handdator

Visa fullständig version : Deff + alkohol = ?


Quzham
2009-08-14, 16:50
Tjena kolozzeum :)

Jo jag håller på och deffar*flex* och undrar hur pass dålig är de att man dricker en kväll med sina vänner under deffen? :smash:

Är de dåligt?
På vilket sätt?
Hur mycket förstörs deffen isf?


Tacksam för alla svar och tips om någon har! :cool:

eskiil
2009-08-14, 16:55
Alkohol bryter ner musklerna, vilket aldrig är bra.

Sen beror det ju på hur mycket du dricker med.

Ligger du på kaloriöverskott går du ju ej ned i vikt.

Flexipop
2009-08-14, 17:03
Jag tycker att hela diskussionen om att alkohol förstör en deff är extremt överdriven. Har själv druckit så gott som varje helg och gått ner 20 kg på 5 månader. Det är maten på dagen du dricker och dagen efter du ska hålla koll på. Alltså inga snacks och/eller bakisfrosseri.

tankz
2009-08-14, 17:05
Avstannad proteinsyntes och fettförbränning i 48 timmar, om det är något du inte tycker är farligt under en deff så drick på, låter det dåligt avstå drickandet.

Hint: Precis det en kroppsbyggare INTE vill!

Mr.Sarkastisk
2009-08-14, 17:31
Avstannad proteinsyntes och fettförbränning i 48 timmar, om det är något du inte tycker är farligt under en deff så drick på, låter det dåligt avstå drickandet.

Hint: Precis det en kroppsbyggare INTE vill!

+1 på det.

Det beror ju även på hur många kalorier det är i det man dricker också, dvs. om man inte räknar med det.

Flexipop
2009-08-14, 17:39
Kroppen tar inte upp alla kalorier från alkohol. Vill minnas att det finns studier på det.

Apos78
2009-08-14, 17:46
Kroppen tar inte upp alla kalorier från alkohol. Vill minnas att det finns studier på det.

Kroppen lagrar inte energi på samma sätt från alkohol då den prioriterar att ta hand om dessa först. Däremot sparas på övriga lager i och med detta.

Flexipop
2009-08-14, 17:47
Innan jag blir flamad för att vara en alkoholromantiker så är det självklart bäst att avstå alkohol. Både för muskeluppbyggnad och fettminskning. Men i mitt fall kändes det för tråkigt att avstå helt och hållet. Och det är inte så att du exploderar i vikt om du tar några glas då och då.

Flexipop
2009-08-14, 17:49
Kroppen lagrar inte energi på samma sätt från alkohol då den prioriterar att ta hand om dessa först. Däremot sparas på övriga lager i och med detta.

Vad menar du med det där sista?

enzodiac
2009-08-14, 17:54
han menar kanske att fettförbränningen i övrigt stannar av undertiden kroppen tar hand om alkoholen. En gissning från min sida bara. Skippa alkoholen och drick saft istället !

Apos78
2009-08-14, 18:30
han menar kanske att fettförbränningen i övrigt stannar av undertiden kroppen tar hand om alkoholen. En gissning från min sida bara. Skippa alkoholen och drick saft istället !

så.

Pakanajuhla
2009-08-14, 18:55
Tycker inte att det är någon fara om inte deffen har en deadline, då jag förstod det som att du ändå tänkt dricka alkohol när deffen är klar.

Se det som att du började hela din träningskarriär 2 dagar senare.

Eddie Vedder
2009-08-14, 19:06
Avstannad proteinsyntes och fettförbränning i 48 timmar, om det är något du inte tycker är farligt under en deff så drick på, låter det dåligt avstå drickandet.

Hint: Precis det en kroppsbyggare INTE vill!

Fettförbränning och muselproteinsyntes stängs inte av helt. De nedregleras kraftigt men stängs inte av.

Och 48 timmar kan man aldrig säga, beror ju helt på mängden alkohol och individens oxidationshastighet.

Morty
2009-08-14, 19:52
Riktiga män dricker fullfet mjölk på krogen!

