handdator

Visa fullständig version : Prestationshöjare eller kaffe?


Sweet Rage
2009-08-15, 00:20
Om jag vill bli piggare innan träning och orka mer efter en lång arbetsdag på lager. Vilket är bäst?

Dricka en xtremt stark kopp kaffe eller något prestationshöjande piller/pulver?

Jag har vart lite sugen på prestations höjare men är osäker på hur dom kommer påverka kroppen i långa loppet.

Dvs om jag ex skulle äta något uppiggande och fettförbrännande som ska öka insulinkänslighet osv. om jag skulle sluta med det anpassar kroppen verkligen tillbaka sig då? Eller kommer jag bli trött och gå upp i vikt för att kroppen blvit van?

Dessutom vill jag inte ha något med något efedrin i, då det kan orsaka enligt wikipedia:

Efedrin kan ha en psykostimulerande effekt på liknande sätt som amfetamin, och enskilda patienter som använt sig av efedrin mot astma har upplevt det som en besvärande biverkan. Patienterna kan inte sova, får nervryckningar, har tendenser att tala för mycket och är skakiga i händerna

I Sverige klassas efedrin som ett dopingpreparat vid tävling, som vid dopingtest ger upp till två års avstängning vid ett positivt dopingtest.


Och man undrar ju när man läser endel produkt namn och att det innehåller koffein m.m och andra uppiggande substanser?

Vad tycker ni kaffe eller prestations höjare?

kaysim
2009-08-15, 00:23
Om jag vill bli piggare innan träning och orka mer efter en lång arbetsdag på lager. Vilket är bäst?

Dricka en xtremt stark kopp kaffe eller något prestationshöjande piller/pulver?

Jag har vart lite sugen på prestations höjare men är osäker på hur dom kommer påverka kroppen i långa loppet.

Dvs om jag ex skulle äta något uppiggande och fettförbrännande som ska öka insulinkänslighet osv. om jag skulle sluta med det anpassar kroppen verkligen tillbaka sig då? Eller kommer jag bli trött och gå upp i vikt för att kroppen blvit van?

Dessutom vill jag inte ha något med något efedrin i, då det kan orsaka enligt wikipedia:

Efedrin kan ha en psykostimulerande effekt på liknande sätt som amfetamin, och enskilda patienter som använt sig av efedrin mot astma har upplevt det som en besvärande biverkan. Patienterna kan inte sova, får nervryckningar, har tendenser att tala för mycket och är skakiga i händerna

I Sverige klassas efedrin som ett dopingpreparat vid tävling, som vid dopingtest ger upp till två års avstängning vid ett positivt dopingtest.


Och man undrar ju när man läser endel produkt namn och att det innehåller koffein m.m och andra uppiggande substanser?

Vad tycker ni kaffe eller prestations höjare?

Rage har jag precis börjat med. Jag tycker att det funkar bra då man blir lite piggare samt "taggad" då det sticker lite i huden:) Bra att ta innan gymmet när man är lite trött efter en dag på jobbet t ex!

Sweet Rage
2009-08-15, 00:26
Vet du va det innehåller har även hört ragex2 ska vara bra men vill inte pumpa i kroppen för mycke olika ämnen, koffein e en sak men som sagt man vet inte riktigt vad allt innehåller? Det är där osäkerheten ligger på prestations höjare

kaysim
2009-08-15, 00:28
Vet du va det innehåller har även hört ragex2 ska vara bra men vill inte pumpa i kroppen för mycke olika ämnen, koffein e en sak men som sagt man vet inte riktigt vad allt innehåller? Det är där osäkerheten ligger på prestations höjare

Det är ju bara att läsa innehållsförteckningen! Finns en tråd om Rage där det står vad det innehåller.

kaysim
2009-08-15, 00:31
Annars kan du ju köpa kreatin och testa! Inget direkt upp-piggande, men viss förbättring i uthållighet/styrka osv kan du säkert få om du testar kreatin.

kaysim
2009-08-15, 00:32
Annars kan du ju köpa kreatin och testa! Inget direkt upp-piggande, men viss förbättring i uthållighet/styrka osv kan du säkert få om du testar kreatin

( t ex rage innehåller ju även kreatin)

King Grub
2009-08-15, 09:36
Kaffe har ingen, eller mycket liten, prestationshöjande effekt. Går inte att jämföra med samma mängd koffein i fri form.

