handdator

Visa fullständig version : Spikböjare - se hit!


wargen
2009-08-14, 11:06
Har nyligen fastnat lite för "nail-bending" och tänkte starta en ny tråd för att byta idéer med andra som också ägnar sig åt denna udda syssla.

För ca ett år sen köpte jag hem Ironminds bag-of-nails och den har mest blivit liggande tills för en månad sen när jag började gå loss lite mer på spikarna.

Det blir hutlöst dyrt att beställa "lyx-spik" från USA, så nu tänkte jag köpa från min lokale svetsare som har fått kika på en av varje av lyx-modellen.

Den vita och gröna "spiken" tar de flesta på första försöket, men sen är steget upp till den gula rätt stort. Det tog mig säkert 3 minuter att få ihop den första gången, med dålig tekink, fusk och otrolig smärta i underarmarna i en vecka som följd. När jag nu började om igen så studerade jag först lite teknik, övade levering och tog det lite mer piano. Tekniken är viktig! Det är väldigt viktigt att greppa så hårt man kan om spiken innan man börjar böja. Vilket grepp man sen väljer är nog ganska individuellt.

Härom dagen fick jag ihop den gula på bara någon sekund! Tidigare har jag fått kämpa. Jag gick därför på den blå och u-formade även den på ca 20 sek. Nu börjar den långa kampen efter red nail...

Hur många svenskar är det som knycklar ihop red nail? Rätt många ändå gissar jag. Vissa personer verkar ha en väldig talang för att böja, särskillt om man jobbar mycket med händerna i arbetet.

ceejay
2009-08-14, 11:51
Aj va ont i tummarna man måste få :E

krellik
2009-08-14, 13:26
2 frågor, har du kört nån kompletterande träning som typ levering med släggor eller dylikt för att komma dit du är eller har det bara vart teknik träning på spikarna?

Samt planerar du att lägga in någon sådan träning för att klara att böja röda spiken?

Jag har aldrig testat att böja spik men jag måste säga att tanken på metallböjning tilltalar mig skarpt.

Doctor Snuggles
2009-08-14, 13:33
Pysslade med det ett tag också för några år sedan. Rätt kul var det, och man gick framåt snabbt, förutsatt att man inte överdrev. Levering är nog ett nödvändigt ont, både som återhämtning och uppbyggnadsträning.
Men fan vad spik det gick åt då man prövade sig på lite volymböjning. Det gäller att hitta en billig leverantör. Hur mycket tog din smed för spiken?

Alternativt kan man träna statiskt på de spikar man inte klarar av, och trycka ihop en gripper med två händer för att träna slutmomentet, men det ger inte riktigt samma känsla av tillfredsställelse. Kanske den viktigaste aspekten upplevde jag att "duken" man virar spiken med var, iaf till en början. Får man inte så ont i mjukdelarna av händerna så kan man utveckla mer kraft innan det säger ifrån.

Iron claw
2009-08-14, 17:31
Jag har oxå börjat köra spikböjning. Riktigt kul! Ett problem är dock att det blir ganska dyrt när man vill börja köra lite mer volym. Kompletterar min träning i den delen med slägga.

Har ännu inte lyckats böja den gula men snart ska det fanne mig gå! Siktar oxå på att lyckas böja den röda rackaren!!

Mart|n
2009-08-15, 07:35
http://fatbastardbarbellco.com/

Där har du stål och bultar i mängder. Beställ hem ett gäng 1/4x6" G5 och G8. De känns väldigt annorlunda jämfört med HRS eller CRS.

Många förespråkar hög volym. Samt levering. Vad lindar du in stålet med? Jag använder mocka iaf.

Jag är själv ingen expert på bending, det bästa jag har böjt är några 1/4x6" G8, men även kinkat en 7" red nail några grader, när jag väl böjer så är det antingen reverse eller DU.

Craken som har börjat hänga här har plöjt igenom många rednails om jag inte minns helt fel.

wargen
2009-08-15, 14:22
Jodå - jag kompletterar med leveringsträning. Det är nog ett måste för att få lite variation.

Jag har inte fått några prisuppgifter från smeden än, men det borde bli betydligt billigare.

Har mailat med fatbastard och det är nog bra om man bor i USA. Han kan visserligen tänka sig att skriva "gift" så man slipper tullen, men frakten kostar 107 USD för hans nail-bag...

Jag varierar annars träningen med att böja med de olika greppen, samt att böja tillbaka böjda stänger och att böja "cobra"-style osv.

CrakeN
2009-08-15, 17:56
man kan få tag på bra stål att träna på i sverige, dock inte skruv. finns vissa firmor som har endel tumskruv, men det kostar. Men att böja bultar är inte nåt vidare att träna på mest kul att kolla av då det är ett sätt att mäta hur långt man kommit. Den röda är ju egentligen kalldraget 8mm stål. Bra träningstål är 8mm Varmdraget stål som har en mjukare karaktär. dem kan man kapa ner till ganska korta bitar för att utveckla sig.
Sen finns det sk Automatstål som ligger ganska bra mellan Varmdraget och den röda.

