handdator

Visa fullständig version : En nybörjare som söker tips och råd!


zillan
2009-08-14, 19:14
Hejsan alla. Jag har precis börjat på gymet och kan nog behöva lite tips och råd osv. Jag har läst runt i olika trådar om schema osv.

Jag väger ca 107-108kg, är ungefär 190cm, 21 år gamal och jag är mycket bred och har en kraftig benstomme. Mitt mål med detta är väl egentligen att bli så massiv som möjligt, få så stora muskler som möjligt utan att använda några illegala preparat! natural bodybuilding för mitt eget nöje (inga tävlingar osv). Det kanske känns lite långsökt nu när jag precis börjat träna men det är mitt mål i framtiden som sagt.

Jag har aldrig gymmat förr så jag vet knappt vad saker och ting heter. Något schema har jag inte heller. Har börjat jogga lite smått men min kondition är verkligen usel.

Käkar mycket grönsaker, en del kött, ägg, filmjölk, frukt och grovt bröd. Har aldrig varit speciellt förtjust i varken kakor eller godis/snacks eller läsk och sådant så att jag dricker nästintill bara vatten.

Det var lite om mig, nu är frågan hur ska jag göra för att nå mina mål? Som sagt jag har noll koll på både schema och hur ofta man ska köra kondition? hur ofta man ska gymma? osv. :(

young_george
2009-08-14, 19:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

dojjan
2009-08-14, 19:29
Det är viktigt att ha mål! Även om det är långt fram i tiden har du ändå ett slutgiltigt mål, på vägen sätter du sen upp delmål som du bockar av efter hand. Schemat som redan är länkat är bra för nybörjare, det finns dock studier som tyder på att 1 set är tillräckligt för nybörjare, det gör du som du vill. Fråga någon erfaren på ditt gym om tekniktips och ös inte på allt för mycket vikt i början. Senor, leder etc. måste få tid att vänja sig vid hög belastning.

zillan
2009-08-14, 20:11
Det är viktigt att ha mål! Även om det är långt fram i tiden har du ändå ett slutgiltigt mål, på vägen sätter du sen upp delmål som du bockar av efter hand. Schemat som redan är länkat är bra för nybörjare, det finns dock studier som tyder på att 1 set är tillräckligt för nybörjare, det gör du som du vill. Fråga någon erfaren på ditt gym om tekniktips och ös inte på allt för mycket vikt i början. Senor, leder etc. måste få tid att vänja sig vid hög belastning.


Jag har hört (från andra forum samt vänner och dylikt) att om man vill bli massiv/stor ska man köra mindre reps med tyngre vikter. Är detta något som jag ska tänka på nu i början eller är det bara att köra som vanligt såsom schemat här visar?. Hur ofta ska man träna kondition? jag är ganska mullig, början på tjock faktiskt då det var 5 år sedan jag tränade någon sport och som sagt, jag vill ju verkligen inte bli en spinkig typ som ändå har muskler utan en massiv typ med stora muskler. Jag har även hört från andra håll att man ska inte köra kondition på sina gymdagar och vissa säger att man ska bara träna styrka på sommaren och sen köra kondition på vintern eller tvärtom. Ni förstår säkert att man lätt blir lite förvirrad när alla säger olika :smash: hehe

kjell33
2009-08-14, 20:19
Det viktigaste i början är naturligtvis att bli vän med övningarna och gradvis skaffa sig rutin på att gå till gymet och samtidigt äta rätt. Min åsikt är ju att det är viktigare att skaffa sig träningsmängd innan du börjar lasta på tunga vikter.

Giljotinen
2009-08-14, 22:20
Du har ungefär samma mål som mig, skoj :)

Kör på, testa olika övningar och upplägg så kommer du med tiden märka vad som passar just dig. Det är svårt att veta vad som fungerar bäst för en själv när allt är så pass individuellt. Personligen gjorde jag misstaget det första året att inte lyssna alls på min kropp. Nu under det senaste året har jag lärt mig vad som tycks fungera bäst för mig, och det är variation med främst tunga basövningar. Basövningar är att rekommendera då de i regel levererar en större muskelfiberstimulans än isolationsövningar som maskiner.
Se till att lära in alla övningar så du känner dig säker i ditt utövande innan du börjar lassa på med tunga vikter, för att undvika skador. Detta misstaget gjorde jag också och det har jag straffats för i form av både axel, bröst och benhinneskador.

När du ser resultat blir du förmodligen mer motiverad, och kommer därmed förmodligen sätta upp högre mål..

dojjan
2009-08-14, 23:30
Jag har hört (från andra forum samt vänner och dylikt) att om man vill bli massiv/stor ska man köra mindre reps med tyngre vikter. Är detta något som jag ska tänka på nu i början eller är det bara att köra som vanligt såsom schemat här visar?. Hur ofta ska man träna kondition? jag är ganska mullig, början på tjock faktiskt då det var 5 år sedan jag tränade någon sport och som sagt, jag vill ju verkligen inte bli en spinkig typ som ändå har muskler utan en massiv typ med stora muskler. Jag har även hört från andra håll att man ska inte köra kondition på sina gymdagar och vissa säger att man ska bara träna styrka på sommaren och sen köra kondition på vintern eller tvärtom. Ni förstår säkert att man lätt blir lite förvirrad när alla säger olika :smash: hehe

Det är en vanlig myt att få reps ger massa. Det är snarare tvärtom och 9-12 reps är det som bygger mest. Källa: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=786048&postcount=6

Kör som schemat visar, styrka 2 ggr i veckan och kondition 1-2. Ta det lugnt i början och öka vikter/tempo (syftar på konditionsträningen) efterhand som du blir bättre. Det har visat sig att kondition och styrka inte är en bra kombination på samma dagar, vad det egentligen har för betydelse för en svensson vet jag inte men det kan vara skönt att lägga det på olika dagar för att orka med båda. Angående om du vill öka eller minska i vikt så sköter du det med kosten. Vill du minska finns det en utmärkt guide här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) och en här (http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3336323&postcount=8). Lycka till med träningen.

zillan
2009-08-15, 13:07
Jag tackar för alla råd jag fått! Ska försöka få kontakt med gymmets Tränings Rådgivare så att han kan visa mig lite, han har tydligen semester nu sa de. Ajja. Tack ska ni ha iaf !