handdator

Visa fullständig version : Ett av de bästa banden någonsin är tillbaka.


Krampus
2009-08-15, 23:51
Som jag har längtat efter detta..
Imorgon släpps den den andra singeln från skivan (http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Gives_Way_to_Blue) som kommer den 29:e Spetember och det bådar hur bra som helst:
CaN4bSdiYvQ

Tricce
2009-08-16, 00:00
!!!!!!! omfg

Lät bra även utan Layne Staley ;) (may he rest in piece)

Krampus
2009-08-16, 00:05
Aiight! En annan låt från skivan är tidigare släppt:
XnBEXTuUca0

Tricce
2009-08-16, 00:17
Fyfan det kommer bli bra det här!

stevebc
2009-08-16, 12:39
Oj är dom tillbaka! Fräckt!

<Mike>
2009-08-16, 13:10
Aldrig hört förut men tycker att det låter väldigt bra! Om jag ska lyssna på dom, vilket album ska jag börja med?

enzodiac
2009-08-16, 13:41
Vet inte varför jag inte lyssnat på Alice in chains. Har lyssnat mycket på tidig grunge av typen Soundgarden, Temple of the dog, Pearl jam osv. Bra skit !

Tricce
2009-08-16, 14:20
Aldrig hört förut men tycker att det låter väldigt bra! Om jag ska lyssna på dom, vilket album ska jag börja med?

The essentials, då får du allt :)

Osten80
2009-08-16, 14:28
Det här var bättre än jag trodde att det skulle bli utan Staley, men jag måste tyvärr säga att det inte klickade riktigt för mig, men det kanske behövs ett par lyssningar.


Aldrig hört förut men tycker att det låter väldigt bra! Om jag ska lyssna på dom, vilket album ska jag börja med?

"Dirt" från -92 är väl det mest kända albumet. Låtar som "Rooster" och "Would" har du säkert hört förr.

Krampus
2009-08-16, 19:09
Aldrig hört förut men tycker att det låter väldigt bra! Om jag ska lyssna på dom, vilket album ska jag börja med?
Vet inte varför jag inte lyssnat på Alice in chains. Har lyssnat mycket på tidig grunge av typen Soundgarden, Temple of the dog, Pearl jam osv. Bra skit !

Året var 1993 och jag var 14år när jag på den lokala fridtidsgården hörde ett par år äldre lokala förmågor spela en cover på en Alice in chains-låt som som jag trodde hette "wounded". Ståendes med ståkuk, lagom klädsam ansiktsacne, flanellskjorta och luggen bakdragen bakom öronen fick basgången till "wounded" håret att resa sig på armarna på mig.
Eftersom min privatekonomi 1994 till större delen utgjordes av jordgubbsplockarpengar, var möjligheterna till skivinköp åtstramade, ty jag var en ganska dålig jordgubbsplockare.
Kamratliga som vi var i villaförorten brukade vi dock låna ut våra rariteter till varandra och överföra önskad media till ett s.k kassettband. En sorts primitiv fil-delning, för att ni som är födda efter 1990 ska kunna göra er en bild av det hela. Inte mången hade dock inköpt skivan "Dirt" av det nämnda bandet. Alla hade Nirvanas Nevermind, Metallicas Black album och någon hade Pearl Jams Ten.
När dåtidens rockmusik debaterades bland mopedtrimmarna framhölls mången verk ifrån ovan nämnda album. Jag brukade för min del framhålla att Alices in chains låten "Wounded" var ett verk i samma klass om inte mer än så, i jämförelse med alster från rockgrupperna som nämns ovan. Resopnsen lät vänta på sig, då någon knappt hört dem. Än mindre den låten.

Så kom det sig att jag och min kompis Daniel, som var en ännu sämmre jordgubbsplockare än mig, sina Polska gener till trotts, började att undersöka hans 4år äldre brors skivsamling när denne konstaterats på tillräckligt betryggande avstång. Där hittade jag en skiva med ett rödbrund omslag gestaltandes en individ nedbäddad i lera. Jag kollade som fan efter "wounded" men inte på den heller... Besviken började vi lyssna igenom albumet. Besvikelsen vände dock snabbt. Det lät skitcoolt! Satt och läste de mystiska texterna och ilningar gick genom kroppen på mig när vi kom till sista låten. Låten jag trodde hette wounded, hette would och en kärlek som hållt i sig till den här dagen uppstod.

i3FnQMSD4Zg

Kwon
2009-08-16, 19:12
Alice in Jam och Pearl Chains med Veddie Edder i spetsen var ju de två bästa banden i genren imo förr.

