handdator

Visa fullständig version : När är det dags att börja supa?


kalle_banan
2009-08-16, 10:48
Vissa av er kommer säga "aldrig" och det förstår jag, men det finns folk som vill supa och någonstans måste man dra gränsen, så var bör man dra den?

Jag var nämligen vakt igår i en folkpark och haffade tre tonåringar, som var 15-16, som hade smugglat in en flaska välgroggad sprit, jag hällde givetvis ut alkoholen rakt framför näsan på dom :devil:

I den åldern tycker jag inte man ska börja supa, men å andra sidan har jag inte kommit fram till den magiska åldern, så vad tycker ni? När är man gammal nog att börja supa?

Snobbe
2009-08-16, 10:52
Vet inte riktigt 14-16 kanske. Åldern spelar inte så stor roll så som mognaden personen i fråga har. Om personen fattar att han inte ska dra i sig en flaska vodka på en timme utan att han faktist kan ta det lungt så är det ingen fara imo.

KlopFer
2009-08-16, 10:53
Skulle jag vara duktig så skulle jag väl väntat till 18. Men nu börja man ju dricka när man fick moppe så ungefär den åldern du skrev har det blivit att man börjat tror jag.

Om personen fattar att han inte ska dra i sig en flaska vodka på en timme utan att han faktist kan ta det lungt så är det ingen fara imo.

Gjorde det på 15min istället :Virro 16år

BobaFett
2009-08-16, 10:54
Är det inte mer skadligt för kroppen att supa innan man växt/utvecklats färdigt? Vid 20 kanske.

Loke
2009-08-16, 10:54
4 år innan dom vuxna tycker det är ok. 14-16 är alltså rätt bra.

Vet inte riktigt 14-16 kanske. Åldern spelar inte så stor roll så som mognaden personen i fråga har. Om personen fattar att han inte ska dra i sig en flaska vodka på en timme utan att han faktist kan ta det lungt så är det ingen fara imo.

Fast med den regeln så tror jag de flesta 14-åringar har mer rätt att supa än de flesta 22-åringar :)

Jure
2009-08-16, 10:56
Varför ska det vara dags med att "supa" ? Det är det väl aldrig egentligen? Däremot dricka, tja runt 20 års åldern

saab900
2009-08-16, 10:58
Vissa av er kommer säga "aldrig" och det förstår jag, men det finns folk som vill supa och någonstans måste man dra gränsen, så var bör man dra den?

Jag var nämligen vakt igår i en folkpark och haffade tre tonåringar, som var 15-16, som hade smugglat in en flaska välgroggad sprit, jag hällde givetvis ut alkoholen rakt framför näsan på dom :devil:

I den åldern tycker jag inte man ska börja supa, men å andra sidan har jag inte kommit fram till den magiska åldern, så vad tycker ni? När är man gammal nog att börja supa?

Tja, oavsett vad som är lämplig ålder så börjar nog faktiskt de allra flesta dricka på högstadiet som du och jag kommer ihåg. Och målet var ju naturligtvis att bli full, inte att bli lagom salongsberusad.

Den lagliga gränsen går ju vid 18 års ålder på krogen och 20 år för att köpa själv, men att uppfylla en minimiålder säger ingenting om lämplighet.
Jag är 26, och många i min ålder är klart olämpliga att dricka, då det ofta slutar i antingen bråk eller självförnedring för dessa personer, de lär sig aldrig att lagom är bäst. Fan, många med dubbla åldern lyckas ju jämt göra bort sig totalt på midsommar eller kräftskivan för att de fortfarande inte förstår när det räcker. Olämpliga således. Medan säkert en del 14-15 åringar kan dricka med måtta trots att de inte har åldern inne.
Själv tycker jag att alkohol gör sig bäst förbjudet, tänk vad många brott som aldrig skulle inträffa och hur mycket resurser och lidande samhället (i förlängningen vi) skulle spara.