"Åh, du kör white russian?"
"Jojomen! Tre-procentigt föfan!"
Inte kul :<

userfriendly
2009-08-14, 20:17
Precis som någon varit inne på så beror det väl på hur seriös du är med din deff. Ska du tävla så hade jag skitit helt i allt vad alkohol heter, ska du bara komma i bättre form så är väl några öl då och då ingen big deal

Slartibartfast
2009-08-14, 21:16
Såhär skriver Martin Berkhan på sin blogg.

Q: "Social life in London basically revolves around drinking. I have no problem cutting back, but cutting out completely will render me a social leper quickly. I intend to cut back on calories on days I intend to drink in the evening, but I was wondering what should I cut back on? I assumed that I should try to restrict carbs on the days I know I'll be having beer in the evening, but I don't really know what the closest analogue for alcohol calories is. Any suggestions?"


A: I get these type of questions a lot, in the context of dieting, i.e how to do damage control on days where you know you'll be drinking alcohol and eating out.

My rule is simple; go high protein, low everything else on such days, up until the occasion. Think lean meat and veggies, or similar, and then go for the lowest calorie option when eating out. This way you can still be in a calorie deficit, despite liberal alcohol intake.

On an intermittent fasting setup, break the fast with a big meal a bit later in the day and you'll have an even greater calorie sink. Have a meal before going out for drinks/beers/food, and then another one before going to bed. Two high protein meals and one bout of drinks, and you'll still be in a calorie deficit even if you get blasted at the social event.

But stay away from the junk, this is key. It's never the alcohol in itself that cause people to take a step backwards in their fat loss efforts, it's all the shit that tends to go with it - the snacking, the late night hamburger and fries at BK after the club and so forth. As long as you make an effort to stay away from the junk, you'll be golden. In fact, calories from alcohol does not seem to inhibit fat loss, or contribute to weight gain, in a way that can be predicted from the added calories alone (and there are studies to support this). However, it does loosen up inhibitions and weakens willpower enough for some people to make a night out an excuse to go off their diet and mess upp their progress.

-Englund
2009-08-14, 22:50
Läsvärd text på sätt och vis.

SJÄLV, så tänker jag såhär, att människor krånglar verkligen till det för mycket ibland, att behöva blogga om en sån sak, att lägga ner energi på det. Visst det kanske är ett intresse som man har tankar kring osv osv. Men det enklaste för den vardagliga människan är att bara strunta i alkoholen speciellt om man deffar. Så är problemet löst. Lätt, Effektivt, och Energisnålt. (energisnålt på det viset att man inte lägger ner tankeenergi och tid på att fundera å grejja med sådana där saker.)

-Englund
2009-08-14, 22:55
(Hann inte edit:a)

Det är att BARA GÖRA helt enkelt. Om man har problem med att ställa in sig på att bara göra, och får några som helst problem, stora som små, av det, så har man ett "drinking-problem". Sen att det är vanligare bland den gemene än folk tror och jag kanske får en del emot mig nu, eftersom alkohol har en sådan kulturell spridning, så är det ett problem, fortfarande. Sen att det är äckligt vanligt gör det inte bättre, utan bara hela världen sämre.

PS. Ni får inte tro att jag försöker skapa debatt, som iofs är välkommen, jag vill bara sprida mina tankar:)
MVH

Slartibartfast
2009-08-15, 09:40
Men det enklaste för den vardagliga människan är att bara strunta i alkoholen speciellt om man deffar. Så är problemet löst.

Men långt ifrån alla vill strunta i det. Jag t.ex. håller bra form året runt trots regelbundet socialt drickande, så det går ju uppenbarligen att kombinera också.

NiklasAlm
2009-08-15, 10:26
"But stay away from the junk, this is key. It's never the alcohol in itself that cause people to take a step backwards in their fat loss efforts, it's all the shit that tends to go with it"

Hur kan man uttala sig såhär? Är väl klart man blir fet om man skulle dricka 10 öl om dagen även om man åt perfekt mat?

Danny Devito
2009-08-15, 10:31
Hur kan man uttala sig såhär? Är väl klart man blir fet om man skulle dricka 10 öl om dagen även om man åt perfekt mat?

Öl innehåller inte bara alkohol. ;)

NiklasAlm
2009-08-15, 10:43
Öl innehåller inte bara alkohol. ;)

Tror iof inte han menade att man skulle dricka ren alkohol (100% etanol) när man går ut på krogen men man vet ju aldrig och om man överlevt det hade man inte blivit fet då om man drack det varje dag?