Krampus
2009-08-16, 21:02
Alice in Jam och Pearl Chains med Veddie Edder i spetsen var ju de två bästa banden i genren imo förr.

..och så olika. :) Pearl Jam är ett större musik-under i mina ögon. Men jag kan inte säga att det ena är "bättre" än de andra, då de ej gjorde samma sak. Älskar båda. Det som tilltalar mig med AIC är mörkret och ärligheten. :)

Batman
2009-08-16, 21:08
hmm inte så illa domdär alice in chains, ska nog bli att skaffa några album, intresant historia Krampus.

finns det nått liknande men lite "tyngre, depigare" att rekomendera ?

Kwon
2009-08-16, 21:09
"Would" var en av favoritlåtarna då (och även till viss del nu!)
Väcker minnen till liv!

Krampus
2009-08-16, 21:10
hmm inte så illa domdär alice in chains, ska nog bli att skaffa några album, intresant historia Krampus.

finns det nått liknande men lite "tyngre, depigare" att rekomendera ?

Tyngre från AIC?

Krampus
2009-08-16, 21:47
Tyngre från AIC?

Jag svarar ja på det..Fast att jag tror att du menar ett annat band.

Would är rakt av om att återfalla i missbruk (heroin), något som jag så klart inte fattade 1993.. Låten är skriven av Jerry Cantrell för vännen Andrew Wood (från Mother love bone, som senare blev inte helt okända Pearl Jam..) som dog av en överdos. Layne Staley har sagt att sången handlar om saker som de tänkte på under tiden de skrev den och att den går att aplicera på flera olika teman. Men skivan större delen av skivan Dirt handlar just om tungt heroinmissbruk. Staley dog själv senare av en överdos av kokain+heroin, under omständigheter som skulle kunna varit hämtade från någon av deras låtar. Samma dag som Kurt Cobain förresten. Två saker som är ganska kusliga.

Them Bones är en rätt hård låt från Dirt. Så här säger Jerry Cantrell om den:
"I was just thinking about mortality, that one of these days we'll end up a pile of bones. It's a thought for every human being, whether you believe in an after-life or that when we die, that's it. The thought that all the beautiful things and knowledge and experiences you've been through just end when you end scares me, the thought that when you close your eyes for good, it's gone forever.
Vid tiden jag först hittade AIC så förstod jag inte så mycket om sådana saker. Återupptäckte gruppen när jag var 20 bast och då gick texterna rakt in i hjärtat och satte sig för evigt. Texter från tex Metallica var för mig en aning svullstiga när jag först kom i kontakt med dem. AIC´s texter är ärliga men ändå ofta med en mycket bra poetisk ådra. Inte tonårsproblem och förvirring som hos tex Nirvana, något man tyckte om och kände igen sig i mer pre-20bast. Jag gjorde en tavla med ett qoute från låten would i år faktiskt:
http://i151.photobucket.com/albums/s140/Krampus1979/Would.jpg
Den säljer jag nog aldrig.

Men åter till Them Bones:

A0p2W_C9--Q

Krampus
2009-08-16, 21:51
Hann inte att editera texten till den:

I believe them bones are me
Some say were born into the grave
I feel so alone, gonna end up a
Big ole pile a them bones

Dust rise right on over my time
Empty fossil of the new scene
I feel so alone, gonna wind up a
Big ole pile a them bones

Toll due bad dream come true
I lie dead gone under red sky
I feel so alone, gonna end up a
Big ole pile a them bones

vicarious
2009-08-16, 21:55
Fyfan vad grymt, måste lyssna! Men som sagt, AIC är inte samma sak utan Layne.

Would håller jag med om är riktigt bra, blir dock lite ledsen att ingen nämnt Nutshell än. Förmodligen en av de bästa låtarna som någonsin har gjorts.

