handdator

Visa fullständig version : Ingen aptit alls..


Camel
2003-08-25, 20:27
Har helt tappat lusten att äta :-( Är egentligen ganska hungrig men så fort jag tar fram något att äta mår jag nästan illa. Det enda jag får i mig är en och annan frukt..
Någon mer som känner igen sig?

Har på sin höjd fått i mig 1500 kcal per dag senaste tiden och det är ju inte så lovande.. Nu säger tom. pojkvännen att han ser att jag har tappat muskler och det känns ju sådär..
Har provat det mesta som att variera kosten ordentligt, äta "vad jag vill" ett tag, ta det lite lungt med träningen men det blir bara värre!
Snart ser jag väl ut som en myra....
Några tips?

LunaSpice
2003-08-25, 20:44
Originally posted by Camel
Har helt tappat lusten att äta :-( Är egentligen ganska hungrig men så fort jag tar fram något att äta mår jag nästan illa. Det enda jag får i mig är en och annan frukt..
Någon mer som känner igen sig?

Har på sin höjd fått i mig 1500 kcal per dag senaste tiden och det är ju inte så lovande.. Nu säger tom. pojkvännen att han ser att jag har tappat muskler och det känns ju sådär..
Har provat det mesta som att variera kosten ordentligt, äta "vad jag vill" ett tag, ta det lite lungt med träningen men det blir bara värre!
Snart ser jag väl ut som en myra....
Några tips?

Hur är ditt liv för övrigt? Är du ofta stressig? Deprimerad? Äter du någon medicin, isf vilken? Hur är ditt vitamin och mineralintag?

Det finns även andra sjukdomar som ofta börjar med aptitlöshet men jag lämnar dem ute pga olika anledningar, bl.a. för att det bara skulle vara spekulationer men även att det är onödigt att skrämma upp dig innan man har mer underlag.

Tompi
2003-08-25, 20:48
Originally posted by Camel
Har helt tappat lusten att äta :-( Är egentligen ganska hungrig men så fort jag tar fram något att äta mår jag nästan illa. Det enda jag får i mig är en och annan frukt..
Någon mer som känner igen sig?

Har på sin höjd fått i mig 1500 kcal per dag senaste tiden och det är ju inte så lovande.. Nu säger tom. pojkvännen att han ser att jag har tappat muskler och det känns ju sådär..
Har provat det mesta som att variera kosten ordentligt, äta "vad jag vill" ett tag, ta det lite lungt med träningen men det blir bara värre!
Snart ser jag väl ut som en myra....
Några tips?

Det där låter ju inte bra. Kommer maten upp om du tvingar i dig den? Jag tycker att du ska ta kontakt med en läkare, för det kan ju vara nåt fysiskt fel. Du verkar ju inte ha anorexia eller liknande eftersom du är så medveten om problemet.
Hoppas det blir bättre:thumbup:

Camel
2003-08-25, 20:58
I övrigt är det ganska bra och jag tror nog jag har ganska bra vitamin/mineralbalans... Ingen medicin heller... Det är därför jag tycker det är skumt. Det är inte så att jag får kräk-känslor när jag väl äter med det bär mig emot att äta bara..
Kanske skulle be nån kolla blodvärden men jag hatar läkare - de får en bara att känna sig fånig och bagatelliserar problemet!
-"Det går över om du lugnar ner dig" eller ngt säger de bara.

Får väl ta nya tag imorgon..

Tompi
2003-08-25, 21:06
Originally posted by Camel
I övrigt är det ganska bra och jag tror nog jag har ganska bra vitamin/mineralbalans... Ingen medicin heller... Det är därför jag tycker det är skumt. Det är inte så att jag får kräk-känslor när jag väl äter med det bär mig emot att äta bara..
Kanske skulle be nån kolla blodvärden men jag hatar läkare - de får en bara att känna sig fånig och bagatelliserar problemet!
-"Det går över om du lugnar ner dig" eller ngt säger de bara.

Får väl ta nya tag imorgon..

Tycker ändå du ska kolla så att allt är bra! Och om du inte får kräk känslor så försök få i dig maten, du behöver näringen!

Hermes
2003-08-25, 21:07
Så där känner jag mig också ibland, det känns asjobbigt att äta, man vill bara bli mätt utan att måsta sätta sig och äta, men det är nog mest för att jag är less på att äta hela tiden...

LunaSpice
2003-08-25, 21:12
Originally posted by Camel
I övrigt är det ganska bra och jag tror nog jag har ganska bra vitamin/mineralbalans... Ingen medicin heller... Det är därför jag tycker det är skumt. Det är inte så att jag får kräk-känslor när jag väl äter med det bär mig emot att äta bara..
Kanske skulle be nån kolla blodvärden men jag hatar läkare - de får en bara att känna sig fånig och bagatelliserar problemet!
-"Det går över om du lugnar ner dig" eller ngt säger de bara.

Får väl ta nya tag imorgon..

Nu ska vi inte hata läkare. Har du dålig erfarenhet av dem så gå till en annan läkare.

Det är inte läkaren som tar blodprov iofs...om du söker olika läkare så kommer du säkert få olika svar beroende på deras erfarenhet osv. Förhoppningsvis, om din aptitlöshet inte försvunnit, och om proverna inte visar något så kommer någon av läkarna att remittera dig till en psykoterapeut. Det kan vara något som du inte alls tänker på. Det är ganska vanligt bland yngre tjejer...(vet inte hur gammal du är iofs).

Ankarby
2003-08-26, 08:35
Kankse tränat lite väl hårt och inte fått tillräckligt med distans från träningen utanför gymet :MrT:

GhostFace
2003-08-26, 08:48
Innan det blir ätstörningar & kanske jag går lik men....se över ditt liv ordentligt samt dina matvanor. :thumbup:

Gå genom frågor som vad äter du för? Träningen? För att det är gott? För att du måste? För att någon tvingar dig?
Hur gammal är du? Jakten på kalorier i unga dagar brukar tendera spåra ur (åtminstone vad man hört [och läst...])

Om det inte beror på något "kroppsligt", obalans m.a.o. som en läkare ev. skulle kunna ta reda på, så gäller det faktiskt att ta sig själv i kragen & börja äta, hur hårt det än må låta tyvärr. Detta kan hjälpas med nära o kära, bara de blir medvetna om "problemet". Din pojkvän har redan nämnt en skillnad hos dig han som ser dig varje dag (?), dina föräldrar då?