovanligt högt energibehov för mig kanske på sin höjd hamnar runt 3000 kcal. Och då pratar vi väldigt ovanliga dagar, 2500 är nog mer normalt. Så en stor muskulös person lär ha ett högre energibehov än mig i vilket fall.

Fru_Flisa
2009-08-18, 15:19
Skulle jag inte ta bort äggulan så skulle halva mitt basala energibehov varje dag komma från ägg det ser jag som lite onödigt, svårt att få plats med annat då speciellt andra fetter.
2/dag ser jag som rimligt
Men äggulan tycker jag inte ens är god, bara vitan gillar jag.

mikaelj
2009-08-18, 17:32
Bra fett i gulan ju (om du väljer omega-3-ägg), och massa nyttigt kolesterol. Varför man skulle vilja ha "andra fetter" är jag inte med på, men att du inte gillar gula är en utmärkt anledning. :-) Dumt att tvinga i sig sånt man inte gillar.

(jag avskydde ägg i alla dess former över allt annat för inte alltför många år sedan)

Apos78
2009-08-18, 17:33
Men äggulan tycker jag inte ens är god, bara vitan gillar jag.

Och då är det i mina ögon en helt annan sak. Även om jag av princip är helt emot att kasta mat.

Kanske kan användas i matlagningen?

mikaelj
2009-08-18, 17:35
Kanske kan användas i matlagningen?

3 dl vispgrädde, 1 msk honung/sockervatten, vaniljpulver/kanel/kardemumma/... i shaker. Skaka tills det blir hårt. Rör ned tre gulor (aha!), in i frysen och vips, glass!

Cilia
2009-08-18, 19:25
http://www.lindahlsfood.se/produktbilder/aggula.jpg

Jag tycker att Willys borde börja ta in den!
Vet du var man kan köpa den?

mikaelj
2009-08-18, 19:30
Vet du var man kan köpa den?

Nä. Vet du? :-/

Kanske finns någon matgrossist som säljer till privatpersoner. Tar de in Lindahls sortiment kan de ta in den här.

Fru_Flisa
2009-08-19, 08:40
Bra fett i gulan ju (om du väljer omega-3-ägg), och massa nyttigt kolesterol. Varför man skulle vilja ha "andra fetter" är jag inte med på, men att du inte gillar gula är en utmärkt anledning. :-) Dumt att tvinga i sig sånt man inte gillar.

(jag avskydde ägg i alla dess former över allt annat för inte alltför många år sedan)
Jag väljer fet fisk för omega-3 sen mycket nötter, endel avokado samt kakao för mineraler & vitaminer varje dag så det blir endel fett totalt sett för mej endå...
Och då är det i mina ögon en helt annan sak. Även om jag av princip är helt emot att kasta mat.

Kanske kan användas i matlagningen?
Men för att inte gå miste om äggulorna skulle jag ju endå få i mej dom då om jag använde alla i matlagning...
Men självklart, endel gör jag av äggula. Majonnäs och bea bl a.