handdator

Visa fullständig version : Tips vid inköp av nytt ljudsystem


Acke^^
2009-08-15, 23:51
Skulle behöva lite hjälp av alla ljudexperter här på Kolozzeum. Har tänkt köpa ett par nya högtalare samt en förstärkare som jag ska använda till att spela musik och även till filmtittande.

Högtalare:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3330

Förstärkare:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2880

alt.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3111

Vad tror ni om detta? Bör jag satsa på den dyrare förstärkaren eller kommer jag inte märka någon skillnad? Är väldigt oerfaren vad det gäller ljud och har bara haft en ministereo innan.

Har även tänkt att koppla det här med dator och tv. Vad behöver jag för kablar? Är det HDMI mellan dator och tv samt mellan tv och förstärkare och en vanlig högtalarkabel mellan förstärkare och högtalare?

agazza
2009-08-15, 23:56
Kompetent personal

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115230&highlight=hifitr%E5den

Dreas
2009-08-15, 23:58
Skulle behöva lite hjälp av alla ljudexperter här på Kolozzeum. Har tänkt köpa ett par nya högtalare samt en förstärkare som jag ska använda till att spela musik och även till filmtittande.

Högtalare:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3330

Förstärkare:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2880

alt.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3111

Vad tror ni om detta? Bör jag satsa på den dyrare förstärkaren eller kommer jag inte märka någon skillnad? Är väldigt oerfaren vad det gäller ljud och har bara haft en ministereo innan.

Har även tänkt att koppla det här med dator och tv. Vad behöver jag för kablar? Är det HDMI mellan dator och tv samt mellan tv och förstärkare och en vanlig högtalarkabel mellan förstärkare och högtalare?Ljudia har den första på kampanj, 1100 spänn, de har även annat trevligt där, ta en titt. Jag tror det kommer duga ypperligt, Dynavoice är bra grejor, köpte nyligen ett par satelliter och det låter grymt.

Scratch89
2009-08-16, 12:44
Är det verkligen HDMI-uttag på förstärkaren? Jag såg inga, men jag kanske bara missade.

snej
2009-08-16, 12:49
Proson *spy*

snej
2009-08-16, 12:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134145&highlight=hembio

Acke^^
2009-08-16, 13:51
Är det verkligen HDMI-uttag på förstärkaren? Jag såg inga, men jag kanske bara missade.

Stämmer, tänkte fel. Det är nog med RCA-kabel jag ska koppla där.

Förstärkare är jag väldigt grön på. Funderar lite på en Yamaha AX-397. Skulle det vara ett bättre köp än Proson?

Acke^^
2009-08-17, 16:47
Nu skulle jag behöva lite hjälp med vad för kablar som behövs till detta arrangemang. Jag kommer ha förstärkare, dator, tv, högtalare, dvd/blu-ray-spelare. Förstår att det är hdmi mellan dator och tv samt högtalarkabel mellan förstärkare och högtalare men vad mer behöver jag?

conundrum
2009-08-17, 16:52
Byt ut förstärkaren mot en riktig Harman Kardon förstärkare istället. Mycket bra grejjer.

http://www.harmankardon.com/product_detail.aspx?Region=EUROPE&Country=SE&Language=ENG&cat=REC&prod=AVR 155/230&sType=C

Johan_S
2009-08-17, 16:58
Jag var i samma situation som dig för cirka ett halv år sen, det slutade med att jag tog den enkla utvägen och köpte ett Logitec z-5500. Jag är helnöjd!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639

Använder datorn till musik och film.

Acke^^
2009-08-17, 17:23
Byt ut förstärkaren mot en riktig Harman Kardon förstärkare istället. Mycket bra grejjer.

http://www.harmankardon.com/product_detail.aspx?Region=EUROPE&Country=SE&Language=ENG&cat=REC&prod=AVR 155/230&sType=C

Lite för mycket pengar och då jag inte är speciellt erfaren så tror jag inte att jag skulle få ut så mycket mer av det tyvärr.