Så, det är individuellt. Men vi kan inte stifta lagar efter det. Alkoholkörkort kanske? Du får göra ett "lämplighetstest" hos "Alkoholmyndigheten" där du visar att du kan dricka utan att tappa humöret eller däcka :)

Allan
2009-08-16, 11:01
Dricka alkohol kan man kanske göra i senare tonåren. Supa ska man aldrig göra

Jure
2009-08-16, 11:06
Dricka alkohol kan man kanske göra i senare tonåren. Supa ska man aldrig göra

Du hade kunnat +1 min mening. Frågor på det?

enzodiac
2009-08-16, 11:07
Man kan börja dricka när man har ansvar för sig själv. Vid 18 alltså. Supa ska man aldrig dock.

Stoltz
2009-08-16, 11:08
Du hade kunnat +1 min mening. Frågor på det?

För att Allan inte kör med "+1" han alfar in och säger sitt.

Frågor på det?

Jure
2009-08-16, 11:09
För att Allan inte kör med "+1" han alfar in och säger sitt.

Frågor på det?

Är man Alf så är man. Ytterligare frågor på det?

tsp
2009-08-16, 11:10
16+. Mina egna barn kommer få spöstraff om jag kommer på dem innan den åldern. Kommer dock inte släppa tyglarna vid 16 utan det är samma "image" från mig som gäller till det att de fyller 18år, men kommer jag på dem som 17 åringar blir det väl bara en liten föreläsning om hur dumt det är liksom.

Flykt
2009-08-16, 11:11
När det är dags att börja dricka är svårt att säga. Kan bara säga så som jag tycker det ser ut, och det är att "alla" hade börjat dricka redan i nian på högstadiet eller åtminstone under ettan i gymnasiet.
Tvåan/trean så börjar alla möjliga folk leta sig ut på fester och dricka, regelbundet.

Stoltz
2009-08-16, 11:11
Är man Alf så är man.

Källa på det?


(OK, ber om ursäkt, nu slutar vi :))

Ontopic:

Jag tog mitt första drickande runt 14 år, lite väl tidigt. 16 år anser jag väl att man kan börja dricka.

NKC
2009-08-16, 11:15
Ibland är det kul att supa.

Som det ser ut idag så kan jag tycka att det är rimligt att börja dricka när man börjar gymnasiet. Frågan är hur verkligheten ser ut, snittålder ~14 för att börja supa?

erikkarlsson
2009-08-16, 11:30
Tycker man ska vänta till gymnasiet iaf, gärna 18.

coxie
2009-08-16, 11:33
Första året i gymnasiet tycker jag är rätt lagom, blir väl runt 16.

martikainen
2009-08-16, 11:35
skolavslutningen i nian tycker jag är rätt lagom att ha sin första fylla. Dock vill jag nog att mina framtida barn ska ha den inomhus och ringa mig när de vill hem.

tp_88
2009-08-16, 11:46
Aldrig.

Nithian
2009-08-16, 11:50
14-15, ni som säger annat är ju not in touch with reality så att säga!

Imni
2009-08-16, 11:51
16-17 kanske. Beror lite på mognad men även hur umgänges kretsen ser ut.

Imni
2009-08-16, 11:52
14-15, ni som säger annat är ju not in touch with reality så att säga!

Bara för att man tycker något annat än vad som nu sker betyder inte det att ens åsikt är fel.

mikaelj
2009-08-16, 11:54
När jag fyllde 18 drack jag mig småfull, sedan drack jag lite då och då de närmsta två åren, sedan lade jag av.

Man behöver inte dricka. Gillar man smaken, ptja, men varför tvinga sig lära tycka om något man inte gillar?

I min mening finns det ingen ålder som är särskilt vettig att börja dricka. Ansvarskänslan har du förhoppningsvis fått kring 18-årsåldern.

Osten80
2009-08-16, 11:59
Svårt att säga. Själv hade jag min första fylla när jag var elva, och från fjorton till tjugotre söp jag som ett svin minst två gånger i veckan, och inte har det kommit mycket gott ur det.
Gymnasietiden känns som en bättre ålder än högstadiet, men visst är mognadsnivån väldigt individuell,och många skulle behöva vänta till tjugofem innan de börjar, och en del bör aldrig dricka.
Om jag får barn i framtiden, hade jag helst sett att de gav fan i alkohol, eller i alla fall väntat tills de var vuxna, men i vår kultur är inte det så vanligt, och då vill jag i alla fall inte vara den föräldern som förbjuder och bannar till den gräns att de inte våga ringa hem för hjälp om det blir för mycket.

