handdator

Visa fullständig version : Kreatin innan träningsdebut?


leomessi
2009-08-13, 11:34
Ska börja träna styrketräna nästa vecka. Har beställt hem en gainer och lite kreatin. Det ska ju vara en uppladdningsfas med kreatiner på fem dagar. Är det bäst om jag börjar idag tex? Så när jag börjar träna nästa vecka är kroppen redan uppladdad med kreatin? Eller är det bästa att vänta med uppladdningsfasen tills jag börjar träna?

Kischen
2009-08-13, 11:46
Har du aldrig styrketränat förr så tycker jag att det är lite onödigt att köpa kreatin direkt, det kan man skaffa efter ett tag då man förhoppningsvis kan märka av någon prestationsökning.

leomessi
2009-08-13, 11:51
Har du aldrig styrketränat förr så tycker jag att det är lite onödigt att köpa kreatin direkt, det kan man skaffa efter ett tag då man förhoppningsvis kan märka av någon prestationsökning.

Okej, ja jag tänkte bara köpa en gainer men så hade de nått erbjudande på ************* så jag tog det och fick kreatiner för en tia extra. Så nu har jag det redan så då är det väl lika bra att använda det eller?

Kischen
2009-08-13, 11:53
Okej, ja jag tänkte bara köpa en gainer men så hade de nått erbjudande på ************* så jag tog det och fick kreatiner för en tia extra. Så nu har jag det redan så då är det väl lika bra att använda det eller?

Javisst, det enda du "förlorar" är väl den möjliga "aha-upplevelsen" om du börjar med det direkt.

patrikjo
2009-08-13, 12:00
Javisst, det enda du "förlorar" är väl den möjliga "aha-upplevelsen" om du börjar med det direkt.
Det här skulle jag vilja slå ett litet slag för.

De första månaderna kommer du öka som fasen, utan vare sig gainer eller kreatin. Ät lite mer än vad du brukar göra så kommer du öka rejält.

Efter 2-3 månader kan du kanske börja prova att ta lite gainer efter passet, ytterligare några månader efter kan du börja med kreatin. På så vis kommer du ha rejäla ökningar i kanske ett halvår framåt, dessutom kommer du att börja lära känna kroppen bättre än om du skulle hoppa på alltihop på samma gång.

leomessi
2009-08-13, 12:23
Okej då förstår jag. Men är det inte bra att ta iallafall gainer från början? Har läst mycket om att det är viktigt att musklerna får återhämta sig bra och att det krävs för muskeltillväxt. Och en gainer ska väll hjälpa till rätt bra när det gäller återhämtning? Läser så mycket olika överallt så det är väll bäst att fråga här:D

Toby Asp
2009-08-13, 12:28
Okej då förstår jag. Men är det inte bra att ta iallafall gainer från början? Har läst mycket om att det är viktigt att musklerna får återhämta sig bra och att det krävs för muskeltillväxt. Och en gainer ska väll hjälpa till rätt bra när det gäller återhämtning? Läser så mycket olika överallt så det är väll bäst att fråga här:D

Du behöver ingen gainer om du inte vill. Mat duger också.

130kg finsk sisu
2009-08-13, 12:29
Tycker det är nästan tragiskt att man köper tillskott redan före man börjar träna. Tycker bra man kan köra 1-2 år utan kosttillskott, speciellt om man är under 20 år.

944RS
2009-08-13, 12:29
Gainern gör nytta för dig, men det gör vanlig mat oxå! Det är bara olika sätt att få i sig näring.
Ta gainer vid de tillfällen du inte har möjlighet att äta riktig mat efter träningen. Om du inte satsar på att få i dig så mycket kcal som möjligt under varje dygn för då är det ett "lätt och smidigt" sätt att ta när som helst!

leomessi
2009-08-13, 12:30
Du behöver ingen gainer om du inte vill. Mat duger också.

Okej, vad hade du rekommenderat? Att använda mig av gainern som jag har här hemma eller att bara käka mat efter träning?

Toby Asp
2009-08-13, 12:32
Okej, vad hade du rekommenderat? Att använda mig av gainern som jag har här hemma eller att bara käka mat efter träning?

Har du den redan så ta den då. Men det är inget magiskt. Hård progressiv träning och ordentligt med mat ger resultat.

leomessi
2009-08-13, 12:32
Tycker det är nästan tragiskt att man köper tillskott redan före man börjar träna. Tycker bra man kan köra 1-2 år utan kosttillskott, speciellt om man är under 20 år.

Jag trodde det var bra att käka en gainer även om man inte tränat innan. Men jag kanske har fel? För övrigt är jag 22 år om det har någon betydelse.

leomessi
2009-08-13, 12:33
Har du den redan så ta den då. Men det är inget magiskt. Hård progressiv träning och ordentligt med mat ger resultat.

Okej, du kanske har nått tips om ett bra program att utgå ifrån? 3 dagar i veckan kommer jag att träna.

ThisIsTheOne
2009-08-13, 12:38
Tycker det är nästan tragiskt att man köper tillskott redan före man börjar träna. Tycker bra man kan köra 1-2 år utan kosttillskott, speciellt om man är under 20 år.

En del tycker att det är roligt med kosttillskott (jag tycker själv att det är småkul och att proteindrinkar är gott). Om man gör det kan väl tillskotten vara till nytta, förutom att de är verkar genom att vara just kosttillskott, också genom att de peppar till mer och hårdare träning.

Toby Asp
2009-08-13, 12:47
Okej, du kanske har nått tips om ett bra program att utgå ifrån? 3 dagar i veckan kommer jag att träna.

Det finns förslag på nybörjarprogram som sticky i Vikter&Kondition. Plus en Övningsbank där man kan välja och vraka bland övningar. Du kan också kolla runt lite i journaler hur andra lägger upp sin träning. Mitt råd är att ha med basövningar i alla passen och sen komplettera med "isolationsövningar" om du vill det.

L-Sami
2009-08-13, 13:15
Gainer har jag alltid kört med. Även när jag var nybörjare. Kreatin började jag med ett år efter jag hade börjat med styrketräning.

sleep is the enemy
2009-08-13, 13:16
Tycker det är nästan tragiskt att man köper tillskott redan före man börjar träna. Tycker bra man kan köra 1-2 år utan kosttillskott, speciellt om man är under 20 år.
Varför tragiskt? Och varför just 20 år?

leomessi
2009-08-13, 13:49
Det finns förslag på nybörjarprogram som sticky i Vikter&Kondition. Plus en Övningsbank där man kan välja och vraka bland övningar. Du kan också kolla runt lite i journaler hur andra lägger upp sin träning. Mitt råd är att ha med basövningar i alla passen och sen komplettera med "isolationsövningar" om du vill det.

Tack för tipset! :D Ska kolla där.

Trance
2009-08-13, 15:24
Kör med kreatin om du vill. Du tjänar förmodligen bara på det.

King Grub
2009-08-13, 15:56
Ja. Det skadar inte ett dugg med kreatin från början. Tvärtom.

Matte87
2009-08-13, 17:02
Gainer har hjälpte mig öka riktigt bra med vikterna, tar en direkt efter avslutat pass, har man inte stenkoll på kosten (som jag själv) så är den guld värd, personligen så skulle jag bara ta den efter passet, körde med den som mellanmål ett tag men man lägger på sig ganska bra med hull då :P