Jag var i samma situation som dig för cirka ett halv år sen, det slutade med att jag tog den enkla utvägen och köpte ett Logitec z-5500. Jag är helnöjd!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639

Använder datorn till musik och film.

Tack för tipset men som läget är nu så kommer jag nog köra på dessa högtalare då de verkar väldigt bra.

Någon som kan tipsa lite om vad jag behöver för kablar?

Dreas
2009-08-17, 17:40
Lite för mycket pengar och då jag inte är speciellt erfaren så tror jag inte att jag skulle få ut så mycket mer av det tyvärr.



Tack för tipset men som läget är nu så kommer jag nog köra på dessa högtalare då de verkar väldigt bra.

Någon som kan tipsa lite om vad jag behöver för kablar?Ja, lägger du ut massa pengar så ta inte Z-5500, det krävs inte många sekunders sökande för att se att de inte är så bra.

Johan_S
2009-08-17, 18:13
Ja, lägger du ut massa pengar så ta inte Z-5500, det krävs inte många sekunders sökande för att se att de inte är så bra.
Bra är relativt. Att vissa haft dålig ström i huset är olycksamt. Mycket för pengarna i mina ögon! Fast är man mer erfaren så tröttnar man nog rätt snabbt, men till mp3 och lite film är det helt perfekt.

Dreas
2009-08-17, 18:28
Bra är relativt. Att vissa haft dålig ström i huset är olycksamt. Mycket för pengarna i mina ögon! Fast är man mer erfaren så tröttnar man nog rätt snabbt, men till mp3 och lite film är det helt perfekt.Sett till sin storlek är de bra, sett till sitt pris, not so much. Har man plats köper man riktiga högtalare, har man dåligt med plats Z-5500.

Revolt
2009-08-17, 18:38
Jag har följande:

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/hogtalare-s82110/hogtalarbyggsatser-c16380/kit-gx-12-mkii-p78128/

Och jag har varit väldigt nöjd med dom. Att bygga lådorna va inte så svårt eftersom att ritning medföljer.

Dav0d
2009-08-17, 22:38
Jag hoppas det är ok om jag använder tråden också i samma ämne som dig :) Om inte så pm mig så ber jag mod ta bort inlägget!

Sitter på samma problem jag själv nämligen, men jag lider av total okunskap när det kommer till högtalarsystem så det inte finns ord för det. Jag har ingen problem med plats och kan punga ut 3000 kr sammanlagt.

Frågan är,

Kan jag få bra shiet för de pengarna?
Om jag använder systemet för musik, ska det vara 2 kanaligt eller är det mer underbart med mer högtalare i rummet?


Någon som kanske kan peka ut ett underbart sett eller är det kanske värt att köpa samma saker som trådskaparen kopierat in?

Mvh
Davoud

-AG-
2009-08-17, 22:49
Lyssna på det du funderar på att köpa, lyssna även på sådant du inte tänkt köpa både billigare och dyrare. Det breddar din erfarenhet och ger dig en bild av vad som finns, vad du vill ha och hur mycket du måste betala. Att internetshoppa efter specar på nätet ger ingenting och kan bli en besvikelse i slutändan. Låna gärna hem om det är möjligt.

Dav0d
2009-08-18, 00:14
Lyssna på det du funderar på att köpa, lyssna även på sådant du inte tänkt köpa både billigare och dyrare. Det breddar din erfarenhet och ger dig en bild av vad som finns, vad du vill ha och hur mycket du måste betala. Att internetshoppa efter specar på nätet ger ingenting och kan bli en besvikelse i slutändan. Låna gärna hem om det är möjligt.

Finns det någon bra affär i sthlm området där de garanterat har kunnig personal som skulle ge prisvärda produkter för det kapitalet jag har?

Mvh

Dreas
2009-08-18, 00:16
Finns det någon bra affär i sthlm området där de garanterat har kunnig personal som skulle ge prisvärda produkter för det kapitalet jag har?

MvhJag råder dig att kolla Fynda, prisjakt och minhembioforumet. Du hittar troligen det du söker där. Jag kan rekommendera en förstärkare och 2st golvhögtalare :)

Dynavoice är ett märke som du kan snegla lite extra på imo.

