handdator

Visa fullständig version : Scannade bilder?


Asdf
2009-08-13, 21:07
Hej!
Flickvännen ska tydligen skicka in ett scannat dokument till CSN som de nu inte kan acceptera i ett annat format än JPEG och GIF. Men hon kan ej öppna dessa i paint och har ej heller photoshop för att konvertera om

Finns det något open source program som man kan använda istället rent spontant?

Degpekka
2009-08-13, 21:10
Ta ett foto annars med digitalkamera, blir kanske inte lika snyggt men det funkar ju.

Vad e det för filformat nu då?

Asdf
2009-08-13, 21:13
Ingen aning, hon är inte så teknisk av sig, men antar att scannade bilder faktiskt borde kunna öppnas i paint eller?

Madame
2009-08-13, 21:13
Är det scannat så är det väl redan Jpeg eller? det är mina grejer som jag har scannat in iallafall, annars kan man välja vid scanningen att det ska vara jpeg.

Ni kan annars göra om bilden till jpeg i the Gimp som är ett gratis ritprogram, borde iofs finnas nån konverterare som går snabbare att ladda ner å installera, men såna har jag ingen koll på :)

stafh
2009-08-13, 21:13
GIMP borde väl funka.

martikainen
2009-08-14, 07:23
Vad är det för program ni scannar med, borde verkligen gå att välja/konvertera till annat format i programmet.

Onigiri
2009-08-14, 09:12
Har photoshop här, skulle kunna konvertera den till JPEG åt dig, tar ju 10 sek, skicka bilden via PM.

Vill du inte det så borde det gå att göra som martikainen säger. Välja vilket format bilden skall få när den scannats. Kolla upp det.