handdator

Visa fullständig version : Alumasoppa


sipowitz
2003-08-26, 11:56
Brukar köpa tidningen aluma (säljs av hemlösa i malmö/lund ute på stan).. för några månader sen hittade jag ett schysst recept...

Tar en stund att göra, och förbered med _många_ kastruller... för det är trots allt 40 portioner... d.v.s. gör nu så har du käk till fikan i två månader ;-)

Jag tyckte 2 kg smör (även om det som sagt är en _stor_ portion) verkade lite absurt mycket... testa att köra med 1 kg istället, fungerade finfint... i med _mycket_ kyckling också så blir det mer mattigt, jag är själv ingen soppfantast annars. Att det är i linser i är också kanonbra...


Alumasoppa

ca 40 portioner

Lekande lätt lagas en jättesoppa eftersom inget behövs hackas eller fräsas. Saffran ger
lyxkänsla och extra djup och fyllighet i smaken. Godast blir soppan om du lagar den en dag
i förväg. Variera gärna med dina favoritkryddor som kardemumma, hela korianderfrön, färsk
riven ingefära och ett par kryddnejlikor.

1+1 kg smör
3/4 dl spiskummin
1/4 dl gult senapsfrö
5 kanelstänger
1 stor burk (800 g) tomatpuré
1 1/2 dl stark curry
(5 vitlöksklyftor, skivade)
4 dl friterad dansk lök
2 flaskor konc kycklingfond
1 flaska konc grönsaksfond
eller 12-14 buljongtärningar
ca 10 l vatten
2 kg röda linser
1-1 1/2 g saffran
2-3 grillade kycklingar
3 dl grovhackad färsk koriander

Hetta upp ett kilo smör i en stor tjockbottnad kastrull. Vänd ner tomatpuré och curry.
Fräs ytterligare ett par minuter under flitig omrörning. Blanda ner alla ingredienser utom
kyckling, koriander och resten av smöret. Koka upp. Låt puttra i ca 30-50 minuter tills
linserna mjuknat ordentligt. Rör om ofta så att det inte bränner fast i botten. Späd efter
behov. Riv kycklingen i munsbitar och blanda ner dem med koriandern. Låt puttra i
ytterligare 10 minuter. Rör ner det rumsvarma smöret klickvis. Smaka av med kajennpeppar
och salt. Om du ska spara soppan i kyl till dagen efter är det bra att först ställa grytan
i kallt vatttenbad eller att dela upp det i mindre kärl så att det svalnar snabbt.