Danny Devito
2009-08-15, 10:45
Tror iof inte han menade att man skulle dricka ren alkohol (100% etanol) när man går ut på krogen men man vet ju aldrig och om man överlevt det hade man inte blivit fet då om man drack det varje dag?

Hahaha, nej det tror jag inte heller. :D
Men det finns kalorisnålare sätt att dricka än att supa sig full på 3,5or. ;)

NiklasAlm
2009-08-15, 11:12
Suck vad du ska hänga upp dig på vad man dricker :P det var ju bara ett exempel, jag tror ändå man blir fet även om man dricker 100% etanol motsvarande samma mängd som 10öl(starköl) och det vara bara det jag ville ha sagt från början att hans påstående att det inte är alkoholen som är boven i dramat, det är där jag anser att han har fel.

J.V
2009-08-15, 12:32
Dra ner på kolhydraterna du äter då, och ersätt med kolhydrater från t.ex. öl så blir det inte lika stor skada.

Självklart inte lika optimalt, men man får ju prioritera.

Onigiri
2009-08-15, 15:11
Drick vitt torrt vin. Eller en kvarting med funlight/cola zero/etc.

"Bästa" alternativen skulle jag tro.

Eller är du en sån kille som delar på en platta importöl med bästa polaren?

JohanC
2009-08-15, 15:35
Inte speciellt bra kan jag ju säga =( Men vem orkar offra hela sitt liv för en ynka liten deff (?) Jag dricker två gånger i veckan och jag ökar 24/7 i vikter. Men jag tränar inte för att bli den bästa utav dom bästa... Jag tränar för att uppnå en godform :)

Raschmus
2009-08-15, 15:44
Deff + alkohol = mer lättpåverkad.

Yeahvlen
2009-08-15, 16:34
Nedreglerad muskelproteinsyntes, likaså fettförbränning. Kanske sådant man gärna undviker vid en seriöst tagen "deff".

En egen erfarenhet är att jag blir mycket hungrigare dagen efter och blir allmänt mer lättpåverkad av alkohol. Kan det bero på kortisolnivåer?

tigerofsweden
2009-08-15, 16:35
Det är så kul att det finns personer som sitter o försöker klura ut hur man skapar den optimala fyllan under diet :D

Rickard
2009-08-15, 16:49
"But stay away from the junk, this is key. It's never the alcohol in itself that cause people to take a step backwards in their fat loss efforts, it's all the shit that tends to go with it"

Hur kan man uttala sig såhär? Är väl klart man blir fet om man skulle dricka 10 öl om dagen även om man åt perfekt mat?
Ska man dra allt till sina extremer så ja. Men det han syftar på är att någon gång gå ut och svinga några bägare med sina vänner och så länge man inte jagar en karatefylla så tar man nog inget större steg bakåt. Då tror jag att halvkilot chillinötter, donken och kebabvagnen på vägen hem och bakfyllematen dagen efter är aningen värre.

gudding
2009-08-15, 16:52
deff + alkohol = mer lättpåverkad.

+1

NiklasAlm
2009-08-15, 16:57
Inte alla vräker i sig onyttigheter på krogen jag är en av dem även om du har en poäng med det du säger. Fast jag tycker ändå att det är ett jävla uttalande att vräka ur sig, klart att alkoholen som kraftigt nedreglerar fettförbränningen och proteinsyntesen leder till att folk har förlorat mindre fett, sen om en större del beror på snabbmaten än av alkoholen hör inte hit för jag ville bara ha sagt att hans uttalande är fel, det har spelat och spelar roll varje gång man går ut, hur mycket eller hur lite är en annan femma.

Baha
2009-08-15, 17:13
kalori ut, kalori in gäller väl trots att man dricker alkhol

Eddie Vedder
2009-08-15, 17:18
kalori ut, kalori in gäller väl trots att man dricker alkhol

Ja.

Men ration fett/muskler blir mindre gynnsam.

Status Quo
2009-08-17, 18:34
Lätt att få snefylla om man dricker utan att ha ätit rejält. Tänk på det.

