handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att dela upp muskler.


Mac88
2009-08-15, 13:53
Tjenare. Har hört av några polare att man helst inte ska köra stora muskelgrupper tillsammans, det tar stor energi och man presterar inte lika bra.

Jag undrar om ni på Kolozzeum kunde hjälpa mig dela upp. Vilka muskler som kan tränas med varann.

Är väldigt tacksam för de som har lust att hjälpa.

Mvh

Marcus

Jockefoten
2009-08-15, 14:10
Denna är popis:

Axlar, bröst, triceps
Ben, Mage
Rygg, Biceps, Underarmar.

Mac88
2009-08-15, 14:17
Tack :)

JohnRick
2009-08-15, 17:18
Klart du kan köra stora muskelgrupper i ett svep. Helkroppspass - ever 'eard of it?

Arf Pingvin
2009-08-15, 17:20
Överkropp/underkropp.

Mac88
2009-08-15, 17:25
Klart du kan köra stora muskelgrupper i ett svep. Helkroppspass - ever 'eard of it?

Som jag skrev innan. "det tar stor energi och man presterar inte lika bra."

Kör man helkropps pass tvivlar jag på att man bygger lika bra som när man delar upp

Hejnomax
2009-08-15, 17:41
Är du nybörjare så kör helkroppspass! Det är jag helt inne på också. Du presterar bättre om du delar upp veckans tex 15 rygg-set på 3-4 pass. Då har du vilat upp muskeln inför ansträngningen och får träna den när den är full med energi.

Dessutom behöver du frekvensen som nybörjare för att bana in nya rörelsemönster. Det är också en fördel att du till högre grad kan hålla dig till dom övningar du tycker är mest effektiva och roliga. Ska du pumpa armar ett helt pass slutar det ofta med någon tveksam övning som praktiskt sett är slöseri med tid.

Ett annat plus är att du får köra din favorit muskelgrupp fler gånger i veckan! Jag tycker man sköter kost och vila bättre om man vet att man tränat t ex axlar(om nu det är din prioritering) dagen innan.

Hur du än väljer så lycka till =)

JohnRick
2009-08-15, 17:44
Som jag skrev innan. "det tar stor energi och man presterar inte lika bra."

Kör man helkropps pass tvivlar jag på att man bygger lika bra som när man delar upp

Då tvivlar du inte rätt. Fråga runt lite på det här stället så ser du ett bra antal som med framgång kör helkroppspass. Givetvis modifierar man volymen på respektive pass eftersom man tenderar att stimulera varje muskelgrupp oftare med helkroppspass (i.e - högre frekvens). Intensiteten kan dock vara hyfsat konstant. Kolla gärna upp HST också när du är igång.