handdator

Visa fullständig version : Xbox 360 RROD reperationskit


Falle_
2009-08-12, 23:25
Hej, det är nämligen så att min xbox 360 har fått RROD, och garanti för 360:n har gått ut. Så därför tänkte jag att det kunde vara kul att testa att reparera boxen själv, och lära sig något på köpet, istället för att lämna in den till någon på blocket. Reder jag där emot inte ut det så kommer jag att lämna in den till någon som kan det hela.

Har kommit så långt att jag har fått ner boxen i bitar. Dvs jag kan se kretskort med tillhörande komponenter etc. Allt genom att följa denna guiden:
http://www.youtube.com/watch?v=Bo2dl2vlwis&feature=related

Så idag tog jag en runda på stan (Lund) och inhandlade kylpasta. Skickade även brodern att köpa skruvar och nylonbrickor samt metallbrickor på Eksandh. Men de verkade inte ha vad jag sökte efter. Detta är vad jag behöver enligt en annan hemsida:
Lowes Part List -

* a) 8 M5-.80 x 10 Machine Screws #138433
* b) 16 #10 Flat Washers – Nylon #139065
* c) 16 5mm Flat Washers – Metal #138319

Själv vet jag ingen affär i Lund som annars kan tänkas ha det här, men motbevisa mig gärna. Tanken är att jag ska åka in till Malmö imorgon då min bror har ett annat ärende där. Väl i Malmö så tänkte jag leta efter dessa delar. Någon som har ett förslag på en butik i Malmö som kan tänkas ha något på listan?

I värsta fall får jag beställa ett reparationkit över nätet istället.

eternallord
2009-08-12, 23:27
Men vänta nu, är det din original-garanti som gått ut? Vill minnas att Microsoft förlängde garantin för alla 360's med flera år när problemet blev känt.

Falle_
2009-08-12, 23:56
Precis, köpte den när den kom och tror att de förlängde med 3 år. Har ändå flashat den så spelar föga roll ändå. Vad jag har förstått så är det lite av ett spel att få en flashad 360 reparerad av microsoft. Ibland får man tillbaks den helt orörd.

eternallord
2009-08-12, 23:58
Ja då är det nog klabb. Lycka till med fixen!

Falle_
2009-08-13, 00:09
Ja då är det nog klabb. Lycka till med fixen!

Tack!

Falle_
2009-08-13, 13:31
Ingen som vet?

Farzan
2009-08-13, 13:55
Jag fick samma problem en gång och lyckligtvis lyckades jag fixa den på egen hand. Börja med att kolla vilken typ av RROD du har fått. 1/4 2/4 3/4 eller en hel. Jag minns inte vad som gjorde vad, förutom att jag hade 2/4 ring och då är det ett överhettningsproblem. Efter att ha öppnat den helt precis som du gjorde så tog jag bort all damn, och tro mig det fanns väldigt mycket, efteråt fungerade det väldigt bra.

Helt enkelt, har du en halv röd ring, att göra sig av med all damm och se till att fläkten fungerar borde göra susen.

capture
2009-08-13, 17:40
Testa med handdukstricket. Vira en handduk omkring xboxen och slå på den. Efter ett tag när den har blivit varm stänger du av den och tar bort handduken och låter den svalna. Om du vill ha bättre instruktioner får du söka på google eller youtube för har inte gjort det själv.

Detta kan vara en temporär lösning för om du fått rrod så är det några lödningar som lossnat och dessa mjukas upp när du överhettar den.

mulliy
2009-08-13, 17:45
Ang att skicka in en flashad, så är det bara köpa ett original klistermärke att sätta på om du haft sönder det. Jag gjorde så och fick tillbaka en helt ny.

Falle_
2009-08-14, 12:42
Jag fick samma problem en gång och lyckligtvis lyckades jag fixa den på egen hand. Börja med att kolla vilken typ av RROD du har fått. 1/4 2/4 3/4 eller en hel. Jag minns inte vad som gjorde vad, förutom att jag hade 2/4 ring och då är det ett överhettningsproblem. Efter att ha öppnat den helt precis som du gjorde så tog jag bort all damn, och tro mig det fanns väldigt mycket, efteråt fungerade det väldigt bra.

Helt enkelt, har du en halv röd ring, att göra sig av med all damm och se till att fläkten fungerar borde göra susen.

Tack för svaret. Jo, jag märkte själv när jag öppnade den att det hade samlats en hel del damm. Har plockat bort det mesta nu men jag hade 3/4 så vad jag förstår så är det x-clamp-tricket som gäller för min del.

Falle_
2009-08-14, 12:47
Testa med handdukstricket. Vira en handduk omkring xboxen och slå på den. Efter ett tag när den har blivit varm stänger du av den och tar bort handduken och låter den svalna. Om du vill ha bättre instruktioner får du söka på google eller youtube för har inte gjort det själv.

Detta kan vara en temporär lösning för om du fått rrod så är det några lödningar som lossnat och dessa mjukas upp när du överhettar den.

Vill försöka fixa den så att den håller så länge som möjligt. Vad jag förstår, genom att ha läst runt en del på olika forum, så förvärrar handdukstricket mer än vad det hjälper ur det långsiktiga perspektivet. Så det är inte aktuellt än iaf. Tack ändå...

Falle_
2009-08-14, 12:53
Ang att skicka in en flashad, så är det bara köpa ett original klistermärke att sätta på om du haft sönder det. Jag gjorde så och fick tillbaka en helt ny.

Har hört talas om det också, men gäller inte garantin i 3 år efter inköpsdatumet? I såna fall så kvittar det då jag köpte boxen när den släpptes. (2005?)

Falle_
2009-08-14, 13:34
Var runt i Lund igår igen och letade men hittade inget ställe som hade brickor och skruvar etc. Kollade i diverse tv-affär och köksaffärer. Fick ett säkert tips om att det kunde finnas i Malmö i en tv/radio butik. Men tror nog att jag beställer grejerna över nätet istället. Blir nog billigare så än att köra in till Malmö.

Hittade den här länken:
http://www.rejoy.se/xbox-360/tillbehor/xbox-360-rrod-kit-pro-version

Efter att ha läst lite ytterligare och checkat av marknaden så verkade detta billigast och var det som är mest likt det jag söker efter. Återkommer med mer info hur det hela gick när jag fått beställningen.

hahavaffan
2009-08-14, 13:41
Elfa, Clasohlsson osv borde väl ha sånt?

Falle_
2009-08-14, 14:16
Är inne på Elfa och de verkar ha ett bra sortiment. Tror jag har hittat nylonbrickor och vanliga 5 mm brickor, märker att jag inte är så hemma på detta =(
Tycker dock att det är svårare att hitta skruvarna. Finns ingen som stämmer överens med det engelska namnet: "8 M5-.80 x 10 Machine Screws" Någon vänlig som har lust att "översätta" det hela till så att det blir mer begripligt.

Här står vilka grejer man behöver:
http://www.i-hacked.com/content/view/263/65/

Klistrar in listan igen:
# a) 8 M5-.80 x 10 Machine Screws
# b) 16 #10 Flat Washers – Nylon
# c) 16 5mm Flat Washers – Metal

Som tur va så har jag inte skickat i väg beställningen än så det kanske blir en visit till Malmö ändå.

RagnarÖhman
2009-08-14, 15:42
Classe har allt du behöver, skriv ner listan och gå in och be om det så fixar de det. Har själv köpt delarna du söker. Lyckades dock inte få bort RROD