Dav0d
2009-08-18, 00:55
Jag råder dig att kolla Fynda, prisjakt och minhembioforumet. Du hittar troligen det du söker där. Jag kan rekommendera en förstärkare och 2st golvhögtalare :)

Dynavoice är ett märke som du kan snegla lite extra på imo.

Tackar, ska kolla dem alla! :thumbup:

Dreas
2009-08-18, 01:22
Tackar, ska kolla dem alla! :thumbup:Tack vare dom så hittade jag mina högtalare till datorn :)

Minhembio först för att hitta högtalare, kolla fynda ifall de har dom. Sen tar man prisjakt för se omdömen på högtalarna/hitta sidor som har högtalarna :) Även Sweclockers ljudforum kan vara till stor hjälp.

-AG-
2009-08-18, 08:26
Med all respekt för internetgenerationen, men ni får komma ihåg att på dylika forumtrådar (minhembio och liknande) är det en femtedel av inläggen som är gjorda av folk som faktiskt lyssnat på produkterna, och av dem är det på sin höjd en femtedel som lyssnat seriöst och jämfört dem med andra produkter. Nummer två, och det viktigaste, är att det är du som ska gilla grejerna. Men visst kan man få tips på forum.

Det går inte att få veta hur saker och ting presterar genom att läsa broschyrer eller forum. Det är som att lära sig åka slalom genom att läsa en bok.

Ang affärer... får du väl göra som man gjorde på stenåldern ;), dvs gå till affärer och prata med försäljarna och lyssna på vad de har.

http://www.hitta.se/SearchPink.aspx?vad=hifi&var=stockholm

Scratch89
2009-08-18, 08:45
Hifiklubben finns väl i Stockholm? Nu har de förvisso troligen inga system för under 10k, men alltid kul att komma till en riktig butik och känna på frekvenserna.

Annars har Siba, Elgiganten med flera rätt ok ljudpaket för billigt pris. Ska du bara ha det till lite musik och film kommer du nog inte märka någon större skillnad.

mangs
2009-08-18, 11:13
Måste det vara förstärkare/högtalare då? När jag sitter vid datorn och lyssnar på musik/tittar på film lyssnar jag till 90% genom lurar istället. Du kan komma väldigt mycket billigare undan den vägen. Skulle jag ha en begränsad ekonomi att lägga på ett liknande system skulle jag helt klart köpa begagnat. En förstärkare eller högtalare med några år på nacken är inte sliten och presterar minst lika bra som en ny i lägre prisklass.

Kan du tänka dig lurar kan du få ett mycket kompetent system för 3000:-, speciellt om du köper begagnat. Snegla i så fall in på tex Sennheiser 650HD /Musical Fidelity X-can.
Begagnade kan du få dessa till ett oerhört bra pris.

Om inte lurar duger så leta efter en beggad tvåkanals-förstärkare och ett par ok högtalare. Jag har hittat gamla 2-kanalare för runt 500:- på blocket som spelar skjortan av nyare förstärkare i 5-10k-klassen.

Dreas
2009-08-18, 11:37
Måste det vara förstärkare/högtalare då? När jag sitter vid datorn och lyssnar på musik/tittar på film lyssnar jag till 90% genom lurar istället. Du kan komma väldigt mycket billigare undan den vägen. Skulle jag ha en begränsad ekonomi att lägga på ett liknande system skulle jag helt klart köpa begagnat. En förstärkare eller högtalare med några år på nacken är inte sliten och presterar minst lika bra som en ny i lägre prisklass.

Kan du tänka dig lurar kan du få ett mycket kompetent system för 3000:-, speciellt om du köper begagnat. Snegla i så fall in på tex Sennheiser 650HD /Musical Fidelity X-can.
Begagnade kan du få dessa till ett oerhört bra pris.