Ungrim
2010-03-08, 10:13
Hur gick din deff Quzham?? Hur länge höll du på?? Hur mycket tappade du??

Status Quo
2010-03-08, 10:38
Tror visst det går att dricka sig full regelbundet och hålla en god form. Se på Thorsten Flinck.

OneManArmy
2010-03-08, 11:34
Ja jävlar man ska ta det lugnt med alkoholen på kaloriunderskott iallfall.
Fick själv en TOTAL blackout för en månad sen.. på ungefär 6 starkpils och nån jäger.
Tok däckade, dom fick bära mig till sängen i stort sett.

RebelYell
2010-03-08, 11:36
Har ofta druckit/"supit" 1-2 ggr per vecka under deff, och även annars. Har aldrig märkt någon skillnad i resultat mot perioder då det inte blivit så man druckit. Räkna bara in kalorierna så är det inga problem. Visst har man väl halkat dit och tömt kylskåpet när man kommit hem någon gång, men det verkar folk göra bra utan alkohol.

RebelYell
2010-03-08, 11:37
Ja jävlar man ska ta det lugnt med alkoholen på kaloriunderskott iallfall.
Fick själv en TOTAL blackout för en månad sen.. på ungefär 6 starkpils och nån jäger.
Tok däckade, dom fick bära mig till sängen i stort sett.

Japp, det gäller att ta det lite lugnt :-) Särskilt om man äter lite kolhydrater.

AlmostRipped
2010-03-08, 13:38
Positiva att inte dricka alkohol: Billigare, Man kan köra bil, Man vaknar upp skönare än sina polare, man håller träningen/deffen så optimal som möjligt...

Positiva med att dricka alkohol: Man har roligare, man släpper tankar och hämningar, man känner sig mer självsäker/snygg.

Jag skulle rekommendera en mix :) Ibland festar man, ibland håller man sig nykter... Blir mycket roligare att festa om man inte gör det 3 gånger i veckan utan kanske 3 gånger i månaden istället. Har man en deadline på en deff kan det kännas jobbigt att festa, men det är rätt tråkigt att gå några månader utan festande om man tycker sånt är kul.

Joe Hardgainer
2010-03-08, 14:19
Ska man dra allt till sina extremer så ja. Men det han syftar på är att någon gång gå ut och svinga några bägare med sina vänner och så länge man inte jagar en karatefylla så tar man nog inget större steg bakåt. Då tror jag att halvkilot chillinötter, donken och kebabvagnen på vägen hem och bakfyllematen dagen efter är aningen värre.

+1 !!
En fylla då o då kommer inte att haverera formen. Är oftast maten kring fyllan som ställer till det som sagt. Hur alkoholvanorna ser ut brukar vara första frågan jag ställer till folk som ber om hjälp för att gå ner i vikt. Klassiskt scenario är att man håller en bra balans på vardagarna, för att sedan inleda helgen med en fyllekväll och tämligen okontrollerat svullande. Sen kommer ju bakismaten såklart :thumbup: .

Sen undrar dom varför varför de inte funkar är dom är nyttiga i princip " hela veckan". Argumentet för helgen är ju såklart att man måste få "unna" sig lite då och då......

thethoos
2010-03-08, 23:36
Det är så kul att det finns personer som sitter o försöker klura ut hur man skapar den optimala fyllan under diet :D

Hah, håller med!

Dom borde börja sälja "stora gymmaren " i baren!

20gram Whey-80, 100gram kvarg, 100ml mjölk och 10cl Chateau De Garage, Toppad med krossad is och kycklingfilé =P

Lyckad CoC 3 kräves annars ingen beställning!!:hbang:

Pinturicchio
2010-03-09, 10:15
känns ganska meningslöst å en bry sig om det om du inte är ute efter olympia titeln, vill du supa gå å sup..själv tycker jag att bara baksmälla är motivation nog och låta bli flaskan en kväll.

prOtotype
2010-03-09, 12:58
Hah, håller med!

Dom borde börja sälja "stora gymmaren " i baren!

20gram Whey-80, 100gram kvarg, 100ml mjölk och 10cl Chateau De Garage, Toppad med krossad is och kycklingfilé =P

Lyckad CoC 3 kräves annars ingen beställning!!:hbang:

Jag tar en dubbel!