NKC
2009-08-16, 12:00
När jag fyllde 18 drack jag mig småfull, sedan drack jag lite då och då de närmsta två åren, sedan lade jag av.

Man behöver inte dricka. Gillar man smaken, ptja, men varför tvinga sig lära tycka om något man inte gillar?

I min mening finns det ingen ålder som är särskilt vettig att börja dricka. Ansvarskänslan har du förhoppningsvis fått kring 18-årsåldern.

Nej, det är väl självklart? Man behöver inte låta bli helt heller.

-AG-
2009-08-16, 12:04
Lagen säger väl +18 på krogen och +20 på andra ställen. Tycker inte att det finns någon anledning att frångå eller ändra på det.

coxie
2009-08-16, 12:05
Om jag får barn i framtiden, hade jag helst sett att de gav fan i alkohol, eller i alla fall väntat tills de var vuxna, men i vår kultur är inte det så vanligt, och då vill jag i alla fall inte vara den föräldern som förbjuder och bannar till den gräns att de inte våga ringa hem för hjälp om det blir för mycket.

Jo hade jag fått välja så skulle inte mina teoretiska barn dricka före 18-20 men jag kan ju alltid önska mig världsfred när jag gnider på lampan.

Som jag ser det så är det bästa man realistiskt kan hoppas på är att förskjuta första fyllan från 13-14 till 16-17 med bra argument för att vänta. En sak är säker och det är att mina eventuella barn skulle få lagom med dricka från mig och att det alltid oavsett fyllenivå och klocka ska ringa mig när det är dags att åka hem.

redbrigade
2009-08-16, 12:15
Lagen säger väl +18 på krogen och +20 på andra ställen. Tycker inte att det finns någon anledning att frångå eller ändra på det.

Suck, lagen säger mycket som inte bör följas.

Kanske skolavslutningen i 8an eller 9an det är nog då dom flesta har sin första fylla ocskå.

Wille005
2009-08-16, 12:19
Jag upptäckte alkoholens underbara värld vid 14-15 år och sedan dess har det väl bara gått utför. Efter man blev 18 har det dock blivit händigare fyllor då man på krogen slipper all smuggelsprit som man blir fuckad av. Men sen jag blivit 20 har det varit som lugnast, då har man kunnat kontrollera allt man dricker själv och lärt sig sina gränser. T.ex. dricker jag aldrig sprit längre.

En summering skulle väl påstå att det är bra att börja vid tidig ålder för att lära sig, men samtidigt är det nej.

Zetor99
2009-08-16, 12:43
16 år kan väl vara ok ifall supandet är kontrollerat, d.v.s. att en vuxen ser till att det inte går överstyr. Vissa är naturligtvis aldrig tillräckligt mogna, men allmänt sett så är väl 18-20 en tillräcklig ålder för att dricka på egen hand.

Att som jag inte dricka något före ett par år av läskbaserat studerandeliv är nog lite överdrivet, man går miste om onödigt mycket socialt då supandet är en så grundmurad del av vårt samhälle.

Pejij
2009-08-16, 12:47
Nian/Första året på gymnasiet tycker jag är lagom, men det finns ju vissa som aldrig borde börja.

Giljotinen
2009-08-16, 12:52
Nian/Första året på gymnasiet tycker jag är lagom, men det finns ju vissa som aldrig borde börja.

Det är en lagom ålder. Dock gäller det att inte göra det till en vana som upprepas flera gånger i veckan. Finns så många som går igenom personlighetsförändringar när de börjar dricka i för tidig ålder..

<Mike>
2009-08-16, 12:59
Som sagt så förstår jag inte vitsen med att supa (och då tolkar jag supa som att dricka alldeles för mycket) så det borde man aldrig göra. Speciellt om man får veta efteråt att man blir våldsam. För det kan jag inte förstå, folk som vet att dom blir våldsamma och ändå super vidare. Snacka om idiotbeteende.

Själv så dricker jag aldrig. Jag behöver inte dricka för att må bra.

d0xan
2009-08-16, 13:14
Tog min första fylla i slutet av nian, var varken först eller sist i min umgänges krets så kändes helt rätt.