Om inte lurar duger så leta efter en beggad tvåkanals-förstärkare och ett par ok högtalare. Jag har hittat gamla 2-kanalare för runt 500:- på blocket som spelar skjortan av nyare förstärkare i 5-10k-klassen.Ifall du lyckas övertala killen till det kan jag rekommendera en T-ampförstärkare från Ebay och sen ett par 1000-1500krs högtalare ifrån Fynda + ett par Sennheiser HD555, båda ger dig mycket bra ljud, HD565 lite bättre :)

Chaan
2009-08-18, 11:41
Om inte lurar duger så leta efter en beggad tvåkanals-förstärkare och ett par ok högtalare. Jag har hittat gamla 2-kanalare för runt 500:- på blocket som spelar skjortan av nyare förstärkare i 5-10k-klassen.

Kan du nämna något av det? Jag skulle behöva en förstärkare som jag kan köra typ 3 stycken stereo-in utan att det blir störningar och brus bara för att ex datorn och digitalboxen står på samtidigt. Ska vara lagom för två högtalare på max 240W vid 8 Ohm. JVC gillar jag. Hur mycket bättre ljud får jag om jag använder S/PDIF optiska utgången på datorn? Kommer jag ens märka skillnaden? Eller har RCA kontra optisk kabel mer med brusavgivning och sådant att göra? Dvs är det värt att lägga pengar på en modern stereo (med optisk in).

Enligt en elektronikwizard jag känner så var laserbiten i CD-spelare mycket bättre förr i tiden men D/A-delen har blivit mycket BÄTTRE nuförtiden. Finns det några sådana generaliseringar man ska hålla utkik efter när man som rätt okunnig ska köpa stereo? (Utrymme för att trolla mig)

mangs
2009-08-18, 12:02
Kan du nämna något av det? Jag skulle behöva en förstärkare som jag kan köra typ 3 stycken stereo-in utan att det blir störningar och brus bara för att ex datorn och digitalboxen står på samtidigt. Ska vara lagom för två högtalare på max 240W vid 8 Ohm. JVC gillar jag. Hur mycket bättre ljud får jag om jag använder S/PDIF optiska utgången på datorn? Kommer jag ens märka skillnaden? Eller har RCA kontra optisk kabel mer med brusavgivning och sådant att göra? Dvs är det värt att lägga pengar på en modern stereo (med optisk in).

Enligt en elektronikwizard jag känner så var laserbiten i CD-spelare mycket bättre förr i tiden men D/A-delen har blivit mycket BÄTTRE nuförtiden. Finns det några sådana generaliseringar man ska hålla utkik efter när man som rätt okunnig ska köpa stereo? (Utrymme för att trolla mig)


Ha ha, här skall trollas. :)
Rent allmänt skulle jag vilja säga att många gamla tvåkanalare från 70-, 80- tidigt 90-tal hade en helt annan byggkvalité jämfört med många nyare skapelser. Framför allt var de rejält mer påkostade i form av dyrare komponenter och mer kraftfulla nätdelar. De fokuserade vidare mer på att bara förstärka signalen som kom in medan dagens utrustning syftar mer på att stoppa in så många in/utgångar som möjligt för att göra förstärkaren kompatibel till övrig utrustning. Inget fel i det om inte samtidigt detta får negativa konsekvenser.

Köper du en förstärkare idag för 2000kr får den inte kosta mycket att tillverka och desto mer krims-krams som medföljer desto mindre krut och pengar har lagts på de mer fundamentala bitarna (att förstärka signalen).

Dessa äldre förstärkare saknar dock digital-ingång så om du saknar en bra D/A-omvandlare i din CD-spelare, ljudkort, mp3-spelare så blir det inte så bra som det kan bli.

Att bara köra digitalt ut för att sedan omvandla till analogt inne i förstäkaren fungerar bra om D/A-omvandlare i förstärkaren är bra vilket inte alltid är fallet (speciellt i billigare varianter).

Som du ser lämnar jag inga konkreta svar men mina tips om man vill komma billigt undan är att köpa en enkel 2-kanalare utan massa krims-krams. Ett generellt tips är att förstärkare som väger mer är mer påkostade men detta är ju en sanning med modifikation. Har du ett ok ljudkort/Cd-spelare ser jag ingen direkt anledning till att köra digitalt till förstärkare utan vanlig analog signal i RCS-kablar fungerar bra.


