handdator

Visa fullständig version : Konstant trötthet


spice
2009-08-13, 09:01
Jag har under ca 2 veckor varit trött i kroppen, speciellt på kvällarna har jag varit så trött i benen att de knappt kan ligga still i sängen. De värker hela tiden.

Jag har tränat löpning i ca 5-6 veckor med fokus på syreupptagningsförmågan, 1 kort intervallapass , 2 längre intervallpass och 1 längre löppass. Det har inte blivit så mycket styrketräning dock utan jag tappat mycket muskelmassa. Kosten har varit sådär då jag har ätit lite för lite och därav en viktnedgång har skett.

Är jag lätt övertränad? När jag sitter ner kan jag knappt sitta still , benen måste röra på sig hela tiden. Orkar knappt lyfta armarna ibland. Även om jag bara kör ett lätt återhämtningspass snabbhet är jag helt död i benen.

Anton Fräs
2009-08-13, 09:35
Mitt tips skulle vara att ta det lugnt i 2-3 dagar och se om du mår bättre. Dessutom borde du äta mer vilket du själv noterar :)

spice
2009-08-13, 09:55
Mitt tips skulle vara att ta det lugnt i 2-3 dagar och se om du mår bättre. Dessutom borde du äta mer vilket du själv noterar :)

Jag ska köra veckan ut och sedan ta det lugnt lördag/söndag/måndag med mer mat tror jag.

Sniggel
2009-08-13, 11:18
Jag ska köra veckan ut och sedan ta det lugnt lördag/söndag/måndag med mer mat tror jag.

Gör det, kör sen endast 2 längre löppass i nästa vecka. Fokus ska ligga på att kolla in naturen. Tempot ska alltså vara lugnt och ej ansträngande. Så hade jag gjort om jag varit din situation. Tror det hade hjälpt en del. Sen får du utvärdera om du kan hoppa på träningen som vanligt igen veckan efter det.

spice
2009-08-13, 12:07
Gör det, kör sen endast 2 längre löppass i nästa vecka. Fokus ska ligga på att kolla in naturen. Tempot ska alltså vara lugnt och ej ansträngande. Så hade jag gjort om jag varit din situation. Tror det hade hjälpt en del. Sen får du utvärdera om du kan hoppa på träningen som vanligt igen veckan efter det.

Japp, funderar faktiskt på att ev vila idag fredag lördag . Har överkropp på programmet idag .Första passet på hela sommaren i ett gym men jag är så trött i kroppen, så vi får se hur jag gör. :(

siimon89
2009-08-13, 21:29
Jag kan få liknande när jag är helt slut i kroppen efter fysiskansträngning. Brukar aldrig orka stretcha ut det då. Men däremot när jag har typ "rest less legs", så brukar det funka att stretcha. Dvs. att det känns som spasmer i ena benet typ när jag försöker sova.

Testa stretcha ut det när du får känslan!

spice
2009-08-14, 07:35
Jag kan få liknande när jag är helt slut i kroppen efter fysiskansträngning. Brukar aldrig orka stretcha ut det då. Men däremot när jag har typ "rest less legs", så brukar det funka att stretcha. Dvs. att det känns som spasmer i ena benet typ när jag försöker sova.

Testa stretcha ut det när du får känslan!

Jag är ju konstant trött i benen och restless legs är ju när man ska sova och de rycker osv.. Jag ska vila nu till söndag med en del skitmat så jag får i mig kcal och aktiv vila.

Tack för tipset!

Scratch89
2009-08-14, 07:57
Frågan är hur du har ätit för att ha tappat så märkbart mycket muskelmassa under två veckor. Du måste äta katastrofalt.

spice
2009-08-14, 15:38
Frågan är hur du har ätit för att ha tappat så märkbart mycket muskelmassa under två veckor. Du måste äta katastrofalt.

Jag har inte tappat all min muskelmassa på 2 veckor, däremot har jag känt mig hängig och trött i 2 veckor. Jag har tappat den mesta muskelmassan under 5-7 veckor efter hård period av löpträning. Jag har käkat frukost, lunch middag däremot ätit lite mindre än vanligt.

Jag vilar till söndagen nu för att se hur det känns.

spice
2009-08-16, 12:31
Har vilat nu i 3 dagar och känner mig lite bättre. Men det kommer attacker då benen blir trötta och huvudet blir dåsigt. Har steppat upp kosten rätt så rejält under dessa dagar för att chocka den lite vilket jag tycker känts bra.

Funderar på om jag behöver gå på behandling och få igång blodcirkulationen

kjell33
2009-08-16, 12:36
Det där upplägget låter alldeles för hårt. Tre intervallpass i veckan är snudd på självmord. Nöj dig med ett snabbdistanspass i veckan plus ett distanspass och runda av med ett pass päronjogg.

spice
2009-08-16, 12:47
Det där upplägget låter alldeles för hårt. Tre intervallpass i veckan är snudd på självmord. Nöj dig med ett snabbdistanspass i veckan plus ett distanspass och runda av med ett pass päronjogg.

Jag har ju kört uppbyggnadsperiod ( ett upplägg från min fystränare dock har jag ändrat lite) . Har inte kunnat utöva min sport därav har jag fokuserat på löpningen. Men det kommer jag inte göra i fortsättningen nu, utan byta schema. Det har fungerat bra och gett bra resultat men känt mig hängig ett tag dock.

Hädanefter ska jag bara underhålla med 2 löppass i veckan.

Men funderar på att gå till läkaren i veckan och se om det är något som är fel.

-Englund
2009-08-16, 13:23
Med tanke på att du själv säger att du tappat muskelmassa och ätit för lite så är det väl helt enkelt det? Ät mer. Många kan uppleva "konstant trötthet" när de deffar, och det är ju så det har blivit för dig,

spice
2009-08-16, 13:40
Med tanke på att du själv säger att du tappat muskelmassa och ätit för lite så är det väl helt enkelt det? Ät mer. Många kan uppleva "konstant trötthet" när de deffar, och det är ju så det har blivit för dig,

Jo, men jag tycker det känns inte riktigt som vid en deff. Jag kommer garanterad att äta mer nu absolut.. Men samtidigt har det ju inte sprungit 4pass i veckan heller.