Angående vad man ska vira in stålet med så är ju cordura världigt bra, det är materíalet som blåkläder syr sina byxor av. Har man nåt som är stelt som bara den är det som att hänga på handtag på stålet, har man nåt som blir för "fluffigt" så tappar du otroligt mkt kraft på att fixera stålet innan det händer något. IM har som vanligt med sina produkter gjort enorma steg mellan deras näst sista och deras sista nivå, blå till röd är enormt. det finns inte ens på skalan hur långt dem ligger från varandra. kunde böja 2st gula ihop innan jag böjde röda.

wargen
2009-08-15, 18:55
precis - jag har sett en lista på typ 10 steg med nivåer mellan blå och röd spik. Bla ska det tom vara lättare att böja även 2 blåa samtidigt än att böja rött. Jag använder också corduratyget och rullar det på det sätt man ser nästan alla göra på youtube.

Tack för tipsen CrakeN - då vet jag vad jag ska säga till smeden!

CrakeN
2009-08-16, 10:55
Hör av dig om hur det går, om han inte kan fixa fram nå vettigt kan jag kolla vad jag har kvar i lagret. har väl runt 100kg kapat stål i olika modeller och dimensioner.

Iron claw
2009-08-16, 17:03
Jodå - jag kompletterar med leveringsträning. Det är nog ett måste för att få lite variation.

Jag har inte fått några prisuppgifter från smeden än, men det borde bli betydligt billigare.

Har mailat med fatbastard och det är nog bra om man bor i USA. Han kan visserligen tänka sig att skriva "gift" så man slipper tullen, men frakten kostar 107 USD för hans nail-bag...

Jag varierar annars träningen med att böja med de olika greppen, samt att böja tillbaka böjda stänger och att böja "cobra"-style osv.

Återkom gärna när du har fått prisuppgift från smeden. Jag är oxå intresserad av att köpa. Bor i Stockholm.

Arne Persson
2009-08-16, 17:16
man kan få tag på bra stål att träna på i sverige, dock inte skruv. finns vissa firmor som har endel tumskruv, men det kostar. Men att böja bultar är inte nåt vidare att träna på mest kul att kolla av då det är ett sätt att mäta hur långt man kommit. Den röda är ju egentligen kalldraget 8mm stål. Bra träningstål är 8mm Varmdraget stål som har en mjukare karaktär. dem kan man kapa ner till ganska korta bitar för att utveckla sig.
Sen finns det sk Automatstål som ligger ganska bra mellan Varmdraget och den röda.

Angående vad man ska vira in stålet med så är ju cordura världigt bra, det är materíalet som blåkläder syr sina byxor av. Har man nåt som är stelt som bara den är det som att hänga på handtag på stålet, har man nåt som blir för "fluffigt" så tappar du otroligt mkt kraft på att fixera stålet innan det händer något. IM har som vanligt med sina produkter gjort enorma steg mellan deras näst sista och deras sista nivå, blå till röd är enormt. det finns inte ens på skalan hur långt dem ligger från varandra. kunde böja 2st gula ihop innan jag böjde röda.

Jag såg Georges Christens från Luxembourg böja en red nail med en tjock mjuk handduk....

CrakeN
2009-08-16, 19:01
Ja inget är omöjligt, finns ju dem som böjer röda utan något runt alls..
menar bara på att det går åt väldigt mkt mer kraft till det.
PO på forumet använde en turtleshandduk :p

wargen
2009-08-16, 19:16
yes - jag återkommer. Om de som vill ha kan ta sig ut till Täby AK kan jag ordna med en sambeställning...

Svedberg
2009-08-17, 13:09
Hahaha hur fan minns du min turtles handduk, jag har den kvar i min "grepplåda". Tyckte alltid handdukar var bäst.
PB var ytterst liten kink på en vanlig red nail

CrakeN
2009-08-17, 16:17
den glömmer man inte i första taget :D
ja fast det är fan nästan kinken på röda som är svårast.

wargen
2009-08-18, 07:38
Hör av dig om hur det går, om han inte kan fixa fram nå vettigt kan jag kolla vad jag har kvar i lagret. har väl runt 100kg kapat stål i olika modeller och dimensioner.

Säg till om du har vägarna förbi Stockholm - då köper jag gärna lite av dig.

CrakeN
2009-08-18, 09:39
vägarna förbi är väl inte så stor chans, men det går ju att skicka lite. om man kör på bussgods behöver det ju inte bli så dyrt.

Iron claw
2009-08-18, 14:15
vägarna förbi är väl inte så stor chans, men det går ju att skicka lite. om man kör på bussgods behöver det ju inte bli så dyrt.

Jag är oxå intresserad att köpa om du har lite över. Bussgods funkar bra.

wargen
2009-08-19, 12:09
Jag är oxå intresserad att köpa om du har lite över. Bussgods funkar bra.

extremepower.se säljer spikar och en hel del annat, men de känns lite dyra... 10kr per spik från Iron Mind + frakt

Iron claw
2009-08-20, 18:14
extremepower.se säljer spikar och en hel del annat, men de känns lite dyra... 10kr per spik från Iron Mind + frakt

Jag har köpt stål tidigare på extremepower men det är som sagt ganska dyrt. hoppas hitta ett billigare alternativ.