Sedan vad det gäller effekten så har jag skrivit mycket om det i andra trådar. Det är ofta ganska liten skillnad på låt säga en 100W och en 200W förstärkare. Dubblar du effekten kan du spela 3dB högre om alla andra paramterar blir oförändrade. Eftersom vi upplever ljudtryck logaritmiskt så krävs ungefär en ökning med 10d för att vi skall uppleva en dubblad ljudnivå. Det krävs alltså ungefär 10ggr mer effekt för att spela dubbelt så högt. I de flestas fall räcker 20-50W alldeles utmärkt för hemmabruk (beroende på vilka behov man har). Rådet är alltså, stirra dig inte blind på angivna effektangivelser.

Att en högtalare är specad till 240W och 8ohm säger egentligen ingenting om hur den låter eller hur högt den kan spela. 8ohm säger väl egentligen bara att impedansen ligger runt 8ohm och att den därmed inte bör vara en så tung last för förstärkaren.

Dreas
2009-08-18, 12:19
Med all respekt för internetgenerationen, men ni får komma ihåg att på dylika forumtrådar (minhembio och liknande) är det en femtedel av inläggen som är gjorda av folk som faktiskt lyssnat på produkterna, och av dem är det på sin höjd en femtedel som lyssnat seriöst och jämfört dem med andra produkter. Nummer två, och det viktigaste, är att det är du som ska gilla grejerna. Men visst kan man få tips på forum.

Det går inte att få veta hur saker och ting presterar genom att läsa broschyrer eller forum. Det är som att lära sig åka slalom genom att läsa en bok.

Ang affärer... får du väl göra som man gjorde på stenåldern ;), dvs gå till affärer och prata med försäljarna och lyssna på vad de har.

http://www.hitta.se/SearchPink.aspx?vad=hifi&var=stockholmJa, men för personer som bor ca 10mil ifrån närmaste affär med ens i närheten av bra högtalare är det lättare att läsa där ;)

-AG-
2009-08-18, 12:50
Ja, men för personer som bor ca 10mil ifrån närmaste affär med ens i närheten av bra högtalare är det lättare att läsa där ;)

Och varför tror du att alla affärer i närområdet har bommat igen ;)

Dreas
2009-08-18, 13:02
Och varför tror du att alla affärer i närområdet har bommat igen ;)Närområdet? Kolla vart jag bor, sen hittar du någon bättre affär än Euronics inom 10mil, där de har högtalare i klass med Dynavoice så säg till :)

-AG-
2009-08-18, 13:09
Närområdet? Kolla vart jag bor, sen hittar du någon bättre affär än Euronics inom 10mil, där de har högtalare i klass med Dynavoice så säg till :)

Ok, my misstake. :)

Doctor Snuggles
2009-08-18, 13:21
Ngn som har koll på vad som skulle representera den mest genomsnittliga ljudanläggningen hemma hos folket?

hahavaffan
2009-08-18, 13:22
Ngn som har koll på vad som skulle representera den mest genomsnittliga ljudanläggningen hemma hos folket?Syftar du på prisklass eller?

mangs
2009-08-18, 13:30
Ngn som har koll på vad som skulle representera den mest genomsnittliga ljudanläggningen hemma hos folket?

Rent allmänt skulle jag säga att folk idag har etydligt lägre krav och nöjer sig med ett allt-i-ett-system från Siba eller liknande.

Sedan finns det ju en hel del som är villga att betala mer än det men då oftast hembioförstärkare. Det är nog oerhört få som faktiskt köper en ny 2-kanalare idag.


På 70-talet var det inte ovanligt att folk lade flera månadslöner och mer därtill på en riktig stereo. Gör man något liknande i dagens slit-och-släng samhälle är man nästan sedd som fanatisk. "Folk" idag bryr sig ofta mer om att kunna lyssna på än viss låt när och hur som helst än att det faktiskt låter ok.