Osten80
2009-08-16, 22:03
Trevlig läsning, Krampus. Jag blev inte så lite nostalgisk när jag läste om moppeslyngel-tiden med flanellskjorta och håret bakom öronen, även om jag till största delen var Nirvana-fan :) Grungen kommer alltid ha en jävligt trevlig, och välförtjänt plats i mitt hjärta.
Det är roligt med folk som verkligen på riktigt, uppskattar, och sätter sig in i musik. Det kräver ju att det faktiskt finns något att analysera, och det kriteriet fyller ju AIC med råge.
Citatet du har på tavlan går rakt in i själen på mig, och sätter man det i relation till Stayles' liv, blir det också ganska obehagligt.

Krampus
2009-08-16, 22:19
Det här var bättre än jag trodde att det skulle bli utan Staley, men jag måste tyvärr säga att det inte klickade riktigt för mig, men det kanske behövs ett par lyssningar.

Njae, jag tycker inte att de är så svåra. Det är därför jag blev lätt lyrisk direkt.Det är ju inte på kartan i närheten av vad som krävs för att lyssna in sig på ett Meshuggah album.:D Eller Tool för den delen.
Trevlig läsning, Krampus. Jag blev inte så lite nostalgisk när jag läste om moppeslyngel-tiden med flanellskjorta och håret bakom öronen, även om jag till största delen var Nirvana-fan :) Grungen kommer alltid ha en jävligt trevlig, och välförtjänt plats i mitt hjärta.
Det är roligt med folk som verkligen på riktigt, uppskattar, och sätter sig in i musik. Det kräver ju att det faktiskt finns något att analysera, och det kriteriet fyller ju AIC med råge.
Citatet du har på tavlan går rakt in i själen på mig, och sätter man det i relation till Stayles' liv, blir det också ganska obehagligt.
Speciellt glad blir jag över att du gillar tavlan! Den är bara stor som ett vykort. Ett jävla pill med detaljerna, men det är så jag gillar det. Layne Staley har en av de bästa och mest egna rösterna i rockhistorien. Med Jerry Cantrells texter är han odödlig.

Här är en låt som Layne skrev själv. Hans texter (det var väll kanske bara ca 10% av deras låtar som han skrev) var lite enklare, men mycket bra de också.
För att återknyta till Batmans fråga tidigare så passar den här in riktigt bra: Angry chair, också från Dirt. Snott från Wiki: "The song was one of the few written entirely by vocalist Layne Staley for the band. In the liner notes of 1999's Music Bank box set collection, guitarist Jerry Cantrell said of the song:

Such a brilliant song. I'm very proud of Layne for writing it. When I've stepped up vocally in the past he's been so supportive, and here was a fine example of him stepping up with the guitar and writing a masterpiece."

uIcktqU946g

Sitting on an angry chair
Angry walls that steal the air
Stomach hurts and I dont care

What do I see across the way
See myself molded in clay
Stares at me, yeah Im afraid
Changing the shape of his face

Candles red I have a pair
Shadows dancing everywhere
Burning on the angry chair

Little boy made a mistake
Pink cloud has now turned to gray
All that I want is to play
Get on your knees, time to pray, boy

I dont mind, yeah
I dont mind, i-i-i
I dont mind, yeah,
I dont mind, i-i-i
Lost my mind, yeah
But I dont mind, i-i-i
Cant find it anywhere
I dont mind

Corporate prison, we stay
Im a dull boy, work all da y
So Im strung out anyway

Loneliness is not a phase
Field of pain is where I graze
Serenity is far away

Saw my reflection and cried
So little hope that I died
Feed me your lies, open wide
Weight of my heart, not the size

Pink cloud has now turned to gray
All that I want is to play
Get on your knees time to pray

stevebc
2009-08-16, 22:29
Basgången i Would är verkligen helt jävla underbar. Det var den första låten som väckte mitt intresse. Synd att AIC inte fick lika mycket utrymme som t ex Nirvana och Pearl Jam (ett av mina allra största favoritband, som jag även tycker hamnade i skymundan av Nirvana, ledsamt nog).

Krampus
2009-08-16, 22:30
Fyfan vad grymt, måste lyssna! Men som sagt, AIC är inte samma sak utan Layne.

