handdator

Visa fullständig version : Dricka olivolja...


Modde
2009-08-16, 08:28
är det en bra idé?

Eddie Vedder
2009-08-16, 08:31
Tror du själv att du kan få ett bra svar på den frågan?

Hur mycket vill du dricka, allt på engång eller uppdelat, vad vill du åstadkomma, hur ser kosten ut i övrigt?

Anders The Peak
2009-08-16, 08:42
Personligen dricker jag olivolja normalt tre fyra matskedar per dag. Om jag försöker få upp energiintaget brukar det bli mer. Jag tror på Olivoljans förträfflighet och bra sammansättning av fettsyror och den sägs innehålla ämnen som befrämjar hälsan.

Danny Devito
2009-08-16, 08:43
Personligen dricker jag olivolja normalt tre fyra matskedar per dag. Om jag försöker få upp energiintaget brukar det bli mer. Jag tror på Olivoljans förträfflighet och bra sammansättning av fettsyror och den sägs innehålla ämnen som befrämjar hälsan.

Varför inte blanda den i maten istället? Bränns det inte i halsen när du dricker det "rent"?

Anders The Peak
2009-08-16, 08:49
Varför inte blanda den i maten istället? Bränns det inte i halsen när du dricker det "rent"?
Jag tycker att det är enklast samt att jag dricker det på tömd mage tillsammans med torskleverolja.
;)

Eddie Vedder
2009-08-16, 08:53
Jag tycker att det är enklast samt att jag dricker det på tömd mage tillsammans med torskleverolja.
;)

Töms magen före eller efter? Så mycket fett skulle tömma min mage i alla fall.:D Är det verkligen torskleverolja du dricker och i så fall varför? Känns som ohälsosamt höga intag av A-vitamin i längden.

Modde
2009-08-16, 08:59
Tror du själv att du kan få ett bra svar på den frågan?

Hur mycket vill du dricka, allt på engång eller uppdelat, vad vill du åstadkomma, hur ser kosten ut i övrigt?

Jag tror att jag generellt ligger ganska lågt när det gäller det dagliga fett intaget. Nu dricker jag ca ½ dl på morgonen i övrigt äter jag inte särskilt mycket fett i maten.

Anders The Peak
2009-08-16, 09:02
Jag tror att jag generellt ligger ganska lågt när det gäller det dagliga fett intaget. Nu dricker jag ca ½ dl på morgonen i övrigt äter jag inte särskilt mycket fett i maten.

Hur ser din fördelning ut av protein, fett och kolhydrater?
att fördela oljan under dagen är nog en bättre idé

Eddie Vedder
2009-08-16, 09:03
Jag tror att jag generellt ligger ganska lågt när det gäller det dagliga fett intaget. Nu dricker jag ca ½ dl på morgonen i övrigt äter jag inte särskilt mycket fett i maten.

Fördela den halva decilitern över varje måltid i alla fall. Gott att göra en dressing och hälla över grönsakerna t.ex. Se till att käka ägg, fet fisk, lite smör och grädde här och där o.s.v.

Då blir det kanon.:)

Modde
2009-08-16, 09:07
Hur ser din fördelning ut av protein, fett och kolhydrater?

Det kan jag inte svar på exakt eftersom jag inte räknar så noggrant på det. Men ungefär:

Gröt och ägg frukost + proteindrink + ½dl olivolja
Träning + protein
Mellanmål gröt + Frukt
Lunch Husman
Mellanmål Frukt
Middag Husman
Kvällsmål frukt + protein

Ungefär så här brukar det se ut.

Modde
2009-08-16, 09:11
Fördela den halva decilitern över varje måltid i alla fall. Gott att göra en dressing och hälla över grönsakerna t.ex. Se till att käka ägg, fet fisk, lite smör och grädde här och där o.s.v.

Då blir det kanon.:)

Tack för tipset med dressingen. Idag skall jag göra en liten sallad till maten bara därför :)

Anders The Peak
2009-08-16, 09:12
Det var inte så mycket att gå på. Men upplever du några besvär som kan vara relaterade till ett för litet fettintag?

