handdator

Visa fullständig version : Frågor kring deff och kreatin


cyclist_90
2009-08-13, 12:37
Hallå ja:)

Har precis kört i 6 veckor på gymet nu (började gymma i slutet av Juni). Var helt nybörjare men har börjat se lite resultat vilket är grymt roligt och peppande. Har egentligen två frågeställningar jag vill ha svar på.

1. Ska precis gå av en 6 veckors Kreatin Mono kur nu för att göra ett uppehåll i 4 veckor. Jag startade på 80 kg på mina 192 cm och bestämde mig således då för att äta redigt och träna på bra, "bulka" om man vill kalla det så. När jag ställde mig på vågen så stod den idag på 80,9 kg!! Blev skitförvånad då jag har kört på med kreatinet och ätit mycket och bra.
Okej jag vet att recpetet från er blir helt enkelt att äta mer:) det vet jag men det är inte riktigt det som är frågan. Vad jag har märkt är att det ser ut som om jag har gått upp mer, speciellt kring magen som i nederdelen putar ut lite mer, inte i fett utan den känns hård fast mer utputande, inte i fett då alltså ( finns inte så mycket att dra i än haha. N till frågan vad tror ni det beror på att jag har en lite mer utputande hård mage? Är det kreatinet som har bundits i musklerna vilket gör att musklerna svällt och tryckts ut mer tror ni? Som sagt har jag inte gott upp så mycket i vikt. Kommer denna så kallade hårdhet avta när jag gör uppehåll från kreatinet och tror ni att jag isåfall kommer gå ner i vikt istället för att gå upp:S?

2. Som ni kanske förstår är inte deff aktuellt på låååååååånga vägar men jag undrar om det finns några bra metoder och redskap att ha själv hemma som ger någurlunda exakthet? TYp våg eller kaliper att köpa och i så fall var. Kan ju vara bra att ha hemma för att ha koll på kroppsfettet.

Vet att det blev lite mycket men är nyfiken på att höra vad ni har att säga:)

Sluteligen vill jag säga att egetnligen bryr jag mig inte så mycket om vad vågen står på, för mig är resultat på gymet mycket viktigare än att försöka hetsäta upp mig 20 kg eller rådeffa ner mig till en tunn speta.*flex*

/Christoffer

L-Sami
2009-08-13, 13:12
Jag har aldrig själv upplevt putande mage av kreatin. Dricker du mer vatten nu än normalt?

cyclist_90
2009-08-13, 13:15
njaee, det blir ganska mycket vatten det blir det ju, säker uppemot 4 liter om dagen, har hållit på merd hård och lång konditionsträning innan så det har liksom blivit en vana. Kanske för mycket, hur mycket vatten anser du att man bör dricka alltså rent vatten per dag inklusive träning? Kanske räcker med 2 liter ren vätska.

cyclist_90
2009-08-13, 13:16
magen är liksom hård inte fettbildning i den bemärkelsen att magen hänger

Erik_Hellström
2009-08-13, 13:22
Det är inte så att du har fått en obalans i höften, med framåttippat bäcken som resultat?

Tunga ryggövningar, marklyft och stående roddar, med felaktigt utförande (överdriven svank) kan göra att ryggens nedre muskulatur blir kort och spänd, medans magens muskler är slappare och därmed inte orkar hålla svanken neutral.

Låt oss sen anta att din magträning tas över av höftböjarna, och putmagen/svanken är ett faktum.

Hur ser din teknik ut i tunga ryggövningar?
Vad kör du för övningar till magen?

cyclist_90
2009-08-13, 13:31
hmm intressant syn på saken, ska vara extra uppmärksam på detta, har väldiga problem med marklyft och knäboj då jag har en krökning i ryggen vilket omöjliggör dessa övningar. Det var därför jag fick sluta med cykel då en nerv i ryggen gjorde att jag kände extrem smärta i högerknät. Så det kan kanske ha en betydelse att ryggen inte är riktigt i ordning.

magövningar är väl de klassiska, situps eller om det kallas crunches, jaja de vanliga iaf med fötterna i under dynor, kör även sneda, blir också magmaskinen ibland vad den nu kallas, sedan försöker jag med abrollern ibland för att både träna upp magen samt stärka ryggen något. Och för att aktivera nedre magmusklerna kör jag raka och sneda med benen upp i luften och sakta neråt(vet inte vad den övningen kallas)