Would håller jag med om är riktigt bra, blir dock lite ledsen att ingen nämnt Nutshell än. Förmodligen en av de bästa låtarna som någonsin har gjorts.

Jodå. Jar of Flies är hur bra som helst. Ett exempel på saker som inte alls låter som de som jag postat i tråden hitills. Den visar på vilken stor musiker Jerry Cantrell är. Här är unplugged-versionen av Angry chair. Ruggigt tight!
1fNcq0JoEY4

..och Nutshell får vi ju spela då också. Oroligt bra tung text. Kanske den bästa de gjorde.
3px0m1Y9Tuc
We chase misprinted lies
We face the path of time
And yet I fight
And yet I fight
This battle all alone
No one to cry to
No place to call home

Oooh...oooh...
Oooh...oooh...

My gift of self is raped
My privacy is raked
And yet I find
And yet I find
Repeating in my head
If I cant be my own
Id feel better dead..

Osten80
2009-08-16, 22:36
Njae, jag tycker inte att de är så svåra. Det är därför jag blev lätt lyrisk direkt.Det är ju inte på kartan i närheten av vad som krävs för att lyssna in sig på ett Meshuggah album.:D Eller Tool för den delen.


Nej, svårsmält är det ju inte. Däremot behöver jag ofta precis rätt sinnesstämning för att den grå degklumpen ska tända till på något jag hör för första gången. Jag vet inte hur många gånger jag har hört någonting som inte riktigt fastnar, för att en vecka senare, i en helt annan sinnesstämning, verkligen lyssna och inte bara höra. När barriären väl är spräckt sitter det där, och då stannar det också kvar. Det där ögonblicket som du beskriver när du för första gången hör basgången till "Would?", och storsläggan drämmer till i skallen, och allting bara stämmer är ta mig fan magiskt.

Krampus
2009-08-16, 22:41
Basgången i Would är verkligen helt jävla underbar. Det var den första låten som väckte mitt intresse. Synd att AIC inte fick lika mycket utrymme som t ex Nirvana och Pearl Jam (ett av mina allra största favoritband, som jag även tycker hamnade i skymundan av Nirvana, ledsamt nog).

Jag har skrivit det här förut, men jag tycker inte att Nirva var grunge. De blev det främsta namnet att representera musikstilen, mest för att de kom från Seattle och kände folk ifrån de andra banden. Nirvana för mig är post-punk. Först på In utero kom några få grejor som var åt grungehållet.

Krampus
2009-08-16, 22:56
Nej, svårsmält är det ju inte. Däremot behöver jag ofta precis rätt sinnesstämning för att den grå degklumpen ska tända till på något jag hör för första gången. Jag vet inte hur många gånger jag har hört någonting som inte riktigt fastnar, för att en vecka senare, i en helt annan sinnesstämning, verkligen lyssna och inte bara höra. När barriären väl är spräckt sitter det där, och då stannar det också kvar. Det där ögonblicket som du beskriver när du för första gången hör basgången till "Would?", och storsläggan drämmer till i skallen, och allting bara stämmer är ta mig fan magiskt.

Jag har kört de två nya låtarna ett 20-tal ggr på jobbet och ljudet har inte varit optimalt för att tala kolospråk. Imorgon när jag är ledig blir det premiär i mitt surround hemma och när skivan kommer blir det hörlurar som satan kan jag be att få medela. :) Men det funkade trotts den povra ljudkvalitéen direkt för mig ändå. Som elektrisitet framifrån genom bröstet och ut i ryggraden. Lite pga igenkänning så klart, men psyket belönades också då jag efter ett par sek insåg att det inte skulle var ngt vi-behöver-pengar-försök och att det funkade som fan med nya sångaren. Kraftfullare moment har väll uppståt i premiärlyssnar historien för mig, men man har nog blivit lite äldre, mindre obstinat och även om de faktorer som krävs för att uppfylla känslan av coolhet ifrån musik nog är färre idag så hade jag inte tummat på dem när det kommer till Alice in chains.