Replik till Eddie.

http://www.mollers.no/tran.aspx

Sniggel
2009-08-16, 09:55
Hur är det med omega-6 innehållet i olivolja? Borde inte stora mängder bidra till hög ratio n-6:n-3 ?
Isåfall kanske man även (eller istälelt) bör dricka rapsolja (om man nu känner att man behöver dricka olja öht).
Vad har olivolja för fördelar gentemot rapsolja, egentligen?
Kan det dessutom i sig inte bli farligt mycket PUFAs om man har ett högt intag av olivolja (eller annan olja)?

Honken
2009-08-16, 11:05
Olivolja är mest omega-9. Själv dricker jag ½dl i samband med måltid efter träning.

mikaelj
2009-08-16, 11:25
Olivolja är mest omega-9.

Hur är det med omega-6 innehållet i olivolja? Borde inte stora mängder bidra till hög ratio n-6:n-3 ?
Isåfall kanske man även (eller istälelt) bör dricka rapsolja (om man nu känner att man behöver dricka olja öht).

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=536&lang=sv säger att det är totalt 10,9g PUFA varav 10g LA och 0,5g ALA, per 100g olivolja, så det är mycket riktigt rikt på omega-6.

Kan det dessutom i sig inte bli farligt mycket PUFAs om man har ett högt intag av olivolja (eller annan olja)?

Jodå.

Undefined
2009-08-16, 11:27
Jag tror att jag generellt ligger ganska lågt när det gäller det dagliga fett intaget. Nu dricker jag ca ½ dl på morgonen i övrigt äter jag inte särskilt mycket fett i maten.
Om du ser till att få i dig lite fett med varje måltid så förbättrar du upptaget av de fettlösliga näringsämnena också.

Sniggel
2009-08-16, 11:33
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=536&lang=sv säger att det är totalt 10,9g PUFA varav 10g LA och 0,5g ALA, per 100g olivolja, så det är mycket riktigt rikt på omega-6.



Jodå.

Det jag vill komma fram till är att man inte kan se olivolja som en "neutral" energikälla som man kan ösa på dagligen ifall man behöver öka sin kalorimängd rejält. Andra energikällor såsom pasta eller bröd funkar ju dock (kanske inte du håller med om mikealj men :p).
Finns det någon (ren) fettkälla som man kan addera till kosten som inte anses farlig i stora mängder?

mikaelj
2009-08-16, 11:44
Det jag vill komma fram till är att man inte kan se olivolja som en "neutral" energikälla som man kan ösa på dagligen ifall man behöver öka sin kalorimängd rejält. Andra energikällor såsom pasta eller bröd funkar ju dock (kanske inte du håller med om mikealj men :p).

Hade heller valt potatis och andra rotfrukter. Jag litar inte på spannmål.

Finns det någon (ren) fettkälla som man kan addera till kosten som inte anses farlig i stora mängder?

Ister, kanske? Smaken är neutral. Samma med ost, även om det också är en proteinkälla. Animaliskt fett i allmänhet innehåller små mängder PUFA.

Kokosfett innehåller också en del omega-6, minns inte om det var 7% eller 9%.

Olivolja kan ändå vara ett bättre val än rapsolja, om du äter det ihop med fiskolja/fisk, eftersom du har 10% PUFA i olivolja kontra 30% PUFA i raps. Det är som du skrev inte bara ration, utan även den totala mängden man bör akta sig för.

Jag brukar tänka på linolja & trassel. :-)

Men olivolja är väl inte helt illa om du ser till att äta lite fiskolja till, och inte äter alldeles för mycekt.

jesse
2009-08-16, 12:01
Finns det någon (ren) fettkälla som man kan addera till kosten som inte anses farlig i stora mängder?

Det vet man ju inte i dagsläget, men om man ska välja någon fetkälla som ska agera "utfyllnad" så ligger nog ändå inte olivoljan så tokigt till.

Sedan finns ju mättatde alternaiv om mikaelj nämnde, men ofarligt i stora mängder? vem vet...

Anders The Peak
2009-08-16, 12:20
Jag fyller ut fettintaget med rent ister och äter rätt mycket röttkött typ entrecote där jag även äter fettet och självklart blir det en del ägg ca 4-5 dag.

Nu får ni inte tro att jag äter stora mängder fett utan det handlar om ca 30-35E% över tid.