Raschmus
2009-08-16, 13:48
Jag tycker mina föräldrar gör helt rätt.

Jag började dricka väldigt lite när jag var 14, medan min bror som är 15 inte fått börja dricka alls (mer eller mindre) ännu. Jag var ett huvud längre och 10kg tyngre än 20kg mer i bänkpress i samma ålder, därav skillnaden.

Vi har alltid fått dricka hemifrån och varken jag eller min bror har druckit mer än vad vi fått hemifrån.

Snobbe
2009-08-16, 13:49
Jag tycker mina föräldrar gör helt rätt.

Jag började dricka väldigt lite när jag var 14, medan min bror som är 15 inte fått börja dricka alls (mer eller mindre) ännu. Jag var ett huvud längre och 10kg tyngre än 20kg mer i bänkpress i samma ålder, därav skillnaden.

Vi har alltid fått dricka hemifrån och varken jag eller min bror har druckit mer än vad vi fått hemifrån.

Förstår inte du fick dricka för du var längre o tog mer i bänkpress?

Flykt
2009-08-16, 13:52
Jag tycker mina föräldrar gör helt rätt.

Jag började dricka väldigt lite när jag var 14, medan min bror som är 15 inte fått börja dricka alls (mer eller mindre) ännu. Jag var ett huvud längre och 10kg tyngre än 20kg mer i bänkpress i samma ålder, därav skillnaden.

Vi har alltid fått dricka hemifrån och varken jag eller min bror har druckit mer än vad vi fått hemifrån.
Haha va i helvete. Fick du dricka bara för att du råkade väga 10 kg mer, bänkade mer, och hade genetiken att vara längre än din bror, medan han inte fick dricka alls?

kalle_banan
2009-08-16, 13:55
Förstår inte du fick dricka för du var längre o tog mer i bänkpress?

Haha va i helvete. Fick du dricka bara för att du råkade väga 10 kg mer, bänkade mer, och hade genetiken att vara längre än din bror, medan han inte fick dricka alls?

Är det inte vad era föräldrar tänkte på när dom bestämde när ni fick dricka?:confused:

joriice
2009-08-16, 13:58
18+ eller, vad sägs om aldrig? Som att fråga när de skall börja feströka ungefär...

Raschmus
2009-08-16, 14:09
Haha, det med bänkpress etc var ett exempel med en bit ironi. Försökte få fram att jag var betydligt snabbare in i puberteten, hade dessutom ett mognare och sundare umgänge, därav fick jag börja dricka tidigare än honom.

Några frågor på det?

Flykt
2009-08-16, 14:12
Haha, det med bänkpress etc var ett exempel med en bit ironi. Försökte få fram att jag var betydligt snabbare in i puberteten, hade dessutom ett mognare och sundare umgänge, därav fick jag börja dricka tidigare än honom.

Några frågor på det?

"hade dessutom ett mognare och sundare umgänge, därav fick jag börja dricka tidigare än honom. "

Ja det lät lite bättre än att du var fetare & längre än din bror... :Virro

Snobbe
2009-08-16, 14:19
Haha, det med bänkpress etc var ett exempel med en bit ironi. Försökte få fram att jag var betydligt snabbare in i puberteten, hade dessutom ett mognare och sundare umgänge, därav fick jag börja dricka tidigare än honom.

Några frågor på det?

Att du va mognare kan ja förstå som en anledning att du fick dricka lite tidigare. Men att du var längre och "biffigare" än din bror bevisar inte att du var mer mogen än han.

Morty
2009-08-16, 14:26
När jag fyllde 18 drack jag mig småfull, sedan drack jag lite då och då de närmsta två åren, sedan lade jag av.

Man behöver inte dricka. Gillar man smaken, ptja, men varför tvinga sig lära tycka om något man inte gillar?

I min mening finns det ingen ålder som är särskilt vettig att börja dricka. Ansvarskänslan har du förhoppningsvis fått kring 18-årsåldern.

Gött att höra från dig faktiskt :thumbup: Som jag tycker!

Ingen borde supa. Egentligen inte dricka alls, det är farligt.