Rex
2009-08-18, 13:46
Köp inte Proson, det funkar och så men du får inte ut mycket utav att.
Onkyo & Harman kan jag rekommendera starkt (om budgeten är låg så köp begangnat)

Bra "billiga" stereostärkare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=199089
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=248220

Surround förstärkare är bättre att ha om du inte har nån high-end system.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=415278
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=142429

Doctor Snuggles
2009-08-18, 14:12
Syftar du på prisklass eller?

Inte riktigt, men det bestäms väl delvis av priset. Vad jag menar är några exempel på ljudsystem som är representativa som för vad medelsvensson (inte bara i sverige) har.
Antagligen prisvärda system då, inte för bra, inte för dåliga. Syftet är att få en någorlunda representativ bild av hur en mix kan låta i hemmet därute.

mangs
2009-08-18, 15:38
Inte riktigt, men det bestäms väl delvis av priset. Vad jag menar är några exempel på ljudsystem som är representativa som för vad medelsvensson (inte bara i sverige) har.
Antagligen prisvärda system då, inte för bra, inte för dåliga. Syftet är att få en någorlunda representativ bild av hur en mix kan låta i hemmet därute.

Detta är nog omöjligt att svara på. Det finns några med bra anläggningar och det finns fler med mindre bra. Sedan finns det de stackarna som inte har någonting alls utan klarar sig med en klock/köks-radio etc.

Menar du mix i som att du skall spela in en låt och undrar vem du skall optimera mixen för eller tänker jag fel? :Virro

Doctor Snuggles
2009-08-18, 15:58
Detta är nog omöjligt att svara på. Det finns några med bra anläggningar och det finns fler med mindre bra. Sedan finns det de stackarna som inte har någonting alls utan klarar sig med en klock/köks-radio etc.

Menar du mix i som att du skall spela in en låt och undrar vem du skall optimera mixen för eller tänker jag fel? :Virro

Det handlar om referenslyssning av låtmixar ja, för att kolla att man inte mixat helt åt skogen konstigt. Alltså det är inte så enormt noga, det är ju mer en approximation av en vanlig ok anläggning. Antingen så är det väl inte svårare att gå o köpa en halvbillig sak på siba eller nåt då.

D Andersson
2009-08-18, 17:19
Skulle behöva lite hjälp av alla ljudexperter här på Kolozzeum. Har tänkt köpa ett par nya högtalare samt en förstärkare som jag ska använda till att spela musik och även till filmtittande.

Högtalare:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3330

Förstärkare:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2880

alt.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3111

Vad tror ni om detta? Bör jag satsa på den dyrare förstärkaren eller kommer jag inte märka någon skillnad? Är väldigt oerfaren vad det gäller ljud och har bara haft en ministereo innan.

När det gäller högtalare, pratar vi 5.1-setup eller stereo?

Vad har du för bild- och ljudkällor?

Man får vad man betalar för kan man väl generellt säga.

Acke^^
2009-08-18, 17:23
Nu har jag beställt grejerna. Det blev ett par Dynavoice F-6 EX samt en Yamaha AX-397. Nu väntar jag spänt och hoppas att det blir bra drag! *popcorn*

D Andersson
2009-08-18, 17:23
Jag hoppas det är ok om jag använder tråden också i samma ämne som dig :) Om inte så pm mig så ber jag mod ta bort inlägget!

Sitter på samma problem jag själv nämligen, men jag lider av total okunskap när det kommer till högtalarsystem så det inte finns ord för det. Jag har ingen problem med plats och kan punga ut 3000 kr sammanlagt.

Frågan är,

Kan jag få bra shiet för de pengarna?
Om jag använder systemet för musik, ska det vara 2 kanaligt eller är det mer underbart med mer högtalare i rummet?


Någon som kanske kan peka ut ett underbart sett eller är det kanske värt att köpa samma saker som trådskaparen kopierat in?

Mvh
Davoud

Menar du enbart högtalare för 3000 kr? Vad har du för förstärkare?

För 3000 kr skulle jag köpa ett färdigt system med förstärkare och högtalare i ett paket, för musik räcker ett 2.0 eller 2.1-system ja.

