handdator

Visa fullständig version : Angående Kost


Andy-Pojken
2009-08-14, 17:38
Hejsan!

Min kost ser ut följande: Vanlig husmanskost + Gröt + Proteindrinkar
Eftersom jag är ekonomiskt beroende för att jag är student så blir det oftast att jag gör gröt då jag fortfarande bor hemma som mat. Finns det nåt annat alternativ eller funkar gröt som mat flera ggr om dagen? Funkar gröten i längden när man tränar?

Mvh Andreas

Finska Lejonet
2009-08-14, 20:11
Beror väll på vad det är för gröt, sen så funkar det nog alldeles utmärkt som mellanmål under dagens gång om det nu är nån "bra" gröt. *flex*

Alfred Nobel
2009-08-14, 21:00
Gröt med kanel och mjölk, ett par ägg, ostmackor och en skål grönsaker jämte är en bra måltid. Och kan med fördel ätas flera gånger om dagen.

Giljotinen
2009-08-14, 22:38
Jag slänger i ett par ägg i min gröt (hur äckligt det än låter) för att tillföra lite extra protein, och käkar den som mellanmål. Funkar utmärkt flera gånger om dagen och är väldigt billigt.

Frillan
2009-08-14, 22:39
Gröt är jättenyttigt och kan kompletteras med mycket olika livsmedel. Du kan i princip prova dig fram med vad som helst. Prova dig fram! Finns några gröttrådar uppe också :D

mikaelj
2009-08-15, 00:04
Jag slänger i ett par ägg i min gröt (hur äckligt det än låter) för att tillföra lite extra protein, och käkar den som mellanmål. Funkar utmärkt flera gånger om dagen och är väldigt billigt.

Hur kan någon ens komma på tanken att tycka att det låter äckligt? Supergott, ju!

Särskilt bra passar ägg i mannagrynsgröt, om du inte redan provat det.

Pelle2
2009-08-15, 01:15
Ägg i gröt är ett mästerverk!

Alfred Nobel
2009-08-15, 08:01
Håller med ovanstående talare: Det är fantastiskt gott.

En god krydda när man kokar gröt med ägg är pepparkakskrydda. Inte nog med att konsitensen blir degliknande pga att äggen binder gröten, men det kommer också dofta pepparkaka och bakat i hela köket. Smaken är utan dess like det godaste jag ätit i grötväg. Men då gäller det att du kokar gröten i kastrull.

Så här gör jag:
2dl havregryn, 4½dl vatten, 1 krm salt, 1 tsk pepparkakskrydda.

Koka upp vatten med salt i kastrull och tillsätt sedan havregrynen. Kläck i ett ägg, pepparkakskryddan och låt gröten koka tills att du känner dig nöjd med konsistensen. Jag föredrar då den är tjock, fast och nästan som en deg.

Skivad frukt (äpple & apelsin) är en höjdare till detta!

böllen
2009-08-15, 08:26
Håller med ovanstående talare: Det är fantastiskt gott.

En god krydda när man kokar gröt med ägg är pepparkakskrydda. Inte nog med att konsitensen blir degliknande pga att äggen binder gröten, men det kommer också dofta pepparkaka och bakat i hela köket. Smaken är utan dess like det godaste jag ätit i grötväg. Men då gäller det att du kokar gröten i kastrull.

Så här gör jag:
2dl havregryn, 4½dl vatten, 1 krm salt, 1 tsk pepparkakskrydda.

Koka upp vatten med salt i kastrull och tillsätt sedan havregrynen. Kläck i ett ägg, pepparkakskryddan och låt gröten koka tills att du känner dig nöjd med konsistensen. Jag föredrar då den är tjock, fast och nästan som en deg.

Skivad frukt (äpple & apelsin) är en höjdare till detta!

kör ni då med hela ägget eller bara äggvitan?

isterbuk
2009-08-15, 08:39
Hur kan någon ens komma på tanken att tycka att det låter äckligt? Supergott, ju!

Särskilt bra passar ägg i mannagrynsgröt, om du inte redan provat det.

Det är grymt gott + någon tesked hermesetas :) Blir riktigt god "mannapudding"
Har även testat ha i lite vanilj protein, löste sig lite dåligt (skulle nog tagit det innan ägget) men var fortfarande riktigt gott.

Serverades med kanel och lite äppelmos *popcorn*

Alfred Nobel
2009-08-15, 09:00
kör ni då med hela ägget eller bara äggvitan?

Jag kör hela ägget. Ibland blir det två ägg om jag vill lyxa till det. Men det kan bli för mycket ibland.

Giljotinen
2009-08-15, 13:04
Jag kör havregrynsgröt med kanel och kardemumma och kläcker i 2 ägg. Sen mjölk och jordgubbssylt till det. Skitgott tycker jag.
Ska ta och testa mannagrynsgröt med ägg också :)

Andy-Pojken
2009-08-15, 18:28
Tackar för alla svaren :) Måste man koka gröten när man har i ett ägg? elr nån som har testat att mickra? :)

Eddie Vedder
2009-08-15, 18:31
Tackar för alla svaren :) Måste man koka gröten när man har i ett ägg? elr nån som har testat att mickra? :)

Det går bra att micra.

Smak- och konsistensmässigt föredrar jag att koka i kastrullen eftersom man kan tillsätta lite vatten pö om pö och röra om o.s.v. men det går även i micron.

Men se till att gröten är rejält het och ägget koagulerat.:)

mikaelj
2009-08-15, 18:32
Så här gör jag:
2dl havregryn, 4½dl vatten, 1 krm salt, 1 tsk pepparkakskrydda.

Har du provat att byta ut hälften mot mjölk? Mycket rundare smak & lenare konsistens.

kör ni då med hela ägget eller bara äggvitan?

Enbart gulan när jag gjort det, bidrar mest till smak & konsistens. Vitan blir mest trådig och smakar inget.

böllen
2009-08-15, 22:18
En god krydda när man kokar gröt med ägg är pepparkakskrydda.

förlåt om jag är lite korkad men vilka kryddor är pepparkakskryddorna?:em:


eller finns det färdigt att köpa på kryddhyllan i affären?

Funkar det lika bra med pepparkaksvassle?

mikaelj
2009-08-15, 22:41
eller finns det färdigt att köpa på kryddhyllan i affären?

Färdig påse med "pepparkakskryddor". Annars kan du leta upp ett recept på pepparkakor och norpa kryddorna därifrån.