Skulle vara lite kul att höra hur ni lägger upp er träning. hur ofta kör ni? hur mycket kör ni per träningstillfälle? Kompletteringsövningar, typ slägga?

Doctor Snuggles
2009-08-20, 18:56
Nu drar jag mig till minnes att jag köpte stålstänger/stålrör från fredells som klipptes upp i lagom långa bitar. Har för mig att det blev inte alltför dyrt. Finns säkert billigare varuhus dessutom.

CrakeN
2009-08-20, 21:28
Jag har köpt stål tidigare på extremepower men det är som sagt ganska dyrt. hoppas hitta ett billigare alternativ.

Skulle vara lite kul att höra hur ni lägger upp er träning. hur ofta kör ni? hur mycket kör ni per träningstillfälle? Kompletteringsövningar, typ slägga?


Ett av mina sista pass innan jag slutade böja så körde jag 110st Rostfria 6"mm 6" långa i rad. brukade försöka varva tungt med volym, körde dock inte så mkt släggövningar. när man väl hittar stål som man kan köra ganska mkt av så kan man köra det istället för slägga. Funkade iaf för mig.


Ska kolla upp hur mkt stål det finns som jag inte har någon nytta av.
kan dock dröja ett tag då det befinner sig 40mil norrut.

wargen
2009-08-21, 18:48
[QUOTE=CrakeN;3831916]Ett av mina sista pass innan jag slutade böja så körde jag 110st Rostfria 6"mm 6" långa i radQUOTE]

Inte illa! Jag kan nästan förstå varför du slutade efter ett sånt pass!

wargen
2009-08-21, 18:56
Jag har köpt stål tidigare på extremepower men det är som sagt ganska dyrt. hoppas hitta ett billigare alternativ.

Skulle vara lite kul att höra hur ni lägger upp er träning. hur ofta kör ni? hur mycket kör ni per träningstillfälle? Kompletteringsövningar, typ slägga?

Jag håller framförallt på med styrkelyft, så grepp är lite en sidosidosyssla. Jag brukar annars köra grepp 2 ggr per vecka. Antingen samtidigt med ett markpass eller så långt ifrån som möjligt.

Exempel på hur ett greppass kan se ut:

* Jag börjar med gripperträning - värmer upp med #1 och kör då 2 set med 10:or.
* Sen kör jag 1-2 olika övningar á 3 set med högintensiv och lågreppande träning med gripper. Varierar övningarna så mkt som möjligt.
* Efter det kör jag pinchövning - 3 set
* Sen blir det spikböjning - böjer 1 halvsvår och 2 svåra.
* Avslutningsvis levering - 3 set.

Iron claw
2009-08-28, 04:55
Någon som har läst Diesel Crews e-bok om böjning? VÄrd pengarna?

http://www.thegripauthority.com/bending.htm

wargen
2009-09-02, 13:52
Jag köpte stål idag. 16 meter i olika diametrar (4mm och 5mm kalldraget, samt 6mm och 8mm vanligt rundjärn) uppkapat i meterlånga bitar. Det kostade inte mer än 250kr inklusive kapning. Helt sjukt vad mycket Ironmind tar betalt mao!?! Nästa gång tar jag med mig min egen bultsax och då blir det ytterligare ca 100kr billigare!

Jag köpte från Bengtssons Smide i Täby (nära Hagbytippen). http://www.bengtssonssmide.se/

Om någon vill köpa från mig så tar jag inget extra, bara ni kommer ut till Täby AK.

krellik
2009-09-02, 14:57
Någon som har läst Diesel Crews e-bok om böjning? VÄrd pengarna?

http://www.thegripauthority.com/bending.htm

Grejen med Dieselcrews grejor är att de brukar vara av bra kvalitet, välskrivna och uppfinningsrika. Sjukt dyra dock. Så ifall det är "värt" det beror nog uteslutande på plånbokens tjocklek...

Iron claw
2009-09-04, 16:00
Jag köpte stål idag. 16 meter i olika diametrar (4mm och 5mm kalldraget, samt 6mm och 8mm vanligt rundjärn) uppkapat i meterlånga bitar.

Hur långa respektive tjocka bör stålet vara? Jag böjer idag ironminds gröna och kämpar med den gula.

Har även läst följande:

"Av en smedja kan du beställa Kalldraget rundstål. Där ska du ha bitar som t.ex. är 18, 16, 15, 14, 13 cm långa som är 6mm i diameter. Sen kan du även skaffa Varmdraget rundstål som är 8mm i diameter. "

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1402120&postcount=7

Är det någon poäng med att köpa både kalldraget och varmdraget stål?

wargen
2009-09-05, 01:00
kalldraget brukar finnas i flera olika diametrar, men vad gäller styvheten märkte i vart fall inte jag ngn skillnad. Testa dig fram - det är så pass billigt. Om du kämpar med den gula ska du kanske börja med 4, 5 och 6 mm som du själv klipper i olika längder med en bultsax