Krampus
2009-08-16, 23:05
Hittade en tredje ny låt! Beskriv första mötet med den här Osten!
1EQniTgo630

stevebc
2009-08-16, 23:25
Jag har skrivit det här förut, men jag tycker inte att Nirva var grunge. De blev det främsta namnet att representera musikstilen, mest för att de kom från Seattle och kände folk ifrån de andra banden. Nirvana för mig är post-punk. Först på In utero kom några få grejor som var åt grungehållet.Okej, jag är inte alls insatt i genren, utan det jag hört är i princip de kända banden - AIC, Nirvana, Pearl Jam, Stone Temple Pilots samt "kvasi-grunge" som Soundgarden, Smashing Pumpkins och dylikt som egentligen (som du säger) mer har tiden och regionen gemensamt än musiken i sig.

Krampus
2009-08-16, 23:33
Okej, jag är inte alls insatt i genren, utan det jag hört är i princip de kända banden - AIC, Nirvana, Pearl Jam, Stone Temple Pilots samt "kvasi-grunge" som Soundgarden, Smashing Pumpkins och dylikt som egentligen (som du säger) mer har tiden och regionen gemensamt än musiken i sig.

Det är ju egentligen inte så viktigt. Jag ringaktar inte Nirvana, tvärtom. Spelade (nja, nåväl, försökte..) av deras låtar med mitt band när jag var kring 16år. Ett lite mindre band som bör nämnas är Screaming trees. Mark Lanegan, som senare gjort låtar med bla Queens of the stoneage har en jävligt cool röst!

C.E.J.
2009-08-16, 23:45
Året var 1993 och jag var 14år när jag på den lokala fridtidsgården hörde ett par år äldre lokala förmågor spela en cover på en Alice in chains-låt som som jag trodde hette "wounded"...

En annan upptäckte dem genom GTA:SA :D

Låten i OP var bra iaf.

Biceps
2009-08-16, 23:45
Äg! Alice In Chains e ett av mina absoluta favoritband.

Blir ju inte samma sak utan Layne men jag ska ge skivan en chans.

muddler
2009-08-17, 00:21
Åh fyfan jaaa! Underbar tråd krampe my man!

Osten80
2009-08-17, 12:40
Hittade en tredje ny låt! Beskriv första mötet med den här Osten!


Nja, det är ju inte dåligt, men det funkar nog faktiskt inte för mig utan Staley's röst.
I vilket fall som helst, så är det AIC-maraton hemma hos mig idag.

Krampus
2009-08-17, 17:51
Åh fyfan jaaa! Underbar tråd krampe my man!

;)

Krampus
2009-08-21, 09:46
"Videoklippet inte längre tillgängligt pga blabla."
Så jag postar Check my brain igen:
hLkCdGQU3lU

rooz
2009-08-21, 09:50
GÖTTANS, nu ska jag bidra till kulturlivet på gymmet med alice in chains:hbang:

nelson24
2009-08-21, 13:36
Alice är mitt absoluta favvoband och det glädjer mig att de släpper en ny skiva. Det kommer givetivs inte bli samma sak utan Layne, som enligt mig hade världens bästa röst, men Duwall har rätt bra pipa han med.

Layne lät dessutom galet bra live och det grämer mig att jag inte fick tillfälle att se dem. Lyssna på Junkhead från filmen Singles release party *gåshud*

p9GAEFTeWko

Krampus
2009-08-21, 13:43
Jag är själv riktigt imponerad av Duvall. Hans grej är liknande Layne Staleys, men den är ändå egen. Han är ju ingen nybörjare direkt heller när man läser om honom. Kände inte till honom innan AIC dock.

nelson24
2009-08-21, 13:48
..och för er som nu upptäcker och gillar Alice in Chains så bör ni kolla upp Mad Season. Förvisso inte lika mycket "metal" som AiC men med underbara Layne på sång.

Ryu-iQDI8oU

Krampus
2009-08-22, 21:24
Folk har alltid sagt åt mig att lyssna på Mad Season. Det där lät coolt som fan!

Kwon
2009-08-22, 21:28
Ett av mina favoritband/låtar!
CG8TmjrHq20

Krampus
2009-08-22, 21:35
Powermetal är inte riktigt min grej, men satan vad han har drag i pipan! Dwarfade Iron Maiden Bruce rejält.

Kwon
2009-08-22, 21:40
Ja han sjöng bra på sin tid.