Dreas
2009-08-18, 17:26
Nu har jag beställt grejerna. Det blev ett par Dynavoice F-6 EX samt en Yamaha AX-397. Nu väntar jag spänt och hoppas att det blir bra drag! *popcorn*F-6 borde du få rätt bra tryck med. Återkom gärna med resultat :)

D Andersson
2009-08-18, 17:27
Ngn som har koll på vad som skulle representera den mest genomsnittliga ljudanläggningen hemma hos folket?

Alltifrån hörlurarna i en ipod, något enklare högtalarsystem till en ipod eller ett hemmabiopaket med förstärkare, dvd och högtalare i prisklassen 2-4 kkr.

Dav0d
2009-08-18, 20:02
Måste det vara förstärkare/högtalare då? När jag sitter vid datorn och lyssnar på musik/tittar på film lyssnar jag till 90% genom lurar istället. Du kan komma väldigt mycket billigare undan den vägen. Skulle jag ha en begränsad ekonomi att lägga på ett liknande system skulle jag helt klart köpa begagnat. En förstärkare eller högtalare med några år på nacken är inte sliten och presterar minst lika bra som en ny i lägre prisklass.

Kan du tänka dig lurar kan du få ett mycket kompetent system för 3000:-, speciellt om du köper begagnat. Snegla i så fall in på tex Sennheiser 650HD /Musical Fidelity X-can.
Begagnade kan du få dessa till ett oerhört bra pris.

Om inte lurar duger så leta efter en beggad tvåkanals-förstärkare och ett par ok högtalare. Jag har hittat gamla 2-kanalare för runt 500:- på blocket som spelar skjortan av nyare förstärkare i 5-10k-klassen.

Jag har redan ett par HD 215 för 1000 kr, tror jag att de kostade. De fungerar helt ok, men vill ibland lyssna på underbar musik utan att ha något tryckt mot öronen. Skapar stor värme efter ett par timmar o.s.v.

Menar du enbart högtalare för 3000 kr? Vad har du för förstärkare?

För 3000 kr skulle jag köpa ett färdigt system med förstärkare och högtalare i ett paket, för musik räcker ett 2.0 eller 2.1-system ja.

Nej jag menade 2 högtalare och förstärkare för 3000 kr. Ok så 2.0 eller 2.1 räcker, det är bra att veta. Surfar runt just nu och kollar, om du har något paket att rekommendera så visa gärna det!

Mvh
Davoud

chidde
2009-08-19, 21:52
Surfar runt just nu och kollar, om du har något paket att rekommendera så visa gärna det!


jag kan rekommendera försteget och slutsteget jag har, enkelt och bra... utan nåt lullull och man kan få det till ett riktigt bra begagnatpris nu

om jag inte minns fel så gav jag 5-6000 kr för båda maskinerna, nu är det en som säljer försteget för 1600 kr på hifimagasinet!!

thule pr100
thule pa100

http://sites.thestar.com.my/audio/articles/2003/1/23/audiofile/thule1.jpg

eftersom jag inte har varit hemma de senaste 2 åren så har jag inte hittat ett par matchande högtalare, hittade en kille på blocket nu men jag tycker att 8000 kr är för dyrt... och det verkar inte som att han är sugen på att gå ner heller

även om det är ett par grymma högtalare så har dem ändå ett par år på nacken, innan dem utgick ur marknaden så kunde man köpa dem runt 8-10.000 kr så imho är dem inte värda mer än 4000 kr idag, max

jamo d590 (svarta också för den delen)
http://195.149.144.149/images/68/6896137540.jpg

Acke^^
2009-08-21, 16:12
Har nu fått hem högtalarna och hittills är jag mycket nöjd, väldigt klart och fint ljud. Nu ska jag bara spela in dem lite också :)

Jazen
2009-08-21, 16:49
säljer 2st audiopro högtalare, 1audiopro subwoofer och en förstärkare som funkar fint med allt för 800:- för den som vill hämta =)

chidde
2009-08-21, 19:30
säljer 2st audiopro högtalare, 1audiopro subwoofer och en förstärkare som funkar fint med allt för 800:- för den som vill hämta =)

synd att man inte bor i stockholm... vad är det för audio pro?