Alkohol som medicin fungerar dåligt (www.lakartidningen.se/old/content_0509/pdf/632_637.pdf)

spice
2009-08-16, 14:35
jag är ingen expert på ämnet alls, men jag tycker det är blivit någon slags "regel" att man måste supa. (dock gäller väl det här i mitten av tonåren , 14-17,när hormonerna sprutar och många inte är speciellt mogna)

Jag anser att det är bara dumt att supa sig för hela tiden. (råkar man dricka för mycket IBLAND , fine.) Varför är det så stor grej att supa? Är man cool när man säger att man inte kommer ihåg ett skit vad man gjorde och spydde 7ggr?

Nej, dricka alkohol kan man väl göra runt 18-20 åren. Supa - helst inte.
Själv har jag varit full 1 gång i mitt liv vid 18års åldern. Blev full redan vid förfesten. :P


Skrev lite retoriska frågor som poppade upp i huvudet.

C.E.J.
2009-08-16, 14:55
Vad gör man på fyllan? En viktigare fråga imo.

Kotten
2009-08-16, 14:58
Första gången jag var påvekad av alkohol var jag 23 år.Hade aldrig smakat innan det heller.

mikaelj
2009-08-16, 14:59
Vad gör man på fyllan? En viktigare fråga imo.

Fnissar okontrollerat. Japp.

Floddan
2009-08-16, 14:59
I högstadiet. Börja med folköl.

kalllee
2009-08-16, 15:10
När man känner för de väl men jag börja i alla fall i början av gymnasiet

G_lund
2009-08-16, 15:17
började innan jag fyllde 14 tror jag, kompisen föräldrar brände så det var det som gällde, var bara omständigt att försöka få tag i öl.

Var lite väl tidigt kanske :smash:

hultman
2009-08-16, 16:15
Jag söp som en idiot vid 14. Tycker att det är en del av ens utveckling och uppfostran. Hade jag inte börjat festa tidigt så hade jag missat några viktiga läxor.

Dreas
2009-08-16, 16:30
Söp första gången när jag var 14 tror jag, de flesta började vid den åldern. Ser inget större fel med det, vid 16 köpte mina föräldrar ut åt mig. Idag vid 20 super jag i snitt kanske 1 gång i månaden.

När man bör, hmm, ja, det är svårt, jag menar, jag vill att min lillebror ska börja supa lite mer, han är 16. De flesta super i den åldern, och datorn kommer finnas kvar även dagen efter.

snej
2009-08-16, 16:34
Var 12 år vid min första fylla. Minns det rätt så bra än idag, 16 år senare. Tror jag drack ett sexpack folkisar, blev kanonfull.

Man bör väl inte börja dricka förens man kommit upp i övre högstadiet/gymnasiet egentligen, framför allt inte ''supa''.

mattilainen
2009-08-16, 16:55
svårt att sätta ålder på det då det är individuellt. Många växer upp för fort nu för tiden.

Allan
2009-08-16, 18:07
Det finns ett samband mellan tidig alkoholdebut och missbrukproblematik. T ex här (http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____37404.aspx)

-Niklas-
2009-08-16, 18:15
Även jag började tidigt, 14 års ålder. Gjorde många dumma saker under fyllan när jag var ung som jag senare kom att inse var helt fel. T ex körde moped på fyllan gjorde alla i den åldern då, vilket aldrig någonsin jag skulle göra idag. Respekt för alkohol fick jag först som 17-18 åring när jag växt till mig lite.

Runt 17 års åldern tycker jag är lagom, då har man växt till sig tillräckligt.

jwzrd
2009-08-16, 18:21
Supa: Aldrig. Testa: givetvis.

Dreas
2009-08-16, 18:29
Det finns ett samband mellan tidig alkoholdebut och missbrukproblematik. T ex här (http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____37404.aspx)Mja, alkohol var med i bilden. Men det känns som tidig alkoholdebut kan ha med mycket att göra, umgängeskrets, svårt hemma eller ren nyfikenhet att göra tex.

rolf
2009-08-16, 18:33
"Dom flesta" testar väl där vid 15-16 ungefär, så jag antar att det är en någorlunda accepterad ålder. Folk kollar i allmänhet inte snett på en om man säger att man började då, iaf inte jämfört med om man sagt att man var 12 första gången.
Kudos till dem som orkar hålla sig till den lagliga åldern.

