handdator

Visa fullständig version : Höna


sipowitz
2003-08-26, 10:45
Tjo

Brukar äta mycket kyckling, men tänkte skulle variera lite... hittade hel höna för 10kr/kg i affären, så köpte en..

Enligt näringstabeller och dylikt så har hönköttet i stort sett samma näringsinnehåll som kyckling, något högre fett - men vem bryr sig?

Är det kokning som gäller eller någon som råkar ha ett tips på vad man kan göra med den (förutom att spela boll med den...)

King Grub
2003-08-26, 11:16
De gånger jag äter höna blir det kokt. Kokspadet kan man ta vara på och göra soppa med hönskött och lite allt möjligt i.

Den här är smaskig:

http://www.prenet.se/show_recept.php?rec_id=54&input=1

sipowitz
2003-08-26, 11:30
As always, big thanks to tha grub =)

Kalla mig matnybörjare men... om man har en hel höna, och i receptet ska det vara hönsbröst, kanske enklast att först slänga i en höna och koka upp den och sen plocka av kötet och göra själva rätten eller?

Jag brukar göra så med kycklingfileer när jag ska woka t.e.x.... först koka den och sen woka, okej, kanske lite kaka på kaka, men då har man ju gjort vad man kan mot diverse sjukdommar (d.vs. att man först skär i kycklingfileerna/kycklingen/hönan när den redan kokats...mindre risk för spridning på skärbrädan)

King Grub
2003-08-26, 11:49
Originally posted by sipowitz
As always, big thanks to tha grub =)

Kalla mig matnybörjare men... om man har en hel höna, och i receptet ska det vara hönsbröst, kanske enklast att först slänga i en höna och koka upp den och sen plocka av kötet och göra själva rätten eller?

Jag brukar göra så med kycklingfileer när jag ska woka t.e.x.... först koka den och sen woka, okej, kanske lite kaka på kaka, men då har man ju gjort vad man kan mot diverse sjukdommar (d.vs. att man först skär i kycklingfileerna/kycklingen/hönan när den redan kokats...mindre risk för spridning på skärbrädan)

Javisst, koka hela fjäderfäet på en gång.

sipowitz
2003-08-26, 11:52
Ja ner i grytan ska den muuhhahahah :-)

Grub förresten, du verkar sitta på en väldigt massa fakta...är det empirisk kunskap du samlat på dig längs med åren eller pluggar/forskar du näringslära?

King Grub
2003-08-26, 11:55
Originally posted by sipowitz
Ja ner i grytan ska den muuhhahahah :-)

Grub förresten, du verkar sitta på en väldigt massa fakta...är det empirisk kunskap du samlat på dig längs med åren eller pluggar/forskar du näringslära?

Mest det första, men jag har läst medicinsk nutrition på KI för en del år sedan.