-Englund
2009-08-15, 12:22
Koffeintabletter har jag svårt att märka någon effekt av när jag tränar, men en stor kopp kaffe, det känner jag av i alla fall, pacebo eller ej, det fungerar för mig:)

(Ungefär samma mängd koffein i kaffet jag dricker som i supplementeringen av koffeintabletter oftast)

Sweet Rage
2009-08-15, 20:20
Jo fast när jag dricker kaffe kan skeden nästan stå rakt av sig själv haha *screwy*

dessutom dricker jag bara kaffe om jag är väldigt trött kanske placebo vem vet men det betyder ju att jag inte e härdad som andra som dricker 20 koppar om dagen

C.E.J.
2009-08-15, 20:29
Kaffe har ingen, eller mycket liten, prestationshöjande effekt. Går inte att jämföra med samma mängd koffein i fri form.

Är det en fråga om mängd koffein, eller något annat?

Sebbe_H
2009-08-16, 00:58
Är det en fråga om mängd koffein, eller något annat?

Läste du inte? "Går inte att jämföra med samma mängd koffein i fri form"

Danny Devito
2009-08-16, 07:50
Är det en fråga om mängd koffein, eller något annat?

Eddie Vedder berättade för mig att det finns teorier om att det kan finnas ämnen i kaffebönorna som kan vara prestationssänkande, och därmed "slå ut" koffeinets prestationshöjande effekt.

Eddie Vedder
2009-08-16, 08:16
Är det en fråga om mängd koffein, eller något annat?

Eddie Vedder berättade för mig att det finns teorier om att det kan finnas ämnen i kaffebönorna som kan vara prestationssänkande, och därmed "slå ut" koffeinets prestationshöjande effekt.

Ja teorin är att kaffet som ju innehåller så enormt mycket olika bioaktiva ämnen även kan tänkas innehålla ämnen som agerar antagonist mot koffeinet. Koffein är ETT ämne och isolerat har det en ergogen effekt.

Koffeinet i sig fungerar likadant i kaffet men man tror alltså att andra ämnen i kaffe har motsatt effekt.

phrack
2009-08-16, 09:09
Väldigt intressant, tack så mycket Eddie!

MasterC
2009-09-15, 14:43
1 koffein tablett motsvarar ca en halv kopp kaffe (liten kopp), så om man ska känna någon effekt så ska man ta iallafall 3 stycken. Fast som sagt beror ju på hur mycket man väger osv.

Kischen
2009-09-15, 14:57
1 koffein tablett motsvarar ca en halv kopp kaffe (liten kopp), så om man ska känna någon effekt så ska man ta iallafall 3 stycken. Fast som sagt beror ju på hur mycket man väger osv.

Nu finns det iofs olika koffeintabletter och olika starkt kaffe..

fenyletylamin
2009-09-15, 15:42
Jag och många andra upplever att man blir piggare av kaffe. Dricker du kaffe innan träning kommer du antagligen ha högre fokus, spelar ingen roll vad alla studier säger (det har jag iaf)

Kallingen
2009-10-19, 17:19
Ett litet intressant inlägg i denna diskussion om kaffe.
När jag gick på gymnasiet så gjorde jag och en kompis ett specialarbete om mängden koffein i drycker, då främst kaffe och redbull.

Vi extraherade helt enkelt koffeinet ur starkt pulverkaffe (1,5ggr x kaffe av rek. på förpackningen) och tog samma mängd (1dl) kaffe som redbull. Eftersom denna mätningen inte strävade efter att få reda på exakt hur mycket koffein de fanns i varje dryck så nöjde vi oss med att få fram ett förhållande av mängderna istället. Hur som helst, så innehöll kaffet 1,2:1 (ex 120mg i kaffet och 100mg i redbull per 1dl) mer koffein än redbull. Sedan dess har jag varit mycket skeptisk till redbull och hyllat kaffe i många scenarion. :)

Då denna lab. genomfördes på gymnasienivå, men i en teknik-klass med kemiinriktning så kan den väl klassas något högre än alla hemma-experiment.