handdator

Visa fullständig version : Köra muskelgrupp färdigt innan nästa?


Carl_X
2009-08-14, 08:36
Om man kör fler än en muskelgrupp på ett pass, hur gör ni då? Kör ni färdigt den ena gruppen innan ni går på nästa?

Om vi säger att vi kör bröst/axlar och mage under ett pass, finns det några fördelar att köra situps eller en annan magövning mellan bänkpress och axelpress t.ex, förutom att man förmodligen orkar mer i axelpressen än om man hade kört den direkt efter bänkpressen? Vilka är nackdelarna, finns det några?

Slartibartfast
2009-08-14, 08:46
Jag brukar ofta variera mellan övningarna. Ett överkroppspass kan se ut såhär:

5 set bänk
2 set pullups
2 set flyes
3 set rodd
2 set shrugs
3 set triceps
3 set biceps

Detta för att jag blir rastlös mellan seten om jag inte kör med extremt kort vila.

Om det är bra eller inte har jag ingen aning om. Svag är jag iaf :)

Carl_X
2009-08-18, 09:04
156 visningar, men bara ett svar. Kom igen, nån mer måste väl ha en åsikt?

Grahn
2009-08-18, 09:08
Det var en liknande fråga uppe tidigare där det diskuterades för/nackdelar med att mixa muskelgrupper under ett pass.

Sök lite :)

Caveman_91
2009-08-18, 09:11
om jag som idag (med nuvarande schema) ska köra rygg/mage så kör jag en ryggövning+en magövning i ett sorts superset. Då kan jag hålla hög intensitet och slipper vila mellan set. Plus att det går lite snabbare om man har ont om tid. vad som är bäst vet jag inte, har alltid tränat såhär men nästa vecka kommer jag bara köra en muskelgrupp per pass, med vila mellan set. Variation är väl det viktigaste, antar jag.

Grahn
2009-08-18, 09:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134362

grakka
2009-08-18, 09:42
Det beror på. Att exempelvis göra flera övningar som kräver skivstång i följd tycker jag är bra. Exempel; bicepscurl, skivstångsrodd, stela marklyft, knäböj, marklyft. Då kan man lasta på vikter successivt allt eftersom man byter övning. Man kan även värma upp med tidigare vikt. T.ex; 40 biceps > 60 rodd > 70 stela > osv. Bland de övningarna som inte kräver skivstång så gör jag det jobbigaste först. Exempelvis axelpress före bänk. Tycker att jag får ut mer av att göra det istället för bänk före axlar. Saker och ting är en smaksak.

rockdemon
2009-08-18, 09:58
Jag är helt klart för att mixa, men försöka köra saker som inte aktiverar varann, vader, mage är sånt jag brukar blanda in lite härstans. Det är jäkligt bra att hålla uppe intensitetet i passet, då får du ju även en del konditionsträning samt att du slipper bli trött, stirrig och uttråkad. Jag kör lite olika beroende på övning...

dag 1. hantelpress(bröst)+marklyft
flyes+mage
flyes i maskin+sidan av magen
Utsidan axlar+hopprep

dag 2. Stående rodd
sittande rodd i maskin+benböj
latsdrag+militärpress

dag 3. kör biceps+triceps övningar varannan gång
kör sista övningarna i högt tempo, lite crosstraining stuk, biceps-triceps- framsida axlar-benövning av något slag-mage

Frantic
2009-08-18, 10:06
Jag brukar ofta variera mellan övningarna. Ett överkroppspass kan se ut såhär:

5 set bänk
2 set pullups
2 set flyes
3 set rodd
2 set shrugs
3 set triceps
3 set biceps

Detta för att jag blir rastlös mellan seten om jag inte kör med extremt kort vila.

Om det är bra eller inte har jag ingen aning om. Svag är jag iaf :)

Hur lång tid tar ett sånt pass och hur ofta kör du det?

Hank
2009-08-18, 12:36
Det är ju än en gång en fråga om hurvida muskeltillväxt och blodvolym i muskeln har något samband. Har det ett samband torde det ju helt klart vara bäst att köra färdigt muskelgrupperna var för sig eftersom detta skapar mycket större blodvolym i muskeln. Man ser ju att i princip alla bodybuilders kör på detta sätt.

Gollimari
2009-08-18, 13:28
Fullt utrustad med microfon tvingade han mig att köra som om det vore filmning. ..... Opererade benets muskler försvann så när jag satt på golvet med benen ... Planen är att träningsprogrammen ska vara helt färdiga innan nästa helg,så kommer vi här att upprepa samma övning färdigt innan vi går på nästa övning. ... Filmen nedan visar hur Josh Henkin kör med en Sandsäck.. programmet tar.. jag lovar.. det känns ordentligt i varenda muskel.. och det går .Kör 6 till 9 totala tunga set per muskelgrupp. ... Med andra ord, du är färdig med ett set när du inte längre kan utföra en hel repetition på egen hand. ... Det är viktigt att du återhämtar dig helt innan du gör ditt nästa sätt eftersom ..Föreläsningarna tar fart, min nästa bok ska bli klar, olika projekt ligger i ... Jag har suttit med min nya bok som jag har satsat få färdig innan semestern. ... Jag spände alla muskler jag bara hade i min brokiga kropp för att avancera uppåt. ... Men jag vill däremot inte vara lagom rolig när jag kör stand up