Timmi
2009-08-16, 18:36
Hade min första fylla när jag var 18, hade fanimej inte ens druckigt folköl innan dess (för i min värld var det inte svårare än så att jag inte fick dricka innan jag var 18 och då gjorde jag inte heller det...). Bra eller dåligt det skiter jag i men jag inbillar mig att jag har lättare att dricka "lagom" mycket än polare som började dricka tidigare. Får jag ungar ska de också ge fan i att dricka innan det är lagligt och de kommer heller inte få smaka hemma.

Pejij
2009-08-16, 18:43
Det finns ett samband mellan tidig alkoholdebut och missbrukproblematik. T ex här (http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____37404.aspx)

Riskerna för missbruk kan jag förstå är större vid tidigare alkoholdebut, men de andra exemplen som t.ex. snattande och rökande tror jag snarare handlar om att de som snattar och röker även dricker alkohol, inte att det skulle vara alkoholen som fått dem att börja snatta/röka.

hultman
2009-08-16, 19:25
Jag är väl medveten om att det finns gedigen statistik som talar för att tidig alkoholdebut ökar riskerna för drogproblem av olika slag. Att förstå alkoholens effekter på sin egen kropp är dock ingenting man kan lära sig i teorin. Det är faktiskt ganska pinsamt att köra igång med en riktig fjortisfylla på universitetsnollningen, vilket många som testar alkohol sent verkar råka ut för. Det dröjer ett tag innan man vet hur man fungerar tillsammans med alkohol och listar man ut det tidigt så tror jag risken att göra bort sig som vuxen minskar drastiskt. Jag har druckit oftare och mer än de flesta men kan faktiskt inte minnas när det senast blev för mycket eller när jag gjorde bort mig senast på fyllan. Dessutom har jag träffat väldigt många, och intressanta, människor under the influence. Jag är övertygad om att mitt liv hade varit betydligt fattigare om jag aldrig druckit en droppe alkohol.

userfriendly
2009-08-16, 19:46
Jag började dricka när jag var 12, söp när jag var 13. I åttan/nian kunde jag vara sugen på whiskey. När jag var 17 var jag i princip nykterist - fick nog av skiten. När man är så ung har man ingen kroppskontakt eller medvetenhet om sig själv - vilket gör att det man gör på fyllan är helt sjukt i jämförelse vad man gör som vuxen.

Jag tycker egentligen inte att man ska börja förrän man är 20 - men det är ju jobbigt om man upptäcker alkohol i den åldern och kanske har ett jobb eller en skola (eller kanske träning) att sköta.
18 känns annars rimligt. Men 16 är väl vad man förväntar sig och inget uppseendeväckande. Under 15 - big no no.

CiB
2009-08-16, 19:57
När är man gammal nog att börja supa?

Inte en dag före 20 års ålder.

Fartman
2009-08-16, 20:01
Jag är väl medveten om att det finns gedigen statistik som talar för att tidig alkoholdebut ökar riskerna för drogproblem av olika slag. Att förstå alkoholens effekter på sin egen kropp är dock ingenting man kan lära sig i teorin. Det är faktiskt ganska pinsamt att köra igång med en riktig fjortisfylla på universitetsnollningen, vilket många som testar alkohol sent verkar råka ut för. Det dröjer ett tag innan man vet hur man fungerar tillsammans med alkohol och listar man ut det tidigt så tror jag risken att göra bort sig som vuxen minskar drastiskt. Jag har druckit oftare och mer än de flesta men kan faktiskt inte minnas när det senast blev för mycket eller när jag gjorde bort mig senast på fyllan. Dessutom har jag träffat väldigt många, och intressanta, människor under the influence. Jag är övertygad om att mitt liv hade varit betydligt fattigare om jag aldrig druckit en droppe alkohol.
+1. I regel ser jag att väldigt många som börjat vid laglig ålder beter sig snarlikt som jag gjorde när jag var 15 (började vid typ 13 eller 14) fast de är vuxna, och det om något är fan pinsamt. En lagom ålder är väl kanske att börja dricka lite folköl vårterminen i nian.. spriten kan man gott vänta med tills man är lite mer van med alkohol.

