handdator

Visa fullständig version : Får inte plats i frysfacket - förvara matlådor i kylskåp?


Humbucker
2009-08-13, 22:14
Eftersom mitt frysfack rymmer väldigt lite, så funderar jag på att börja laga matlådor för en hel vecka (10-12 stycken) och sedan ställa in det som inte får plats i frysen i kylskåpet.

Hur funkar det? Det blir maträtter såsom ris/kyclingfilé, pasta, ris/kött etc. Som sagt - 1 vecka.

Undefined
2009-08-13, 22:36
Ja, hur menar du? Funkar gör det väl men om du tänker på om maten hinner bli dålig så får du väl äta av dem du har i kylen först. Har de stått en vecka i kylen skulle jag personligen inte vara så pigg på att äta dem.

vicarious
2009-08-13, 22:57
Jag skulle kunna tänka mig 3-4 dagar, en vecka låter länge.

tsp
2009-08-13, 23:18
Jag hoppas du tänker äta de du ställer i kylen först i alla fall.. 1 vecka låter jävligt länge, men 2-3 dagar funkar väl. Personligen drar jag gränsen vid mat tillagad dagen innan igår.

Scratch89
2009-08-13, 23:43
Jag har en matlåda från förra tisdagen i kylskåpet som ska ätas upp med god aptit imorgon.

Eddie Vedder
2009-08-14, 05:20
För att göra det bästa av situationen kan du ju ta en termometer och placera ut i kylskåpets olika delar för att i alla fall finna den kallaste punkten.

Ställ matlådorna tillsammans med kylklampar också. Det kan ju vara lite till hjälp i alla fall. Om du nu är orolig vill säga, jag hade inte krånglat på det viset. Känner du att något smakar suspekt mot slutet av veckan så ät inte helt enkelt.

martikainen
2009-08-14, 06:50
jag lagar mat på söndagen som jag oftast äter på torsdagen, fredagarna försöker jag ha en fryst matlåda till, eller helt nygjord. En vecka låter som något man bör undvika.

Apos78
2009-08-14, 07:21
Eftersom mitt frysfack rymmer väldigt lite, så funderar jag på att börja laga matlådor för en hel vecka (10-12 stycken) och sedan ställa in det som inte får plats i frysen i kylskåpet.

Hur funkar det? Det blir maträtter såsom ris/kyclingfilé, pasta, ris/kött etc. Som sagt - 1 vecka.

Funkar det inte att laga maten samma dag du ska äta den? Iaf varannan dag. Visst är det smidigt att göra storkok men om jag endast hade ett litet frysfack skulle jag planera så att övrig mat lagas samma dag jag ska äta den, ev nån dag innan. Jag skulle nog inte ha det som alternativ att ha flera lådor stående i en vecka.

The Draf
2009-08-14, 07:55
Ett mindre miljövänligt alternativ är att förvara maten i plastpåsar. På så sätt rymmer man lite mer i frysen.

Kinsei
2009-08-14, 10:45
En annan bra sak är att frysa in enbart "köttet", dvs grytan, köttfärssåsen, kycklingfiléerna osv., helst i plastpåstar i stället för lådor, och sedan kan man koka nytt ris/pasta/potatis och lägga till grönsaker efter hand. Kompletta matlådor tar ju väldigt stor plats.

På vintern brukar jag utnyttja balkongen både till att kyla och förvara mat, det ger ju lite extra utrymme.

Jag äter ibland mat som jag lagat på söndagen fram till onsdagen när den har stått i kylen, men en vecka hade jag i regel tyckt var i överkant (beroende så klart på vilken maträtt och hur noga man hanterat nedkylning och dylikt).

Humbucker
2009-08-14, 10:47
En annan bra sak är att frysa in enbart "köttet", dvs grytan, köttfärssåsen, kycklingfiléerna osv., helst i plastpåstar i stället för lådor, och sedan kan man koka nytt ris/pasta/potatis och lägga till grönsaker efter hand. Kompletta matlådor tar ju väldigt stor plats.

Bra idé!

maRRtin
2009-08-14, 16:02
Beror ju lite på hur kallt du har i kylen.

Om du kommer ner under 4 grader så håller maten bra mycket längre än du t ex har 7 grader.

tobias_
2009-08-14, 17:55
Alltså, använd ditt luktsinne för helvete. Luktar det gott så är det bara att käka, luktar det som fan så käka inte.

Hur fort nånting blir dåligt beror väldigt mycket på vilken hygien du haft när du lagat det, vad det innehåller, hur det är förpackat och hur kallt du har i kylen som sagt.

snej
2009-08-14, 18:38
Vrid på kylen på näst intill max så får du runt nollgradigt i kylen. Då håller det garanterat över en vecka. Grönsaker, frukt, mjölk mm blir nog mindre gott dock :)

Pakanajuhla
2009-08-14, 19:28
När jag fortfarande bodde kvar i föräldrarnas hus ute på landet hade vi en "äldre herre" i ett litet torp som granne. Tyvärr numer död.
Han var då ungefär i 90års-åldern och väldigt trevlig om än aningen butter.

Hur som helst, det starkaste minnet jag har av denne man (och kanske hela min barndom) var då han en gång skulle bjuda mig och min jämngamla (8år) kompis på mellanmål. Efter att ha brett ett antal mackor samt hällt upp hemkokt äppelsaft i tre små glas så tog han fram en helt vanlig korv, fast dock täckt av vit mögelbehåring. Tre drag med kniven för att få bort det värsta, sedan skivade han den över alla mackorna.

Det var såklart inte illa ment på men vi två åttaåriga grabbar visste varken ut eller in och lade benen på ryggen i ren panik. :em:

Möjligen lite off topic men jag tänkte mest som kontrast till och relation till ämnet.

Eldhroka
2009-08-14, 19:31
jag gjorde just mat"lådor":
64755
9 påsar kyckling och fläskfilé.

tobias_
2009-08-15, 06:52
Efter att ha brett ett antal mackor samt hällt upp hemkokt äppelsaft i tre små glas så tog han fram en helt vanlig korv, fast dock täckt av vit mögelbehåring. Tre drag med kniven för att få bort det värsta, sedan skivade han den över alla mackorna.

Det var såklart inte illa ment på men vi två åttaåriga grabbar visste varken ut eller in och lade benen på ryggen i ren panik. :em:

Folk blir dumma av bäst före-datum och sista förbruknings-dag. Att korven hade mögel på ytan innebär inte att hela korven är dålig. På fasta och torra saker, som ost och säkerligen också korv är det bara att skära bort ungefär en cm av kanterna och sen är det helt safe.

Pakanajuhla
2009-08-16, 00:28
Folk blir dumma av bäst före-datum och sista förbruknings-dag. Att korven hade mögel på ytan innebär inte att hela korven är dålig. På fasta och torra saker, som ost och säkerligen också korv är det bara att skära bort ungefär en cm av kanterna och sen är det helt safe.
Jag formulerade mig kanske aningen klumpigt och ber om ursäkt för missförstånd.

Det var inget alls jag ville poängtera eller lägga en värdering i med mitt inlägg, det var helt enkelt bara en appropå-berettelse relaterad till ämnet.

Anledningen till att vi lade benen på ryggen var att tre drag med kniven inte ens var i närheten av tillräckligt för att ta bort allt mögel och vi båda var som sagt under 9 år gamla.

Korven var f.ö. en falukorv.