Kwon
2009-08-22, 21:45
Agent Steel måste du se Krampe! Inte lika hög klass men kul o intressant sätt att sjunga på sin tid.
EHRDbuhAgHA

Krampus
2009-08-22, 21:53
Agent Steel måste du se Krampe! Inte lika hög klass men kul o intressant sätt att sjunga på sin tid.


Någon tog det iaf vidare 2009!
sf6W3RY4W5k

Kwon
2009-08-22, 21:55
lol

Krampus
2009-08-24, 16:32
..och för er som nu upptäcker och gillar Alice in Chains så bör ni kolla upp Mad Season. Förvisso inte lika mycket "metal" som AiC men med underbara Layne på sång.


Har lyssnat på hela Above-plattan nu.
Som ett The doors och Pink Floyd-inspirerat AIC-light i en sämmre studio. Skitbra med andra ord, även om jag skulle föredra ett bättre ljud. Kör några låtar igen nu. :)

Osten80
2009-08-25, 09:54
..och för er som nu upptäcker och gillar Alice in Chains så bör ni kolla upp Mad Season. Förvisso inte lika mycket "metal" som AiC men med underbara Layne på sång.


Nu snackar vi. Tack för det tipset, jag hade aldrig ens hört talas om dem.

Krampus
2009-10-20, 14:22
Mja, nu har jag lyssnat igenom hela ett par ggr och det höll inte riktigt hela vägen. Måste lyssna ett par veckor till. Albumet får nu en stark 3:a iaf.

hultman
2009-10-20, 14:34
Nutshell är en av de bästa låtarna någonsin. Ska bli intressant att se hur musiken blir utan Layne.

Mimix
2009-10-20, 14:38
Lovely!!
Hade jag helt missat, tack.

[PiratarSigBumsIkon]

vicarious
2009-10-20, 14:44
nutshell är en av de bästa låtarna någonsin. ska bli intressant att se hur musiken blir utan layne.

+10000

Krampus
2009-10-20, 14:44
Nutshell är en av de bästa låtarna någonsin. Ska bli intressant att se hur musiken blir utan Layne.

Var det du som ville att jag skulle recensera Tools - LA Municipal Court för länge sedan?

Krampus
2009-10-20, 14:45
Albumet finns på Spotify. :)

vicarious
2009-10-20, 14:46
Oj, är det bara jag som tycker att gitarren i Your Decision låter nästan exakt som i Nutshell? I början iaf.. väldigt likt!

newb123
2009-10-20, 15:12
Det är bra skit! Nu ska jag börja lyssna mer på grunge. Passar mig utmärkt eftersom jag bodde i Seattle i 8 mån för ett decennium sedan.

Krampus
2009-10-20, 15:17
Oj, är det bara jag som tycker att gitarren i Your Decision låter nästan exakt som i Nutshell? I början iaf.. väldigt likt!

Ganska likt. :)

newb123
2009-10-20, 16:00
Jaha! Har snabblyssnat igenom albumet nu men associerade till Donovan - Hurdy Gurdy Man av nån anledning (det är ju inte alls samma sak). Men vill lyssna på musik med liknande sound/känsla som den låten. Har tyvärr ingen aning om vad det skulle vara. Krampus, du som verkar vara bevandrad i den lite högre estetiska sfären, har du nån aning? :)

Mimix
2009-10-20, 16:05
Diet + alkoholembargo...
...På solig balkong med Alice In Chains i lurarna kändes inte helt naturligt utan minst sagt Hard Core.

Krampus
2009-10-20, 16:07
Jaha! Har snabblyssnat igenom albumet nu men associerade till Donovan - Hurdy Gurdy Man av nån anledning (det är ju inte alls samma sak). Men vill lyssna på musik med liknande sound/känsla som den låten. Har tyvärr ingen aning om vad det skulle vara. Krampus, du som verkar vara bevandrad i den lite högre estetiska sfären, har du nån aning? :)

Vad tror du om den här? http://www.youtube.com/watch?v=DbsDtvB-0zI

newb123
2009-10-20, 16:12
Vad tror du om den här? http://www.youtube.com/watch?v=DbsDtvB-0zI

Hah, ja den är helt ok!