Kwon
2009-08-16, 20:05
Första gången jag var full (på alkohol) var nog 16-17 år.
Antingen 1an eller 2an i gymn, innan dess rörde jag inte skiten.

NoPainNoGain
2009-08-16, 20:07
Efter kl 19.00 tycker jag är en bra tid att börja, om man inte räknar in något glas till maten förstås!

Osten80
2009-08-16, 20:11
Usch ja. Jag var bara på en enda kårfest under min väldigt korta högskoletid, och det var fan hemskt.
Det var som att dricka med ett gäng förvuxna fjortisar. Efter ett par timmar tog jag med mig ett par vana drinkare ut på stan i stället. Nördfjortisfylla ihop med studentikos humor var inte min grej.

Trapper Buzz
2009-08-16, 22:59
Lär man sig dricka kontinentalt vore det ju inte så noga.

vicarious
2009-08-16, 23:47
Svår fråga men tycker man ska ha fyllt iaf 15 år, men desto längre man väntar desto bättre. Det där med ålder och mognad är lite kluvet, finns många som är äldre än 20 år men ändå beter sig som fjortisar på fest.

Biceps
2009-08-17, 00:15
Jag börja dricka när jag var 14 eller nåt sånt. Tycker det var ganska lagom.
Ganska sällan jag dricker mig redlös, men lagom mängd alkohol emellanåt förgyller.

Håller fö med om folk som börjar sin alkoholkarriär på kårfest, rena fjortisstämningen är det bland vissa. Bättre börja i tid så man lär sig sina gränser :thumbup:

thompaboy
2009-08-17, 01:42
Fysiologiskt sett är det ju definitivt bäst att vänta tills kroppen är färdigutvecklad. I övrigt tänker jag inte moralisera över när det är "dags". Jag var full första gången när jag var 17 och i efterhand är jag glad över att jag väntade förhållandevis länge jämfört med vissa bekanta som började "festa" vid 13-14.

rooz
2009-08-17, 07:30
Var runt 17, när jag blev "Full" för första gången. Jag tycker det är läskigt att se 13-14 åringar dricka sig totalt redlösa. Jag var glad att jag väntade, och att jag inte söp lika mkt som jämnåriga kamrater;)

"Supa" borde man dock aldrig börja med..

NiklasAlm
2009-08-17, 07:44
min kompis drack inget innan 20 år, nu tar han igen dem förlorade suparåren när det var ok att göra bort sig, till skillnad från nu.

Sniggel
2009-08-17, 09:47
Som vissa tidigare har sagt. Supa ska man inte göra, det är ansvarslöst och ohälsosamt. Ja det är lagligt (vid 18) och, ja jag har supit flertalet gånger, men man kan väl ha en annan åsikt så här i efterhand när man är äldre och smartare. ;)
Om man nu ska dricka så är det väl bäst att vänta till tidigast 18, gärna senare, förutsatt man då dricker och inte super, men vem i den åldern super inte när de får chansen?

Loca
2009-08-18, 08:49
Jag växte upp i värmland mitt i skogen, där fanns inget bolag och ingen hade man som kunde köpa ut follisar på Vivo för då kunde päronen få reda på det. Staffet: Plooog jaaarl hel helga!

Så det blev HB med bobs koncentrerade saft eller läsk, trocadero eller sockerdricka <3 Började väl när jag var 14 kanske, vi hittade på massa bus på fyllan och var ute hela natten. Skitsköj. Blev ju folk av mig ändå. Men senare, när bolaget byggdes så var det stockholm 7,2er som gällde. 10st sådana och 5 päroncider varje helg som jag gömde i skåpet i skolan.

Jag tycker man ska börja med mellanöl och kanske när man kommit i gymnasieåldern. Inte tidigare.



Jag var nämligen vakt igår i en folkpark och haffade tre tonåringar, som var 15-16, som hade smugglat in en flaska välgroggad sprit, jag hällde givetvis ut alkoholen rakt framför näsan på dom :devil:

Faaaaaaaaaan vad taskigt!!!